توافق دفاعی و جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی، دستورکار نخست وزیران یونان و هند

تهران- ایرنا- نخست وزیران هند و یونان، ضمن توافق دفاعی و امنیتی بر لزوم نهایی شدن پیمان مهاجرت و انتقال نیروی کار با هدف جلوگیری از قاچاق انسان و مهاجرت غیرقانونی تاکید کردند.

به گزارش ایرنا از تارنمای خبری روزنامه هندوستان تایمز، هند و یونان روز چهارشنبه در حالی که نارندرا مودی نخست وزیر هند میزبان همتای یونانی خود کیریاکوس میتسوتاکیس بود، برای تقویت همکاری در زمینه های مختلف از تولیدات دفاعی تا تجارت و خطوط اتصال و نهایی کردن سریع پیمان مهاجرت و جابه‌جایی نیروی کار توافق کردند.

میتسوتاکیس اولین نخست‌وزیر یونانی است که در ۱۶ سال گذشته به هند سفر می‌کند و سفر او در ادامه سفر مودی به آتن در سال گذشته، به عنوان اولین سفر یک نخست‌وزیر هندی در چهار دهه گذشته است.

در آن سفر، ۲ طرف روابط خود را به یک مشارکت راهبردی ارتقا دادند و گفت‌وگوهای روز چهارشنبه فرصتی برای ۲ کشور فراهم کرد تا پیشرفت های حاصل از آن زمان را ارزیابی کنند.

مودی با اشاره به فرصت‌های ایجاد شده توسط تلاش‌های هند برای توسعه و تولید مشترک سخت‌افزار نظامی، گفت: ۲ طرف توافق کردند که صنایع دفاعی مشترکی داشته باشند.

وی که پس از مذاکرات به زبان هندی صحبت می کرد، گفت: ما در مورد بستن قرارداد مشارکت مهاجرت و جابه‌جایی نیروی کار بین ۲ کشور صحبت کردیم.

میتسوتاکیس نیز گفت: این توافق گامی کلیدی در جهت همکاری قوی تر در زمینه مهاجرت قانونی، مبارزه با قاچاق انسان و ارائه فرصتی برای کار در یونان به جوانان هندی خواهد بود.

او هند را یکی از «ستون های اصلی ثبات و امنیت» در اقیانوس هند و اقیانوس آرام توصیف کرد و از تاجران ۲ کشور خواست تا تجارت خود را قبل از سال هدف ۲۰۳۰ دو برابر کنند.

او گفت: قدیمی ترین و بزرگترین دموکراسی ها اراده سیاسی متقابل برای ایجاد مشارکت و ایجاد هم افزایی جدید دارند.

مودی نیز گفت: ۲ طرف فرصت‌های جدیدی را در زمینه‌های دارویی، کشاورزی، فضا، تجهیزات پزشکی، فناوری و نوآوری شناسایی کردند تا جان تازه ای به همکاری‌های خود بدهند. آنها همچنین راه های تقویت همکاری در حمل و نقل و خطوط اتصال را مورد بحث قرار دادند.

مودی گفت: افزایش همکاری ها در دفاع و امنیت نشان دهنده اعتماد متقابل عمیق بین ۲ طرف است و ایجاد یک کارگروه در این زمینه باعث افزایش هماهنگی در چالش های مشترک مانند امنیت سایبری، مبارزه با تروریسم و امنیت دریایی خواهد شد.

با توجه به نگرانی های مشترک در مبارزه با تروریسم، سران ۲ کشور در مورد چگونگی تقویت همکاری ها در این زمینه گفت‌وگو کردند.

مودی بدون اشاره مستقیم به جنگ اوکراین یا جنگ غزه گفت: ۲ طرف توافق کردند که همه اختلافات و تنش ها باید از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی حل و فصل شود.

میتسوتاکیس بر نقش هند در مقابله با چالش های جهانی مانند جنگ اوکراین، وضعیت غرب آسیا، تغییرات آب و هوایی و امنیت غذایی و انرژی تاکید کرد.

صلح در خاورمیانه «شرط ضروری» موفقیت کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا

وی گفت: برای مقابله با [این چالش‌ها]، مشارکت‌های بین‌المللی و اقدام جمعی بسیار مهم است. هند نقش مهمی در این تلاش دارد و ما این کشور را به عنوان یکی از ستون‌های اصلی ثبات و امنیت در منطقه وسیع‌تر اقیانوس هند و اقیانوس آرام می‌بینیم.

مودی از نقش مثبت یونان در هند و اقیانوس آرام و تصمیم آن برای پیوستن به ابتکار اقیانوس هند و اقیانوس آرام (IPOI) استقبال کرد.

وی گفت: توافق بر سر همکاری در مدیترانه شرقی وجود دارد و یونان می‌تواند به شریک مهمی در کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) تبدیل شود که در دوره ریاست هند در گروه ۲۰ در سال گذشته میلادی راه اندازی شد.

میتسوتاکیس چشم انداز تقویت اتصال از طریق کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا را تایید کرد اما گفت: صلح و ثبات در خاورمیانه «شرط ضروری» برای موفقیت این طرح است.

وی افزود: فقط باید به نقشه نگاه کنید تا متوجه شوید، یونان دروازه هند به اروپا است و از طریق کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا، ما مشارکت خود را جنبه بسیار مهمی از این مشارکت راهبردی می بینیم.

وی ادامه داد: ارزش‌های مشترک یونان و هند «به‌عنوان پلی است که ما را به هم نزدیک‌تر می‌کند» و هر ۲ طرف هم یک «اخلاق یا دارما» و هم تعهد قوی به حقوق بین‌الملل، به‌ویژه کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها (UNCLOS) دارند.

میتسوتاکیس که هیات بزرگی از رهبران تجاری را همراهی می کند، گفت: یونان بر ارتقای روابط اقتصادی به ویژه در انرژی های تجدیدپذیر، زیرساخت ها، بنادر و کشتیرانی و لجستیک متمرکز است و یک شرکت هندی در حال همکاری با یک شرکت ساختمانی پیشرو یونانی برای ساخت فرودگاه جدید در کرت است.

وی ضمن اعلام حمایت یونان از درخواست هند برای عضویت غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال‌های ۲۰۲۸ و ۲۰۲۹، از درخواست مودی برای اصلاح سازمان ملل متحد به منظور تبدیل بیشتر آن به «الگوهای در حال تغییر توسعه و قدرت جهانی» حمایت کرد.

مودی به پیوندهای تجاری و فرهنگی هند و یونان با قدمت حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سال اشاره کرد و گفت: ابتکارات جدیدی مانند توافقنامه پیشنهادی مهاجرت و جابه‌جایی شکلی مدرن به این روابط خواهد داد.

دو طرف همچنین توافق کردند که یک برنامه عملیاتی برای جشن گرفتن ۷۵ سالگرد روابط دیپلماتیک بین هند و یونان در سال ۲۰۲۵ تنظیم کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha