۳ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۰۵
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85391791
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش آسیب‌ها و افزایش نشاط اجتماعی دغدغه سمن‌های زنجان

زنجان - ایرنا - ۱۱۰ سازمان مردم نهاد در استان زنجان ثبت شده که از این تعداد ۵۳ سمن عمدتا در حوزه‌های علمی، فرهنگی و قرآنی فعالند و برای کاهش آسیب‌ها و افزایش نشاط اجتماعی تلاش می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،‌ سازمان های مردم نهاد ( NGO )‌ که به اختصار سمن نیز نامیده می‌شود، متشکل از گروه هایی از افراد جامعه هستند که به طور کاملا خصوصی و بدون داشتن جایگاه یا شغل دولتی به منظور تحقق اهدافی از پیش تعیین شده و اغلب با محوریت مسایل مربوط به محیط زیست، موضوعات اجتماعی، امور زنان، امور خیریه و بشر دوستانه، بهداشت و درمان، ورزشی، هنری و غیرانتفاعی و خودگردان گرد هم جمع می شوند تا با اقداماتی به تعهدات اجتماعی خود عمل کنند.

سازمانهای مردم نهاد نقش مهمی در انتقال مشکلات و دغدغه‌های عمومی مردم جامعه به مسوولان و کمک به رفع آنها دارند.مدیریت مشارکتی، عدم وابستگی به دولت، غیرانتفاعی بودن،‌ تشکیل داوطلبانه و سیاسی نبودن از ویژگیهای بارز این تشکل ها و سامانهای مردم نهاد است که هر چند می توانند در امور تجاری و سودآور نیز به نفع جامعه هدف خود فعالیت کنند ولی به دلیل غیرانتفاعی و حمایتی بودن عموما از پرداخت مالیات نیز معاف هستند.

از آنجایی که سمن ها نقش موثری در انتقال دغدغه های مردم به دولت و رفع بخشی از این مشکلات دارند جوانان فعال در این تشکل ها همواره با دستگاههای اجرایی مرتبط با حوزه فعالیت خود در تعامل هستند تا با مشاوره های تخصصی، هم افزایی و همکاری های لازم، اهداف تشکیل این سازمان ها را که به طور کلی کاهش انواع آسیب ها و افزایش رفاه و نشاط اجتماعی است،‌ محقق کنند.

کاهش آسیب‌ها و افزایش نشاط اجتماعی دغدغه سمن‌های زنجان
پیگیری امور جوانان در سمن های جوان زنجان

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان گفت: سازمان های مردم نهاد و مباحث مرتبط با حوزه جوانان از جمله اشتغال و مسکن در این اداره کل به عنوان دبیرخانه در قالب تشکیل ستادهای ساماندهی امور جوانان پیگیری می شود که در شهرستان ها به ریاست فرمانداران و در مرکز استان به ریاست استاندار تشکیل جلسه می دهد و موضوعات مرتبط با جوانان در این جلسات بررسی و تصمیم هایی نیز برای حل مشکلات گرفته می‌شود .

جواد بازرگان افزود:‌ بخشی از فعالیت جوانان بین سن ۱۸ تا ۳۵ سال در قالب سازمان های مردم نهاد است که جوانان به فراخور علاقه مندی ها و رشته های تخصصی خود دور هم جمع می شوند و اداره کل ورزش و جوانان نیز در قالب تفاهمنامه هایی که منعقد می شود از آنها حمایت می کند.

وی اظهار داشت:‌ در زمان حاضر حدود ۱۱۰ سمن در استان زنجان ثبت شده است که از این تعداد ۵۳ سمن عمدتا در حوزه های علمی، فرهنگی و قرآنی فعال است و ۱۴ شبکه ملی نیز در سطح کشور تشکیل و دبیرخانه هر یک از آنها به استانها واگذار شده است که دبیرخانه شبکه کارآفرینی و اشتغال پذیری در زنجان قرار دارد.

هم اکنون ۱۶ مرکز مشاوره ازدواج در استان زنجان به جوانان در امر انتخاب درست و آگاهانه کمک می‌کنند. بازرگان راه اندازی دبیرخانه شبکه کارآفرینی و اشتغال پذیری کشور در زنجان را فرصتی برای استان دانست و گفت:‌ بر این اساس جوانان به سمت ارایه ایده های نو که می تواند به اشتغال پایدار تبدیل شود سوق داده می شوند.

وی ادامه داد: بخشی از این فعالیت ها نیز در قالب مراکز مشاوره است که ۱۳ مرکز مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج در استان فعال بود که با افزایش سه مرکز دیگر در ماه اخیر به ۱۶ مرکز افزایش یافت که این مراکز به جوانان در امر انتخاب درست و آگاهانه در امر ازدواج کمک می کنند.

بازرگان گفت:‌ با توجه به تاکیدات بر جوانی جمعیت و حمایت از خانواه به جوانان کمک می کنیم تا با انتخاب درست زندگی پایدار و مستحکمی داشته باشند و رویدادهای دیگری نیز در قالب این تشکل ها برگزار می شود که مناسبتی است.

وی به خروجی و اهداف این سمن ها اشاره و خاطرنشان کرد: فلسفه شکل گیری این سمن ها این است که جوانان علاقه مند در حوزه خاصی مشغول به کار شوند به طور مثال هم اکنون در حوزه آموزش و علم تعدادی از جوانان در قالب سازمان مردم نهاد حدود ۱۰۰ کودک دارای استعداد و نخبه را شناسایی کرده اند و برنامه های تقویتی را برای آنها در فضایی که در اختیار آنها گذاشته شده است دایر کرده اند.

کاهش آسیب‌ها و افزایش نشاط اجتماعی دغدغه سمن‌های زنجان

بازرگان با بیان اینکه ورودی دانش آموزانی که در این تشکل آموزش داده می شود به دانشگاه قابل توجه و تحسین برانگیز است،‌ تصریح کرد:‌ در این مجموعه ها کارهای تیمی با اهداف مشخصی انجام و در دل این اقدامات، برای جوانان اشتغال نیز ایجاد می‌شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان گفت:‌ در تشکل دیگری در شهرستان خرمدره جوانانی در حوزه تولید محتوا با محوریت حمایت از جوانی جمعیت و خانواده فعال هستند و حتی برای خارج از مرزهای ایران نیز تولید محتوا می کنند.

بازرگان با بیان اینکه اداره کل ورزش و جوانان از این تشکل ها حمایت مالی نیز می کند،‌ افزود:‌ امسال هم اعتباراتی از محل کمکهای فنی و اعتباری به این اداره کل اختصاص یافت که تمرکز ما بر سمن ها بود و با هدف تسهیلگری جهت تحقق اهداف سازمان های مردم نهاد تسهیلاتی با بهره کم و تنفس یک ساله به آنها پرداخت شد.

وی با اشاره به رصد فعالیت های سازمان های مردم نهاد از سوی معاونت جوانان اداره کل و هم در سطح وزارتخانه،‌ تصریح کرد: دبیرخانه ۱۴ گانه ای که در سطح کشور شکل گرفته است به طور متمرکز این فعالیت ها را مدیریت و ارزیابی می کند.

در زمان حاضر ۵۰ سازمان مردم نهاد با حدود ۴۵۰ عضو در استان زنجان فعال است.بازرگان گفت: به طور مثال در حوزه کارآفرینی و اشتغال که دبیرخانه آن در زنجان است سمن های کشوری فعال در این حوزه نیز در زنجان رصد و ارزیابی، جهت دهی و توانمندسازی می شود و اساتید برجسته و خبره در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرند و برای جوانان دوره های دانش افزایی برپا می شود تا جوانان در مسیر خود موفق شوند.

وی یادآور شد:‌ در مجموع ۵۰ سمن در استان فعال است که هر یک هفت تا ۹ نفر عضو دارند.

بازرگان افزود:‌ جوانان برای فعالیت های گروهی و تیمی باید به سمت تشکیل سمن سوق داده شوند تا اداره کل ورزش و جوانان نیز بتواند در این قالب از آنها حمایت کند چراکه اعتبارات در بخش جوانان متفاوت از ورزش است و اگر طرح های خوبی ارایه شود اعتبارات خوبی به آنها تخصیص می یابد و در نهایت تشکل ها می توانند برنامه های خود را انجام دهند.

کاهش آسیب‌ها و افزایش نشاط اجتماعی دغدغه سمن‌های زنجان

راه اندازی ۱۴ شبکه ملی در موضوعات مختلف اجتماعی و فرهنگی

معاون امور جوانان ورزش و جوانان استان زنجان نیز با بیان اینکه توانمندسازی و ارتقای تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد جوانان ماموریت مهمی است که از طرق مختلف دنبال می‌شود، گفت: در همین راستان ۱۴ شبکه ملی در موضوعات مختلفی مانند ازدواج و جوانی جمعیت، سبک زندگی ایرانی اسلامی، میراث فرهنگی، شبکه نشاط و اوقات فراغت، گفتمان دینی و جهاد تبیین، سلامت اجتماعی، محیط‌ زیست، امداد و نجات، فعالیت‌های جهادی، نیکوکاری، حاشیه‌نشینی، دانش‌بنیان و کارآفرینی راه‌اندازی شده است.

هادی شهبازی، فراهم‌ کردن بستر لازم برای تعامل،‌ همکاری و هم‌افزایی جهت تحقق اهداف مشترک، از جمله روش‌های موثر در این مسیر است و این مهم در رویکرد تحولی معاونت جوانان وزارت ورزش‌وجوانان در دوره جدید تحت عنوان شبکه‌سازی تخصصی تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد جوانان دنبال می‌شود.

وی یادآور شد:‌ اداره کل ورزش و جوانان تشکل ها و سازمان های مردم نهاد فعال،‌ ایده پرداز و دارای برنامه های خلاقانه را با ارایه آموزش های تخصصی،‌ مشاوره‌ای و اعتباراتی حمایت می کند.

شهبازی تاکید کرد: دبیران این شبکه‌ها باید با ایجاد تعامل، زمینه فعالیت‌های سمن‌ها را ایجاد کنند و با شناسایی مسائل و مشکلات موجود در حوزه تخصصی شبکه و ارائه راهکار برای آنها در راستای حل این مشکلات گام بردارند.

کاهش آسیب‌ها و افزایش نشاط اجتماعی دغدغه سمن‌های زنجان

پیشرو بودن زنجان به لحاظ فعالیت سمن ها و خیریه های مردمی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان نیز با اشاره به شناسایی سازمان های مردم نهاد فعال در استان، گفت:‌ این تشکل ها با برنامه ریزی های انجام شده توانمندسازی شده و در امور آنها تسهیلگری می‌شود.

ابوالفضل رفیعی فعالیت‌های سازمان مردم نهاد را موجب برداشته شدن باری از دوش دولت دانست و افزود:‌ این تشکل ها با آموزش و توانمندسازی جامعه هدف خود در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و کاهش دغدغه ها و مشکلات نقش موثری دارند.

وی با بیان اینکه زنجان جزو استانهای پیشرو و موفق در فعالیت سازمان های مردم نهاد و خیریه هاست، اظهار داشت: بر اساس بررسی‌های انجام‌ شده، فعالیت موسسه‌های خیریه، گروه‌های جهادی و سازمان‌های مردم‌ نهاد به رضایتمندی و افزایش امید به زندگی منجر شده است.

مردمی سازی و پیگیری امور تاکید رهبر معظم انقلاب و از برنامه های اولویت دار دولت سیزدهم است.معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با بیان اینکه مردمی‌سازی و پیگیری امور، موضوعی تعارفی نیست و این راهبرد از سوی رهبر معظم انقلاب نیز مطرح و مطالبه شده است، گفت: این مهم جزو برنامه های اصلی دولت سیزدهم است.

رفیعی بر لزوم ایجاد بستر گفتمان در بدنه دولتی و اجرایی جهت مطالبه گری تاکید کرد و گفت:‌ در این خصوص اقدامات لازم و تسهیلگری در استان انجام می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha