سفیر ایران: اراده رژیم صهیونیستی برای ادامه جنگ غزه، ناشی از حمایت‌های وسیع جهان غرب است

لندن – ایرنا – سفیر کشورمان در ایتالیا با اشاره به تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه تصریح کرد: اگر حمایت‌های وسیع جهان غرب خصوصاً ایالات متحده آمریکا از رژیم اسرائیل در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی و اطلاعاتی نبود، قطعاً این اراده هم در رژیم اسرائیل برای ادامه جنگ بوجود نمی‌آمد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، محمدرضا صبوری در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی رای ۲۴ افزود: آنچه بسیاری از گروه‌های مقاومت انجام می دهند در نتیجه بی توجهی کشورهای غربی به هشدارهاست و طبیعی است این اتفاقات تاثیرات خود را خواهد داشت.

وی تاکید کرد: نسبت دادن تصمیمات این سازمان‌ها و گروه‌ها به ایران تنها یک فرافکنی و توطئه کسانی است که منافع خود را در کشیدن پای آمریکا در یک معرکه جدید در منطقه و تحریک آن برای گسترش و تشدید بحران می بینند.

سفیر کشورمان همچنین عنوان کرد: هر راه حلی برای بحران فلسطین بدون توجه به خواسته های مالکان اصلی این سرزمین بی نتیجه خواهد بود. این اصل در مورد آینده غزه نیز صدق می‌کند.

وی اضافه کرد: نتانیاهو عمر سیاسی خودش را در ادامه جنگ می بیند و اگر آمریکا و کشورهای غربی دست از حمایت بردارند، جنگ متوقف می شود وگرنه گروه‌های مقاومت کماکان به مقاومت خود ادامه خواهند داد.

مشروح این گفت‌وگو از این قرار است:

پرسش: ایران به عنوان بازیگر اصلی در خاورمیانه، از مدیترانه تا خلیج فارس ظاهر شده است. بیایید از آخرین اخبار شروع کنیم: واشنگتن ایران را به آموزش و کمک به تسلیح شبه‌نظامیان عراقی متهم می‌کند که آخر هفته گذشته سه سرباز آمریکایی را با یک پهپاد در اردن کشتند. این کشور از حماس و حزب الله در درگیری هایشان با اسرائیل حمایت می کند. این کشور در واکنش به بمباران یک ایستگاه پلیس محلی در ماه دسامبر، موشک هایی را به سمت شبه نظامیان ضد ایرانی در داخل پاکستان پرتاب کرد. و از جنگجویان حوثی در یمن حمایت می کند. همه اینها با هم، یک جنگ گسترده تر را تهدید می کند. آیا تهدید جنگ گسترده‌تر که ایران را درگیر می‌کند در این مرحله یک خطر واقعی است؟

پاسخ: ابتدا لازم می دانم درخصوص مقدمه سوال شما عرض کنم همانطور که بارها تاکید کرده ایم جمهوری اسلامی ایران دخالتی در تصمیمات گروه‌های مقاومت ندارد. آنها از انقلاب ایران الهام گرفته‌اند و حتی ما در جریان بسیاری از تصمیمات آن نیستیم، آنها به صورت مستقل و طبق صلاحدید خود عمل می کنند، حتی عملیات ۷ اکتبر حماس در اراضی اشغالی فلسطین. بسیاری از این گروه‌ها، در ادبیات غربی تروریست تعریف شده‌اند در حالی که از دید ما آنها سازمان‌های آزادی‌بخش ملی هستند که حتی در حقوق بین الملل نیز به رسمیت شناخته می شوند ولی بدلیل سیاست بازی های قدرت های بزرگ، این حق از آنها گرفته شده است.

با این حال بایستی تصریح کنم که متاسفانه دامنه جنگ در منطقه افزایش یافته و این یعنی خطر مواجهه با جنگی گسترده‌تر در منطقه. جمهوری اسلامی ایران خواهان جنگ نیست چراکه باور عمیق دارد که هیچ کس از هیچ جنگی سودی نمی‌برد به‌جز رژیم اسرائیل.

ما باور داریم که جنگ هیچ گاه راه حل نیست.

اگر حمایت‌های وسیع جهان غرب خصوصاً ایالات متحده آمریکا از اسرائیل در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی و اطلاعاتی نبود، قطعاً این اراده هم در رژیم اسرائیل برای ادامه جنگ بوجود نمی‌آمد.

نسبت دادن تصمیمات این سازمان‌ها و گروه‌ها به ایران تنها یک فرافکنی و توطئه کسانی است که منافع خود را در کشیدن پای آمریکا در یک معرکه جدید در منطقه و تحریک آن در گسترش و تشدید بحران می بینند.

پرسش: آیا رویکرد شبه نظامیان عراقی و حوثی‌ها به نوعی برای ایران مضر است؟

پاسخ: آنچه بسیاری از گروه‌های مقاومت انجام می دهند در نتیجه بی توجهی کشورهای غربی به هشدارها است. طبیعی است این اتفاقات تاثیرات خود را خواهد داشت اما ایران تمام تلاش خود را در جهت حفظ ثبات و امنیت منطقه انجام می‌دهد.

پرسش: آیا در این مرحله از مناقشه در خاورمیانه، «راه حل دو دولتی» را آینده ثبات در منطقه می‌دانید؟ فکر می‌کنید این درگیری چگونه پایان می‌یابد و ایران بعد از پایان مناقشه کنونی، غزه را در آینده چگونه می‌بیند؟

پاسخ: بیش از صد سال از اشغال فلسطین توسط انگلیس تحت رژیم قیمومت و سپس رژیم اسرائیل می‌گذرد. تابه‌حال ده‌ها راه حل برای حل این بحران ارائه شده است که یکی از آنها راه حل دو دولتی است.

قرار بود براساس توافق اسلو این راه حل طی یک بازه زمانی ۵ ساله محقق شود که نشد. معتقدم که مترقی‌ترین پیشنهاد برای حل بحران فلسطین از آن جمهوری اسلامی ایران است.

کشورهای غربی حامی اسرائیل همواره بر کلید واژه دموکراسی مانور می دهند. پس بیایند با احترام به همین اصل رفراندومی با حضور میلیون ها فلسطینی مقیم داخل و خارج اراضی اشغالی از مسیحی، یهودی و مسلمان برگزار کنند تا مشخص کنند چه حکومتی بر سرزمین شان حاکم باشد. این پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل هم به ثبت رسیده است.

هر راه حلی برای بحران فلسطین بدون توجه به خواسته های مالکان اصلی این سرزمین بی نتیجه خواهد بود. چیزی که تابحال اتفاق افتاده است.

این اصل در مورد آینده غزه نیز صدق می‌کند. در خصوص آینده تحولات باید عرض کنم که نتانیاهو عمر سیاسی خودش را در ادامه جنگ می بیند و اگر آمریکا و کشورهای غربی دست از حمایت از او بردارند جنگ متوقف می شود وگرنه گروه‌های مقاومت کماکان به مقاومت خود ادامه خواهند داد.

پرسش: سیاست خارجی ایران حتی قبل از ۷ اکتبر ارتباط با همسایگان عرب خود و همچنین روسیه و چین بود. در اوایل سال ۲۰۲۳، برای اولین بار پس از چند دهه، ایران روابط خود را با عربستان سعودی عادی کرد و شکاف بین دو کشور را در توافقی با میانجیگری چین ترمیم کرد. این حرکت چقدر برای ثبات منطقه مهم است؟ وضعیت کنونی منطقه به نوعی این معامله را به خطر انداخته است؟

پاسخ: سیاست همسایگی مناسب در چارچوب راهبرد سیاست خارجی خود تحت عنوان «سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند» و به‌دنبال آن ایجاد همگرایی منطقه ای براساس مدل و الگوی بومی و منطقه ای همواره برای جمهوری اسلامی ایران امری مهم بوده و با گذشت زمان اهمیت مضاعف یافته تا جایی که در دولت سیزدهم به عنوان اولویت اصلی سیاست خارجی معرفی شده است.

باور داریم که عادی سازی مناسبات ایران و عربستان سعودی به عنوان دو کشور مهم و اثرگذار در منطقه علاوه بر تقویت جایگاه جهان اسلام در نظام بین الملل پویای کنونی، در صورت ادامه می تواند به شکل‌گیری یک الگوی نظم مطلوب منطقه ای با حضور تمامی کشورهای منطقه و نهایتاً استقرار صلح و ثبات منطقه ای به صورت بومی منجر شود.

درخصوص تاثیر بحران جاری بر توافقات ایران و عربستان باید بگویم ایران از ابتدا با اراده کامل برای پیگیری سیاست همسایگی و ازجمله اجرای توافقات با ریاض وارد میدان شد. قطعاً اگر طرف سعودی هم با همین میزان اراده و تمایل وارد عرصه شده باشد، هیچ تحولی نمی تواند بر توافقات ما خللی ایجاد کند.

پرسش: ایتالیا چه نقشی در سیاست خارجی کنونی ایران دارد؟

پاسخ: ایران و ایتالیا دو بازیگر مطرح منطقه‌ای در خاورمیانه و مدیترانه هستند. تحولات این دو منطقه به دلیل تنیدگی استراتژیک این مناطق به سرعت به دیگری منتقل می شود و این امر لزوم مشورت و رایزنی های دو کشور را با اهمیت تر می سازد. این دو منطقه علایق، منافع و دغدغه های مشترک دارند مانند تروریسم، جریان های مهاجرتی، افراط گیری و بحران های جاری و همه اینها می تواند سرفصل یک همکاری وسیع باشد. ما آماده رایزنی و همکاری با تمامی کشورهایی هستیم که صلح و ثبات منطقه ای و بین المللی مبتنی بر اصل احترام متقابل را دنبال می کنند.

ایران و ایتالیا برخوردار از تمدن‌های بزرگ و تاریخی هستند که می‌توانند در عرصه های مختلف فرهنگی، هنری و تاریخی همکاری‌های ارزنده‌ای داشته باشند که علاوه بر دوملت ایران و ایتالیا، دنیا نیز از آن بهره‌مند خواهد شد.

مناسبات اقتصادی نیز ایران و ایتالیا می تواند واجد شاخصه برد- برد باشد چراکه اقتصادهای دو کشور مکمل یکدیگر هستند. متاسفانه باید اذعان کنم که سطح کنونی مناسبات تجاری زیبنده مناسبات دو کشور نیست که امیدوارم با تلاشهای طرفین شاهد بازگشت مناسبات به سطوح گذشته و بازگشت مجدد کشور شما به شریک اول تجاری ایران باشیم.

پرسش: مردم و به ویژه زنان در سراسر ایران از یک سال گذشته تظاهرات کردند. این تظاهرات جدی‌ترین چالش را برای مقامات ایرانی در چند دهه اخیر به وجود آورده است. علاوه بر اعتراضات، ایرانیان از وضعیت اقتصاد کشور نیز ناراحت هستند. الان به این اعتراضات چطور نگاه می کنید؟ آیا فکر می کنید انتخابات بعدی متاثر از اعتراضات و مشکلات وضعیت زنان در کشور خواهد بود؟ نتیجه انتخابات چه خواهد شد؟

پاسخ: اگرچه اغتشاشات سال گذشته مشکلات امنیتی برای کشور ایجاد کرد ولی در روند حکمرانی خللی ایجاد نشد و برنامه‌های اقتصای و فرهنگی و اجتماعی کشور کماکان در حال اجرا است. ما هم معتقدیم که مردم به‌خاطر تحریم‌های طالمانه آمریکا و برخی کشورهای غربی تحت فشار هستند و دولت هم تمام تلاش خود را انجام میدهد تا معیشت مردم تامین شود.

همین چند روز قبل به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، میلیون‌ها نفر در ایران راهپیمایی کردند. همین مردم رای هم خواهند داد.

این‌که نتیجه انتخابات چه شود بستگی به رای مردم دارد. ضمنا این انتخابات بسیار مهم است چرا که هم انتخابات پارلمانی ایران است و هم تشکیل مجلس خبرگان رهبری است. به دلیل همین اهمیت از هم اکنون رسانه های امریکایی و غربی کارزار رسانه ای علیه ما آغاز کرده اند تا حضور مردم را کمرنگ کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha