کلام رهبری چراغ راه مجلس دوازدهم باشد/وظیفه نظارت در خانه ملت مغفول مانده است

قزوین - ایرنا - روحانیون استان قزوین در میزگردی با موضوع انتخابات مجلس دوازدهم با تاکید بر فریضه مهم و مغفول مانده نظارت از سوی نمایندگان مجلس بیان کردند که نامزدهای انتخاباتی باید در مجلس آتی به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب توجه کرده و کلام ایشان را چراغ راه خویش قرار دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روحانیت در نظام سیاسی کشور جایگاه ویژه‌ای داشته که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی در قالب اصل ولایت فقیه، در جهت دهی و مدیریت کلان کشور نقش ارزنده ای بر عهده گرفته است.

از طرف دیگر پذیرفتن مسؤولیت و خدمت به مردم و رفع گرفتاری ها در کشوری که بر اساس قوانین اسلامی و معیارها و ارزشهای دینی اداره می شود، عامل افزایش محبوبیت و حرمت روحانیت بوده است.

یکی از وظایف مهم روحانیت در جامعه جهاد تبیین، بصیرت افزایی و هدایت جامعه به سمت فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی است که مهم ترین آن را باید در عرصه انتخابات جستجو کرد.

مقام معظم رهبری همواره تاکید داشتند که روحانیون باید کاری کنند که مردم با رای بالایی بتوانند یک شخص لایق، مدیر، متعبد، متدین و مجرب در اداره امور کشور انتخاب کنند.

با توجه به نقش ویژه روحانیت در انتخابات، میزگردی با همین موضوع در خبرگزاری ایرنا مرکز قزوین برگزار شد تا با طرح سه سوال به ابعاد مختلف این موضوع بپردازیم:

حجت الاسلام علی عباسی، رییس شورای وحدت اصولگرایان و رییس سابق حوزه علمیه استان قزوین، حجت‌ الاسلام مجتبی قائدامینی رییس کانون زندانیان سیاسی مسلمان قبل از انقلاب و حجت الاسلام محمد محبی، مسوول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان قزوین از میهمانان این میزگرد بودند.

کلام رهبری چراغ راه مجلس دوازدهم باشد/وظیفه نظارت در خانه ملت مغفول مانده است

بخش اول: نقش روحانیون و طلاب در افزایش مشارکت سیاسی و حضور پرشور مردم در انتخابات چیست؟ روحانیون در ارتباط با مردم چگونه باید این وظیفه را محقق سازند؟

حجت الاسلام علی عباسی: نقش روحانیت بی بدیل است، اگر روحانی کوتاهی کند گناه بزرگی است

انقلاب اسلامی منتی بر دوش مردم گذاشت و هدیه برای مستضعفان عالم بود، ما همین چند روز پیش چهل و پنجمین سالگرد پیروزی را جشن گرفتیم، بنیانگذار این انقلاب یک فرد روحانی بعد از غیبت امام زمان (عج) بود که این نظام را بنا گذاشت و مردم نیز به روحانیت اعتماد کردند و لبیک گفتند، بنابراین نقش این افراد بی بدیل است، در این ۴۵ سال گذشته تمام کسانی که جان و مالشان را فدا کردند همه به خاطر لبیک به روحانیت بوده است، همه مردم پای منبرهای روحانیت بودند و در همه صحنه ها ما شاهد حضور مردم در کنار روحانیت هستیم، به عنوان مثال در مناسبت های مختلف مثل ۲۲ بهمن و روز قدس مردم همواره با میدان داری روحانیون وارد صحنه می شوند.

نقش دیگر روحانیون در انقلاب اسلامی به انتخابات ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ برمی گردد و به نظر من تمام این انتخابات به خاطر حضور امام (ره) بود که همه احساس تکلیف کردند که این اعتماد و اطمینان همچنان باقی است، نقش روحانیت بی بدیل است، اگر روحانی کوتاهی کند گناه بزرگی است و اگر جهادی وارد صحنه شود و اهداف مجلس و انتخابات را تبیین کند اثر بسیار زیادی در مشارکت حداکثری دارد.

کلام رهبری چراغ راه مجلس دوازدهم باشد/وظیفه نظارت در خانه ملت مغفول مانده است

حجت الاسلام مجتبی قائد امینی: ما طلاب و روحانیت باید اهمیت انتخابات را برای مردم تبیین کنیم

در قسمت اول مقدمه ای ذکر کنم که روحانیت یک نهاد دینی و اصیل در طول تاریخ اسلام و تشیعبوده و همواره نقش بارزی را ایفا کرده است، در تاریخ معاصر ما در جنبش تنباکو و جنبش مشروطیت علمای بزرگی مثل آخوند خراسانی و فضل اله نوری ودر جنبش های استقلال طلبانه و مبارزه با ظلم اشخاصی مثل لاری، کاشانی خیابانی و میرزاکوچک خان نقش بارز و چشمگیری داشتند.

نقش روحانیت در انقلاب اسلامی بارزتر و گسترده تر شد و این انقلاب به رهبری امام راحل به عنوان مرجع تقلید، عارف، فلیسیوف، سیاستمدار، مفسر قرآن و شجاع اداره شد که اشراف جهانی داشت و مقابل سلطه گران ایستاد، مردمنز به پشتیانی این امام بزگوار در صحنه ماندند و روحانیت نیز نقش خودشان را ایفاد کرد.

در مجلس شورای اسلامی به دلیل وجود مردم مسالاری دینی نقش روحانیت به لحاظ این که همواره در کنار مردم بوده بسیار با اهمیت است و نقش بارزی دارند، خصوصا اینکه رهنمودهای بزرگی از سوی امام بزرگوار و مقام معظم رهبری برای شرکت در انتخابات بارها تبیین شده و وظیفه شرعی و دینی و حق شهروندی هر ایرانی به حساب می‌آید.

در قسمت دوم سوال ما طلاب و روحانیت باید اهمیت انتخابات را برای مردم تبیین کنیم و در مساجد و منبرها و در فضای مجازی و در مباحث سیاسی و در عرصه مختلف باید این نظر بزرگان را به سمع و نظر مردم برسانیم.

کلام رهبری چراغ راه مجلس دوازدهم باشد/وظیفه نظارت در خانه ملت مغفول مانده است

حجت الاسلام محمد محبی: همیشه افراد روحانی و طلاب به عنوان چشم بینا و حافظ منافع مردم در انتخاب افراد اصلح پیشگام بوده اند

بر اساس مبانی اعتقادی و فرهنگ ایرانی و اسلامی روحانیت نقش ویژه‌ای دارند، اگر از حیث تاریخ ایران را ملاحظه کنید ارادت به اهل بیت یکی از مولفه های ایران اسلامی است و بر اساس مبانی فکری و ارزشی محوریت حرکت های سیاسی و اجتماعی را باید از مکتب اهل بیت جستجو کرد، ضمن اینکه نزدیکی روحانیت به کارگزاران این مکتب همواره مورد توجه مردم بوده است.

اگر بخواهیم نقش روحانیت در پیش و پس از انقلاب را به صورت جدی بررسی کنیم و نقش روحانیت و طلاب در مشارکت سیاسی و حضور پرشور مردم را می توانیم به چند عامل مهم بپردازیم.

روحانیت به ویژه بعد از انقلاب عامل پیوند بین مردم و دین بوده است، نظام مقدس جمهوری اسلامی در معرض رای مردم قرار گرفت و با درصد بالایی از سوی جامعه، همگی به صورت قاطع به نظام جمهوری اسلامی رای دادند، طبیعی است که در حوزه دین و حرکت مردمی بر اساس محورهای دینی علما و روحانیون گام های بسیاری در حوزه انتخابات برداشته شده است، مخصوصا مراجع عظام، مبلغین و امامان جماعت و مدرسین در مراتب بعدی نقش موثری در این عرصه خواهند داشت.

در انتخاب مسوول که باید ویژگی های لازم را داشته باشد، روحانیت یکی از صنوف و گروه های مرجع در راستای تبیین این مساله است، اینجا نیز بر اساس فرهنگ و باور مردم ایران، اهل علم و روحانیت نقش موثری دارند و همیشه افراد روحانی و طلاب به عنوان چشم بینا و حافظ منافع مردم در انتخاب افراد اصلح پیشگام بوده اند.

با توجه به اینکه دشمنان ما در عرصه انتخابات تمام تلاش خودشان را گذاشته اند تا مردم را نسبت به نظام و انتخابات مایوس کنند، طبیعی است که روشنگری داشته باشیم و نقشه های دشمنان را در بحث کمرنگ کردن مشارکت مردم هشدار دهیم و اینجا روحانیت می توانند در مقام آگاهی بخش برای جمهوری اسلامی فعالیت کند.

کلام رهبری چراغ راه مجلس دوازدهم باشد/وظیفه نظارت در خانه ملت مغفول مانده است

سوال دوم: مجلس یازدهم تا چه اندازه توانسته در تحقق منویات مقام معظم رهبری موفق عمل کند؟ بیشترین موفقیت مجلس یازدهم در چه مواردی بوده است؟

حجت الاسلام مجتبی قائد امینی: مجلس یازدهم به طور متوسط عملکرد داشته باشد، نه سطح بالا بوده و نه سطح پایین

برای این پاسخ باید سنجش دقیق علمی لحاظ شود، تا جایی که اطلاعاتی در خدمت ما قرار دارد، اگر فرمایشات مقام معظم رهبری را توجه کنید، ایشان خیلی امید بستند به مجلس یازدهم و در سال ۹۹ مجلس را قوی ترین و انقلابی ترین مجلس های کشور عنوان کردند و با توجه به جوانان و نفرات پرکار و پر انرژی که وارد مجلس شدند و کار میدانی کردند، انتظار می رود بخش اعظم مشکلات و مسایل برطرف شود.

مهمترین موضوع دوری از حاشیه و حاشیه سازی و همچنین تاکید بر کاهش تورم است که باید مورد توجه باشد، مجلس یازدهم در راستای منطقی کردن قیمت ها و کاهش اثرات تحریم و مصالح اقتصادی باید بیشتر فعالیت می کرد.

اگر نگاه کلی داشته باشیم، من فکر می کنم که مجلس یازدهم به طور متوسط عملکرد داشته باشد، نه سطح بالا بوده و نه سطح پایین، در برخی موارد لوایح خوبی تنظیم کرده و در برخی موارد ضعف داشته است، بیشترین موفقیت مجلس قانون جهش مسکن بوده که در این حوزه قبلا مشکل داشتیم، سه قانون در رابطه با مسکن وجود دارد که شامل مسکن ملی، مالیات بر خانه‌های خالی و سر و سامان دادن اجاره های خانه بوده که در هر سه مورد خوب عمل کرده است، ضمن اینکه بر همین اساس دولت نز وعده داد که باید یک میلیون مسکن در سال بسازد.

شفاف سازی قوای سه گانه قانون خوبی بوده که به نفع مردم است و البته در خصوص شفاف سازی نمایندگان مجلس که به مصلحت نظام رفته و باید حل و فصل شود.

در مورد خودرو و در خصوص مجوز واردات این محصول یکسری کارهایی کردیم، در خصوص خودروهای کارکرده و بازار داخلی در نهایت یکسری نظارت ها لحاظ شد کهالبته ضعف هایی نز داشته است.

حدود ۴۷ تحقیق و تفحص در مجلس انجام شده که یکی دو مورد بوده و استیضاح فقط دو مورد داشته است، اصل ۷۶ قانون اساسی اختیارات داده که در حوزه نظارت بیش از این شود.

کلام رهبری چراغ راه مجلس دوازدهم باشد/وظیفه نظارت در خانه ملت مغفول مانده است

حجت الاسلام علی عباسی: مجلس یازدهم به دولت اقتدار داد

در خصوص مقدار موفقیت مجلس یازدهم یک قاعده کلی است که به هرحال مجلس مجلس انقلابیون است و هم اکنون نمایندگان بار نام محرومان و زجر کشیده‌ها را به دوش می کشند، رهبری هم گفتند که این مجلس انقلابی است و کارهای صورت گرفته نسبی است.

ما خواهان این هستیم نمایندگان شجاعانه وارد عمل شوند، هیچ امتیازی به دشمن ندهند و این مبنای مذاکرات با کشورهای خارجی قرار گیرد، خوشبختانه مجلس یازدهم به دولت اقتدار داد و پای میز مذاکرات را تقویت کرد، در حوزه حقوق سربازان که قبلا به آن ها یک پول تو جیبی داده می شد، اکنون حقوق متعارف را دریافت می کنند.

رویکرد مجلس یازدهم مثبت بوده است. در حوزه فرزندآوری یکسری کارهایی صورت گرفت و جمعیت کشور که رو به پیری بود با تصویب برخی مصوبات از حالت سکون خارج شد.

یکی دیگر از کارهای مجلس یازدهم در حوزه بودجه بندی و رفع کسری بوده است، این کمبودها برای کشور مشکلات ایجاد می کرد و الان بودجه واقعی شده و به حداقل رسیده و در نتیجه دولت توانست با کمک همین بودجه ها در حد قابل قبولی وظایف خودش را به خوبی انجام دهد.

کلام رهبری چراغ راه مجلس دوازدهم باشد/وظیفه نظارت در خانه ملت مغفول مانده است

حجت الاسلام محمد محبی: همدلی مجلس با دولت و سیاست های کلی نظام ویژگی های مهم و موفقیت آمیز این دوره از مجلس شورای اسلامی است

در مورد موفقیت مجلس یازدهم در خود فرمایش مقام معظم رهبری یک رضایت نسبی در منطقه و جهان بیان شده است و جای سپاس و قدردانی دارد، نکته دوم اینکه عملکرد مجلس علاوه بر وظایف قانونی در مجموع قابل قبول بوده است، موضوع مهم این است در شرایطی که دشمنان جمهوری اسلامی در حال اختلاف و تفرقه هستند، همدلی مجلس با دولت و سیاست های کلی نظام ویژگی های مهم و موفقیت آمیز این دوره از مجلس شورای اسلامی است، ما به واقع به وحدت کلمه نیاز داریم و این فضای همدلی بین مسوولان باید بیش از پیش افزایش یابد.

در مدت کوتاهی که از مجلس یازدهم باقی مانده است، در ضعف های حوزه مسکن و حسن نظارت بر اجرای قوانین و قانون جوانی جمعیت باید کارهای جدی تری انجام داد، بحث مهندسی مقاطع عالی تحصیلی لازم است که انسجام مناسبی در دانشگاه داشته باشد و در حوزه سند تحول نز با میدان دادن به جوانان کارهای بزرگتر و هدفمندی انجام داد.

سوال سوم: انتظار شما از مجلس دوازدهم چیست؟

حجت الاسلام محمد محبی: خانه ملت میراث ده ها هزار شهید است که نمایندگان مجلس روی این صندلی می نشینند

مجلس دوازدهم باید توجه داشته باشد که ما در شرایط حساسی در عرصه بین الملی هستیم و مقام معظم رهبری هم فرمودند که اگر فعال عمل کنیم کارهای بزرگی انجام خواهیم داد، در حوزه نظارت و قانونگذاری و همسو بودن با سیاست های کلی نظام در بیانیه گام دوم نقش مهمی بر دوش مجلس دوازدهم قرار دارد.

در این تحولات مجلس باید در عرصه اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و علمی زمینه را مهیا کند و دولت را به عنوان نظام اجرایی کشور هدایت کند تا خیلی از مشکلات داخل کشور برطرف شود، لازم است که در این مقطع حساس فعلی نمایندگان نقش فعالی داشته باشند.

مجلس دوازدهم باید به وظایف شرعی و قانونی خودش عمل کند، به هر حال خانه ملت میراث ده‌ها هزار شهید است که نمایندگان مجلس روی این صندلی می نشینند و این زمان کوتاهی که ملت شریف ایران در اختیار آنها قرار دارد را گرانقدر بدانند تا به اهداف مورد نظر برسیم، قطعا با تلاش و کوشش نمایندگان ایران اسلامی را در جایگاه واقعی خودش و در تمدن و ملل ها خواهیم دید.

خوشبختانه زیرساخت علمی، موقعیت جغرافیایی و منابع انسانی و مادی فراهم است و می تواند نقش موثری در عرصه بین المللی کسب کرد و این دور از انتظار نیست و باید از نعمت ارزشمند ولایت استفاده کنیم، خیلی از نظام های دنیا این نعمت را ندارند، امروز نگاه کنید که رهبر انقلاب چگونه دارد مردم را به انتخابات دعوت می کند و نعمت ارزشمندی است که مجلس دوازهم با هماهنگی با سیاست های کلی نظام بتواند حول وحدت و همدلی و ارتقا و اثبات توانمندی ایران اسلامی را به منصه ظهور برساند.

حجت الاسلام علی عباسی: هرگونه دخالت در عزل و نصب ها و ادارات کل و یا تداخل در مسوولیت مدیران خلاف فرمایش مقام معظم رهبری است

انتظار داریم مجلس پاکدست و امانت دار باشد و اگر پاکدست نباشد امکان نظارت وجود ندارد، چون کسی که خودش نقطه ضعف دارد چگونه می تواند بر دیگران نظارت کند؟

مجلس دوازدهم باید تخصصی برخورد کند و پژوهش کرده باشد و مطالبه گر باشد تا بتواند با استناد به قوانین بالا دستی و شناخت مملکت و منابع گام بردارد، نماینده باید پژوهشگر و متخصص باشد و حقوق مردم را مطالبه کند، نماینده باید صداقت داشته باشد و قول غیرواقعی ندهد و وعده غیر قابل تحقق ندهد تا موانع را برطرف کند.

نماینده باید هم ملی و نیز جهانی فکر کند تا اینکه بتواند با ارایه طرح و لایحه اثرات مثبتی در منطقه و بین المللی برجای بگذارد و توازن قدرت به نفع جمهوری اسلامی تغییر دهد.

مساله دیگر این است که نماینده نباید در امور اجراییات کشور دخالت کند، هرگونه دخالت در عزل و نصب ها و ادارات کل و یا تداخل در مسوولیت مدیران خلاف فرمایش مقام معظم رهبری است، اما این را هم باید تاکید کنم که نماینده نباید از نظارت غافل شود، فقط به شکلی که این نظارت با شرط و شروط همراه نباشد.

نماینده باید مواظب اطرافیان خویش باشد، چون گاهی اوقات تطمیع و تشویق‌ها ممکن است مسیر حرکت نماینده را از خدمت مردم دور کند و باید از جناحی گری و گروهی بودن پرهیز کنند.

حجت الاسلام مجتبی قائد امینی: خواسته های مردم و دردهای جامعه و پیچیدگی در عرصه های مختلف باید با دقت بررسی شود

انتظارات این است که سه موضوع را مورد توجه قرار دهند، قانون اساسی را مورد توجه قرار دهند بخوانند و ببینند و ظرفیت ها را در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی کشف کنند، یک مجلس در تراز انقلاب اسلامی باید در کنار اجرا و نظارت به مصوباتی اقدام کند که موجب پیشرفت و توسعه کشور و انقلاب اسلامی شود.

نظارت باید با جدیت همراه باشد و شاید خود مجلس باید بحث نظارت بر خودش را تقویت کند، در مجلس یازدهم یکسری کارهایی شد که باید در مجلس دوازدهم تکمیل شود.

همه ما مصون از خطا نیستیم و باید مواظبت را بیشتر کنیم، توجه خاص به فرمایشات و رهنمودهای حضرت امام (ره) که مجلس عصاره ملت است و آرمان ها و اندیشه های امام و منویات رهبری و رهنمودهای ایشان باید مورد توجه قرار گیرد.

سومین نکته این است که خواسته های مردم و دردهای جامعه و پیچیدگی در عرصه های مختلف باید با دقت بررسی شود، درست است که کار اجرایی دست آن ها نیست، اما ریل گذاری برای مجریان و قانونگذاری به موقع و تنقیح شده و همچنین نظارت بر سازوکارها از وظایف مجلس است.

اگرچه قوانین خوبی تصویب می شود، اما اجرایی نشدن آن ها اثرات بدی بر جامعه می گذارد، مجلس دوازدهم باید در تراز انقلاب اسلامی تشکیل شود و خون هزاران شهید و شهدای انقلاب و دفاع مقدس و مدافعان حرم و امنیت پاس داشته شود، همان طور که رهبر معظم انقلاب این کشتی را در این طوفان حوادث راهنمایی و هدایت می کند. انشالله مجلس نیز همراه و همگام با رهنمودهای رهبری گام بردارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha