واقعیت ماجرا درباره پذیرش مدارک دانشجویان دانشگاه‌های روسیه چیست؟
دانشگاه سچینوا در مسکو، روسیه

مسکو- ایرنا- رایزن علمی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، شایعات مطرح شده درباره پذیرش مدارک دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه‌های روسیه همچون «سچینوا» که در لیست تایید قرار ندارند، از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را رد کرد و به تشریح آخرین وضعیت پیش‌نویس توافقنامه تهران – مسکو در رشته‌های غیرپزشکی، پرداخت. 

هادی گودرزی سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال ۱۳۹۲، وزارت علوم روسیه، متن پیشنهادی خود را برای توافقنامه شناسایی مدارج دانشگاهی طرفین را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه کرده بود که با پیگیری‌های ویژه صورت گرفته در یکسال گذشته، این موضوع به مرحله نهایی نزدیک شده است.
وی یادآور شد: در فرایندهای تحصیلی و آموزشی در آموزش عالی کشورها، تفاوت‌هایی وجود دارد که این تفاوت میان سیستم‌های آمریکایی-کانادایی، انگلیسی- استرالیایی و روسی-اروپای شرقی گاه جزئی و در مواردی هم چشمگیر است.

رد شایعه پذیرش مدارک دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه‌های تأییدنشده روسیه؛ آخرین توافقات چیست؟
گودرزی رایزن علمی سفارت ایران در روسیه

رایزن علمی سفارت ایران در مسکو خاطرنشان کرد:‌ با توجه به این تفاوت‌ها، متن تفاهم‌نامه شناسایی مدارج تحصیلی دانشگاه‌های ایران و روسیه بیش از یکسال است که به صورت ویژه و تخصصی از سوی طرفین در حال بررسی و پیگیری است و به نظر می‌رسد که به مراحل پایانی اصلاح و بررسی نزدیک شده است.
وی ادامه داد: با تلاش‌های رایزنی علمی سفارت ایران در مسکو در تعامل با وزارت علوم روسیه و نیز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران،‌ تلاش شده است که متن توافقنامه پیشنهادی با وضعیت تحصیلات و مدارج علمی،‌ دوره‌های کوتاه مدت و دوره‌های حرفه‌ای کاربردی مانند دانشگاه جامع علمی- کاربردی مطابقت داده شود و به یک متن مورد تفاهم مشترک دست یابیم.
گودرزی گفت: در زمان تأیید پیش نویس نهایی این توافقنامه از سوی مقامات ارشد دو کشور قرار گیرد، آنها همچنین مشخص خواهند کرد که این توافقنامه در چه سطحی به امضا برسد.
به گفته وی، متن پیش‌نویس این توافقتنامه در سه زبان روسی، فارسی و انگلیسی در حال اتمام است.

معنی توافقنامه، پذیرش همه مدارک اخذ شده از دانشگاه‌های دو کشور نیست
رایزن علمی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو در عین حال یادآور شد: معنای این توافقنامه این نیست که همه مدارک اخذ شده از دانشگاه های دو کشور از سوی طرفین قابل ارزشیابی هستند و از این رو، این توافقنامه شامل همه دانشگاه‌ها نیست.
وی خاطرنشان کرد: برخی گفته‌اند که تمام مدارک دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در روسیه، در ایران پذیرفته خواهد شد یا بالعکس؛ این اظهارات صحیح نیست.
گودرزی گفت:‌ روسیه درچارچوب توافقنامه شناسایی مدارک یکسری از دانشگاه‌های ایران را می‌پذیرد و متقابلا جمهوری اسلامی ایران نیز تعدادی از دانشگاه‌های روسیه را در فهرست مورد تأیید خود دارد و این فهرست‌ها می‌توانند در آینده تغییر کنند.
وی تأکید کرد: سازوکار مربوط به بررسی مدارک دانشگاه‌هایی که در فهرست مورد توافق دو کشور نباشند، همچنان برقرار خواهد بود و امضای توافقنامه به معنای پذیرش مدرک این دانشگاه‌ها نیست.

دانشگاه‌های علوم پزشکی در توافقنامه آتی مدنظر نیستند
رایزن علمی سفارت ایران در مسکو در ادامه تأکید کرد:‌ نامی از دانشگاه‌های پزشکی دو کشور در توافقنامه آتی شناسایی مدارج تحصیلی دوجانبه نیست.
گودرزی گفت: از طرف همکاران روسی پیشنهاد افزودن شناسایی مدارج دانشگاهی حوزه علوم پزشکی در توافقنامه مطرح شد، که با توجه به چالشی بودن موضوع تحصیل دانشجویان ایرانی رشته‌های پزشکی و دندان پزشکی در روسیه و همچنین در بسیاری از کشورهای دیگر، این موضوع مورد موافقت قرار نگرفت.
وی ادامه داد: روند کنونی ارزشیابی مدارک فارغ‌التحصیلان ایرانی رشته‌های پزشکی از دانشگاه‌های روسیه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنان برقرار خواهد بود.

رد شایعه پذیرش مدارک دانشگاه سچینوا
رایزن علمی ایران در مسکو در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره شایعات مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی در زمینه پذیرش مدرک دانشگاه پزشکی شماره یک روسیه بنام سچینوف (سچینوا) از سوی وزارت بهداشت، گفت: این شایعه که در آن ادعا شده،‌ بزودی مدارک دانشگاه سچینوا مورد تأیید قرار می‌گیرد، کذب و نادرست است.
وی تصریح کرد: این شایعات را عده‌ای با این هدف مطرح می‌کنند که روندهای علمی و آکادمیک را تضعیف کنند و اتفاقاتی خارج از ارزیابی‌های علمی جاری رخ دهد.
گودرزی یادآور شد: بنا بر پیگیری رایزنی علمی سفارت ایران از وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، ارزیابی همه دانشگاه‌های خارجی (از روسیه و دیگر کشورها) براساس روال عادی هرساله بر روی میز کمیسیون مربوطه ارزشیابی در وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم ایران قرار دارد اما اینکه نتیجه این ارزیابی ها به چه نتیجه و تصمیمی منجر شود، مشخص نیست.
رایزن علمی ایران در مسکو گفت:‌ به طور مشخص، ادعای پذیرش مدارک دانشجویان پزشکی دانشگاه سچینوا مسکو، نادرست است و این دانشگاه از سوی وزارت بهداشت ایران تاکنون تأیید نشده است.
وی تصریح کرد:‌اگر در آینده، فهرستی از دانشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام شود، الان مشخص نیست که نام چه دانشگاه هایی در این فهرست باشد یا خیر.
گودرزی در ادامه از دانشجویان ایرانی و دست‌اندرکاران امر تحصیل در دانشگاهها خواست که به این شایعات و اخبار دروغ که با هدف سوء استفاده از دانشجویان مطرح می‌شود، توجه نداشته باشند و زمینه سوء استفاده برخی افراد و موسسات سودجو و غیر تایید در جهت کسب منافع نامشروع خود را فراهم نکنند.

بنا بر اعلام رایزن علمی سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو، هم اینک حدود هفت هزار و چهارصد نفر دانشجوی ایرانی در دانشگاه های روسیه در حال تحصیل هستند که حدود ۳۰۰ نفر در رشته های غیرپزشکی و بیش از هفت هزار و یکصد نفر در رشته‌های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی مشغول تحصیل هستند؛ علاوه بر این، تعدادی نیز با شرکت در دوره پادفک (آموزش زبان روسی) دانشگاه های روسیه در حال آموختن این زبان هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha