هدف «جایزه فناوری نِکست» بسترسازی برای حفظ نُخبگان در کشور است

اصفهان - ایرنا - رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان ریاست جمهوری گفت: یکی از رویکردهای اصلی رویداد ملی «جایزه فناوری نِکست» بسترسازی برای حفظ نُخبگان در کشور است.

به گزارش ایرنا، رویداد ملی «جایزه فناوری نکست»(نوآوری کارآفرینان سرآمد و توسعه) امروز سه‌شنبه در اصفهان آغاز شد و فردا با اعطای جوایز به برندگان خاتمه می‌یابد؛ این رویداد توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان ریاست‌ جمهوری برگزار می‌شود.

رویداد ملی «جایزه فناوری نکست» با شعار «ایران پیشرفته با فناوری‌های نوظهور» با هدف حمایت از توسعه سبد محصولات شرکت‌های فناور کشور، شناسایی و حمایت از ایده‌های مبتنی بر فناوری‌های نوظهور، ایجاد انگیزه بیشتر و گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه و تمرکز بر فناوری‌های جدید برگزار می‌شود.

شقایق حق‌جوی جوانمرد روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: برگزاری این رویداد می‌تواند سبب امیدوار نگه داشتن و باقی ماندن نخبگان در کشور ، تولید محصولات دارای فناوری بالا و بهره‌مندی هموطنان از مواهب آن شود.

وی تصریح کرد: نُخبگان در هر مکانی که مسائل فناورانه همراه با اُمیدآفرینی باشد، رغبت بیشتری برای ماندن دارند که این موضوع در رویداد جایزه ملی نکست نیز دنبال می‌شود.

وی با بیان تاثیر مسائل اقتصادی و اجتماعی برای روی نگه‌داشتن نُخبگان در کشور اظهار کرد: این قشر مایل‌اند در جامعه‌ای زندگی کنند که بتوانند اثرگذار باشند.

حق‌جوی جوانمرد با بیان اینکه نکست یکی از جوایز بزرگ حوزه علم و فناوری کشور است، خاطرنشان کرد: این قبیل جوایز علاوه بر فرهنگ‌سازی، کارکرد قُله‌سازی و هموار کردن مسیرهای سخت را برای پویندگان بر عهده دارد.

وی یکی از این مسیرهای سخت حوزه علم و فناوری را «توسعه فناوری» دانست و افزود: دستیابی به محصولات با فناوری برتر و نوظهور یا در مرز دانش نیازمند تربیت نیروی انسانی متخصص، فراهم کردن زیرساخت، هزینه‌بر و زمانبَر است.

حق‌جوی جوانمرد، هموار کردن این مسیر و امیدوار نگه داشتن فناوران و نُخبگان را یکی از کارکردهای جوایز علم و فناوری بویژه نکست توصیف کرد.

وی با بیان اینکه نخستین بار در کشور جایزه نکست به سه موضوع توسعه فناوری شامل هوش مصنوعی، اتصال‌پذیری و زیست فناوری اهدا می‌شود، خاطرنشان کرد: شاخص‌ها و شرایط سختگیرانه‌ای برای انتخاب شرکت‌ها در این رویداد در نظر گرفته شد که یکی از آنها تولید حداقل سه محصول فناورانه بود.

حق‌جوی جوانمرد همچنین تاکید کرد: دستیابی به فناوری‌های پیشرفته و نوظهور، شرکت‌ها و صنعت کشورمان را رقابت‌پذیر نگه می‌دارد.

رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز در این رویداد گفت: جایزه فناوری نکست، فرصتی برای حضور شرکت‌های بزرگ عرصه فناوری و نوآوری کشور است.

قاسم مُصلحی با بیان اینکه این شرکت‌ها پیشران زیست بوم فناوری و نوآوری هستند، افزود: وجود فناوری‌های پیشرفته، مانعی برای تحریم شدن محصولات و صادرات آنها خواهد بود و هرچه سطح فناوری بالاتر باشد، کشور از تحریم‌ها مصون‌تر می‌ماند.

وی با تاکید بر لزوم دستیابی به فناوری‌های جدید و پیشرفته تصریح کرد: اگر فناوری‌های نوظهوری مانند هوش مصنوعی به موقع در اختیار ما قرار نگیرد، سایر کشورها آنها را در آینده ر اختیار ما قرار نمی‌دهند و ما از این قافله عقب می‌مانیم.

به گزارش ایرنا، محورهای اصلی رویداد جایزه فناوری نکست شامل «هوش مصنوعی، رباتیک و صنعت»، «اتصال‌پذیری، ارتباطات و میکروالکترونیک» و «زیست‌فناوری و زیست مهندسی» است که در هر بخش سه طرح برگزیده خواهند شد.

سه طرح مُنتخب رویداد مذکور در هر محور از رُتبه اول تا سوم به ترتیب «۵۰ میلیارد ریال جایزه و ۱۵۰ میلیارد ریال تسهیلات» ، «۳۰ میلیارد ریال جایزه و ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات» و «۲۰ میلیارد ریال جایزه و ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات» دریافت می‌کنند.

این رویداد ملی در مرحله ثبت نام اولیه موفق به جذب ۲۴۰ طرح از ۱۹ استان‌ شامل تهران، اصفهان، خراسان رضوی، مازندران، آذربایجان شرقی، فارس، گلستان، کرمان، آذربایجان غربی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، زنجان، خوزستان، یزد، کرمانشاه، مرکزی، همدان، یزد و هرمزگان شد.

از کل تعداد طرح‌های یاد شده، ۲۸ طرح در زمینه «هوش مصنوعی، رباتیک و صنعت نسل چهار»، ۲۰ طرح «اتصال پذیری، ارتباطات و میکروالکترونیک»، ۲۰ طرح «زیست فناوری و زیست مهندسی»، ۱۰ طرح «مشترک هوش مصنوعی و اتصال پذیری»، یک طرح «مشترک هوش مصنوعی و زیست فناوری» و سه طرح «مشترک زیست فناوری و اتصال پذیری» بود.

۸۹ طرح به مرحله ثبت نام نهایی رسید که ۸۶ درصد آنها از مبدأ شرکت‌های دانش‌بنیان به رویداد نکست راه یافته است.

از میان شرکت‌های یاد شده در این مرحله با پراکندگی استانی تهران، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، فارس، مرکزی، یزد، آذربایجان شرقی، مازندران، گلستان، کرمانشاه، زنجان، خوزستان و ایلام، ۱۴ شرکت با فروش بیش از یکهزار میلیارد ریال، ۳۴ شرکت با فروش بین یکصد تا یکهزار میلیارد ریال و ۴۱ شرکت با فروش بین ۵۰ تا یکصد میلیارد ریال در سال گذشته برای حضور در این رویداد ملی ثبت نام کردند.

برای سایر طرح‌های مُنتخب(تا ۱۰ طرح در هر محور) حمایت‌هایی نظیر سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران و صنایع پیشران در طرح‌ها و ایده‌ها و استفاده از مزیت‌های قانون جهش تولید دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

برگزاری نشست های تخصصی و نمایشگاه دستاوردهای فناورانه از جمله برنامه‌های رویداد ملی جایزه فناوری نکست است.

۵۴ پارک علم و فناوری و ۱۲ هزار واحد فناور در کشور فعالند که برای حدود ۱۲۰ هزار نفر، اشتغال فناورانه ایجاد کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha