تثبیت مقبولیت نظام با حضور حداکثری پای صندوق‌های رای+فیلم

زاهدان- ایرنا- شماری از سران طوایف و معتمدان شیعه و سنی سیستان و بلوچستان با شرکت در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز این استان ضمن بیان دیدگاه‌های خود در رابطه با نقش و اهمیت انتخابات و حضور باشکوه در این عرصه حساس ملی خواستار حضور حداکثری مردم در انتخابات ۱۱ اسفند شده و گفتند: تثبیت مقبولیت نظام با حضور حداکثری پای صندوق‌های رای انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، ۱۲ روز دیگر تا چهل و یکمین انتخابات پس از انقلاب اسلامی باقی مانده که در این روزها برنامه‌هایی با موضوع انتخابات و اهمیت مشارکت در انتخابات برگزار شده که دعوت از کارشناسان و چهره‌های سیاسی و همچنین برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و برنامه‌های دیگر برای افزایش مشارکت و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی از جمله آن است.

در همین راستا برای بررسی و آسیب شناسی در آستانه انتخابات و نقش آن در افزایش مشارکت به سراغ سران طوایف و بزرگان شیعه و سنی سیستان و بلوچستان رفته‌ و در میزگرد «چرایی حضور در انتخابات و انتخاب اصلح در افزایش مشارکت» با حضور معتمد قوم شهرکی، بزرگ طایفه کرد تمین در میرجاوه، نماینده طایفه حیدری، معتمد طایفه سرگزی، معتمد اهل سنت و یکی از نخبگان جوان طایفه شه‌بخش و بزرگ طایفه شاهوزهی به بررسی حضور حداکثری مردم در انتخابات پرداختیم.

سیستان و بلوچستان هم که در تاریخ مشارکت‌های سیاسی و انتخاباتی رکوردار و پیشران بسیاری از این انتخابات‌ها و مشارکت‌ها بوده به دلیل مجموعه‌ای ارزشمند از ۲۵۶ قوم و قبیله ساکن در جای جایش همواره بر نظرات و تفکرات سیاسی بزرگان طوایف و عشیره‌شان تاکید و یک کنش اجتماعی هدفمند را رقم زده‌اند.

سران طوایف و بزرگان سیستان و بلوچستان نظر خود را پیرامون مشارکت حداکثری در انتخابات بیان کنند؟

معتمد طایفه شهرکی بیان کرد: انقلاب اسلامی از بدو روی کار آمدن بر اساس پشتوانه مردمی بنا شده، سیستان و بلوچستان نیز از ۲ قومیت سیستانی و بلوچ تشکیل شده و از ابتدای انقلاب تاکنون مردم این استان بالاترین حضور مشارکت را در عرصه‌های مهم همچون انتخابات و تبعیت از منویات ولایت فقیه داشته‌اند.

سردار محمدرضا شهرکی افزود: در ۴۵ سال طول با برکت انقلاب اسلامی ایران بیش از ۴۰ بار انتخابات برگزار شده که با وجود توطئه‌های دشمنان مبنی بر کاهش مشارکت مردم و دلسردی ملت نسبت به این انقلاب؛ اما مردم همواره با حضور خود نقشه دشمن را نقشه بر آب کرده‌اند.

وی ادامه داد: حدود ۲۵۶ قوم و قبیله با اصالت و ریشه‌دار در سیستان و بلوچستان وجود دارند که همیشه پا در رکاب انقلاب بوده و هستند، اکنون نیز با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی همچنان در این استان مردم گوش به حرف سران و بزرگان طوایف هستند.

معتمد طایفه شهرکی اظهار کرد: حضور پررنگ مردم در صحنه انتخابات خط بطلانی بر پیکره استکبار جهانی وارد خواهد کرد، افرادی که انتخاب می‌شوند نیز باید بدانند مسوولیت سنگینی به عنوان نماینده مجلس بر دوش آنان واگذار شده و باید از تمام توان خود و مشورت پذیری با بزرگان نخبگان استان به عنوان اتاق فکر بهره‌گیری کنند و کار نظارتی خود را به درستی انجام دهند.

بزرگ طایفه کرد تمین در میرجاوه ادامه داد: حضور حداکثری در انتخابات و مشارکت مردم پای صندوق‌های رای مانند نماز فریضه‌ای واجب است و به دشمنان ثابت می‌کند مردم پای نظام و آرمان‌های آن ایستاده و همچنان به آن اعتقاد و اعتماد کامل دارند.

حاج نبی کرد تمین بیان کرد: انتخابات در سیستان و بلوچستان حول محور تصمیم گیری بزرگان انجام می‌شود یعنی فردی که شایستگی داشته باشد انتخاب و سایرین باید به آن رای بدهند در حالیکه این اقدام ناپسند است و افراد باید به سطحی از آگاهی بصیرت و بینش سیاسی برسند که انتخاب اصلح خود را داشته باشند و انتخابات اصلح را قربانی قومگرایی نکنند.

حضور حداکثری در انتخابات و مشارکت مردم پای صندوق‌های رای مانند نماز فریضه‌ای واجب است و به دشمنان ثابت می‌کند مردم پای نظام و آرمان‌های آن ایستاده و همچنان به آن اعتقاد و اعتماد کامل دارند

نماینده طایفه حیدری در سیستان و بلوچستان گفت: امنیت هر کشور وابسته به میزان مشارکت و مقبولیت مردم از نظام آن کشور دارد با توجه به اینکه مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی خدا و شرع مقدس است مقبولیت آن به میزان رای و مشارکت مردم بستگی دارد.

علی حیدری نیا اظهار کرد: برنامه‌ها و توطئه دشمنان متفاوت بوده و هر بار از کلید واژه متفاوتی استفاده می‌کنند سال گذشته با شعار "زن زندگی آزادی" یا "تغییر نرخ بنزین" سعی در ایجاد آشوب داشتند اکنون نیز با کلید واژه "رای ندهید" وارد میدان شده‌اند، این نشان می‌دهد میزان مشارکت مردم برای دشمنان مهم است و حضور حداکثری پای صندوق‌های رای دشمنان را مأیوس و ناکام می‌گذارد.

وی تاکید کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در نظام‌های سیاسی آزادی است و یکی از معیارهای آزادی نیز انتخاب و حق انتخاب بوده، نقش بزرگان و سران طوایف در جمهوری اسلامی ایران بویژه در سیستان و بلوچستان که رنگین کمان اقوام شیعه و سنی و ۲ قوم بلوچ و سیستانی است بسیار پررنگ بوده و تمام تلاش‌ها برای مشارکت حداکثری انجام شده است.

نماینده طایفه حیدری در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در کشور بیش از ۱۰۰ حزب فعال است که در سیستان و بلوچستان نیز نمایندگی دارند اما این استان چون قومی است تلاش بر شایسته سالاری بوده و مردم باید با بصیرت افزایی بهترین نماینده را انتخاب کنند تا هم در حیطه قانونگذاری و هم نظارتی نقش خوبی ایفا کند.

عضو مجمع معتمدین سیستان و بلوچستان و معتمد طایفه سرگزی ادامه داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند زمانی می‌توانیم در حل مشکلات و گرفتاری‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم که مجلس و دولت قوی داشته باشیم بنابراین مردم باید انتخاب درستی داشته باشند.

اکبر سرگزی افزود: در سیستان و بلوچستان شرایط با سایر استان‌ها متفاوت بوده به دلیل بافت قومیتی موجود در این استان و مشارکت بالایی که نسبت به سایر استان‌ها شاهد هستیم نقش موثر سران طوایف و بزرگان پررنگ‌تر احساس می‌شود، بنابراین در این برهه از زمان نیز باید عرصه سوء استفاده را برای دشمنان تنگ‌تر از قبل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که هدف دشمن ناامیدی و دلسردی به ویژه در قشر جوانان است باید هوشیار باشیم و با انتخاب اصلح و مشارکت حداکثری در انتخابات دشمنان را مایوس کنیم چرا که مشارکت بالا در انتخابات همراه با انتخاب اصلح حلال مشکلات است باید بدانیم مردم هیچگاه بهمن امسال سندی بر این ادعا است.

معتمد اهل سنت و یکی از نخبگان جوان طایفه شه‌بخش بیان کرد: هویت ملی هر دولت و انقلاب را حضور مردم در انتخابات تعیین می‌کند انقلاب اسلامی ایران با حضور ۹۸ درصدی مردم بنا شده و در هیچ جای دنیا نمونه‌ای از این انقلاب پیدا نخواهد شد.

یاسین شه‌بخش ادامه داد: باید در مساله انتخابات همه اقوام و مذاهب حضور داشته باشند، سیستان و بلوچستان با توجه به بافت جمعیتی که دارد تا امروز بالاترین آمار مشارکت در انتخابات را به خود اختصاص داده و این نشان از نقش موثر علما سران طوایف و بزرگان دارد.

وی بیان کرد: اگر خواهان مشارکت حداکثری هستیم باید از همه اقوام و ادیان در لیست تایید شدگان، نماینده‌ای حضور داشته باشد که امسال این مهم مد نظر قرار گرفته و نشان می‌دهد حضور مردم بویژه از سیستان و بلوچستان در عرصه انتخابات پررنگ خواهد بود.

بزرگ طایفه شاهوزهی در سیستان و بلوچستان گفت: انتخابات سرنوشت ساز است دشمن از قبل طراحی‌هایی برای ناامیدی مردم مبنی بر کاهش مشارکت آنها پای صندوق‌های رای انجام داده اما آنچه از ابتدای انقلاب تاکنون شاهد هستیم مشارکت بالای مردم در گفتن آری به این انقلاب و نظام است.

هویت ملی هر دولت و انقلاب را حضور مردم در انتخابات تعیین می‌کند انقلاب اسلامی ایران با حضور ۹۸ درصدی مردم بنا شده و در هیچ جای دنیا نمونه‌ای از این انقلاب پیدا نخواهد شد

محمد شاهوزهی بیان کرد: تنوع کاندیداهای مجلس شورای اسلامی میزان مشارکت حداکثری را بالا می‌برد، نمایندگان باید به درد مردم آشنا بوده و به حاشیه نشینی و رفع مشکلات و مسائل استان بپردازند چرا که سیستان و بلوچستان هشت نماینده در صحن مجلس دارد که باید با همواری هم مطالبات را پیگیری کنند و بدانند قهر آنان با یکدیگر مانع پیشرفت این استان است.

وی تاکید کرد: هدف دشمن خدشه زدن به اتحاد و وحدت مردم شیعه سنی است که در اغتشاشات اخیر شاهد بودیم؛ اما بصیرت و آگاهی علما و سران طوایف مبنی بر آرام‌سازی جو استان شرایط را مدیریت کرد، بنابراین باید از این ظرفیت با توجه به ثروت خدادادی موجود در استان استفاده و سرمایه‌گذاران را جذب و به پیشرفت استان کمک کنیم.

معتمد طایفه شاهوزهی گفت: مردم انقلاب کردند و پای انقلاب ایستاده‌اند؛ اما بی‌مهری برخی از نمایندگان و مسوولان گاهی اوقات مردم را بی‌اعتماد می‌کند، باید از دادن وعده‌های غیر قابل عملی پرهیز کرد، نماینده قدرت قانونگذاری و نظارت دارد باید مشکلات سیستان و بلوچستان مبنی بر بی‌آبی، اشتغال و خشکسالی را پیگیری کند و از تجربیات سران طوایف که سکاندار این استان هستند استفاده کنید، مردم در گردنه‌های سخت پای نظام بوده و وحدت و همبستگی خود را حفظ کرده‌اند.

تثبیت مقبولیت نظام با حضور حداکثری پای صندوق‌های رای

معیارهای انتخاب اصلح را بیان کنید؟

شاهوزهی یکی از ویژگی‌ها و شاخصه‌های انتخاب اصلح را واضح حرف زدن نمایندگان عنوان کرد و گفت: برای انتخاب اصلح باید کارکرد، عملکرد و سابقه نماینده مهم باشد، مردمی بودن، عمل به وعده‌ها، تعهد، صداقت و اصالت نیز مدنظر قرار گیرد.

شه‌بخش ادامه داد: مردمی بودن و از جنس کوچه‌های خاکی سیستان و بلوچستان بودن یکی از معیارهای مهم در انتخاب کاندید اصلح است، عمل به وعده‌های تبلیغاتی، شایسته سالاری، پیگیری مطالبات مردمی، رفع معضل حاشیه نشینی و افراد فاقد هویت، عدالت محوری و منافع ملی را مد نظر قرار دادن نه قوم یا قشر خاص را، از جمله معیارهای انتخاب اصلح به شمار می‌روند.

سرگزی ادامه داد: در انتخاب اصلح بار علمی و اصل و نسب افراد باید مدنظر قرار گیرد، کارآمدی، عمل به وعده‌ها و قول‌های تبلیغاتی، آشنایی به توانایی‌ها در حیطه مجلس و مردمی بودن از شاخصه‌های مهمی است که باید به آن توجه کرد، چرا که مجلس و دولت قوی حلال مشکلات هستند.

کرد افزود: انتخابات مساله مهم و اثرگذار در تعیین سرنوشت کشور است بنابراین وعده‌های نماینده‌ها باید قابلیت اجرایی داشته باشد، مردمی بودن، تعهد به نظام و انقلاب، عمل به وعده‌ها در انتخاب آگاهانه باید مد نظر باشد.

حیدری نیا یکی از ویژگی‌های نماینده را آشنا به قوانین ملی و قانون اساسی دانست و گفت: آشنایی با وظایف وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، آشنایی با نگاه ولایت بویژه در بیانیه گام دوم، مطالبه‌گر بودن، پیگیری مصوبات و مشکلات مردم، نظارت دقیق، عدم دخالت در انتصابات، استفاده از جامعه نخبگان و جوانان، ملاک نبودن قومگرایی، دلسوزی، مشورت پذیری، بومی‌گزینی برای ماندگاری در خدمت و احصای نظام مسائل هر منطقه از معیارهایی است که در انتخاب یک نماینده اصلح باید به آن توجه شود.

انتخابات مساله مهم و اثرگذار در تعیین سرنوشت کشور است بنابراین وعده‌های نماینده‌ها باید قابلیت اجرایی داشته باشد، مردمی بودن، تعهد به نظام و انقلاب، عمل به وعده‌ها در انتخاب آگاهانه باید مد نظر باشدشهرکی با بیان اینکه مردم از مجلس توقعاتی دارند که حل مشکلات اقتصادی و معیشتی در صدر آن قرار دارد، تاکید کرد: حل مشکلات دیپلماسی مبنی بر پیگیری مشکلات حق‌آبه هامون از دیگر مطالبات به حق مردم است چرا که نمایندگان نقطه اتصال مردم و دولت و وکیل آنها هستند.

وی ادامه داد: نماینده مجلس باید در تمامی حوزه‌های انتخابی خود با مسوولان و متولیان امر وارد رابطه شود و مردم با آنها احساس راحتی کنند اما نمایندگان کنونی مجلس آنطور که باید عمل نکردند.

معتمد طایفه شهرکی اظهار کرد: انتخاب اصلح باید خارج از گرایشات حزبی و قومی انجام شود، در حوزه سیستان و بلوچستان حزب کارایی ندارد و ملاک قومگرایی است بر این اساس باید از ظرفیت قومیت‌ها برای دعوت از مردم در مشارکت حداکثری پای صندوق‌های رای استفاده کرد تا توطئه دشمن مبنی بر ناامیدی مردم و کاهش جلوه دادن انتخابات خنثی شود.

وی تاکید کرد: برای انتخاب معیار اصلح باید فردی که متعهد به نظام و ولایت و از جنس مردم باشد و به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند را انتخاب کنیم.

حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای نشان دهنده چیست و چه پیامی دارد؟

معتمد طایفه شهرکی بیان کرد: حضور حداکثری مردم بر اساس تعهدی است که به امام، انقلاب، قرآن و ولایت دارند، برخی از مسوولان بذر ناامیدی در جامعه کاشتند اما این مردم پای ولایت و آرمان‌های خود محکم ایستادند چرا که این نظام بر پایه مردم بنا شده، مردم سیستان همانطور که نخستین قیام کنندگان امام حسین علیه السلام بودند همچنان پای نظام، ولایت و رهبری ایستاده و نمی‌گذارند آسیبی به این مملکت و آرمان‌های آن وارد شود.

معتمد طایفه حیدری ادامه داد: وقتی کلمه حداکثری به میان می‌آید چون فتنه جدید دشمنان و فریب خوردگان واژه "رای ندهید" است حضور حداکثری توطئه دشمنان را خنثی کرده و نشان از مشارکت مردم در امنیت و ماندن پای آرمان‌ها دارد، حضور حداکثری و انتخاب اصلح باعث برگزاری انتخابات سالم خواهد شد.

معتمد طایفه کرد گفت: حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رای خاری در چشم دشمنان است و به شرق و غرب نشان می‌دهد مردم به پای مقبولیت نظام و انقلاب ایستاده و همچنان متعهد هستند.

حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رای نشان می‌دهد مردم به پای مقبولیت نظام و انقلاب ایستاده و همچنان متعهد هستندمعتمد طایفه شه‌بخش اظهار کرد: حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای نشان از اهمیت نقش سران و علما و بزرگان و وحدت آنها دارد نشان از ایستادن پای آرمان‌های نظام و انقلاب و خنثی‌سازی توطئه دشمنان است، در این زمینه رسانه‌ها باید با برگزاری صندلی داغ و کرسی‌های آزاد اندیشی در روشنگری و انتخاب اصلح گام بردارند.

بزرگ طایفه شاهوزهی ادامه داد: حضور حداکثری نشان از مقبولیت انقلاب و نظام است، سیستان و بلوچستان قومگرا بوده و تمام اقوام آن حتما پای صندوق‌های رای حضور خواهند یافت، فردی که انتخاب می‌شود نیز باید بداند که با استفاده از تجربیات سران طوایف و بزرگان مشکلات را حل کند چرا که بسیاری از مسائل سیستان و بلوچستان با پادرمیانی علما و سران طوایف حل و فصل خواهد شد.

معتمد طایفه سرگزی گفت: سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های ارزنده در تمامی زمینه‌های اقتصادی اجتماعی و نیروی جوان و متخصص است که باید از آنها استفاده کرد، حضور حداکثری پای صندوق‌های رنگ نشان از مقبولیت نظام و انقلاب دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha