توانیابان ایران فاتحان سرزمین اژدها

تهران- ایرنا- کاروان ورزشی فرزندان ایران در حالی به عنوان دوم چهارمین دوره بازی های آسیایی رسیدند که بانوان کشورمان نقش پررنگی در ارتقا جایگاه این کاروان داشتند.

به گزارش ایرنا، چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی از 30 مهر تا هفتم آبان‌در شهر هانگژو چین برگزار شد. کاروان ورزشی ایران برای حضور در این دوره از بازی‌ها با نام فرزندان ایران گام به سرزمین اژدها گذاشت و موفق به تاریخ‌سازی در ادوار این بازی‌ها شد. تاریخ‌سازی فرزندان ایران در هانگژو در حالی رخ داد که کمیته ملی پارالمپیک با الگو قرار دادن نتایج بازی‌های پارالمپیک توکیو دستورالعمل کیفی‌گرایی را ملاک اعزام قرار داد.

تدبیر مسوولان کمیته ملی پارالمپیک و فدراسیون‌های زیر مجموعه در اعزام ورزشکاران مدال‌آور موجب شد تا کاروان ایران با ۴۴ مدال طلا، ۴۶ نقره و ۴۱ برنز به میهن بازگردد.

تجزیه و تحلیل آماری مدال‌های ایران نشان از آن دارد که مردان حاضر در کاروان ۳۱ مدال طلا و زنان ۱۲ مدال کسب کردند. یک مدال طلا نیز ترکیبی بود که در بخش میکس رشته تیر و کمان ضرب شد. در این دوره از بازی‌ها بانوان ایران موفق به کسب ۱۲ مدال نقره و ۱۶ مدال برنز شدند تا دختران ایرانی با کسب ۴۰ مدال، نقش بی‌بدیلی در کاروان فرزندان ایران داشته باشند. کسب چهار مدال طلا توسط ملیحه صفایی یکی از شاهکارهای بانوان ایران در هانگژو بود.

توانیابان ایران فاتحان سرزمین اژدها

در چهارمین دوره از بازی‌های پاراآسیایی، ورزشکارانی از فدراسیون‌های ورزش جانبازان و توان‌یابان، ورزش نابینایان و کم‌بینایان، قایقرانی، تکواندو و تیروکمان نماینده داشتند. در کاوران ایران ورزشکاران نابینا و کم‌بینا در ۶ رشته ورزشی شرکت کردند که حال تلاش آنان ۱۴ طلا، ۱۶ نقره، ۱۳ برنز و مجموع ۴۳ نشان رنگارنگ را برای کاروان ایران به ارمغان آورند که ۳۲ درصد کل مدال‌های کاروان ایران به شمار می‌رود. ورزشکاران زیر مجموعه فدراسیون قایقرانی نیز ۲ مدال طلا، یک نقره و یک برنز کسب کردند.

در بین رشته‌های ورزشی ورزشکاران رشته دوومیدانی با کسب ۱۶ مدال طلا نقش بی‌بدیلی در ارتقا جایگاه ورزشی ایران در جدول مدال‌ها داشتند.

توانیابان ایران فاتحان سرزمین اژدها


یکی از نکات مثبت کاوران فرزندان ایران کسب ۱۰۰ مدال طلا و نقره بود که نشان از محاسبات دقیق مسوولان کمیته ملی پارالمپیک در رکورد ورزشکاران ایران و همسنجی آن با حریفان خارجی دارد. در این دوره کاروان ورزشی ایران ۴۱ مدال برنز کسب کرد که به نسبت نقره پنج مدال و به نسبت طلا سه مدال کمتر بود. در پارالمپیک توکیو نیز شمار مدال‌های برنز کاروان ایران نسبت به طلا و نقره ناچیز بود. در توکیو ورزشکاران ایرانی ۱۲ مدال طلا، ۱۱ نقره و یک برنز کسب کردند.

توانیابان ایران فاتحان سرزمین اژدها

روز پایانی بازی‌های پاراآسیایی برای ایران یک روز سرنوشت ساز بود. در این روز فرزندان ایران موفق به عبور از کاروان قدرتمند ژاپن شده و توانستند تاریخی‌ترین نتیجه ایران را در ادوار این بازی‌ها رقم بزنند. دومی ایران در حالی است که در دوره گذشته (۲۰۱۸ جاکارتا) کاروان کشورمان در رده سوم قرار گرفته بود و در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ نیز به مقام چهارم رسیده بود.

قهرمانان ایران در روز پایانی بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو، ۵ طلا، ۷ نقره و ۴ برنز کسب کردند. مدال‌های طلای ایران در روز پایانی توسط مهرداد مرادی (پارادوومیدانی - دو ۴۰۰ متر)، فاطمه امیرزادگانی (پارادوومیدانی - دو ۴۰۰ متر)، تیم شطرنج بانوان (سرعت)، ملیحه صفایی (شطرنج) و احمد امین‌زاده (پاراوزنه برداری) ضرب شد.

در چهارمین دوره از بازی‌ها پارآسیایی، ۵۰۲ طلا، ۴۹۹ نقره و ۵۷۲ برنز و در مجموع ۱۵۷۳ مدال اهدا شد.

توانیابان ایران فاتحان سرزمین اژدها

رقابت بانوان ایران در رشته تیراندازی و کسب نشان‌های طلا و نقره این دوره از بازی‌ها یکی از مهمترین اتفاقات این دوره بازی ها بود. در هانگژو ساره جوانمردی، فائزه احمدی و نسرین شاهی برای کسب نشان طلا رقابت کردند که در پایان فائزه احمدی با عبور از ملکه تپانچه موفق به کسب نشان نقره شد و جوانمردی نیز به مدال نقره رسید. نسرین شاهی که در رقابت‌های جهانی کره‌جنوبی به نشان طلا رسیده بود عنوانی بهتر از چهارم را کسب نکرد.

توانیابان ایران فاتحان سرزمین اژدها

حضور سه بانوی تیرانداز ایرانی در جمع فینالیست‌های ماده بادی 10 متر نوید آینده درخشان این رشته در پارالمپیک پاریس را می‌دهد. ساره جوانمردی بانوی پرافتخار ایرانی در پارالمپیک 2016 ریو و 2020 توکیو موفق به کسب نشان طلای این ماده شد. وی پس از کسب نشان نقره بازی های پاراآسیایی هانگژو با نوزاد چند ماهه خود به روی سکوی مدالی رفت و عنوان مادر قهرمان کاروان ورزشی ایران لقب گرفت.

حضور این دختر شایسته استان فارس در کاروان ایران با تقدیر رهبر انقلاب نیز مواجه شد. معظم‌له در دیدار با مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی با تمجید از اقدامات فرهنگی کاروان‌های ورزشی ایران گفتند: تشکر میکنم از آن بانویی که کودک نوزاد خودش در آغوش رفت روی سکو و مدالش را گرفت این یک حرکت نمادین است، این در دنیا به معنای احترام گذاشتن زن به نقش خانواده و نقش مادری است.

توانیابان ایران فاتحان سرزمین اژدها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha