۲۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۱۳
کد خبر: 85390313
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

نسیم انتخابات در بوشهر طوفانی می شود/ همه می‌آیند

۲۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۱۳
کد خبر: 85390313
یادداشت: مهرداد جشنی پور
نسیم انتخابات در بوشهر طوفانی می شود/ همه می‌آیند

بوشهر- ایرنا- استان بوشهر به مانند انتخابات گذشته که با بالاترین درصد مشارکت از استان های برتر در این حوزه بوده می رود تا انتخاباتی پرشور رقم زند انتخاباتی که تنور آن اکنون به مدد شبکه های اجتماعی و نگاه تیزبین مردم گرم شده است. 

به گزارش ایرنا، عزم ساختار سیاسی جمهوری اسلامی که بر اساس یک مردم سالاری دینی بنا شده نشان از استمرار و اقتدار این نظام‌ سیاسی بر پایه رضایتمندی، اعتماد عمومی و مشروعیت است آنجا که حتی در تصمیم گیری های کلان در قالب شکل گیری پارلمان به شکل مستقیم از نظر مردم در قالب رای و انتخابات استفاده می شود.

در نظام های سیاسی دمکراتیک یا مردم‌سالار این انتخابات است که نشان می دهد سهم مردم در حاکمیت چه میزان بوده و چگونه در راس امور قرار می گیرد آن چنان که رهبر کبیر انقلاب نیز میزان را رای ملت بیان فرموده اند.

ایران اسلامی تا چند روز دیگر برای دوازدهمین بار شاهد برگزاری انتخابات است انتخاباتی که مردم برای تعیین سرنوشت کشور نمایندگانی را برای قانون گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون برای چهار سال به مجلس شورای اسلامی می فرستند و زمینه شکل گیری مجلس ششم خبرگان رهبری فراهم می کنند.

بررسی وضعیت استان بوشهر در قریب به ۱۱ روز مانده به انتخابات نشان می دهد که این استان در فضایی کاملا انتخاباتی قرار گرفته است، این شرایط به خصوص در شبکه های اجتماعی نام ونشان بیشتری دارد.

گروه های مختلف حامی یا منتقدان کاندیداها در تالارهای گفت‌وگو گردهم آمده اند و از ابتدای روز تا پاسی از شب بر حول محور انتخابات، لزوم برگزاری، مطالبات مردم و دیدگاه های داوطلبان اظهار نظر می کنند.

برخی از این گروه ها پا را فراتر گذاشته و به استقبال تبلیغات پیش از موعد رفته اند. آنها با بارگزاری نشست ها و دیدارهای داوطلبان در شبکه های اجتماعی سعی می کنند وضعیت استقبال های مردمی را به رخ هم بکشانند و نفسی چاق کنند.

بستر بیشتر گفت و گوهای مردم استان بوشهر در شبکه اجتماعی بر روی پیام رسان واتس اپ قرار دارد که با وجود فیلترینگ، استقبال وسیعی از آن انجام می شود هر چند اینستاگرام هم جزو شبکه مورد علاقه بوشهری ها به شمار می رود.

بازنشر گسترده تصاویر و ویدئو ها در واتس اپ، استفاده از قابلیت اینستاگرام در پخش مستقیم سخنرانی ها به شکل زنده، حضور قوی در سایت های خبری پر بازدید و در آخر تبلیغات به شکل سنتی با حضور در میان مردم و آیین های عزا و ختم از جمله ترفندهایی است که برای بهتر دیده شدن از آن استفاده می شود.

در فضاهای محیطی نیز بر سر درب ادارات، مانیتورهای اداری و بیلبوردهای شهری مضامین وسیعی از دعوت مردم به انتخابات نمایان و با استفاده از تاکتیک ها و جلوه های بصری فضای پر نشاطی خلق شده است.

این روزها همایش های انتخاباتی با موضوعاتی مانند کنش گری، مطالبات مردمی و نمایندگان پاسخگو در سطح دانشگاه ها و مراکز علمی و همچنین ساختارهای فرهنگی استان در حال اجرا است که کمک خوبی برای انتخاباتی کردن فضای استان داشته است.

اگر چه پارادیم غالب گفت‌وگو ها توسط منتقدین بر موضوع معیشت و گرانی قرار گرفته اما همان افراد نیز اذعان دارند برای گذر از مشکلات معیشتی نیازمند یک مجلس قوی هستند تا بتواند زمینه رفع این مشکلات را فراهم کنند.

آن چیزی که امپراطوری رسانه ای غرب با یک شدت در ایران بر آن تمرکز کرده، تحریم انتخابات است که این موضوع چندان دستاویز گروه های اجتماعی استان بوشهر قرار نگرفته و با وجود گلایه و نقدهایی بر ساختار معیشت ، برای انتخابات پرشور اعلام آمادگی کرده اند.

این وضعیت در شرایطی رقم خورده که ۱۵۸ نفر داوطلب معادل ۶۵.۵ درصد از متقاضیان انتخابات مجلس در استان بوشهر تایید صلاحیت شده و عملا تمام گروه ها و دسته جات سیاسی در کنار قومیت ها مهاجر در این استان دارای داوطلب تایید شده هستند.

بر اساس آخرین نظرسنجی های انجام شده توسط سازمان های مرتبط، استان بوشهر از جمله استان هایی است که در ردیف مشارکت بالا در انتخابات پیش رو قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha