کمیسیون ویژه هوای پاک خراسان رضوی با استقرار ۱۴۷ واحد تولیدی موافقت کرد

مشهد-ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: استقرار ۱۴۷ واحد تولیدی در حوزه صنعت، کشاورزی و معدن از ابتدای امسال با صدور مجوز در کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک استان مورد موافقت قرار گرفت.

جواد خدایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیرامون نتایج برگزاری نشست کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک در سال جاری افزود: کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک استان از ابتدای امسال با برگزاری ۲۳ جلسه در استانداری خراسان رضوی و با حضور اعضای این کمیسیون تشکیل جلسه داده است.

وی بیان کرد: طی این مدت تقاضای ۲۰۰ واحد تولیدی مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد ۳۱ واحد نیازمند بررسی بیشتر تشخیص داده شد و محل استقرار ۲۲ واحد هم مورد موافقت قرار نگرفت و مقرر شد این واحدها محل جدیدی را برای استقرار و فعالیت خود انتخاب کنند.

‫معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: واحدهایی که در کارگروه ماده ۱۱ قانون هوای پاک مورد بررسی قرار گرفتند شامل واحدهای تولیدی، صنعتی، کشاورزی و معدنی هستند.

‫وی گفت: کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک تقاضای واحدهایی را مورد بررسی قرار می‌دهد که از نظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان مجاز به استقرار نبوده و در این بررسی رعایت حریم ها، فاصله‌ها، محل اجرای طرح و حریم شهرها و شدت آلودگی مورد توجه قرار گرفته و اجازه فعالیت به آنها منطبق بر شرایط و ضوابط مربوطه تعیین تکلیف می‌شود.

خدایی افزود: در امر پاسخگویی به درخواست ها باید مواردی از قبیل شدت و میزان انتشار آلودگی ها، سلامت آب های زیر زمینی، چالش های آبی منطقه و رعایت کامل مسائل زیست محیطی مورد بررسی دقیق انجام گیرد.

اداره کل حفاظت محیط زیست حامی تولید کنندگان پاک

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز گفت: تولید کنندگان و صنایع نباید تمرکزشان بر درآمد و مقوله اقتصاد تنها باشد، بلکه توسعه و رشد اقتصادی بایستی همگام با رعایت ضوابط محیط زیستی انجام شود تا برای نسل‌های آینده نیز رفاه اقتصادی همراه با حفظ مواهب الهی ارزشمند ایجاد کند.

مهدی اله پور ادامه داد: صنعت و محیط زیست نسبت به هم بایستی درک متقابل داشته باشند و اینکه سرمایه گذاری در حوزه محیط زیست هزینه نیست و خوشبختانه صنایع خراسان رضوی به این نتیجه رسیده اند که رعایت قوانین زیست محیطی یک مساله حیاتی و الزامی است.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت حفظ منابع طبیعی و محیط زیست، بیان کرد: در حوزه حفظ محیط زیست در چندین سال اخیر اقدامات خوبی توسط صنایع صورت گرفته است، اما باز هم نیازمند هستیم که بخش صنعت به سمت تکنولوژی های سازگار با محیط زیست حرکت نماید که هم در تولید و اشتغال و اقتصاد و هم در حفظ منابع پایه نقش دارد.

‫مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: به منظور اجرای قانون و بارگذاری منطبق بر توسعه پایدار استان، در کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک، پرونده ها مورد بررسی قرار گرفته و اعتراض های رسیده پاسخ داده می شود.

‫وی اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۱ قانون هوای پاک هرگونه احداث، توسعه، تغییر خط تولید و واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مستلزم رعایت مقررات ابلاغی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست است و این سازمان موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه به استعلام های درخواست جواز تاسیس و بهره برداری پاسخ دهد و در صورت عدم موافقت آن سازمان، دلایل آن را به استعلام کننده به صورت کتبی ارائه کند که عدم پاسخ در مدت یاد شده به منزله تایید است.

‫اله‌پور گفت: کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک استان خراسان رضوی به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان به عنوان دبیر، مدیر کل سازمان بازرسی استان، مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان، رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان و فرماندار شهرستان مربوطه تشکیل می‌شود.

‫وی افزود: در صورت اعتراض متقاضی مرجع استانی فوق به اختلافات بین آنها رسیدگی می کند و در صورت آلاینده نبودن «بر اساس قوانین و دستورالعمل های ابلاغی سازمان»، مجوز مقتضی را صادر و در غیر این صورت تقاضا را رد می‌کند.

‫دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک در اداره کل حفاظت محیط زیست هر استان مستقر است، خراسان رضوی دارای ۶ هزار واحد صنعتی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha