۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۲۴
کد خبر: 85393092
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

میزان بالای نیاسین با بیماری قلبی ارتباط دارد

۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۱۱:۲۴
کد خبر: 85393092
میزان بالای نیاسین با بیماری قلبی ارتباط دارد

تهران- ایرنا- تحقیقات جدید نشان داده است «نیاسین» (ویتامین ب۳) که برای کاهش کلسترول مورد استفاده قرار می‌گیرد، در بروز بیماری قلبی نقش دارد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «مدیکال اکسپرس»، یک تیم تحقیقاتی در کلینیک کلیولند (Cleveland Clinic) در آمریکا وجود ارتباط بین یک فراورده حاصل از نیاسین اضافی با نام ۴PY‌ و بیماری قلبی را کشف کردند. میزان گردش بیشتر ۴PY ارتباط نیرومندی با بروز حمله قلبی، سکته و سایر مشکلات عروقی در مطالعات بالینی گسترده دارد.

این محققان همچنین در مطالعات پیشا بالینی نشان دادند که ۴PY بطور مستقیم موجب التهاب عروقی و آسیب به رگ های خونی می شود و به مرور زمان می تواند به تصلب شرایین (atherosclerosis) بینجامد.

این یافته‌ها پایه و اساسی برای مداخلات و درمان‌های بالقوه جدید برای کاهش یا جلوگیری از آن التهابات ایجاد می‌کند.

«نیاسین» (ویتامین ب ۳) در رژیم غذایی غربی بسیار متداول است و از چند دهه قبل استفاده از آن در آرد و برخی اقلام غذایی برای جلوگیری از سوء تغذیه در آمریکا و بیش از ۵۰ کشور دیگر الزامی بوده است.

دکتر «هازن» رییس بخش علوم متابولیک در موسسه تحقیقاتی کلینیک کلیولند در این خصوص گفت: برداشت اصلی ما این نیست که باید کل دریافتی نیاسین را قطع کنیم، این یک رویکرد واقع‌گرایانه نیست، اما با توجه به این یافته‌ها می توان درباره ادامه استفاده الزامی از نیاسین در آرد و سایر مواد غذایی بحث کرد.

وی تصریح کرد: بیماران باید در این خصوص با پزشکان خود مشورت کنند و رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات داشته باشند و از مصرف بیش از حد کربوهیدرات خودداری کنند.

این یافته‌های جدید همچنین ممکن است به توضیح این مساله کمک کند که چرا نیاسین دیگر درمان مناسبی برای کاهش کلسترول نیست. نیاسین یکی از اولین موارد تجویزی برای کاهش کلسترول بد بود، اما در نهایت مشخص شد که نسبت به سایر داروها اثرگذاری کمتری دارد.

مولفان این تحقیق می گویند: تحقیقات بلندمدتی برای ارزیابی تاثیر بالا بودن مزمن ۴PY بر تصلب شرایین و سایر فنوتیپ‌ها (phenotypes) باید انجام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha