تداوم پروژه‌های هند در مالدیو با وجود افزایش تنش‌ها

تهران- ایرنا- هند با وجود تیرگی روابط با مالدیو، کمک‌های خود که برای توسعه این کشور را افزایش و پروژه‌های پیشین را ادامه داده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری تایمز هند، در حالی که محمد مویزو رئیس جمهور جدید مالدیو، در یکی از نخستین اقداماتش پس از تحلیف، خواستار خروج نیروهای هندی از کشورش شد، هند به پروژه‌های توسعه‌ای خود در مالدیو ادامه داده است و نزدیک به ۷ میلیارد و ۷۱۰ میلیون روپیه (نزدیک به ۹۳ میلیون دلار) که تقریباً 2 برابر مبلغ بودجه تخصیص یافته بود، برای طرح‌های مختلف در این کشور هزینه کرده است.

یکی از پروژه های کلیدی، ابتکاری ۵۰۰ میلیون دلاری با هدف بهبود جاده ها و پل های اطراف ماله، پایتخت مالدیو است. علاوه بر این، هند از ساخت 2 فرودگاه در جزایر دوردست این مجمع الجزایر حمایت می کند که هزینه هر فرودگاه نزدیک به ۱۳۰ میلیون دلار است. این پروژه ها از طریق خط اعتباری هند تامین می شوند.

با وجود تغییر در سیاست خارجی مالدیو در قبال چین، هند همکاری های توسعه‌محور خود با این کشور را متوقف نکرده و در مواردی به لطف افزایش بودجه تخصیص یافته هند در سال مالی جاری، سرعت پروژه ها افزایش هم یافته است. این نشان دهنده عزم هند برای ادامه تلاش های توسعه محور خود در مالدیو، بدون توجه به وضعیت سیاسی است.

در حالی که مویزو به تازگی از پکن بازدید کرده، هنوز به هند سفر نداشته است.

هند و مالدیو توافق کرده اند که تا ماه مه ۲۰۲۴ (اردیبهشت ۱۴۰۳) نیروهای هندی در مالدیو جایگزین شوند. هند تاکید کرده است که این نیروها با استفاده از هواپیماهایی که ارائه کرده است، به مالدیو کمک های بشردوستانه و کمک به تخلیه پزشکی ارائه می کنند.

اسناد بودجه هند نشان می دهد که این کشور در سال مالی ۲۰۲۲-۲۳، یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون روپیه (۲۳ میلیون دلار) هزینه کرده است که در سال جاری به ۷ میلیارد و ۷۱۰ میلیون روپیه (نزدیک به ۹۳ میلیون دلار) افزایش یافته است. این امر باعث می شود هند پس از کشور همسایه بوتان، دومین سرمایه گذار بزرگ در پروژه های توسعه ای در مالدیو باشد.

با وجود کمک های مداوم هند، مالدیو به یک کشتی تحقیقاتی چینی اجازه داده است در بندر خود پهلو بگیرد و این موضوع نگرانی هایی برای هند ایجاد کرده است. هند حضور قدرت های فرامنطقه ای مانند چین در منطقه اقیانوس هند را تهدیدی بالقوه برای امنیت خود می داند.

هند به سرمایه گذاری در پروژه های مختلف از جمله توسعه زیرساخت ها ادامه می دهد که نشان دهنده تعهد این کشور به مالدیو است، با این حال، تعامل مالدیو با چین نگرانی‌هایی را برای منافع امنیتی هند در منطقه ایجاد کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha