فرهنگ آذربایجان شرقی از جایگاه خود دور مانده است/جذب بودجه فرهنگی وظیفه نمایندگان است

تبریز- ایرنا- نامزدهای جوان دوره دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی از تبریز مواضع و دیدگاه های خود را در مورد فرهنگ و مشکلات اجتماعی مطرح کردند و معتقدند فرهنگ آذربایجان شرقی به خصوص تبریز از جایگاه خود دور مانده است و نمایندگان باید نسبت به این موضوع و جذب بودجه های فرهنگی کافی پاسخگو باشند.

به گزارش ایرنا، مقوله فرهنگ از مهمترین موضوع های زیرساختی است که توسعه بخش های دیگر نیز به نوعی بسته به پویایی و پیشرانی آن دارد اگر نقش فرهنگ در مسایل مختلف مثل مسئولیت پذیری، بهره وری، اعتماد به نفس، صرفه جویی، تربیت، آموزش، دوام خانواده و فرزندآوری موثر باشد عامل تحرک خواهد بود.

ارزش گذاری به فرهنگ، حفاظت از سنن، آداب، تاریخ بومی و منطقه ای نیز به عنوان سرمایه ملی می تواند نقش عمده ای را در توسعه داشته باشد و در قالب، رسانه، فیلم، تئاتر، کتاب، هنرهای تجسمی و غیره نقش خود را به زبان هنر ایفا کند که تمام موضوعات مطرح نیاز به نگرش مثبت و اعتبارات کافی دارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی بر اساس رسالت ذاتی خود نظرات نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی را به روش مناظره ای و با محوریت چالش های فرهنگی منطقه ای و راهکارهای برون رفت از این چالش ها برای آشنایی بیشتر مردم با افکار نمایندگان آینده مورد کنکاش قرار داده است و این نظرات صرفا نظرات نامزدها است.

سعیده ابراهیمی اصل، عضو هیات علمی دانشگاه و دکترای نانوفناوری و نامزد این دوره مجلس شورای اسلامی از تبریز، اسکو و آذرشبا نگاهی به وضعیت فرهنگی حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، اظهار کرد: تبریز، شهر فرهنگ، ادب و تمدن است.

وی با بیان اینکه برای بررسی مسائل فرهنگی ابتدا باید تعریفی از فرهنگ بدانیم، فرهنگ به معنای بایدها و نبایدها، آداب و رسوم و هنجارها و ناهنجاری‌ها است، افزود: امروز با مشکلات بزرگ فرهنگی در کل کشور رو به رو هستیم که از جمله آن می‌توان به افزایش سن ازدواج، کاهش تعهد اجتماعی، عدم پایبندی به تعهدات دینی، مذهبی، اجتماعی و اخلاقی، عدم تمایل به کار و پیشرفت، افسردگی، خودکشی، طلاق، اعتیاد و تبدیل ارزش‌ها به ضدارزش‌ها اشاره کرد.

وی با بیان این‌که از اقشار مختلف فرهنگی و فعالان این حوزه از جمله هنرمندان، حمایتی انجام نمی‌شود و حتی برنامه‌ای برای این اقشار ارائه نشده است، گفت: هنرمندان در تنگنای معیشتی قرار دارند ولی می‌توان با وضع بیمه و سایر پشتوانه‌ها، بستری را فراهم کرد تا با علاقمندی بیشتری بتوانند کارهای هنری را انجام دهند.

ابراهیمی اصل با تاکید بر این‌که حمایت از کار فرهنگی به تقویت فرهنگ و رفع مشکلات این حوزه کمک می‌کند، افزود: حضور بانوان استان در جامعه کم رنگ دیده می‌شود در حالی که باید کار فرهنگی با جایگاه تربیتی و اجتماعی بانوان در نظر گرفته شود.حضور بانوان استان در جامعه کم رنگ دیده می‌شود در حالی که باید کار فرهنگی با جایگاه تربیتی و اجتماعی بانوان در نظر گرفته شود.

وی با بیان این‌که همه نامزدهای حاضر دغدغه اجتماعی دارند و در آینده از نظرات آن‌ها استفاده خواهم کرد، اظهار کرد: بزرگترین مشکل ما عدم تعامل بین نمایندگان است و اگر حوزه انتخابیه نتواند امتیازی از مرکز دریافت کند، به این مشکل بازمی‌گردد.

فرهنگ آذربایجان شرقی از جایگاه خود دور مانده است/جذب بودجه فرهنگی وظیفه نمایندگان است

وی با بیان این‌که همانند سایر افراد جامعه از مشکل معیشتی و افسردگی در جامعه رنج می‌برم، افزود: نقش رسانه در اشاعه فرهنگ بسیار پررنگ است.

این نامزد انتخابات با بیان اینکه فرهنگ جامعه نشات گرفته از فرهنگ خانواده است که آن هم با وجود زنان محقق می‌شود، گفت: بیش از ۴۰ سال است که از حضور بانوان غافل شده‌ایم ولی باید جامعه را به این بانوان و مادران سپرده و اجازه دهیم تا با نقش مادری در عرصه مدیریت حوزه فرهنگ فعالیت داشته باشند.

روحیه کار گروهی نداریم

سعید حاجی زاده بخشایش، عضو سابق شورای شهر تبریز در دوره چهارم و دانش آموخته رشته علوم ارتباطات و نامزد مجلس شورای اسلامی از تبریز، اسکو و آذرشهر نیز در خصوص وضعیت فرهنگی جامعه، اظهار کرد: مهمترین چالش فرهنگی جامعه ما، نوع نگاه به مسائل و حتی به امر نمایندگی مجلس شورای اسلامی است و این موضوع باعث شده است تا نتوانیم ارتباط سالم، سازنده و مفید در جهت پیشرفت استان و حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو با حاکمیت و مرکز برقرار کنیم، بنابراین حاکمیت، صدای ما را نمی‌شنود.

وی با اشاره به ضعف رایزنی در بدنه دولت، افزود: عمده کارها در کشور و استان ما به صورت انفرادی انجام می‌ شود و روحیه گروهی وجود ندارد و در نهایت کارها به نام شخص خاصی ثبت می‌شود.

حاجی زاده اضافه کرد: اقدام انفرادی باعث شده تا انرژی ها صرف کارهای کوچک شود و ارجحیت منافع گروهی و شهرستانی و اتحاد نمایندگان کمتر اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه این عدم اتحاد در مجمع نمایندگان استان، کارهای نمایندگان را دفع، خنثی و کم اثر کرده است، ادامه داد: تا امروز کارهایی از سوی نمایندگان انجام گرفته ولی کلان نیستند و یک کار کلان نیاز به همدلی دارد.

نمایندگان باید در کنار یکدیگر و با همدلی و اتحاد، تصویر واقعی از قابلیت‌ها و مشکلات حوزه انتخابیه خود را نشان بدهند.

این نامزد انتخابات از حوزه تبریز، اسکو و آذرشهر گفت: ما خودبزرگ بین هستیم و حاضر نیستیم که برای استانمان با وزارتخانه‌ها و نمایندگان سایر حوزه‌ها و استان‌ها رایزنی کنیم.

حاجی زاده با بیان این‌که علل بسیاری باعث شده است تا به خصوص در بخش فرهنگی، تصویر درست و روشنی از استان در حاکمیت ایجاد نشود، گفت: نمایندگان باید در کنار یکدیگر و با همدلی و اتحاد، تصویر واقعی از قابلیت‌ها و مشکلات حوزه انتخابیه خود را نشان بدهند.

وی با اشاره به فعالیت‌های خود در دوران تصدی شورای شهر تبریز و تصویب طرح‌های فرهنگی، افزود: متاسفانه اکنون نگاه‌های کوچک باعث شده تا داشته‌های فرهنگی دیده نشود و مکاتب هنری مختلف و یادواره بزرگان اهل فرهنگ و هنر در این منطقه نسبت به سایر شهرهای کشور مورد غفلت واقع شده است.

وی با بیان این‌که در زیرساخت‌های فرهنگی هنری مشکل داریم، رویداد تبریز ۲۰۱۸ را جریانی در حد نمایش و بنر عنوان کرد.

حاجی زاده با اشاره به کم کاری‌ها در ساخت مجموعه ورزشی یادگار امام تبریز به عنوان یک پروژه ۳۰ ساله که اکنون فقط استادیوم آن ساخته شده است، عدم تامین بودجه برای تکمیل این مجموعه، وضعیت اسفبار کارخانه ماشین سازی، خروج پول‌های استان از مس سونگون به مس کرمان را از جمله نتایج کم کاری نمایندگان در ادوار گذشته برشمرد.

شاخص های فرهنگی در تبریز پایین تر از میانگین کشور است

میرقاسم بنی هاشمی، عضو هیات علمی دانشگاه و مترجم کتب مختلف سیاسی نیز اظهار کرد: برخی مسائل فرهنگی استان عمومیت دارد و در کل کشور دیده می‌شود که از جمله آن می‌توان به گسست نسلی و اجتماعی و ارزش‌های دینی، اخلاقی و اجتماعی اشاره کرد.

وی افزود: در خصوص مسائل فرهنگی مختص حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو نیز با برخی شاخص‌های نامطلوب نسبت به میانگین کل کشور رو به رو هستیم.

بنی هاشمی گفت: خطه آذربایجان دارای عناصر هویتی تاریخی و فرهنگی است و علی رغم تلاش‌ها در بحث فرهنگستان زبان ترکی پس از سال‌ها هنوز تحقیقات این حوزه در شان تبریز و شهر اولین‌ها نیست.

وی با اشاره به دایر شدن رشته زبان و ادبیات ترکی در دانشگاه تبریز، ادامه داد: دانشگاه تبریز در راستای ایجاد این رشته مهم هنوز نتوانسته انتظارات را برآورده کند و وضعیت کنونی آن، مورد نارضایتی دانشجویان است.

فرهنگ آذربایجان شرقی از جایگاه خود دور مانده است/جذب بودجه فرهنگی وظیفه نمایندگان است

بنی هاشمی با اشاره به مشکلات هنرمندان در حوزه بیمه، اشتغال و ... گفت: نتوانستیم آنچنان که باید هنر را به یک صنعت اشتغال زا و درآمدزا تبدیل کنیم و برخی مشکلات و تنگ نظری‌ها، باعث آن شده است.هنر را به یک صنعت اشتغال زا و درآمدزا تبدیل کنیم و برخی مشکلات و تنگ نظری‌ها، باعث آن شده است.

وی با بیان این‌که زیرساخت‌های آموزشی و فرهنگی در راستای تربیت یک نسل اصیل نیازمند اصلاح است، اظهار کرد: چندین آثار تاریخی از جمله ربع رشیدی و ارک تبریز در شرایط بدی قرار دارند و نسبت به این داشته های فرهنگی غفلت شده است.

وی با اشاره به قرارگیری در عرصه فناوری و هوش مصنوعی، تحول در عرصه مدیریت فرهنگی، انحصار رسانه‌ای و امنیت سازی حوزه فرهنگی را لازم دانست.

در حوزه فرهنگ با موازی کاری مواجه هستیم

اسماعیل باقران، دبیر تربیت بدنی و فارغ التحصیل رشته مدیریت ورزشی نیز اظهار کرد: اسلام، دین اخلاق و ارزش است و فعالیت بر اساس ارزش اخلاقی و دین مداری جزو مهمترین کارها است.

وی با بیان این‌که نامزدهای انتخاباتی باید تفکر دینی و فرهنگی داشته باشند، تاکید کرد: مشکل اساسی کشور ما پیش از مسائل اقتصادی، مباحث فرهنگی است چرا که با بمباران شدید تبلیغاتی از سوی خارج مواجه هستیم و استفاده از ماهواره نیز به این امر دامن زده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون کسی برنده خواهد بود که حرف و عملش یکی باشد، گفت: با حضور افراد سالم در اجتماع، می‌توانیم جامعه سالم را بسازیم.

فرهنگ آذربایجان شرقی از جایگاه خود دور مانده است/جذب بودجه فرهنگی وظیفه نمایندگان است

باقران ضمن انتقاد از پایین بودن تعداد اماکن فرهنگی، ورزشی و گردشگری در تبریز، آذرشهر و اسکو، گفت: اقداماتی در راستای توسعه این اماکن انجام و گام‌هایی برداشته شده ولی می‌توان با گماشتن افراد سالم در مسندها، این اماکن را بیشتر توسعه داد.

وی ادامه داد: نخستین الفبای فرهنگی از مدرسه آغاز می‌شود ولی متاسفانه معلمان در جامعه ما مظلوم واقع شده‌اند.نخستین الفبای فرهنگی از مدرسه آغاز می‌شود ولی متاسفانه معلمان در جامعه ما مظلوم واقع شده‌اند.

وی با اشاره به وجود موازی کاری‌ها در حوزه فرهنگ، اظهار کرد: در راستای حل مشکلات فرهنگی می‌توان اتاق فکری ترتیب داد و تمامی کارها را از این طریق پیش برد.

باقران گفت: با خودبینی دچار سردرگمی شده ایم و امکان حرکت رو به جلو وجود ندارد.

احمد پورخردمند، مدرس دانشگاه نیز با بیان این‌که فرهنگ یک مسئله ملی است، اظهار کرد: اگر فرهنگ به مثابه اکسیژن باشد، تبریز باید نخستین جایگاه را در موضوع سیاست گذاری‌ها داشته باشد ولی متاسفانه این حوزه مغفول مانده است. خطه آذربایجان در مقطعی از زمان منشا تحولات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بود ولی بنا به دلایلی در دهه‌های گذشته جایگاه خود را گم کرده است.

وی افزود: عوامل مختلفی موجب تضعیف جایگاه تبریز و خطه آذربایجان شده که مهمترین آن خودتحقیری است، متاسفانه نماد تاریخی آذربایجان در شهر تبریز در مقایسه با سایر شهرهای کشور آن طور که باید دیده نمی‌شود و احیای عظمت گذشته این خطه نیز نیازمند همت و غیرت است.

وی ادامه داد: متولیان موضوع حاضر به پاسخگویی نیستند زیرا دچار خودبزرگ بینی شده و از سویی فرهنگ پاسخگویی در جامعه وجود ندارد که امیدواریم انتخابات امسال، رشد فرهنگ پاسخگویی مسئولان و مطالبه گری را به همراه داشته باشد. برای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه باید از مسئولان آغاز کرد.

پورخردمند گفت: باید باور کنیم که هر اقدامی باید پیوست فرهنگی داشته باشد. باید باور کنیم که هر اقدامی باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

شعار زدگی آفت فرهنگ است

حمیدرضا بازگشا اقدم، کارشناس ارشد علوم ارتباطات و فعال رسانه‌ای نیز با بیان اینکه مهمترین بحث در حوزه فرهنگ استان آذربایجان شرقی، شعار زدگی است، گفت: یک اقدام فرهنگی مستمر در ۲۰ سال گذشته را به ندرت می‌توان مثال زد.

وی گفت: برخی از متولیان امر فرهنگ استان با ظرفیت‌های غنی این استان آشنا نیستند و بنیاد فرهنگ و ادب هنر یک بستر مناسبی است که می‌توان بیش از این به آن اهمیت داد.

این نامزد انتخابات مجلس از حوزه تبریز، اسکو و آذرشهر را با بیان این‌که جزو پنج استان برتر در حوزه میراث فرهنگی هستیم، افزود: آمارهای گردشگری نشان می‌دهد که به رغم ظرفیت ها نسبت به استان‌های همتراز در سطح پایین تری قرار داریم و پیوست فرهنگی در استان مورد توجه قرار نمی گیرد. آمارهای گردشگری نشان می‌دهد که به رغم ظرفیت ها نسبت به استان‌های همتراز در سطح پایین تری قرار داریم و پیوست فرهنگی در استان مورد توجه قرار نمی گیرد.

وی با اشاره به همجواری استان با کشورهای مختلف و داشتن ظرفیت بالا در راستای تعاملات فرهنگی، گفت: حس ناامیدی در راستای تهاجم فرهنگی به جوانان ما القا شده است و شاهد مهاجرت نخبگان هستیم.

وی افزود: حس وطن پرستی و فرهنگ ایثار و شهادت بین جوانان دهه ۸۰ و ۹۰ کم رنگ شده که باید بررسی شود دلیل این مسئله چیست و آیا غیر از این است که متولیان نتوانستند اقدام لازم را انجام دهند؟

فرهنگ آذربایجان شرقی از جایگاه خود دور مانده است/جذب بودجه فرهنگی وظیفه نمایندگان است

بازگشا اقدم گفت: مسئولان باید پاسخگو باشند که چرا بعد از گذشت ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، جوانان امروز با اهداف اولیه انقلاب آشنا نیستند.

وی، عدم تمایل به کار و خودبزرگ بینی را از جمله مسائل فرهنگی عنوان کرد و افزود: وجود خود تحقیری در خطه آذربایجان را قبول نمی‌کنیم و ماهواره که برخی به عنوان تهدید، آن را برمی‌شمارند را می‌توان تبدیل به فرصت کرد.

وی ضمن لزوم اهمیت دادن به افزایش سواد رسانه‌ای در راستای گسترش فضای مجازی و خطرات ناشی از کاهش جمعیت، بر احیای زبان ترکی طبق اصل ۱۵ قانون اساسی تاکید کرد.

بازگشا اقدم با اشاره به تعددد متولیان فرهنگی و پاسخگو نبودن آن‌ها، افزود: با اصراف و پول پاشی مخالف هستم.

وی با بیان اینکه به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده‌ام و به جایی وابسته نیستم، گفت: ستاد انتخاباتی نخواهم داشت و فقط از ظرفیت صداوسیما و فضای مجازی برای تبلیغات استفاده می‌کنم.

جدایی فرهنگ عمومی و رسمی مشکل اساسی جامعه است

علیرضا جباری خرسند، دکتری جامعه شناسی نیز با بیان این‌که جامعه از نگاه جامعه شناسی از چهار رکن اصلی فرهنگ، سیاست، اقتصاد و اجتماع تشکیل یافته است، اظهار کرد: تحول هر کدام از این ارکان بر دیگر ارکان تاثیر دارد.

وی با اشاره به اینکه مسائل فرهنگی در بستر جامعه ایران، معنی دارد و تنها مختص مردم یک حوزه انتخابیه نیست، ادامه داد: مهمترین مشکل فرهنگی جامعه، جدایی فرهنگ عمومی با رسمی است و این تمایز و تفاوت بین مردم مشکل زا بوده و هیچ برنامه‌ای نیز برای شناخت فرهنگ انجام نشده است و مردم با فرهنگ خاص منطقه خود آشنا نیستند.

وی با بیان این‌که قدر سرمایه‌های فرهنگی خود را نمی‌دانیم، افزود: کتب مختلفی در وصف تاریخ فرهنگ خطه آذربایجان نوشته شده ولی هیچگاه به آن‌ها بها داده نشده است و شاید بیش از ۵۰ متولی فرهنگی وجود دارد اما هیچکدام حاضر به مسئولیت پذیری شرایط امروز فرهنگ نیستند.

جباری خرسند با بیان این‌که تغییر جمعیت، اثری بر فرهنگ ندارد، افزود: ذات فرهنگ جامعه ایرانی از سه مولفه ایرانی، اسلامی و غربی تشکیل یافته و یکی از مشکلات اساسی در این راستا عدم تولید محتوای فرهنگ بومی است.

با بنر زدن نمی‌توان ازدواج را افزایش داد و این موضوع نیازمند آمادگی روحی و روانی جامعه است

وی با بیان اینکه با بنر زدن نمی‌توان ازدواج را افزایش داد و این موضوع نیازمند آمادگی روحی و روانی جامعه است، گفت: فرهنگ یک مقوله دستوربردار نیست.

وی با تاکید بر این‌که نباید فرهنگمان، سیاست زده و اقتصاد زده شود، گفت: متاسفانه اکنون الگوهایی در جامعه وجود دارد که مقید به اندیشه‌های فرهنگی نیستند.

طلاق توافقی ریشه فقهی ندارد

مهدی اشرفی، دکترای حقوق خصوصی و مولف کتب حقوقی نیز اظهار کرد: مهمترین و اصلی ترین مسئله فرهنگ امروز، فرهنگ خانواده و ثبات و استحکام آن است که بحث طلاق در این حوزه بیشتر مطرح است.

وی با اشاره به مقاله خود در خصوص ماهیت حقوقی طلاق توافقی، افزود: بر اساس این تحقیق، در سال ۹۲ قانون گذار در قانون حمایت از خانواده، طلاق توافقی را به رسمیت شناخته در حالی که این امر ریشه فقهی ندارد و از حقوق فرانسه اقتباس شده است.

فرهنگ آذربایجان شرقی از جایگاه خود دور مانده است/جذب بودجه فرهنگی وظیفه نمایندگان است

اشرفی گفت : پس از تصویب آن نیز آمار طلاق در کشورمان افزایش یافته و ثبات خانواده را زیر سوال برده که لازم است قانون گذار در این خصوص تجدید نظر داشته باشد.

چرا قانون مسئولیت مدنی نمایندگان تصویب نمی‌شود و این خلاء قانونی موجب شده برخی نمایندگان به راحتی در جلسات مجلس حاضر نشوند و غیبت کنند و یا پس از انتخاب، خود را مکلف به خدمت رسانی به مردم ندانند.

چرا قانون مسئولیت مدنی نمایندگان تصویب نمی‌شود و این خلاء قانونی موجب شده برخی نمایندگان به راحتی در جلسات مجلس حاضر نشوند و غیبت کنند و یا پس از انتخاب، خود را مکلف به خدمت رسانی به مردم ندانند.

وی تاکید کرد: یکی از مباحث مهم و اساسی که تاکنون مورد غفلت واقع شده است، این است که چرا قانون مسئولیت مدنی نمایندگان تصویب نمی‌شود و این خلاء قانونی موجب شده برخی نمایندگان به راحتی در جلسات مجلس حاضر نشوند و غیبت کنند و یا پس از انتخاب، خود را مکلف به خدمت رسانی به مردم ندانند.

اشرفی با بیان اینکه اگر این قانون تصویب شود، نمایندگانی که در جلسات غیبت دارند باید نسبت به غیبت خود پاسخگو باشند، افزود: نمایندگان مجلس، وظیفه خدمت به مردم داشته و دارای مسئولیت در قبال آن‌ها هستند ولی این امر باید به قانون نیز تبدیل شود.

وی، نبود فرهنگ حسن نیت، تعهد، صداقت و وفاداری به خصوص در میان نمایندگان را ریشه همه مشکلات عنوان کرد.

فقر فرهنگی مهمترین مسئله تبریز است

قدرت آفاقی سرای، دبیر و دانشجوی دکتری، با بیان این‌که مهمترین مسئله فرهنگی حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، فقر فرهنگی، جا به جایی ارزش‌ها با ضدارزش‌ها و تضعیف بنیان خانواده است، اظهار کرد: برای اصلاح این امور باید ابتدا نگرش‌ها به بحث فرهنگ و آموزش و پرورش تغییر یابد.

وی با بیان این‌که زیربنای فرهنگ در آموزش و پرورش است، افزود: با توجه به وضعیت تعیین وزیر آموزش و پرورش در دولت سیزدهم که این سِمت، مدت‌ها دست خوش تغییر بود، نشان می‌دهد که اهمیت آموزش و پرورش در دولت و مجلس شورای اسلامی در درجه آخر سیاست گذاری قرار دارد.

این نامزد انتخابات مجلس دوازدهم با بیان این‌که نمی‌توان با فرافکنی مشکلات به دوره‌های قبلی مجلس به نتیجه رسید، ادامه داد: تا زمانی که در زمینه مسائل صنعتی و اقتصادی سرمایه گذاری شود اما از بخش آموزش و پرورش غفلت انجام شود، به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

تا زمانی که در زمینه مسائل صنعتی و اقتصادی سرمایه گذاری شود اما از بخش آموزش و پرورش غفلت انجام شود، به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

وی گفت: مشکل امروز ما جنگ نرم است که در مقابل آن و برای توسعه و رشد کشورمان لاجرم به اصلاح و تقویت زیربنای آموزش و پرورش هستیم.

آفاقی سرای با اشاره به ضعف‌های سیستم آموزشی، ادامه داد: کتابی به نام تفکر سواد رسانه‌ای را برای دانش آموزان تدوین کرده‌ایم که موضوعی بسیار مهم است ولی متاسفانه متخصصی برای تدریس اساسی این درس وجود ندارد.

وی تاکید کرد: وقتی فرزند یک مسئول و یا نماینده در خارج از کشور باشد و دانشگاه و مدرسه و فرهنگ کشور خود را قبول نکند، نباید انتظار داشت که مردم آن را قبول کنند.

وی در ادامه با دعوت از مردم برای حضور در انتخابات، اظهار کرد: مشکلات جامعه به خصوص در حوزه فرهنگی، زمانی حل می‌شود که مردم حضوری پرشور در انتخابات داشته باشند و صحیح انتخاب کنند.

زنگ خطر رشد پدیده سالمندی در تبریز به صدا درآمده است

محمدحسین پیکانی، مدرس دانشگاه نیز با بیان این‌که مهمترین موضوع فرهنگی حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، خطرات کاهش جمعیت است، اظهار کرد: سال‌های ۵۵ تا ۶۵ با رشد جمعیت ۳.۹ درصدی مواجه بودیم اما بعد غلفت کردیم و در ادامه با اثرات اقتصادی که منجر به کاهش جمعیت می‌شود، همزمان به فرزندآوری تشویق کردیم.

وی افزود: بر اساس آمارها، نرخ رشد جمعیت در کشور هفت دهم درصد و در شهر تبریز نیم درصد است که نشان از زنگ خطر است و با پدیده سالمندی رو به رو هستیم.

فرهنگ آذربایجان شرقی از جایگاه خود دور مانده است/جذب بودجه فرهنگی وظیفه نمایندگان است

وی، اختصاص بودجه‌های پژوهشی و متقاعد کردن مردم نسبت به خطرهای کاهش جمعیت را از جمله راهکارهای بررسی این مشکل عنوان کرد و افزود: اگر برای اشتغال بانوان، بستر مناسبی فراهم شود، فرزندآوری دچار مشکل نخواهد بود.

پیکانی با اشاره به مصوبات مجلس در خصوص تشویق به فرزندآوری، تخصیص وام ۵۰۰ میلیون ریالی برای فرزندآوری را ناکافی دانست و پیشنهاد افزایش آن به یک میلیارد ریال کمک بلاعوض را داد و تاکید کرد: مردم باید احساس کنند که دولت از آن‌ها حمایت می‌کند تا اقدام به فرزندآوری کنند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و هشدارها در رابطه با کاهش جمعیت و کاهش نرخ باروری، افزود: این موضوع حتی در نقشه مهندسی فرهنگی کشور قید شده است و می‌توان گفت که مشکل کاهش جمعیت یکی از مسائل اساسی فرهنگ کشور است.

مجلس باید به صورت پلکانی بر اساس سن و فاصله موالید، مشوق‌های خود را ارائه دهد.

وی ادامه داد: مباحث اقتصادی در سیاست افزایش جمعیت تاثیرگذار است و مجلس باید به صورت پلکانی بر اساس سن و فاصله موالید، مشوق‌های خود را ارائه دهد.

این نامزد انتخابات مجلس گفت: تحصیل در خانواده‌های کم بضاعت نیز یکی از معضلات موجود در جامعه است که می‌توان با حمایت از تهیه ملزومات مربوطه به اقشار طبقه پایین جامعه ضمن دسترسی آسان کل مردم، کمک کرد.

ضرورت توجه به زبان

محمدعلی جاویدکیا، دانش آموخته فقه و مبانی و دارای سابقه فعالیت در شرکت برق آذربایجان، یکی از ضرورت های فرهنگی حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو را احیای زبان ترکی عنوان کرد و گفت: این زبان با وجود قدمت چندین هزار ساله اما آنچنان که باید به آن پرداخت نشده و کارهای انجام شده در این راستا چندان میسر نبودند.

وی با بیان اینکه دومین موضوع فرهنگی، احیای روابط بین اعضای خانواده و سومین موضوع نیز احیای ورزش است، گفت: در بحث ورزش نسبت به سایرهای استان‌ها در شرایط افول قرار داریم.

جاوید کیا افزود: چهارمین موضوع فرهنگی، ایجاد شرایط و امکانات لازم برای ارتقای برگزاری المپیادهای علمی در راستای رشد و شکوفایی جوانان و کودکان است.

کمبود اعتبارات فرهنگی در قیاس با سایر بخش‌های بودجه ریزی از مهمترین مشکلات حوزه فرهنگی است.

وی، مشکل کمبود اعتبارات فرهنگی در قیاس با سایر بخش‌های بودجه ریزی را از مهمترین مشکلات حوزه فرهنگی عنوان کرد.

جاویدکیا با تاکید بر صداقت و راستگویی منتخبان مردم، اظهار کرد: فرهنگ شفاف سازی در جامعه بسیار کم رنگ است در حالی که اگر با مردم صادق باشیم، به طور قطع صحبت‌های ما را قبول می‌کنند.

وی با بیان این‌که قانون گذاری و نظارت بر اجرای آن ۲ وظیفه اصلی نمایندگان است، افزود: استفاده از فضای مجازی، جنبه‌های مثبت و منفی دارد ولی جوانان امروز اغلب به سمت جوانب منفی آن می‌روند که می‌توان با برنامه ریزی در راستای اصلاح این شرایط از زمان طفولیت اقدام کرد.

متولی مسائل فرهنگی در جامعه مشخص نیست

کریم اکبری اقدم، فارغ التحصیل رشته نفت و گاز و از پژوهشگران پارس جنوبی نیز با بیان این‌که فرهنگ به معنای باورها و رفتارها در جامعه است و اهمیت بالایی در توسعه اجتماعی و اقتصادی دارد، بر لزوم حفظ کانون خانواده، توجه به استفاده از فضای مجازی، قانون گرایی و فرهنگ بومی و آداب و رسوم سنتی تاکید کرد.

وی گفت: فرهنگ مردم تحت تاثیر رسانه، فضای مجازی، محیط و بزرگان جامعه است.

اکبری اقدم با طرح این سوال که با توجه به افزایش سه برابری بودجه صداوسیما در سال آینده، چقدر این رسانه توانسته است منجر به ارتقای فرهنگی بومی، ملی و مذهبی شود؟ گفت: بودجه این رسانه باید بر اساس میزان مخاطب و تاثیرگذاری آن بازنگری اساسی شود.

وی با بیان این‌که باید یک مسئول پاسخگو به مسائل فرهنگی مشخص شود، ادامه داد: باید از نخبگان فرهنگی در راستای طراحی الگوهای فرهنگی استفاده شود و تحول گرایی، تخصص گرایی و جوان گرایی مدنظر باشد و از کارهای جزیره‌ای خودداری شود.

اکبری اقدم اظهار کرد: مسئولان باید پایبند مسائل فرهنگی باشند ولی در این راستا دوگانگی و تناقض دیده می‌شود و کسانی که سابقه مدیریت ندارند به مدارج بالا دست می‌یابند و از اعتماد مردم سوء استفاده می‌شود.

وی، ترویج فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی، تعیین تکلیف صیانت از فضای مجازی، عدالت خواهی و رفع تبعیض به خصوص در مدارس، قناعت و ساده زیستی، و بسنده نکردن به مشوق‌های اقتصادی در راستای فرزندآوری و ازدواج را از جمله راهکارهای رفع مشکلات فرهنگی جامعه و برنامه خود در این راستا عنوان کرد.

فرهنگ آذربایجان شرقی از جایگاه خود دور مانده است/جذب بودجه فرهنگی وظیفه نمایندگان است

ترویج فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی، تعیین تکلیف صیانت از فضای مجازی، عدالت خواهی و رفع تبعیض به خصوص در مدارس، قناعت و ساده زیستی، و بسنده نکردن به مشوق‌های اقتصادی در راستای فرزندآوری و ازدواج از جمله راهکارهای رفع مشکلات فرهنگی جامعه است.

وی با اشاره به لزوم اهمیت دادن به نقش بانوان در جامعه، گفت: باید ریشه مشکلات فرزندآوری در جامعه شناسایی و حل شود.

وی ادامه داد: فرهنگ خادم بودن نمایندگان نیز بایستی رواج یابد و نمایندگان با حضور مستمر در حوزه انتخابیه خود دائم در حال ارتباط با مردم باشند.

این نامزد انتخابات مجلس دوازدهم گفت: مشکلی از بابت بودجه فرهنگی نداریم اما باید متولی و پاسخگوی مسائل فرهنگی در جامعه مشخص شود.

هر کس به جای خود، را سرلوحه کار خود می کنم

رضا آسیابی، فعال سیاسی و اجتماعی نیز گفت: یک نماینده مجلس باید ابتدا تعریف درستی از فرهنگ داشته باشد تا بتواند اقدام کند.

وی با تاکید بر این‌که یک نماینده باید نسبت به مردم حوزه انتخابیه خود شناخت داشته باشد، افزود: مردم حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، مردمی غیور، بلندآوازه و باسواد هستند.

وی با بیان این‌که آموزش و پرورش، طلایه دار مسائل فرهنگی است، از نبود نمایندگان فعلی برای پاسخ به سوالات در خصوص عملکرد آن‌ها گله کرد.

آموزش و پرورش، طلایه دار مسائل فرهنگی است.

آسیابی با بیان این‌که اگر به مجلس راه یابم، شعار هر کس به جای خود، را سرلوحه کار خود قرار می‌دهم، اظهار کرد: یکی از مشکلات این است که مدیریت‌ها رانتی و حبابی هستند.

وی افزود: مردم باید در انتخابات امسال دقت بسیار بیشتری داشته باشند و نباید به نماینده‌ای که از عملکرد او راضی نیستیم، رای بدهیم.

این نامزد انتخابات مجس دوازدهم از تبریز گفت: نتیجه رای دادن به این نماینده‌ها، وضعیت کنونی جامعه است.

نمایندگان مجلس در خصوص جذب نشدن سرمایه فرهنگی پاسخگو باشند

علی اصغر آسمانی، بازنشسته کارخانه ماشین سازی تبریز نیز با اشاره به برخی طرح‌ها و قوانین در دست مصوب مجلس یازدهم مثل قانون عفاف و حجاب، گفت: یکی از وظایف مجلس دوازدهم باید به نتیجه رساندن این قانون باشد.

وی با بیان اینکه وضعیت فرهنگ در جامعه ما رو به بحران است و جوانان از اصول انقلابی و اعتقادی فاصله گرفته‌اند، گفت: شهر تبریز به عنوان شهر اولین‌ها باید به جایگاه اصلی خود بازگردد و به بخش گردشگری شهرهای اسکو و آذرشهر توجه جدی شود.

شهر تبریز به عنوان شهر اولین‌ها باید به جایگاه اصلی خود بازگردد و به بخش گردشگری شهرهای اسکو و آذرشهر توجه جدی شود.

وی ضمن انتقاد از فاصله گرفتن نمایندگان ادوار گذشته با مردم، گفت: نماینده باید به مسائل حوزه انتخابیه خود آگاه باشد و بر اساس اولویت به حل آن‌ها بپردازد.

آسمانی با بیان این‌که ناهماهنگی نمایندگان در ادوار گذشته باعث شده تا مشکلات تشدید شود، اظهار کرد: عقب ماندگی امروز تقصیر مسئولان اجرایی و نظارتی است.

وی ادامه داد: سند راهبردی آموزش و پرورش، ۱۲ سال قبل تدوین شده ولی نظارتی بر اجرای آن انجام نشده است و وزارتخانه نیز توجهی به آن ندارد.

عدم خودباوری باعث فقر فرهنگی شده است

جلال داداشی، مدرس دانشگاه و دارای سابقه فعالیت در حوزه مدیریت مالی و بیمه نیز اظهار کرد: در کشور ما و به خصوص حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو، عدم خودباوری باعث فقر فرهنگی شده است.

وی با اشاره به گسست نسلی و کمرنگ شدن نسل کنونی با نسل دوران انقلاب، افزود: آیا مدارس و دانشگاه‌ها هیچ اشکالی ندارند؟ چرا کشورهای همسایه، ادبا و دانشمندان ما را به نام خود ثبت می‌کنند و ما به جای حمایت از خود، فقط عیب‌هایمان را می‌گوییم؟ چرا خارجی‌ها برای گردشگری به اصفهان و شیراز می‌روند و تبریز در رده‌های آخر مقصد گردشگری است؟چرا خارجی‌ها برای گردشگری به اصفهان و شیراز می‌روند و تبریز در رده‌های آخر مقصد گردشگری است؟

وی با اشاره به ظرفیت های فرهنگی تبریز از عدم توجه به مسائل حاشیه نشینی و حل نشدن مسئله مازوت سوزی نیروگاه شهر در سال‌های گذشته انتقاد کرد.

داداشی، خلق جاذبه‌های جدید فرهنگی، پرداختن به هویت ملی و منطقه‌ای، برجسته کردن میراث فرهنگی و بومی، بهره برداری فرهنگی از ظرفیت های موجود منطقه‌ای و رفع مسئله حاشیه نشینی را از جمله برنامه‌های خود برای حل مشکلات فرهنگی عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو ۶ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد .

در حوزه تبریز ۸۱۱ صندوق اصلی ۱۵ صندوق سیار، در اسکو ۱۳۷ صندوق ثابت و پنج صندوق فرعی و در آذرشهر ۷۸ صندوق ثابت و ۹ صندوق سیار برای انتخابات ۱۱ اسفند در نظر گرفته شده است .

شهرستان تبریز یک میلیون و ۸۶۳ هزار و ۷۷ نفر جمعیت دارد و از این تعداد یک میلیون و ۳۵۸هزار و ۷۵ نفر واجد شرایط برای رای دهی هستند و از این تعداد نیز ۶۳ هزار نفر رای اولی هستند.

انتخابات مجلس دوازدهم همزمان با ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری یازده اسفند برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha