۱۲۰۰ بیمار مبتلا به سالک به صورت رایگان در خراسان رضوی درمان شدند

مشهد- ایرنا- مدیر پیشگیری و درمان بیماریهای واگیر دار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هزار و ۲۰۰ بیمار مبتلا به سالک از ابتدای امسال تا کنون با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی از خدمات درمانی و بهداشتی رایگان بهره مند شدند.

به گزارش ایرنا به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر زهرا نهبندانی روز شنبه با بیان این که بیماری سالک در اثر گزش توسط پشه سالک رخ می‌دهد که بیمار دچار زخم می‌شود افزود: محل جمع‌آوری زباله و نخاله مکان خوبی برای زندگی پشه سالک است بنابراین گزش توسط این پشه می‌تواند موجب ایجاد زخم‌هایی در بدن فرد شود که مراحل درمانی آن در مراکز بهداشتی به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی با بیان این که علاوه بر سالک، طی یک سال اخیر ۴۰ بیمار مبتلا به مالاریا نیز در خراسان رضوی درمان شده اند ادامه داد: همچنین با توجه به شیوع برخی از بیماری‌ها در کشورهای همسایه، مراقبت‌های مرزی برای اتباع خارجی انجام می‌شود که در مجموع ۶۰۰ هزار مراقبت طی این مدت ثبت شده است.

مدیر پیشگیری و درمان بیماریهای واگیر دار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نمونه‌گیری از چهار هزار بیمار مشکوک به آنفلوانزا و بیش از ۱۹ هزار نمونه کرونا از دیگر خدمات این حوزه طی این بازه زمانی به شمار می‌رود.

نهبندانی افزود: راه‌اندازی ۲ مرکز انجام آزمایش اچ.آی.وی شهید قدسی و شهید صفاری، شناسایی و درمان قطعی ۳۰۰ بیمار مبتلا به هپاتیت C در مراکز و خانه‌های گرم و کمپ‌های ترک اعتیاد، از دیگر خدمات حوزه مدیریت و پیشگیری از بیماریهای واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

وی با اشاره به این که برگزاری پویش غربالگری سل اتباع با انجام سه هزار غربالگری در طی سال جاری انجام شده است ادامه داد: در طی این پویش ۴۷ بیمار مبتلا به سل شناسایی و درمان شدند.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین رویکردهای مدیریت پشگیری و درمان بیماریهای واگیردار، شناسایی زود هنگام بیماری‌ها و پرهیز از طغیان و شیوع آنهاست که این امر با مراقبت‌های بهداشتی و درمانی امکان‌پذیر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha