کارشناسان پاکدشت:فضای سیاسی باز درانتخاب نامزدهاایجادشده/تاثیرشبکه های اجتماعی برمردم+فیلم

پاکدشت - ایرنا - کارشناسان سیاسی و پژوهشگران رسانه و فرهنگ در میزگرد انتخاباتی شهرستان پاکدشت استان تهران تاکید کردند: در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، افراد با سلایق و گرایش‌های مختلف سیاسی حضور دارند و این دامنه به قدری باز است که هر فردی با هر سلیقه فکری که بخواهیم انتخاب کنیم، وجود دارد.

میزگرد انتخابات به میزبانی ایرنا در شهرستان پاکدشت استان تهران با حضور مجید جهان مدیر منابع انسانی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور وابسته به وزارت علوم،محمدرضا جوادی فعال فرهنگی و پژوهشگر اجتماعی و حبیب‌الله مطهری فر بعنوان کارشناس رسانه و مدیر مسئول دو هفته نامه صالح برگزار شد و این کارشناسان در این میزگرد انتخاباتی ضمن درخواست از مردم برای مشارکت حداکثری در انتخابات اسفند ماه اعلام کردند: شرکت پر رنگ مردم در انتخابات ارتباط بهتر میان مردم و سیاسیون را به دنبال داشته و این یکی از برجسته‌ترین ظرفیت‌های نظام و قانون اساسی است.

نامزدهایی از طیف‌های مختلف سیاسی در انتخابات امسال حضور دارند

مجید جهان کارشناس و فعال اجتماعی درپاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره حضور اقشار مختلف مردم در انتخابات پیش رو گفت: با وجود همه کاستی‌ها، برای داشتن ایرانی قوی حضور پررنگ اقشار مختلف مردم در انتخابات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مدیر منابع انسانی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور وابسته به وزارت علوم، اظهار داشت: از نگاه جامعه‌شناسی، دموکراسی و نظام جمهوری اسلامی ایران مدل آرمانی جامعه‌شناسان و فلاسفه غربی در انتخابات را در کشور پیاده کرده است، ارتباط کلاسیک و پادشاهی، توسعه پایدار، گسست یا حذف ادغامی و ساختن دانش سیاسی از طریق دانش زندگی چهار مورد ارتباط بین زندگی و سیاست است.

کارشناسان پاکدشت:فضای سیاسی باز درانتخاب نامزدهاایجادشده/تاثیرشبکه های اجتماعی برمردم+فیلم

وی بیان کرد: در ارتباط کلاسیک یا پادشاهی اعتقادی به ارتباط درونی نبوده و نگاه پادشاهان ارباب و رعیتی بوده و در ارتباط توسعه پایدار نیز مشارکت مردمی وجود ندارد و هدف آنها دستیابی به راه‌هایی برای حفظ منابع و محیط زیست برای آیندگان است.

این کارشناس و فعال اجتماعی تصریح کرد: ارتباط گسست یا حذف ادغامی که بیشتر در کشورهای اروپایی پیاده‌سازی می‌شود، مردم ذیل قانون قرار دارند و قانون و دموکراسی برای آنها شبحی بیش نیست در این ارتباط برای مردم احترامی قائل نشده‌اند.

جهان خاطرنشان کرد: برجسته‌ترین ارتباط بین زندگی و سیاست، ساختن دانش سیاست با استفاده از دانش زندگی است و نمونه بارز برجسته‌ترین ارتباط میان زندگی و سیاست را می‌توان در اقدام امام راحل در وارد کردن مشکلات مردم در حوزه سیاست برشمرد.

سیاست به معنای مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌هاست

وی درجواب سوال خبرنگار ایرنا درباره تعریف درست از سیاست به معنای مشارکت مردم در تصمیم‌گیری‌های مسئولان توضیح داد: داشتن آینده بهتر و انتقاد از سیاست در گرو شرکت در انتخابات است، حضور مردم در انتخابات ارتباط بهتر میان مردم و سیاسیون را به دنبال داشته و این یکی از برجسته‌ترین ظرفیت‌های نظام و قانون اساسی است.

این کارشناس اجتماعی گفت: مردم با شرکت در انتخابات مطالبات خود را به سیاسیون و حاکمیت واگذار می‌کنند، تا آنها مدافع این مهم باشند.

جهان تبیین کرد: از ابتدای انقلاب و تاکنون در همه شرایط حتی در زمان جنگ نیز انتخابات در کشور برگزار شده و در همه ادوار شاهد مشارکت اقشار مختلف در این عرصه مهم سیاسی بوده‌ایم، در حالی برجسته‌ترین حالت بین زندگی و سیاست در کشورهای اروپایی تنها یک شعار است که در نظام جمهوری اسلامی ایران این موضوع عملی شده است.

تعامل مردم و دولت به پایداری حاکمیت می‌انجامد

این کارشناس و فعال اجتماعی درپاسخ به اینکه حضور مردم در انتخابات در روز ۱۱ اسفند ماه که تصمیم‌گیری های کلان آینده کشور را تامین می کند، تصریح کرد: هر اندازه ارتباط میان مردم و دولت بیشتر باشد، به همان میزان پایداری حاکمیت بیشتر بوده و امکان خدمت‌رسانی دولتمردان به مردم نیز افزایش می‌یابد.

این کارشناس و فعال اجتماعی، منشاء اثر پایداری نظام را در حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی دانست و افزود: وجود انتقاداتی از سوی مردم بر کسی پوشیده نیست و اگر کسی بخواهد انتقاد خود را به تصویر بکشد، باید با انتخاب آگاهانه در انتخابات حضور پیدا کند.

برای داشتن ایرانی قوی در انتخابات شرکت کنیم

جهان درباره اینکه آیا گله مندی مردم در باره برخی مشکلات کشور در انتخابات تاثیری دارد یا خیر بیان کرد: با وجود همه کم و کاستی‌ها و گله‌مندی مردم از عملکرد برخی مسئولان، برای داشتن ایرانی قوی حضور پررنگ اقشار مختلف مردم در انتخابات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی یادآور شد: در دهه ۵۰ درآمد نفتی کشور پنج برابر حال حاضر بوده، اما سطح خدمات‌رسانی به مردم و جمعیت ۳۶ میلیون نفری کشور بسیار پایین بوده است، نسل جدید ما باید بداند در مسجد دانشگاه تهران در زمان محمدرضا شاه یک دانشجو را به دلیل اقامه اذان اخراج و دستگیر کردند.

این کارشناس و فعال اجتماعی عنوان کرد: با وجود همه کارشکنی‌ها و تحریم‌های دشمنان، امروزه رشد در حوزه‌های فناوری و نوآور در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها کشور منحصر به فرد است.

جهان، بهترین نوع عدالت را عدالت در نظام آموزش عالی دانست و ادامه داد: در دهه ۵۰ تعداد معدودی از افراد امکان ورود به دانشگاه‌ را داشتند، اما امروزه شاهد تحصیل اقشار مختلف در دانشگاه‌ها برای کسب مدارج علمی هستیم.

وی با تأکید بر اینکه وجود برخی مشکلات از جمله مشکلات اقتصادی نمی‌تواند اصل موجودیت نظام جمهوری اسلامی ایران را تحت‌الشعاع قرار دهد، گفت: یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش در حفظ تفاوت‌ها و هویت‌های فردی افراد بوده، چرا که حفظ تفاوت‌های فردی به معنای حفظ منافع انسان‌ها و حاکمیت است.

حضور نامزدهای انتخاباتی از طیف‌های مختلف سیاسی

این کارشناس اجتماعی در پاسخ به سوالی که آیا ایجاد فضای باز سیاسی یکی از برکات نظام است، تصریح کرد: در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، افراد با سلایق و گرایش‌های مختلف سیاسی حضور دارند و این دامنه به قدری باز است که هر فردی با هر سلیقه فکری که بخواهیم انتخاب کنیم، وجود دارد.

مشارکت در انتخابات مشت محکمی بر دهان دشمنان است

کارشناسان پاکدشت:فضای سیاسی باز درانتخاب نامزدهاایجادشده/تاثیرشبکه های اجتماعی برمردم+فیلم

محمدرضا جوادی فعال فرهنگی و پژوهشگر اجتماعی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در باره هجمه دشمنان قبل از انتخابات گفت: اگرچه دشمنان به دنبال مأیوس کردن مردم و کمرنگ کردن حضور آنها در انتخابات هستند، اما مردم ایران اسلامی بیشتر از سال‌های قبل پای صندوق‌های رأی خواهند آمد و همچون همیشه مشت محکمی بر دهان دشمنان خواهند زد.

رئیس اسبق آموزش و پرورش شهرستان پاکدشت با اشاره به آیاتی از قرآن کریم نقش مردم بر آینده کشور را معجزه‌آسا خواند و اظهار کرد: دیدگاه و اندیشه امام راحل و مقام معظم رهبری نیز برگرفته از این کتاب آسمانی است.با وجودی که ائمه معصومین علیهم‌السلام منتسبین از سوی خداوند متعال بودند، اما هرکجا که حمایت مردم نبوده آنها موفق به تشکیل حکومت نشده‌اند و این بر اهمیت حضور مردم دلالت دارد.

این پژوهشگر اجتماعی ادامه داد: در هیچکدام از انقلاب‌های شکل گرفته در دنیا نقش مردم به اندازه انقلاب اسلامی ایران واضح و مبرهن نبوده، تا آنجا که امام (ره) نقش مردم را در رفراندوم جمهوری اسلامی ۱۲ فروردین ماه سال ۱۳۵۸ مهم و بسزا خواند.

جوادی خاطرنشان کرد: با توجه به آیات قرآن مجید نقش رهبری، کتاب و دستورات الهی زمانی در جامعه به منصه ظهور می‌رسند که مردم پای کار باشند.

وی بر تأکید مقام معظم رهبری در سخنرانی‌ها و دیدارهای مختلف بر نقش‌آفرینی مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره و عنوان کرد: مردم ایران اسلامی به نقش خود در نظام واقف هستند و این نقش در به‌کارگماری مسئولان در سطوح مختلف بسزا است‌.

نقش‌آفرینی مردم، جامعه را در مسیر توسعه قرار می‌دهد

این پژوهشگر اجتماعی درباره نقش مردم در جامعه پاسخ داد: این یک قانون و سنت الهی است که مردم هر جامعه‌ای که نقش خود را به درستی ایفا کنند، آن جامعه در مسیر توسعه، پیشرفت و تکامل قرار خواهد گرفت.

جوادی گفت: دشمن به نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی ایران واقف بوده و به همین دلیل با استفاده از رسانه‌ها به دنبال تزریق روحیه ناامیدی از نظام در میان مردم است، البته مردم بصیر ایران اسلامی در همه ادوار با هوش و درایت خود نقشه‌های دشمن را خنثی کرده‌اند.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری فردی حکیم و فرزانه هستند و دیدگاه‌های ایشان در مسائل مختلفی از جمله برجام و مسائل منطقه موجب شده این امر برای مردم مسجل شود، از این‌رو می‌دانند در رأس نظام فردی با اندیشه‌های ولایی و الهی قرار دارد و دستورات و رهنمودهای معظم‌له را اجرا می‌کنند.

مردم با لبیک به ندای رهبری، پای صندوق‌های رأی می‌روند

این کارشناس اجتماعی درباره تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی و مشارکت در انتخابات به سوال ایرنا پاسخ داد و افزود: قطعأ مردم پیام رهبر انقلاب را بیش از پیش دریافت کرده و در انتخابات ۱۱ اسفند ماه بار دیگر حضوری پرشور و حداکثری را به نمایش می‌گذارند.

جوادی از انتخابات به عنوان یک نعمت بزرگ برای مردم ایران یاد و خاطرنشان کرد: عموم مردم کشور ‌می‌توانند با حضور در پای صندوق‌های رأی و انتخاب فرد اصلح، نقش خود را در جامعه ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه دشمن به دنبال مدیریت افکار عمومی با برجسته کردن نقاط ضعف و کمرنگ جلوه دادن نقاط قوت در کشور است، افزود: البته مردم بصیر و هوشیار ایران اسلامی ترفندها و توطئه‌های دشمنان را شناخته و هر بار آنها را ناامید می‌کنند.

این کارشناس اجتماعی تصریح کرد: در حالی پیشرفت‌های کشور در همه زمینه‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست که دشمنان به دنبال القاء بی‌اثر نشان دادن نقش نظام اسلامی در این پیشرفت‌ها هستند، اما مردم بدانند این حکومت‌ها هستند که زمینه پیشرفت را فراهم می‌کنند.

ملت ایران مشت محکمی بر دهان دشمنان خواهد زد

جوادی در پاسخ به خبرنگار ما درموضوع توزیع عادلانه امکانات در کشورهای دیگر گفت : این عدالت در برخی کشورهای عربی منطقه هم دیده نمی‌شود، شرایط و توزیع عادلانه خدمات در ایران اسلامی به صورتی است که هرکس با هر سطح درآمدی امکان تحصیل و پیشرفت دارد.

وی اضافه کرد: به طور مثال شبکه گاز رسانی در کشور ایران از برخی کشورهای تولیدکننده گاز در دنیا بیشتر است و اینک خدمات در دورترین و دورافتاده‌ترین مناطق هم به مردم ارائه می‌شود.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: اگرچه دشمنان به دنبال مأیوس کردن مردم و کمرنگ کردن حضور آنها در انتخابات هستند، اما مردم ایران اسلامی بیشتر از سال‌های قبل پای صندوق‌های رأی خواهند آمد و همچون همیشه مشت محکمی بر دهان دشمنان خواهند زد.

شبکه های اجتماعی تاثیرات مهمی در انتخابات دارند

کارشناسان پاکدشت:فضای سیاسی باز درانتخاب نامزدهاایجادشده/تاثیرشبکه های اجتماعی برمردم+فیلم

کارشناس رسانه و مدیر مسئول دو هفته نامه صالح در پاسخ به سوال نقش فضای مجازی در زندگی مردم گفت : فضای مجازی جزیی از زندگی مردم است و ارتباطات مردم در شبکه های اجتماعی است و در روشنگری و آگاهی بخشی به مردم در انتخابات نقش تعیین کننده ای دارند . این شبکه های اجتماعی کمک می کند به افزایش مشارکت و از طرفی هم به سمت منفی علیه مواضع نظام در انتخابات می تواند مردم را بکشاند ولی با آگاهی رسانی شبکه های مهم قطعا توطئه دشمنان ناکام خواهد ماند.

انقلاب بر پایه و مدار مردم استوار است

حبیب‌الله مطهری فر بعنوان کارشناس رسانه درباره سوال ایرنا در موضوعاتی همچون پیشرفت کشور بعد از انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران بر پایه و مدار مردم استوار بوده، به پیروزی رسیده و در مسیر موفقیت و پیشرفت در حرکت است.

با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران بر اساس یک کودتا و اقدام نظامی شکل نگرفته است، اظهار کرد: انقلاب ما بر پایه و مدار مردم استوار بوده و هست و همه مبارزات و راهپیمایی‌ها از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ مردمی بوده و بر اساس مشارکت مردم صورت گرفته‌اند.

مدیر مسئول دو هفته نامه استانی صالح بیان کرد: برگزاری رفراندوم در ۱۲ فروردین ماه ۱۳۵۸ و با فاصله کوتاهی از پیروزی انقلاب اسلامی و مشارکت حداکثری مردم و انتخاب نظام جمهوری اسلامی با کسب ۹۹ درصدی آراء، دلیل محکم و مبرهنی بر مردمی بودن نظام جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس رسانه به انتخاب خبرگانی به منظور تدوین قانون اساسی کشور پس از رفراندوم ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ اشاره و عنوان کرد: قانون اساسی پس از تدوین نیز به رأی مردم گذاشته شد.

مطهری فر افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشور ما در ادوار مختلف شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و شورای اسلامی شهر و روستا بوده است، در کنار آن برگزاری انتخابات شورای دانش‌آموزی، اتحادیه‌ها و صنوف مختلف نشان‌دهنده آن است که همه اجزای کشور بر اساس انتخاب شکل می‌گیرند.

مسیر نظام بر برگزاری انتخابات استوار است

وی درباره حضور همیشگیس مردم به سوال خبرنگار ایرنا اینطور پاسخ داد: ملت ایران ملتی مومن بوده و مردم با حضور همیشگی خود در صحنه‌های مختلف، دشمنان را مأیوس و نقشه‌های آنها را نقش بر آب کرده‌اند، برگزاری انتخابات در سخت‌ترین شرایط جنگ، موشک‌باران و تهدید دشمنان مبنی بر حمله به حوزه‌های انتخابیه اخذ رأی، دلیل محکمی بر مردمی بودن نظام جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس رسانه بر اهمیت حضور مردم در عرصه مهم و سرنوشت‌ساز انتخابات اشاره و اظهار کرد: محور، مدار و مسیر نظام جمهوری اسلامی ایران بر برگزاری انتخابات استوار بوده و قلب نظام، آراء مردم است، همانگونه که تلاش دشمنان با استفاده از ابزار رسانه با هدف کاهش حضور مردم در انتخابات ۱۱ اسفند ماه، اهمیت این اصل را نشان می‌دهد.

یکپارچگی و وحدت مردم پیشرفت کشور را رقم می‌زند

مطهری فر درباره نقش مردم در موفقیت جامعه با تأکید بر اینکه یکپارچگی و ایفای نقش از سوی تک تک مردم جامعه موفقیت، پیشرفت و تعالی کشور را به دنبال دارد، گفت: تأثیر شرکت در انتخابات بر سرنوشت کشور و مردم بر کسی پوشیده نیست و با گام نهادن در این مسیر رشد و پیشرفت کشور رقم خواهد خورد.

وی اظهار داشت: مشکلات اقتصادی عمده مسئله‌ای است که برخی افراد آن را علت بی‌رغبتی در شرکت در انتخابات می‌دانند، از طرفی برخی رسانه های خارجی مسائل سیاسی و رد صلاحیت تعدادی از شرکت‌کنندگان را عامل این بی‌رغبتی می‌دانند، این درحالی است که تعداد این افراد بسیار معدود است.

این کارشناس رسانه اضافه کرد: وجود برخی مشکلات از جمله مشکلات اقتصادی در کشور بر کسی پوشیده نیست و بیشتر اقشار جامعه با این مشکلات مواجه هستند، هر چند این قبیل مشکلات تنها مختص کشور ما نیست و بسیاری از کشورهای دنیا مبتلابه آن هستند، اما با وجود همه مشکلات باید واقع‌بین بود و نباید پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های مختلف پس از پیروزی انقلاب اسلامی را نادیده گرفت.

مطهری فر تصریح کرد: شهر پاکدشت که در ۲۰ کیلومتری تهران قرار دارد، پیش از پیروزی انقلاب از ابتدایی‌ترین امکانات نیز محروم بود، اما امروز و به برکت انقلاب اسلامی دورترین نقاط کشور نیز از راه‌های مواصلاتی، حامل‌های انرژی و سایر امکانات زیرساختی و رفاهی بهره‌مند هستند.

دشمن توان دیدن موفقیت‌های ایران را ندارد

وی درباره اینکه آیا دشمنان از پیشرفت های روز افزون ایران و ایرانی ناراحت هستند گفت : علت دشمنی دولتمردان کشورهایی همچون آمریکا با ایران نه به دلیل اعتقادات دینی و مذهبی است، بلکه ریشه این دشمنی‌ها در نگرانی آن‌ها از پیشرفت‌های چشمگیری است که کشور ایران در زمینه‌های مختلف علمی به دست آورده است.

این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: ساقط کردن دولت مصدق در زمان رضا شاه دلیل محکمی بر مخالفت دشمنان با استقلال کشور است، خواه نظام حاکم اسلامی و خواه غیر اسلامی‌ باشد، مردم بصیر ایران به جایگاه کشورمان در کسب درجات علمی در دنیا واقفند و پیشرفت در بخش‌های مختلف علمی، پژوهشی، پزشکی، دفاعی و ... پس از پیروزی انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست‌.

مطهری فر تأکید کرد: مقام معظم رهبری در سخنان خود بر حرکت ملت ایران به سمت قله پیشرفت اشاره داشتند، پس باید بدانیم حرکت به سوی قله به طور حتم با مشکلاتی نیز همراه است، توجه به اهمیت اقدامات انجام شده و هدفی که پیش رو داریم، می‌تواند انگیزه‌ای برای ادامه راه باشد.

پاکدشت با بیش از ۴۵۰ هزار نفر جمعیت در جنوب‌شرق تهران واقع شده است و یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری به طور همزمان در ۱۱ اسفند ماه برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha