جنگ با حزب‌الله لبنان از جنگ با حماس برای اسرائیل سخت‌تر است

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی گفت: طولانی‌تر شدن روند تنش ها کار را به مسیری می‌برد که حمله اسرائیل به جنوب لبنان گریز ناپذیر شود، اما قطعاً جنگ با حزب‌الله لبنان از جنگ با حماس و نبرد غزه سخت‌تر خواهد بود.

منصور براتی کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اظهارات اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان مبنی بر اینکه جواب خون خون است و دیگر حزب الله کشته شدن غیرنظامیان از سوی رژیم صهیونیستی را تحمل نمی‌کند، اظهارداشت: به نظر می‌رسد که درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان در شمال سرزمین‌های اشغالی در حال جدی‌تر شدن است.

وی با بیان اینکه ما از یک طرف بحران اقتصادی و مالی لبنان را داریم و از یک طرف می‌دانیم که اسرائیلی‌ها تمایلی ندارند که در دو جبهه بجنگند، گفت: این تحلیل در ابتدای درگیری‌ها وجود داشت که حزب الله و اسرائیل خواهان گسترش جنگ و درگیری‌های میان یکدیگر را نیستند، اما با طولانی‌تر شدن جنگ اوضاع قدری در حال تغییر است.

این کارشناس مسائل اسرائیل افزود: برخی از مولفه‌هایی که در تغییر شرایط نقش دارند عبارتند از اینکه حزب الله در حال پاسخ دادن به اسرائیل از طریق افزایش بُرد حملات خود است، اگرچه تعداد حملاتی که اسرائیلی‌ها به لبنان داشتند نسبت به حملات حزب الله به اسرائیل تقریباً یک به ۱۰ یا یک به ۲۰ از نظر تعداد و کمیت این حملات بوده، با این وجود شاهد این هستیم که از یک طرف شدت جنگ در غزه در حال کاهش است و از یک طرف هم شاهد این هستیم که حزب الله تبادل آتش را حفظ کرده و در حال تشدید این وضعیت است.

براتی تصریح کرد: اظهارات اخیر سید حسن نصرالله در عین حالی که به دنبال دوری از تنش در منطقه بود، اما شرایط به نحوی در حال پیشروی است که نمی‌توان تنش را پایین نگاه داشت چرا که اتخاذ چنین موضعی از حزب الله حمل بر ضعف آن از جانب اسرائیل و حامیانش تلقی خواهد شد و این ممکن است باعث آن شود که اسرائیلی‌ها پای خود را فراتر بگذارند.

وی گفت: بنابراین به نظر می‌رسد که آقای نصرالله جهت حفظ بازدارندگی در دو سخنرانی اخیر خود نسبت به اظهارات یک ماهه اولی که از بحران غزه گذشت، مواضع و سخنانی تندتر را اتخاذ کرد. علاوه بر این، دبیرکل حزب‌الله همچنان بر یک مسئله تاکید می‌کند و آن اینکه رفتار حزب الله در شمال سرزمین‌های اشغالی تابعی از رفتار اسرائیلی‌ها در غزه است.

این کارشناس مسائل اسرائیل تاکید کرد: بر این اساس اگر در غزه آتش بس به وجود آید حزب الله هم تبادل آتش را در شمال سرزمین‌های اشغالی متوقف خواهد کرد.

براتی افزود: مسئله دیگر که باید به آن توجه کنیم شخص نتانیاهو است که خواهان تداوم جنگ چه در غزه و چه در جبهه دیگری به نام لبنان به حساب می‌آید چرا که نگران این است که اگر جنگ از تب و تاب بیفتاد در اسرائیل کار به بررسی تقصیرات کابینه حاکم در خصوص عدم آمادگی در قبال عملیات ۷ اکتبر و ناتوانی از خنثی کردن آن حمله در روزهای اول خواهد کشید و تمایل به برگزاری انتخابات زود هنگام هم زیاد خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین آنچه که مد نظر نتانیاهو هست اینکه همچنان باید شرایط در حالت غیر عادی بماند و جنگ یا در غزه ادامه داشته باشد یا اساساً جبهه جدیدی باز شود یا آنکه دست کم تنش‌ها در لبنان افزایش پیدا کند. طولانی‌تر شدن این روند کار را به مسیری می‌برد که حمله اسرائیل به جنوب لبنان گریز ناپذیر شود، اما قطعاً جنگ با حزب‌الله لبنان از جنگ با حماس و نبرد غزه سخت‌تر خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha