تصویب بودجه شهرداری اصفهان در کش و قوس آراء موافقان و مخالفان

اصفهان-ایرنا- تصویب لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری اصفهان در صحن علنی شورای اسلامی این شهر با مخالف و موافقت‌هایی مواجه شد که در نهایت با موافقت حداکثر اعضاء به تصویب پارلمان شهری رسید.

به گزارش ایرنا، فرایند تصویب بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری اصفهان با کِش و قُوس‌های فراوان در ۲ ماه گذشته و برپایی جلسه فشرده و ۹۱۰ نفر ساعت نشست کارشناسی کمیسیون‌های تخصصی با حضور مدیران شهری، امروز یکشنبه به خط پایان خود رسید.

امروز صحن علنی شورای شهر اصفهان در حالی برگزار شد که در حضور شهردار، معاونان وی، مدیران و مسوولان شهری، تصویب بودجه این کلانشهر با مخالفت‌ها و موافقت‌هایی همراه بود.

تامین نشدن درآمدهای تعریف شده قانونی شهرداری اصفهان

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه با اشاره به روند تصویب بودجه شهرداری اصفهان گفت: برخی ارقام حمایتی سازمان‌ها همچون عوارض آلایندگی، ارزش افزوده، جرائم و درآمدهای تعریف شده قانونی نهادهای دولتی به شهرداری پرداخت نشده و در این زمینه شهرداری با کمبود اعتبار مواجه است که امید است تا پایان اسفند محقق شود.

محمد نورصالحی تصریح کرد: ردیف‌های درآمد امسال شهرداری تقریباً حدود صددرصد محقق شده است اما بعضی پروژه‌ها، ضرورت‌های شهری و هزینه‌های مُستمر برای اداره امور و رشد قیمت‌ها، شورای شهر را بر آن داشت تا به سمت افزایش بودجه ۳۴۰ هزار میلیارد ریالی سوق پیدا کند که رقم آن نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد رشد دارد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست گفت: بهای خدمات و عوارض در تصویب بودجه بسیار حائز اهمیت و حتی مقدم بر خودِ بودجه در نظر گرفته شد و حدود ۲۵ لایحه از سوی شهرداری در حوزه درآمدها در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و ۱۷ جلسه کمیسیون‌های مختلف برای تصویب لوایح درآمد برگزار شد.

امیر سامع افزود: در فرایند تصویب بودجه موضوعات عدالت، شفافیت و رعایت وضعیت شهروندان از شاخص‌های مورد نظر در بررسی لوایح مربوطه بود و با این رویکرد، بررسی‌ و تصویب بودجه کلانشهر اصفهان صورت گرفت.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حدود ۲ هزار ردیف بودجه در شهرداری وجود دارد که حدود ۳۰ درصد آن بصورت نقدی موجود بود و با جلسات مشورتی اساتید دانشگاه و شهراندیشان، دیدگاه‌های مختلف در باره بودجه بررسی شد.

شفافیت بودجه شهرداری اصفهان

تصویب بودجه شهرداری اصفهان در کش و قوس آراء موافقان و مخالفان

شهردار اصفهان نیز در این نشست با اشاره به اینکه برخی سازمان‌ها با ۲ شگرد بودجه خود را تصویب می‌کنند، اظهار کرد: برخی آنقدر بودجه را پیچیده می‌کنند که ناظران و دستگاه‌های نظارتی نتوانند ریز آن را تشخیص دهند یا اینکه زمان تحویل بودجه را آنقدر معطل می‌کنند به نحوی که دستگاه‌های نظارتی در مهلت قانونی نتوانند تمام جوانب آن را بررسی کنند.

علی قاسم‌زاده تاکید کرد: در شهرداری اصفهان الگوی بودجه‌نویسی به سمت شفافیت و قابل فهم بودن برای مردم سوق یافته است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: ما ادعایی نداریم که صددرصد موفق بوده‌ایم اما بودجه شفاف با زبان گویا و بر اساس آخرین فناوری علم آمار و بودجه، برای شورای شهر و مردم ارائه شده است.

وی ادامه داد: همچنین بودجه امسال بر اساس مشورت با مناطق، مرکز پژوهش‌های شورای شهر، مشارکت نُخبگان و شورای ادواری تنظیم و خِرد جمعی آماده شده است و ما قصدی برای پنهان کاری در این زمینه نداشتیم.

قاسم‌زاده گفت: جمع اعضای شورای شهر فعلی حاذق، دانا و خردمند هستند و از جلسات نخست تاکنون در فرایند تصویب بودجه؛ هیچ ‌نکته‌ای از چشم آنها پنهان نمانده است.

شهردار اصفهان گفت:در حال حاضر ۱۵ درصد بودجه پیشنهادی تغییر کرده و در شهرداری اصفهان یکی از روان‌ترین تجربه‌های تنظیم و تصویب بودجه امسال اتفاق افتاده است.

قاسم‌زاده تاکید کرد: در این دوره شورای شهر، سوءگیری شخصی و جناحی وجود نداشت و اصل تصویب بودجه بر اساس خِرد جمعی در شهرداری منعقد شد که پس از تصویب، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

بودجه شهرداری اصفهان، ناظر به واقعیت ماجرا نیست

تصویب بودجه شهرداری اصفهان در کش و قوس آراء موافقان و مخالفان

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در مقام مخالفت با تصویب بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری اصفهان گفت: بودجه شهرداری اصفهان برغم تذکرها و با همه نقاط مثبتش، ناظر به واقعیت ماجرا نیست.

علی صالحی افزود: نظم و انضباط در بودجه اولویت‌دار مدیریت شهری رعایت نشده است و ما مجبور به چانه‌زنی با شهرداری شدیم.

سخنگوی شورای شهر اصفهان گفت: در اهداف مدیریت کلان شهری رعایت مُستندات و اصرار شورا برای ردیف بودجه این موضوع، ملحوظ نشده است.

وی تاکید کرد: شورای شهر شاهد هماهنگی درونی شهرداری نبود و جلسات بین معاونان شهردار و شورای شهر به چانه‌زنی با شهردار گذشت که چنین روالی در گذشته سابقه نداشت.

صالحی بیان داشت: همچنین در بودجه‌نویسی، اصل وحدت رعایت نشده و در باره ۲۰ ظرفیت، سیاستگذاری لازم صورت نگرفت و اکنون در وضع بلاتکلیف قرار دارد.

اصلاحات متعدد بودجه شهرداری

دیگر عضو مخالف شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در مقام تذکر به عملیات درآمدی و مالی شهرداری گفت: شورای شهر برای یکسال با حضور در مناطق مختلف شهر، نارسایی‌ها، کمبودها و مشکلات را احصاء و در نظام بودجه، درآمدها را بررسی و تصویب می‌کند.

محمدرضا فلاح افزود: نکته قابل توجه این است که هر سال؛ شهرداری و شورا یک یا چندماه را صرف بررسی بودجه می‌کنند اما هنوز سال جدید شروع نشده است تحت عنوان اصلاح ردیف‌ها، بودجه را تغییر می‌دهند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: کار کارشناسی بودجه شهرداری نباید چندبار تغییر و اصلاح شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی به مردم وعده پروژه‌های عمرانی داده شده است نباید در بودجه مصوبت غییرات متعدد صورت بگیرد زیرا این عمل مصداق کار کارشناسی نشده، کوتاهی و ترک فعل مدیران شهرداری در تحقق درآمدهای شهری است.

فلاح گفت: مصداق این موضوع دریافت نکردن ۶۰ هزار میلیارد ریال ارزش افزوده و عوارض آلایندگی شهرداری است که مدیران شهری تاکنون نتوانسته‌اند برای مدیریت شهری اصفهان از مسوولان بالادست مُطالبه‌گری کنند.

وی تاکید کرد: اگر ادعای کار کارشناسی توسط شورای شهر برای بودجه شهرداری مطرح شده است، مدیران شهری اجازه دهند همین بودجه مُصوب بر اساس ریل سیاست شورای شهر حرکت کند.

عضو شورای شهر خاطرنشان کرد: جلب اعتماد مردم زمانبَر است اما اعتماد مردم به شهرداری با یک وعده غیرعملیاتی از بین می‌رود.

تصویب بودجه سال ۱۴۰۳ شهردرای اصفهان با هفت رای موافق و سه رای مخالف

تصویب بودجه شهرداری اصفهان در کش و قوس آراء موافقان و مخالفان

به گزارش ایرنا، تصویب لایحه بودجه سال آینده شهرداری اصفهان که در ۲ ماه گذشته توسط اعضای شورای شهر و معاونان و مدیران شهری در جلسات تلفیق نهایی شده بود، سرانجام صبح امروز در یکصد و بیست‌ و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان به رای گذاشته شد.

رقم در نظر گرفته شده بودجه سال آینده کلان شهر اصفهان بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که با احتساب بودجه سازمان‌ها به رقم حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد که حوزه حمل‌ و نقل، بیشترین سهم را در آن دارد.

تصویب بودجه شهرداری اصفهان در این جلسه با حضور علی قاسم‌زاده شهردار، معاونان وی و اعضای شورای شهر بصورت علنی به رای گذاشته شد که علی صالحی سخنگو و محمدرضا فلاح و حجت الاسلام منوچهر مهروی‌پور ۲ عضو دیگر شورای شهر با آن مخالفت کردند و بدین ترتیب از جمع ۱۱ عضو پارلمان شهری اصفهان سه نفر به این بودجه رای مخالف و هفت نفر به آن رای موافق دادند و بدین ترتیب بودجه سال آتی این کلانشهر به تصویب رسید.

مجید نادرالاصلی از دیگر اعضای شورای شهر امروز در این جلسه مهم غائب بود.

به گزارش ایرنا، بودجه شهرداری اصفهان و سازمان‌های وابسته در سالجاری ۲۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد تومان بوده است.

کلانشهر اصفهان بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت و ۱۵ منطقه شهرداری دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha