۲۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۱۹
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85390211
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

وزیر امورخارجه استونی: غرب مسئول شکست اوکراین در شهر آودیوکا است

تهران- ایرنا- «مارگوس ساهکنا» وزیر امورخارجه استونی به‌عنوان یکی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، آمریکا و غرب را مسئول شکست اوکراین در شهر آودیوکا و عقب‌نشینی از آن دانست.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از نشریه نیوزویک، در حالی‌که فرماندهان ارتش اوکراین کمبود شدید مهمات را مهمترین عامل شکست کی‌یف در میدان نبرد شهر آودیوکا از زمان عقب‌نشینی از باخموت در تابستان ۲۰۲۳ ارزیابی کرده‌اند، یکی از وزیران امورخارجه کشورهای عضو ائتلاف نظامی ناتو متحدان غربی را مسئول شکست اوکراین در این شهر دانست.

مارگوس ساهکنا وزیر امورخارجه استونی در حاشیه کنفرانس مونیخ در پاسخ به سوال نیوزویک مبنی بر اینکه آیا تحویل دیرهنگام و اندک مهمات آمریکایی و متحدانش به اوکراین، سبب شکست اخیر در شهر آودیوکا شده است یا خیر، گفت: «همه کشورها مسئول هستند».

اوایل روز شنبه الکساندر سیرسکی فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین تایید کرد که به منظور جلوگیری از محاصره و حفظ جان و سلامت سربازان دستور عقب نشینی از شهر آودیوکا صادر شده است.

سیرسکی افزود: سربازان ما وظیفه نظامی خود را با افتخار انجام دادند و تمام تلاش خود را برای سرنگونی بهترین واحدهای نظامی روسیه بکار بردند و از نظر نیروی انسانی و تجهیزات خسارات قابل توجهی به دشمن وارد کردند.

نیروهای اوکراینی از سال ۲۰۱۴ در اطراف این شهر مستقر شده بودند و ابتدا با نیروهای جدایی طلب و سپس با تشکیلات روسیه می جنگیدند. این شهر از زمان آغاز تهاجم روسیه در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) کانون نبرد بوده است.

گفته می شود نیروهای کی‌یف به دلیل ورود کند گلوله‌های توپخانه‌ای ازسوی اتحادیه اروپا و توقف کمک‌های نظامی آمریکا ناشی از درگیری‌های حزبی در کنگره آن کشور، مجبور به عقب نشینی از این شهر شده‌اند.

ساهکنا در بخش دیگری از مصاحبه خود با این نشریه تاکید کرد: اتحادیه اروپا وعده یک میلیون گلوله را برای مارس امسال (اسفند ۱۴۰۲) داده بود و نیمی از این وعده تاکنون عملی شده است.

وی در ادامه اضافه کرد: قسمت خوب ماجرا این است که اکنون همه کشورهای اتحادیه اروپا تعهداتی داده اند که طی نیم سال آینده تا پایان امسال عملی می شود، اما این روند بسیار کند است.

ولودمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین صبح شنبه هنگام سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ به کمبود سلاح اشاره کرد و گفت: قراردادن اوکراین در وضعیت کمبود تسلیحات، به‌ویژه مهمات توپخانه و تسلیحات دوربرد، به [ولادیمیر] پوتین رئیس‌جمهوری روسیه این امکان را می‌دهد تا با شدت خود را در جنگ سازگار کند.

وی همچنین افزود: «لطفا از اوکراین نپرسید که جنگ چه زمان به پایان می رسد. از خود بپرسید که چرا پوتین همچنان قادر به ادامه آن است».

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha