۲۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۰۵
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85390812
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دورخیز پاکستان برای عضویت در بریکس با کسب حمایت روسیه
سناتور مشاهد حسین (سمت راست) دیمتری مدودف (سمت چپ)

اسلام‌آباد - ایرنا - رئیس کمیسیون امور دفاع مجلس سنای پاکستان که‌ کشورش پاییز امسال درخواست رسمی برای پیوستن به گروه بریکس را ارائه کرده است، گفت: اسلام‌آباد عزم جدی برای همکاری‌های نامحدود با مسکو دارد و روی حمایت روس‌ها برای عضویت در بریکس حساب ویژه باز کرده است.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، بن بست در جنگ اوکراین و تداوم جنگ غزه که بیانگر ناکامی سیاست‌های واشنگتن و تقویت صدای مخالفت جهانی با رویکرد یکجانبه‌گرایی است، این جرات سیاسی را در بین سیاستگذاران پاکستان به وجود آورد که آنان پس از چند سال سکوت در قبال بریکس، اکنون به طور علنی از اهمیت این سازمان اقتصادی صحبت می‌کنند و در هفته‌های اخیر نیز درخواست رسمی خود را برای پیوستن به این گروه ارائه کرده‌اند.

بریکس مجموعه‌ای از قدرت‌های نوظهور است که در ابتدا با حضور پنج کشور برزیل، هند، چین، روسیه و آفریقای جنوبی شکل گرفت و از ابتدای سال 2024 نیز کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، اتیوپی و مصر نیز به آن پیوستند. برخی از کشورهای دیگر از جمله پاکستان و بنگلادس نیز در پی حضور در این گروه هستند.

سناتور مشاهد حسین سید از چهره‌های برجسته سیاسی پاکستان و حامی قوی تحکیم روابط این کشور با روسیه و ایران، در بازدید رسمی از مسکو بر اهمیت روابط دوجانبه پاکستان و فدراسیون روسیه به ویژه در قالب منطقه‌ای و بین المللی تاکید کرد.

وی که ریاست کمیسیون امور دفاع مجلس سنای پاکستان را برعهده دارد در حاشیه اجلاس مجمع بین المللی آزادی ملل در مسکو با دیمتری مدودف معاون شورای امنیت ملی و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد.

این مقام پاکستانی پیرامون آخرین تحولات مرتبط با روابط دوجانبه با روسیه، اوضاع منطقه از جمله وضعیت افغانستان و تداوم جنگ رژیم صهیونیستی در غزه با مقامات ارشد مسکو رایزنی‌ کرد.

وی روسیه را بازیگر کلیدی در منطقه دانست و اظهار داشت که منابع پاکستان به همین منطقه گره خورده است و ما عزم جدی برای همکاری‌های نامحدود با مسکو داریم.

دورخیز پاکستان برای عضویت در بریکس با کسب حمایت روسیه

سناتور مشاهد حسین طی سخنرانی در دانشکده دیپلماتیک روسیه به اهمیت روابط پاکستان با جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: در آینده چهار قدرت مسلمان ایران، پاکستان، عربستان سعودی و ترکیه نقش تعیین کننده‌ای در امور منطقه ایفا خواهند کرد.

وی با اشاره به اهمیت روزافزون جایگاه بریکس در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید کرد: اسلام‌آباد و مسکو هیچ تضادی در منافع اساسی ندارند و پاکستان برای پیوستن به گروه بریکس روی حمایت روسیه حساب ویژه باز کرده است.

رئیس کمیسیون امور دفاع مجلس پاکستان از روابط رو به رشد کشورش با فدراسیون روسیه به ویژه در زمینه انرژی، ارتباطات، آموزش، امنیت منطقه‌ای از جمله افغانستان و همکاری در مجامع چند جانبه از جمله سازمان همکاری شانگهای و سازمان ملل متحد استقبال کرد.

براساس این گزارش، پاکستان به عنوان همسایه شرقی جمهوری اسلامی ایران و ۲ همسایه مسلمان و از اعضای دائم سازمان همکاری شانگهای محسوب می‌شوند که حضور در بریکس قادر به ایجاد فضایی گسترده تر در راستای همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه به ویژه تجارت منهای دلار است. از آنجایی که اعضای کلیدی سازمان بریکس مصمم به دلارزدایی در تعاملات کلان تجاری میان یکدیگر هستند پاکستانی‌ها نیز با توجه به تحولات ژئوپلیتیک و دگرگونی‌های اقتصادی در منطقه و جهان درپی راهی برای کاهش فشار دلار و بکارگیری ارزهای محلی در تجارت خارجی هستند.

ناظران سیاسی در پاکستان معتقدند که آمریکایی‌ها همواره برای تامین منافع خود در منطقه به پاکستان مراجعه کرده و برای دلجویی از آن حتی لقب «متحد غیرناتو» را به اسلام‌آباد اعطا کرد اما اوج اختلافات ۲ کشور پس از خروج مفتضحانه‌ آمریکا و ناتو از افغانستان برجسته تر می‌شود، جایی که پاکستان به طور مستقیم واشنگتن را به اتخاذ رویکرد غیرمسوولانه در قبال افغانستان و نادیده گرفتن نگرانی‌های همسایگان این کشور مقصر دانست.

اوایل ماه آذرماه امسال سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اقدام این کشور برای ثبت درخواست پیوستن به گروه بریکس را تایید کرد و افزود: بریکس یک مجمع چندجانبه‌گرایی مهم برای کشورهای درحال توسعه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha