پیگیری مطالبات مردمی/آیا لکه‌های نفتی در رودخانه سرخون چهارمحال و بختیاری مشاهده شده است؟

شهرکرد – ایرنا – تعدادی از مخاطبان ایرنا اعلام کردند، به دنبال بارندگی روز جمعه گذشته و گل‌آلود شدن رودخانه سرخون شاهد مجدد لکه‌های نفتی در این منطقه بودند و خواستار پیگیری این موضوع  از سوی این رسانه شدند که ایرنا نیز این موضوع را از متولیان و مسوولان پیگیری کرده ا ست.

به گزارش ایرنا، خط ۶۰ ساله لوله انتقال نفت خوزستان به اصفهان به عنوان دومین خط سراسری انتقال نفت کشور به شمار می‌رود که با هدف انتقال نفت خام ازمناطق جنوبی به مناطق مرکزی و غرب شامل پالایشگاه‌های اصفهان، تهران و تبریز احداث شد، بخشی از خط لوله انتقال نفت مارون از چهارمحال و بختیاری (از جنوبی‌ترین نقطه استان آغاز و از شمال آن خارج می‌شود) می‌گذرد.

این خط لوله انتقال نفت از منطقه سخت‌گذر چهارمحال و بختیاری عبور می‌کند و به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و حادثه‌خیز بودن استان همواره تحت تاثیر حوادث قرار دارد که آخرین حادثه مربوط به این خط لوله برمی‌گردد به روز یکشنبه ۲۳ آذر سال ۱۳۹۹ که از مسیر میانکوه در منطقه تلمبه‌خانه روستای گندمکار شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری دچار شکستگی شد؛ جریان نفت وارد رودخانه سرخون و در پی آن برخی مناطق نیز به سبب پخش گاز ناشی از نفت رها شده دچار حریق شد.

سرخون مرکز بخش میانکوه شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری با جمعیت حدود ۱۵ هزار نفر است و خط لوله انتقال نفت خوزستان – اصفهان از این بخش می‌گذرد؛ چشمه سرخون به طول ۲۰ کیلومتر از کوه‌های این منطقه سرچشمه می‌گیرد و در مسیر خود آب آشامیدنی بیش از۲۰ روستا و یک شهر را تامین می‌کرد و افزون بر این عامل اشتغال‌زایی در بخش‌های باغداری، کشاورزی و شیلات بود.

پیگیری مطالبات مردمی/آیا لکه‌های نفتی در رودخانه سرخون چهارمحال و بختیاری مشاهده شده است؟

براساس آخرین ارزیابی‌ انجام شده و اعلام مسوولان وقت استان و کارشناسان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان، شکستگی خط لوله انتقال نفت خوزستان به اصفهان در محدوده چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۹۹، معادل ۴۵۰ میلیارد ریال خسارت‌ به بخش‌های شیلات، کشاورزی و آب شرب منطقه وارد کرد.

گل آلود شدن رودخانه سرخون و استشمام بوی نفت

یکی از اهالی و عضو شورای شهر سرخون همه ساله در زمان بارندگی آب رودخانه سرخون گل آلود و رنگ آب به کلی تغییر می‌کند.

رضا حیدری عضو شورای شهر می‌گوید: در این شرایط بوی بدی که بیشتر بوی نفت خام است از رودخانه استشمام می‌شود که همین امر نگرانی‌هایی را برای مردم به دنبال داشته است.

پیگیری مطالبات مردمی/آیا لکه‌های نفتی در رودخانه سرخون چهارمحال و بختیاری مشاهده شده است؟

با توجه به گل آلود شدن رودخانه سرخون و تشدید نگرانی مردم از آلودگی دوباره رودخانه به لکه‌های نفتی به سراغ یعقوب شکوهی فرماندار اردل رفتیم و علت را جویا شدیم.

خط لوله نفت هیچ مشکلی ندارد

فرماندار اردل می‌گوید: براساس اظهار نظر گروه تحقیقاتی دانشگاه تبریز و مدیر خط لوله نفت مخابرات اصفهان هیچ مشکلی در خط لوله انتقال نفت مارون به اصفهان که بخشی از آن از چهارمحال و بختیاری می‌گذرد وجود ندارد و چشمه سرخون آلوده نیست.

یعقوب شکوهی می‌گوید: براساس اظهار نظر گروه تحقیقاتی دانشگاه تبریز این آلودگی از ۱۲ سال پیش در منطقه سرخون به وجود آمده و نفت در لایه‌های مختلف زمین وجود دارد و با هر بارندگی رگه‌های نفت در چشمه پدیدار می‌شود.

او ادامه می‌دهد: براساس اظهار نظر گروه کارشناسی دانشگاه تبریز ممکن است رگه‌های نفت در لایه‌های مختلف زمین تا چندین سال دیگر نیز باقی خواهد ماند و با هر بارندگی ممکن است این رگه‌های نفتی خود را نشان دهد.

فرماندار اردل گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد هیچ آلودگی نفتی جدیدی در سرخون به وجود نیامده و اگر هم رگه‌هایی دیده می‌شود مربوط به ۱۲ سال پیش است و در زمان حاضر هیچ مشکلی در خط لوله نفت نفت وجود ندارد.

او به نقل از گروه تحقیقاتی دانشگاه تبریز که مسئولیت تحقیقات و آزمایش چشمه سرخون را برعهده دارد توضیح می‌دهد: آب چشمه سرخون برای آشامیدن مناسب نیست اما برای کشاورزی مشکلی ندارد.

بیشتر بخوانید:

جبران خسارت‌های سرخون چهارمحال و بختیاری به کجا رسید؟

مخاطبان ایرنا می‌توانند مطالبات و پرسش‌های خود از مسوولان و مدیران دستگاههای اجرایی چهارمحال و بختیاری را از طریق شماره ۰۳۸۳۳۳۳۹۴۵۲ یا شبکه‌های اجتماعی Shahrekord_Irna1313 و Shahrekord_Irna پیگیری کنند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با جمعیتی حدود یک میلیون نفر دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha