رای اولی‌ها با حضور پای صندوق‌های رای در ساختن آینده میهن اسلامی سهیم شوند

همدان- ایرنا- رئیس یازدهمین دوره مجلس شورای دانش‌آموزی کشور معتقد است: همه نوجوانان و جوانان با حضور در پای صندوق‌های رای، می‌توانند رقم‌زننده حجم زیادی از اتفاقات خوب و ساختن آینده‌ای درخشان برای کشور سهیم شوند.

به گزارش ایرنا؛ انتخابات و مشارکت سیاسی از اصول اساسی در نظام‌های دموکراتیک شناخته شده و اساس دموکراسی یا همان مردم سالاری را تشکیل می‌دهد، به همین دلیل هم در نظام‌های مردم‌سالار، نقش جامعه در انتخابات و مشارکت سیاسی بیشتر محسوس بوده و مردم به ویژه جوانان و قشر دانش‌آموز و دانشجو خود را مکلف به تعیین سرنوشت خود و جامعه می دانند.

جوانان همواره از مهمترین عناصر در برگزاری انتخابات پرشور و همچنین عامل اصلی در تعیین سرنوشت کشور هستند به طوری‌که در بیانیه گام دوم انقلاب رهبر فرزانه انقلاب در بهمن ۹۷ تاکید شد جوانان به عنوان هسته اصلی مورد خطاب هستند که باید در ۴۰ سال دوم انقلاب به عنوان سکاندار اصلی در جامعه نقش‌آفرینی کنند.

در همین راستا انتخابات یازدهم اسفند ۱۴۰۲ عرصه مناسبی برای ورود جدی جوانان و نقش‌آفرینی آنان در سرنوشت کشور و نظام است و جوانان علاوه بر ایجاد شور و نشاط در فضای انتخاباتی و ترغیب مردم به حضور حداکثری در این عرصه، می‌توانند با مطالعه و تبیین شاخصه‌های انتخاب اصلح، مردم را در جهت بهترین انتخاب یاریگر باشند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) همدان در این ارتباط با "علیرضا خدابنده‌لو" رییس مجلس شورای دانش آموزی کشور به گفت و گو پرداخت که در ادامه آنرا می خوانید.

ایرنا: مشارکت جوانان و رای اولی ها پای صندوق های رای چه اهمیتی می تواند داشته باشد؟

خدابنده لو گفت: هر یک رای نسل جوان و نوجوان به معنای رای دادن به جمهوریت و استقلال سیاسی کشور است.

وی افزود: دیدمان به انتخابات نه به عنوان یک مقوله کوتاه مدتِ زودگذر که چند روز با آن فاصله داریم، بلکه باید به عنوان یک اصل همیشگی به انتخابات نگاه کرد، چرا که نظام سیاسی این کشور جمهوری اسلامی است.

مشروعیت نظام با مشارکت حداکثری تثبیت می‌شود

رئیس مجلس شورای دانش‌آموزی کشور بیان کرد: تغییرات سیاسی جز با رای‌گیری رقم نخواهند خورد و تقویت نظام سیاسی، به مشارکت حداکثری مردم وابسته است و با این انتخابات‌ها، مشروعیت نظام سیاسی تثبیت می‌شود.

خدابنده‌لو گفت: حالا این امتحانِ انتخابات، هر دو سال تقریبا در همه ارکان سیاسی کشور چه ریاست جمهوری، چه شوراهای شهر و روستا و چه نمایندگی مجلس و اعضای خبرگان، مورد بحث است و ما با یک مقوله همیشگی رو به رو هستیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد من برای مشارکت حداکثری مردم، به ویژه نسل جوان، نه تبلیغات کوتاه‌مدت و نزدیک انتخاباتی، بلکه یک تبیین واقعی و همیشگی است.

رئیس مجلس شورای دانش‌آموزی کشور همچنین خاطرنشان کرد: معتقد هستم همانند مدرسه‌ای که مردم، دانش‌آموزانِ آن و حاکمیت، معلمان آن‌ هستند، همواره این موضوع مثل یک درس به مردم یادآوری شود که رای دادن یک حق است و اگر قرار است تغییراتی ایجاد شود، جز با رای دادن ممکن نیست.

رای دادن از بهترین راه ها برای بیان مطالبات و خواسته هاست

ایرنا: برخی افراد هنوز تصمیم به مشارکت در انتخابات نگرفته اند، سخن شما با این افراد چیست؟

خدابنده‌لو با بیان اینکه رای دادن یکی از بهترین و کارآمدترین روش ها برای بیان مطالبات و خواسته هاست، افزود: مردم باید بدانند که رای ندادن تغییری ایجاد نخواهد کرد و اگر گلایه و اعتراضی هم وجود دارد، اتفاقا راه حل آن انتخابات است.

وی نسل جوان را مهم‌ترین قشر جامعه دانست و اظهار کرد: این بدان معناست که اگر تغییراتی در کشور ایجاد شود، این قشر ذی‌نفع هستند و ثانیا خودِ جوانان هستند که باید تغییرات را ایجاد کنند، پس درک و دخالت در فضای سیاسی کشور، یک لازمه برای نسل جوان است‌.

رئیس یازدهمین دوره مجلس شورای دانش‌آموری کشور یادآور شد: این در حالیست‌که دشمن هر روزه تلاش می‌کند تا این درک و دلسوزی برای میهن، کمتر شود و حس ناامیدی و بی‌توجهی به مسائل کشور را در جوانان تزریق می‌کنند که اینجا وظیفه حاکمیت است تا با رویکردی تقابلی با خط‌مشی‌های انحرافی، اگر اعتمادی از نظام سلب شده، آن‌ را باز گرداند.

خدابنده‌لو کتاب‌های درسی و معلمان در این زمینه و مشارکت سیاسی جوانان را بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: در راستای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر تغییرات اساسی در کتب آموزشی، باید به انتخابات نیز توجه شود، چیزی که به ندرت در کتاب‌های درسی دیده می‌شود.

مدارس محیط مناسبی برای مشورت و مباحث انتخابات

وی ادامه داد: علاوه بر این، کف مدارس می‌تواند محیط مناسبی برای مشورت و مباحثه درباره انتخابات باشد و به‌مثابه محیط دانشگاه‌ها، که تریبون‌های آزاد برای شنیدن صحبت‌های صاحب‌نظران تدارک دیده شده است، وزارت آموزش و پرورش با همکاری دستگاه‌های دیگر، می‌تواند همین محیط بحث محوری را در مدارس راه بیاندازد.

رئیس مجلس شورای دانش‌آموزی کشور خاطرنشان کرد: اگر هم کسی با این اتفاق به دلیل آنچه «دانش‌آموز حق رای ندارد» مخالف است، باید متذکر شد که این فعالیت یک سرمایه‌گذاری حتی کوتاه‌ مدت است، چرا که ایجاد شناخت سیاسی و درک انتخاباتی در نوجوان ولو اینکه حق رای نداشته باشد، به طور بالقوه او را آماده انتخابات‌های آتی خواهد کرد که آنجا قطعا حق رای دارد.

کتب درسی، معلم و خانواده؛ ارکان مهم در مشارکت حداکثری

ایرنا: معلمان تا چه حد در افزایش مشارکت در انتخابات موثر هستند؟

خدابنده‌لو با تاکید بر اینکه از نقش معلمان نیز در جلب مشارکت حداکثری نباید غافل شد،گفت: معلمان به عنوان مهم‌ترین و تاثیرگذارترین قشر جامعه دانش‌آموزی، نقش مهمی در شکل‌گیری یک باور همیشگی در اذهان دانش‌آموزان دارند که ممکن است نسبت به هر موضوع، باوری همیشگی در دانش‌آموز پدید آورند و این استعدادی‌ است که کمتر به آن اهمیت داده می‌شود.

وی یادآور شد: در کنار نقش دوطرفه دانش‌آموز با مدرسه و معلمان، نقش بسیار مهم خانواده با دانش‌آموز نیز به‌دور از توجه باقی مانده؛ آنجا که باید توجه شود کار و فعالیت بر هر یک از طرفین این رابطه، هر دو طرف را درگیر می‌کند.

خدابنده‌لو اضافه کرد: منظورم این است که اگر دانش‌آموزی به این باور برسد که انتخابات برای کشورش مفید است، همین باور نیز به خانواده منتقل می‌شود و جمعیت میلیونی می‌تواند تحت‌الشعاع قرار گیرد و البته بالعکس آن نیز ممکن است.

لزوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در مدارس

رئیس مجلس شورای دانش‌آموزی کشور بیان کرد: این بدان معناست که دیدگاه خانواده بر روی دانش‌آموزان بسیار تأثیرگذار است، چرا که دانش‌آموز به پدر و مادرش نگاه می‌کند و چنانچه والدین به درک درست سیاسی رسیده باشند، فرزندشان نیز از آنها تاثیرپذیرند.

پیشنهاد شما برای افزایش مشارکت انتخاباتی بالا برای دانش آموزانی که امکان رای دهی دارند،چیست؟

خدابنده‌لو همچنین گفت: پیشنهاد من برای مشارکت انتخاباتی بالا در دانش‌آموزان رای اولی در وهله نخست، تبیین و ایجاد شناخت در خودِ آنان از طریق برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و تریبون‌های آزاد در مدارس و فعالیت‌های پرورشی است.

وی ادامه داد: در مرحله دوم، به کارگیری ظرفیت معلمان در تشویق دانش‌آموزان به حضور در پای صندوق‌های رای و در آخر تاثیرگذاری بر رابطه دوطرفه والدین با دانش‌آموز است، چرا که تاثیر مثبت بر هر یک از آنان، تاثیر بر طرف دیگر را به‌همراه دارد.

خدابنده‌لو خاطرنشان کرد: از تمام هم نسل‌های خودم و نوجوانان دعوت می‌کنم اگر به فکر آینده کشور هستند، یازدهم اسفندماه همراه خانواده خود پای صندوق‌های رای بیایند و رقم‌زننده اتفاقات خوب و آینده درخشان برای کشور باشند، وعده دیدار ما یازده اسفندماه.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha