۱ اسفند ۱۴۰۲، ۱۲:۲۷
کد خبرنگار: 1279
کد خبر: 85392694
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امنیت غذایی کشور در گرو پژوهش و تحقیقات کاربردی بخش کشاورزی است 

اهواز - ایرنا - رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با تبیین نقش تحقیقات در افزایش تولیدات کشاورزی بیان کرد: امنیت غذایی پایدار در گرو پژوهش، تحقیقات کاربردی و حفظ منابع تولید(آب ، خاک و منابع ژنتیکی گیاهی) است.

سید بهرام اندرزیان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سال ۱۳۵۷ مجموع تولیدات سالانه بخش کشاورزی کشور حدود ۲۰ میلیون تُن بود اظهارکرد: هم اکنون این میزان به ۱۲۵ میلیون تُن رسیده است که سهم فناوری و تحقیقات در افزایش تولیدات کشاورزی ۶۰ درصد و سهم توسعه اراضی کشاورزی ۴۰ درصد است.

وی گفت: در مجموع ۷۵ میلیون تُن افزایش تولیدات بخش کشاورزی ناشی از دانش فنی و تحقیقات بوده که توسط مراکز تحقیقات کشاورزی در اختیار بهره برداران و کشاورزان قرار گرفته است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در ادامه با بیان اینکه منابع تولید تنها به نسل حاضر تعلق ندارد اظهار کرد:حفظ منابع تولید برای نسل های آینده در گرو تحقیقات و بهره گیری علمی است که در صورت توجه نکردن به این مهم ، نسل های آینده برای تولید غذا با چالش هایی روبرو خواهند شد.

امکان افزایش تولیدات کشاورزی خوزستان به ۲۵ میلیون تُن تا پنج سال آینده

اندرزیان با بیان اینکه تولیدات بخش کشاورزی خوزستان حدود ۱۷ میلیون تُن است افزود: در صورت بهره گیری از دانش فنی، تغییر رفتار بهره برداران برای انتقال یافته های علمی و همچنین توجه به آموزش های کاربردی می‌توان تولیدات بخش کشاورزی خوزستان را تا پنج سال آینده به ۲۵ میلیون تُن افزایش داد.

وی ترویج و آموزش کشاورزان را رکن اساسی جهش تولیدات بخش کشاورزی خوزستان بیان کرد و افزود: با توجه به محدودیت امکانات اعتباری، تجهیزاتی و نیروی انسانی متخصص مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، تنها امکان آموزش هشت هزار بهره بردار در سال وجود دارد.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، تعداد بهره برداران بخش کشاورزی خوزستان را ۲۶۰ هزار نفر عنوان کرد و ادامه داد: میانگین سنی بهره برداران بخش کشاورزی خوزستان ۵۴ سال است که این نشان می دهد تغییر رفتار در کشاورزان سخت است و ضمن آنکه از دانش کافی نیز برخوردار نیستند.

وی با اشاره به تولید سالانه ۱۷ میلیون تُن محصولات کشاورزی در خوزستان و تولید بی سابقه ۱.۷میلیون تُن گندم در سال زراعی گذشته تصرح کرد: این میزان تولید محصولات کشاورزی در خوزستان معادل تولیدات کشاورزی ۱۰ استان کشور است.

ضرورت توسعه هنرستان های کشاورزی خوزستان برای جوان گرایی در کشاورزی

اندرزیان با تاکید بر ضرورت توسعه هنرستان های کشاورزی به منظور جوان گرایی در کشاورزی و افزایش تولیدات کشاورزی (زراعت ، باغداری ، شیلات ، دام ) خوزستان اظهار کرد: هم اکنون یک هنرستان کشاورزی با ۶۰ دانش آموز به صورت مستقیم زیر نظر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان است.

وی گفت:۵۰ هنرستان کشاورزی متعلق به آموزش و پرورش در خوزستان فعال هستند ولی ضرورت دارد هنرستان های کشاورزی که آینده ساز این بخش هستند با کمک خیرین و آموزش و پرورش توسعه یابند.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در ادامه با ابراز نگرانی از شمار کم دانش آموزان خوزستانی که در رشته های کشاورزی مشغول تحصیل هستند، آن را زنگ خطری برای توسعه کشاورزی مبتنی بر فناوری و دانش نوین توصیف کرد و گفت: تنها کمتر از یک درصد دانش آموزان خوزستانی در رشته های کشاورزی تحصیل می کنند در حالی که اشتغال در بخش کشاورزی خوزستان حدود ۲۰ درصد است.

وی تاکید کرد: زمینه تقویت آموزش های فنی ویژه دانش آموزان دختر و همچنین بانوان در حوزه های کشاورزی فراهم شود تا این قشر نیز در زمینه فعالیت های تولیدی بخش کشاورزی، نقش آفرینی بیشتری داشته باشند.

اعتبارات پژوهشی بخش کشاورزی خوزستان افزایش یابد
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با انتقاد از ناکافی بودن اعتبارات پژوهشی در بخش کشاورزی اظهار کرد:هم اکنون هیچ گونه اعتبار استانی برای این مرکز تخصیص نمی یابد و بخش عمده اعتبارات ما به صورت ملی و بخشی نیز از محل درآمدهای عمومی مرکز محقق می شود.

اندرزیان بر تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای انجام پروژه های تحقیقاتی دربخش کشاوری خوزستان تاکید کرد و افزود: چنانچه یک ریال در بخش تحقیقات کشاورزی هزینه شود هشت ریال برداشت خواهیم کرد.

وی خواستار تخصیص بخشی از اعتبارات آلایندگی نفت در زمینه تحقیقات و آموزش کشاورزی استان شد و گفت: سالانه حدود ۱۲۰ پروژه تحقیقاتی کشاورزی با حداقل امکانات در این مرکز انجام می شود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان به برنامه کاشت یک میلیارد درخت در کشور اشاره کرد و ادامه داد: سهم استان خوزستان در این طرح ملی، تولید ۲۵۰ میلیون نهال و کاشت ۸۰ میلیون درخت است که البته نیاز است در این زمینه کارهای تحقیقاتی انجام تا نتیجه بهتری حاصل شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha