۲۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۸:۴۲
کد خبر: 85387967
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کمیته امداد در جمع‌آوری زکات کشور نقش ۲۰ درصدی دارد

مشهد-ایرنا- رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: مجموع زکات جمع‌آوری شده طی سال گذشته در کشور حدود ۲۴ هزار میلیارد ریال است که ۲۰ درصد از طریق کمیته امداد گردآوری شده است.

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، سید مرتضی بختیاری با بیان گزارشی در چهل و هفتمین جلسه شورای مرکزی زکات کشور در مشهد افزود: زکات از سه منبع در کشور شامل کمیته امداد، مساجد و سازمان های عضو و شبکه های مردمی و خیریه ها جمع آوری می شود.

وی بیان کرد: در سال گذشته ۲۰ درصد مبالغ زکات از طریق کمیته امداد، ۳۹ درصد بوسیله مساجد و سازمان‌های عضو شورای زکات و ۴۱ درصد توسط شبکه‌های مردمی، مراکز نیکوکاری و خیریه‌ها فراهم و جمع اوری شده است.

رییس کمیته امداد امام خمینی بیان کرد: ۵۲ درصد از این میزان زکات مستحب است، ۱۳ درصد زکات واجب و حدود ۳۵ درصد نیز زکات فطریه است که در ماه مبارک رمضان جمع‌آوری می ‎شود.

نهادینه شدن زکات جامعه را از واماندگی نجات می دهد

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: نهادینه‎ شدن زکات به‌ منزله تحقق یکی از ارکانهای اقتصادی اسلام است که جامعه را از استقراض و واماندگی نجات می‌دهد.

آیت الله سید احمد علم الهدی با تأکید بر ضرورت احیای جهاد سازندگی در بدنه وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: زکات یک حقیقتی است که از حوزه کشاورزی و دامداری گرفته تا هر عرصه دیگری که کفیل تغذیه مردم می‌شود.

وی ادامه داد: اگر جهاد سازندگی با همان روحیات و انگیزه‌های خدایی اول انقلاب احیا شود، در بسیاری از عرصه‌ها شاهد تحول و پیشرفت مضاعف خواهیم بود و این گره‌هایی که امروزه وجود دارد، خود به خود برطرف می‌شود.

امام جمعه مشهد گفت: با زکات است که مردم خودشان کفیل سرنوشت اقتصادی مستحق و نیازمندان می‌شوند و هر کار اقتصادی، سهمی از سود و رشد خود را به مستضعفان می‌دهد و بدین طریق دیگر فقر مطلقی در جامعه وجود نخواهد داشت.

وی بیان کرد: این موقعیت خاص و ویژه به‌جز نماز فقط برای زکات وجود دارد که در قرآن کریم، نام آن هر بار در کنار نماز و بلافاصله پس از آن آمده تا ضرورت آن را نشان دهد.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: در مسئله ترویج زکات بعضی از مؤمنانی که همچون ائمه جماعات در شهرستان‌ها فعال هستند، ارتباط خوبی با کشاورزان، دامداران و سایر اقشار مختلف روستایی دارند که این ظرفیت برپایه باور دینی مردم ایجاد شده است.

وی گفت: در این شرایط، وقتی آن کشاورز یا دامدار ما از سود محصول خود چشم‌پوشی می‌کند و مال خود را به ساعی زکات می‌دهد تا برای دین خدا و نیازمندان قوم هزینه شود، باید برایش روشن باشد که در مرز قبولی نماز حرکت می‌کند. این کارها کم از یک نماز مقبول ندارد و باید به‌خوبی هم مورد توجه و تبیین قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha