توسعه شبکه فیبرنوری در همدان، به باریکی مو با سرعت نور

همدان- ایرنا- توسعه شبکه فیبرنوری مهمترین برنامه تحولی دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات است که اجرای پروژه آن در شهر همدان شتاب زیادی دارد و هم‌اینک ۵۰ کیلومتر از مسیر ۸۵ کیلومتری آن فیبرگذاری شده است.

به گزارش ایرنا، در دنیایی که فناوری با رشد چشمگیری رو به جلو پیش می‌رود و روز به روز استفاده از هوش مصنوعی و دانش صنعتی در زندگی انسان بیشتر می‌شود، سرعت اینترنت نیز همگام با فناوری در حال افزایش است.

همین ۲۰ سال پیش بود که با گسترش استفاده از اینترنت خانگی، کاربران از شبکه دیال-آپ (سرویسی که با شماره‌گیری خط تلفن معمولی کاربر را به اینترنت متصل می‌کرد) به دنیای مجازی وصل می‌شدند.

شبکه‌ای که توسط شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی و بر اساس مدت زمان اتصال، ارائه می‌شد. اینترنتی که در شرایط ایده‌آل تا ۵۶ کیلوبیت در ثانیه سرعت داشت و در زمان خود فناوری نوین محسوب می‌شد.

رفته رفته شبکه این اینترنت خانگی دیال-آپ جای خود را به شبکه ADSL و +ADSL۲ داد و به یکباره شاهد رشد سرعت ارتباطی کاربران خانگی و اداری در دنیای مجازی شدیم.

شبکه‌ای که در بهترین حال ممکن تا ۱۶ مگابیت در ثانیه سرعت دارد. از سوی دیگر با پیشرفت فناوری و ارائه خدمات جدید نیاز مردم به سرعت و پهنای باند بیشتر، افزایش یافت. اپراتورهای تلفن همراه نیز نسل‌های سه، چهار و پنج اینترنت همراه را یکی پس از دیگری رونمایی کردند.

اما حالا شبکه اینترنت فیبرنوری تازه‌ترین فناوری حوزه برقراری ارتباطات در کاربران خانگی و اداری است که با استفاده از خطوط مویی شکل و بهره‌گیری از سرعت نور، پرسرعت‌ترین اینترنت را به کاربران ارائه می‌دهد. شبکه ای که پیش‌تر در برقراری ارتباط اینترنتی قاره‌های مختلف استفاده می‌شد و حالا به خانه‌ها آمده است.

سال ۲۰۲۳ میلادی شاهد پیشرفت‌های تازه‌ای در زمینه استفاده از فناوری هوش مصنوعی در حوزه پزشکی، درمان بیماری‌ها، نانو، مسائل مالی، تحصیلات و بسیاری دیگر از موارد اینچنین بودیم به طوری که برخی کارشناسان این سال را یک سال پررونق و نقطه آغازی در این زمینه می‌دانند.

به عبارتی هوش مصنوعی به سامانه‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایندهای تفکر و شیوه‌های استدلال انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را از خود به نمایش بگذارند.

حالا در دنیایی که فناوری نوین با سرعت عجیبی در حالا تغییر است، به طور قطع برای قرارگیری در مسیر آن باید زیرساخت ها را نیز توسعه داد.

استفاده از سرویس های نوظهور دنیای دیجیتال، همچون اینترنت اشیاء، پهنای باند بیشتری را برای برقراری ارتباط نیاز دارد.

تارنوری یا فیبرنوری رشته باریک و بلندی از یک ماده شفاف مثل شیشه (سیلیکا) و پلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک سر به آن وارد شده، از سر دیگر خارج کند.

فیبرنوری دارای پهنای باند بسیار بلندتر از کابل‌های معمولی است و با آن می‌توان داده‌های تصویر، صوت و دیگر داده‌ها را به‌راحتی و با پهنای باند بالا تا ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد.

امروزه مخابرات نوری، به دلیل پهنای باند وسیع‌تر در مقایسه با کابل‌های مسی و همچنین تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره‌ای، از مهم‌ترین ابزار انتقال اطلاعات محسوب می‌شود.

سرعت انتقال داده برای کاربران ایرانی این شبکه بین ۵۰۰ تا یک هزار مگابیت در ثانیه تعریف شده است. نسل تازه‌ای از اینترنت که معنای جدیدی برای برقراری ارتباط در بین کاربران تعریف می‌کند.

در دنیایی که هوش مصنوعی به تدریج در حال ورود به زندگی عادی افراد است و استفاده از اینترنت اشیاء روزبه روز گسترش می‌یابد، به طور قطع در آینده‌ای نه چندان دور اینترنت ADSL نیز همچون اینترنت دیال-آپ پاسخگوی نیاز مردم نخواهد بود و افزایش سرعت ارائه اینترنت نیز یکی از لازمه‌های تامین نیاز جامعه محسوب می‌شود.

توسعه شبکه فیبرنوری در همدان، به باریکی مو با سرعت نور

توسعه شبکه فیبرنوری و دسترسی به آن تا ۳۰۰ متری واحدهای مسکونی شهری یکی از وعده‌های دولت سیزدهم بود که حالا در همدان اجرا شده و تا پایان سال آینده به طور کامل بهره برداری می‌شود.

دولت مردمی تلاش دارد زمینه‌های استفاده مشترکان از خدماتی همچون، «پهن باند سیار»، «اینترنت اشیاء»، «تماس تصویری بر بستر نسل چهارم و پنجم» توسعه «شبکه فیبرنوری» و سایر موارد مرتبط با زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات را توسعه دهد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان می‌گوید: زیرساخت‌های ارتباطی به ویژه گسترش شبکه فیبرنوری و اینترنت نسل چهارم (۴G) و پنجم(۵G) تلفن همراه به سرعت در روستاها و شهرهای استان در حال توسعه است.

عباس صادقی پوریانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هرچقدر روبه جلو پیش می‌رویم نیروی کار عملگرا در دنیا رو به کاهش است و به ناچار باید از ماشین‌ها و اتوماسیون صنعتی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه در آینده مجبوریم به سمت هوش مصنوعی و استفاده از فناوری نوین حرکت کنیم، اظهار کرد: اینترنت اشیاء به گونه ای است که بتوانیم وسایل را از فاصله خیلی دور کنترل کنیم و همین موضوع زیرساخت‌های اینترنت با پهنای باند زیاد را می‌طلبد.

صادقی پوریانی عنوان کرد: بر اساس برخی آمارهای استخراج شده هم اینک بین ۱۶ تا ۳۰ درصد کاربران ایرانی از این فناوری نوین استفاده می‌کنند و استفاده از آن به سرعت در حال گسترش است.

وی با اشاره به اینکه هدف ما این است تا پوشش اینترنت همراه را در شهرها و روستاهای استان به مرز نیاز مردم برسانیم، بیان کرد: هم‌اینک جمعیت کوچک‌ترین روستاهای استان همدان نیز خواهان اینترنت نسل چهارم (۴G) هستند.

این مسوول افزود: راه اندازی هر ایستگاه آنتن بی.تی.اس نسل جدید بین چهار تا هفت میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

تا سال آینده همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار همدان به اینترنت نسل سوم یا چهار

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانداری همدان با تاکید بر اینکه تلاش داریم تا سال ۱۴۰۳، جمعیت همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان همدان، دست‌کم به شبکه اینترنت همراه نسل سه (۳G) متصل شوند، عنوان کرد: استان همدان یک هزار و ۷۲ روستا دارد که تا ابتدای امسال، ۸۲۱ روستا به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شده بود.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم اتصال ۱۰۷ روستای دیگر استان همدان با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت به ما ابلاغ شده است که از این تعداد در سال جاری تجهیزات مربوط به ۲۹ روستا نصب و بهره برداری شده و تا خرداد ۱۴۰۳ نیز تجهیزات ارتباطی روستای باقی مانده نصب می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان گفت: با اجرای پروژه های ابلاغی از سوی دولت، بیش از ۹۸ درصد روستاهای استان با اعتبارات بودجه ۱۴۰۲ به اینترنت پهن باند مجهز می‌شوند.

صادقی پوریانی تاکید کرد: گسترش شبکه فیبر نوری مهم ترین پروژه ارتباطی دولت سیزدهم است و بنا بر برنامه ریزی صورت گرفته از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تا پایان دولت شرایط استفاده از اینترنت فیبر نوری برای ۲۰ میلیون نفر از جمعیت شهری ایجاد خواهد شد.

وی همچنین گفت: شبکه اصلی این طرح به شکلی ایجاد می‌شود که خط انتقال به فاصله ۳۰۰ متری واحدهای مسکونی می‌رسد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان با اشاره به اینکه ۶۳ درصد از جمعیت استان شهرنشین هستند، بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته عملیات اجرای شبکه فیبرنوری در سال جاری در شهر همدان آغاز شده است و پروژه سایر شهرهای استان نیز از سال ۱۴۰۳ عملیاتی می‌شود.

وی بیان کرد: پروژه فیبرنوری شهر همدان را شرکت فناپ تلکام با مشارکت شهرداری همدان اجرا می کند که در سال ۱۴۰۱ حدود ۶.۵ کیلومتر از پروژه اجرا شده بود و در سال ۱۴۰۲ نیز تاکنون ۴۳ کیلومتر اجرا شده است.

صادقی پوریانی ادامه داد: برای اجرای خطوط فیبرنوری و بر اساس نقشه طراحی شده، در حاشیه برخی از خیابان‌ها و محلات به عرض ۱۰ و عمق ۴۵ سانتی متر حفاری می‌شود تا تجهیزات فیبر نوری از داخل آن عبور کند.

توسعه شبکه فیبرنوری در همدان، به باریکی مو با سرعت نور

وی اظهار کرد: در مجموع نزدیک به ۵۰ کیلومتر حفاری و داکت گذاری و حدود ۳۰ کیلومتر نیز فیبرگذاری شده و با پیشبرد کار، از سال آینده تقاضای مردم شهر همدان را برای استفاده از شبکه فیبرنوری پوشش خواهیم داد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان گفت: اجرای شبکه فیبرنوری در شهر ملایر نیز از تعهدات سال ۱۴۰۳ بود اما عملیات اجرایی آن را از امسال آغاز کردیم و هم اینک چهار کیلومتر از طول شبکه اجرا شده است و ۳۰ کیلومتر دیگر در سال ۱۴۰۳ عملیاتی می‌شود.

۸۵ کیلومتر فیبرنوری در شهر همدان اجرا می شود

وی بیان کرد: مسیر اصلی شبکه فیبرنوری شهر همدان ۸۵ کیلومتر است که باید اجرا شود اما با توجه به تغییرات طراحی ها ممکن است طول اجرای پروژه کمی تغییر کند.

صادقی پوریانی گفت: اعتبار اجرای این طرح بخشی توسط شهرداری ها و بخش دیگر توسط اپراتور پیمانکار تامین می‌شود و در نهایت پس از بهره برداری کامل، دولت به ازای هر مشترک متصل به شبکه فیبر نوری ۲۵ میلیون ریال یارانه به شرکت مجری طرح پرداخت می‌کند.

وی تصریح کرد: زیرساخت های آینده استان همدان در همه بخش‌ های اقتصادی ، کشاورزی، صنعتی، تولید و سایر موارد نیازمند اینترنت پرسرعت است و هرچقدر روبه جلو پیش برویم تقاضا برای اینترنت پرسرعت بیشتر می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان افزود: سرعت اینترنت ای.دی.اس.ال در نهایت ۱۶ مگابیت در ثانیه است و پاسخ نیازهای نسل آینده را نمی دهد، اما سرعت اینترنت فیبر نوری در برخی از شرایط تا یک گیگا بیت در ثانیه نیز می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی بسیاری از مشاغل همچون مشاوران املاک، دفاتر بیمه و موارد اینچنینی را از بین می‌برد،افزود: مشاغل و خبرگزاری هایی که در آینده به سمت تولید محتوا و تحلیل مسائل حرکت کنند توسط هوش مصنوعی از بین نمی‌روند.

وی ادامه داد: در دنیایی که هر فرد یک تلفن همراه و دوربین به دست خود دارد، خبرگزاری‌ها نقش تعیین کننده ای در صداقت و شفاف سازی دارند و رسانه ای موفق است که اخبار صحیح را به دست مخاطب برساند.

توسعه شبکه فیبرنوری در همدان، به باریکی مو با سرعت نور

صادقی پوریانی با اشاره به انتخابات ۱۱ اسفند تاکید کرد: همه شهرها و روستاهای استان به زیرساخت‌های الکترونیکی و ارتباطی برای برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری مجهز شده اند.

وی ادامه داد: تنها پنج روستای استان در این زمینه مشکل دارد که به زودی مشکل آنها نیز برطرف می‌شود.

صادقی پوریانی افزود: استان همدان هیچ شعبه ای ندارد که در آزمون اولیه برگزاری انتخابات به شبکه الکترونیکی ملی دسترسی نداشته باشد.

وی اظهار کرد: در حوزه کسب و کارهای حوزه دیجیتال تلاش داریم سهم اقتصاد دیجیتال به بیش از ۱۵ درصد برسد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان گفت: دولت تسهیلات خوبی را در این حوزه تخصیص داده است و هرفردی در این حوزه فعالیت کند تسهیلات ویژه ای به آن واگذار می‌شود.

وی تصریح کرد: به کسب و کارهایی که بیش از یک هزار دنبال کننده در شبکه های اجتماعی داخلی داشته باشند همچنین فعالان حوزه الکترونیک، تسهیلات ویژه ای واگذار می شود.

صادقی پوریانی گفت: تاکنون ۴۲۰ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان این حوزه واگذار شده و جزئیات آن در پایگاه اینترنتی ایران توان آفرین منتشر شده است.

راه‌اندازی سه ایستگاه پوشش شبکه نسل پنجم تلفن همراه

مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه همدان گفت: همزمان با فرارسیدن ایام الله دهه مبارک فجر ۱۹۵ طرح توسعه‌ای در حوزه مخابرات استان همدان بهره‌برداری شده است.

پیام صابری اظهار کرد: افزایش پهنای باند ۱۱۰ ایستگاه مخابراتی همراه اول و ارتقای فناوری آن ها به نسل چهار و نسل پنج، راه‌اندازی ۶ ایستگاه مخابراتی جدید نسل چهار همراه اول، راه اندازی و توسعه ۳۱ دستگاه سوییچ در مراکز مخابراتی، اجرای ۳۹ منطقه فیبرنوری در راستای پروژه نجما (نهضت جهادی فیبرنوری مخابرات ایران) و توسعه پورت‌های اینترنت ۹ مرکز مخابراتی در سطح استان مهمترین این طرح‌هاست.

صابری تصریح کرد: شبکه فیبرنوری در شهرهای همدان، ملایر و به تازگی در نهاوند اجرا شده است و در کمتر از یک ماه همه بخشداری های استان به شبکه فیبرنوری متصل شده‌اند.

توسعه شبکه فیبرنوری در همدان، به باریکی مو با سرعت نور

وی ادامه داد: سه ایستگاه پوشش شبکه نسل پنجم تلفن همراه در شهر همدان و یک ایستگاه در شهر نهاوند راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت مخابرات منطقه همدان گفت: تعرفه‌های مخابرات از سال ۸۸ تغییر نکرده بود و در سال ۹۱ با تغییر پورت‌های بین شهری هزینه‌های زیادی متحمل این شرکت شد.

وی تاکید کرد: میانگین درآمد مخابرات منطقه همدان در سال گذشته حدود پنج هزار تومان از هر مشترک بود و با تغییر تعرفه به بین ۶ تا هفت هزار تومان افزایش یافته است.

صابری بیان کرد: هزینه راه‌اندازی تلفن ثابت ۲۱۸ هزار تومان است با وجود اینکه بیش‌از ۲ میلیون تومان به طور میانگین نیاز به نصب تجهیزات دارد.

وی افزود: استان همدان ۵۶۰ هزار مشترک تلفن ثابت دارد که ۲۵ درصد آن به اینترنت و شبکه ADSL متصل هستند.

بهره‌گیری از اینترنت برای برگزاری انتخابات

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه غرب کشور نیز گفت: همه آزمون‌ها برای آزمایش زیرساخت‌های برگزاری انتخابات یازدهم اسفند انجام شده و همدان در حوزه پایداری شبکه ارتباطی انتخابات جز برترین استان‌های کشور است.

توسعه شبکه فیبرنوری در همدان، به باریکی مو با سرعت نور

ماهیار عطار افزود: با توسعه پایش باندهای فرکانسی در استان همدان پایش به ۳۰ مگاهرتز ارتقا یافته است.

وی اظهار کرد: در سال گذشته ۲ هزار کیلومتر آزمایش شبکه تلفن همراه در سطح جاده‌های استان انجام شده است و کیفیت شبکه و خدمات دهی اپراتورها را پایش کرده‌ایم.

عطار ادامه داد: ۱۰۰ کیلومتر از جاده‌های استان بدون پوشش شبکه تلفن همراه و ۴۰۰ کیلومتر نیز بدون پوشش نسل چهارم اینترنت پهن باند است.

وی تاکید کرد: بیش از ۲۰۰ دفتر پیشخوان دولت در سطح استان همدان فعال است و نظارت بر آن‌ها به صورت هفتگی و ماهانه در شهرها و روستاها انجام می شود.

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه غرب کشور ادامه داد: پایش طیف الکترومغناطیسی در حال انجام است و تشعشعات زیان‌آور به صورت مداوم انجام و گزارش آن برای سازمان انرژی اتمی ارسال و با موارد خاص به طور قانونی برخورد می شود.

وی بیان کرد: با اقدامات صورت گرفته بیش از ۶۲ درصد خانوارهای شهر همدان به شبکه فیبر نوری دسترسی دارند.

عطار همچنین گفت: این شبکه یکی از به روزترین فناوری های اینترنت ثابت پهن باند در دنیا محسوب می‌شود که دولت سیزدهم در حال اجرای آن است.

وی افزود: در این شبکه می‌توانیم با سرعت ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه به اینترنت دسترسی داشته باشیم که در رشد اقتصاد دیجیتال استان اثرگذار است.

به طور قطع در روزگاری که اینترنت دیال-آپ به طور کامل از یادها رفته است و حتی استفاده از آن در خیال افراد نمی‌گنجد، روزی می‌رسد که اینترنت ADSL و همچنین اینترنت نسل چهارم تلفن همراه فراموش و استفاده از شبکه ارتباطی فیبر نوری در زندگی روزمره مردم عادی می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha