۲۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۱:۵۷
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85388257
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ایجاد بندر خشک برای توسعه صادرات خراسان‌شمالی ضروری است

بجنورد-ایرنا- رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: ایجاد بندرخشک در منطقه جاجرم با توجه به به ظرفیت‌های تولیدی استان از ضروریات است.

مازیار زند روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بی تردید با ایجاد بندر خشک، تجارت خراسان شمالی رونق خواهد یافت و استان های همجوار نیز از این ظرفیت برای توسعه صادرات استفاده خواهند کرد.

وی افزود: از سوی دیگر خراسان شمالی نیز می تواند از عوارض گمرکی این بندر استفاده کند.

بندر خشک، بندری است که از دریا فاصله دارد و بیشتر در داخل کشور ایجاد می شود و معمولا از طریق راه‌آهن به بنادر دریایی متصل می‌شوند اما در بسیاری از موارد از طریق جاده نیز این اتصال صورت می‌گیرد.

بنادر خشک پایانه‌هایی هستند که محموله‌های منتقل شده توسط کشتی به آن‌ها انتقال داده می‌شوند و به عنوان مرکزی برای انتقال محموله‌های دریایی به مقاصد داخلی عمل می‌کنند.

رییس اتاق بازرگانی صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به اینکه زیر ساخت های استان در زمینه فرودگاه و راه آهن در مقایسه با سایر استان ها ضعیف است تجار استان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و همچنین هزینه های زیادی را متحمل می شوند.

وی تصریح کرد: تجار خراسان شمالی به نسبت تجار استان های برخوردار در فعالیت اقتصادی متحمل هزینه های زیادی می شوند که نیازمند توجه ویژه برای ادامه فعالیت هستند.

ایجاد بندر خشک برای توسعه صادرات خراسان‌شمالی ضروری است

نبود زیرساخت از مشکلات اصلی تجار

زند، نبود زیر ساخت ها، رفع تعهد هات ارزی و کمبود منابع بانکی استان را از مشکلات فعالان تجاری استان دانست و گفت: متاسفانه در خراسان شمالی در بخش های مختلف به ویژه دریافت مالیات سخت گیری های زیادی وجود دارد که نیازمند توجه ویژه و استفاده از اختیارات استانی هستیم.

وی با تاکید بر بازگشایی گذرگاه مرزی "پرسه سو" در منطقه راز و جرگلان، بیان کرد: بازگشایی این گذرگاه نیاز به همت مسوولان در سطح ملی دارد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌شمال افزود: گرچه مراودات تجاری بین استان آخال ترکمنستان و خراسان شمالی وجود دارد اما بازگشایی این گذرگاه مرزی موجب توسعه بیش از پیش مراودات خواهد شد.

زند یادآور شد: پیگیری ها برای بازگشایی گذرگاه مرزی در کمیسیون های مشترک با کشور ترکمنستان انجام شده که قرار است هفته‌ آینده گروهی با نمایندگی های هر دو طرف از مرز بازدید کنند.

به گزارش ایرنا طرح ایجاد بازارچه مرزی "پرسه سو" در بهمن‌ ماه ۸۳ توسط هیات وزیران مصوب شد که به دلیل عدم فعالیت این بازارچه و عدم تمایل کشور ترکمنستان در راه

اندازی بازارچه مذکور در شهریور سال ۹۰ طبق مصوبه هیات‌ وزیران بازارچه پرسه سو از لیست بازارچه‌های مرزی کشور حذف شد و تاکنون این طرح بلاتکلیف مانده بود.

با سفر رییس جمهور در تیرماه سالجاری به خراسان شمالی این موضوع مطرح و مورد تاکید قرار گرفت به گونه ای که مسوولان دولت سیزدهم نیز به خوبی اهمیت این طرح را درک کردند و رابطه با همسایه شمالی را در اولویت های این استان مرزی قرار دادند و خواهان افزایش و توسعه همکاری های متقابل اقتصادی، گسترش بازارهای محلی، بهبود زیرساخت ها و خدمات در راه اندازی گذرگاه مرزی در منطقه پرسه سو شهرستان مرزی راز و جرگلان شدند.

خراسان شمالی بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان دارد اما در تمام طول این مرز مشترک یک گذر مرزی دیده نمی شود تا با تسهیل صادارت این استان به

ترکمنستان زمینه توسعه اقتصادی مرز نشینان نیز فراهم شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha