نمایندگان استان در زمینه برقراری تردد مسافری در مرز آذربایجان منفعلانه عمل کردند

 اردبیل - ایرنا - نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه اردبیل، نیر، نمین و سرعین گفت: مجمع نمایندگان استان اردبیل برای برقراری تردد مسافری از مرز جمهوری آذربایجان چاره‌اندیشی می‌کردند در حالی که نمایندگان استان در این مسائل منفعلانه عملا کردند و گره تردد مسافری در مرزهای استان همچنان لاینحل ماند.

رضا میریوسفی فعال روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا علت و انگیزه حضور خود در عرصه رقابت انتخابات را رفع ناکارآمدی‌ها و احیای شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ذکر کرد و افزود: با گذشت ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و با وجود دستاوردهای مهمی که در عرصه‌های مختلف به دست آمده است به نظر می‌رسد هنوز با تحقق کامل شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی فاصله داریم.

وی با تاکید بر لزوم تبیین و تئوریزه کردن این شعار محوری انقلاب اسلامی اظهار کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران یک کشور کاملا مستقل در مناسبات بین‌المللی است و تصمیم‌گیری‌های کلان کشوری نه با توصیه قدرت‌های خارجی بلکه توسط نهادها و تصمیم‌گیران کشور اتخاذ می‌شود اما باید توجه داشت استقلال سطوح و ابعاد عمیق‌تری دارد که باید بعد از گذشت بیش از چهار دهه از عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی به این ابعاد هم توجه داشت.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: گذشته از ساختار درهم تنیده نظامات بین‌الملل که محدودیت‌ها و در عین حال فرصت‌هایی را برای کشورها و بازیگران در مناسبات بین‌المللی ایجاد می‌کند، شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هم ابعاد دیگری از استقلال هستند به طوری که کشورهایی که از قدرت بالاتری در این عرصه‌ها برخوردار هستند بهتر و با قدرت بیشتری می‌توانند سیاست‌ها و اهداف خود را در نظام بین‌الملل پیگیری و محقق کنند.

میریوسفی اول ادامه داد: هرچند امروز مناسبات اقتصادی کشورها بر مبنای مزیت نسبی تعریف شده است، در عین حال باید توجه داشت که موضوع امنیت غذایی مساله‌ای نیست که بتوان درباره آن مماشات کرد به‌ویژه در کشوری با ظرفیت‌ها و استعدادهای ایران ما نباید در موضوعی مانند نهاده‌های دامی با مشکل مواجه شویم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی قرار بود شرکت‌های دولتی به مردم واگذار و دولت چابک شود این اصل در مرحله اجرا منحرف شد و خصوصی‌سازی واقعی و نقش‌آفرینی مردم در عرصه اقتصاد محقق نشد و امروز همچنان شاهد هستیم که دولت سنگین است و از سوی دیگر بسیاری از جوانان به علت نبود کار در بازار آزاد متقاضی کارهای دولتی هستند که این بار دولت را اضافه می‌کند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش و جایگاه مجلس شورای اسلامی در ریل‌گذاری و اداره کشور گفت: بعضا هنگام مطالبه‌گری مردم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شاهد انکار نقش و جایگاه نهاد مجلس در شرایط اقتصادی و معیشتی و مسائلی مانند تورم و بیکاری هستیم این در حالی است که برخی مسائل کاملا بدیهی و غیرقابل انکار است.

وی تصریح کرد: برای مثال بودجه‌های سالانه در نهایت از کانال مجلس شورای اسلامی عبور می‌کند و طی چند ماه، لوایح بودجه چکش‌کاری شده و تبدیل به قانون می‌شود بنابراین نمایندگان نمی‌توانند در مورد افزایش مالیات و سیاست‌هایی که منجر به تورم شده است از خود رفع مسئولیت کنند.

میریوسفی اول خاطرنشان کرد: علاوه بر این شاهد هستیم در مجلس شورای اسلامی بودجه نهادهایی که عملکرد موفقی هم نداشته‌اند، افزایش یافته است و باید مشخص شود که نمایندگان با چه سنجه و معیاری در بودجه این چنین اعمال نظر کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به مسائل و چالش‌های استان اظهار کرد: با وجود تصویب ایجاد منطقه آزاد اقتصادی اردبیل، این موضوع به علت اختلافات نمایندگان به نتیجه نرسیده است و این یک نقطه منفی در عملکرد مجمع نمایندگان استان است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عملیات اجرایی راه‌آهن اردبیل نزدیک به ۲۰ سال است که آغاز شده است باید خیلی زودتر از اینها به نتیجه می‌رسید تا هم هزینه کمتری به اقتصاد استان وارد شود و هم استان از منافع و عواید آن بهره‌مند شود. این نمایندگان استان بودند که باید با پیگیری‌های جدی و مستمر مانع از طولانی شدن اجرای آن می‌شدند.

وی تامین آب را یکی از چالش‌های مهم استان اردبیل ذکر کرد و تصریح کرد: حوزه آب موضوعی کاملا کارشناسی است. هر گونه رفتار و اقدام غیرکارشناسی ممکن است هزینه‌های سنگینی به اقتصاد و محیط زیست منطقه وارد کرده و نتایج مدنظر را هم به همراه نداشته باشد.

میریوسفی اول یادآورشد: الان طرح‌هایی برای انتقال آب به اردبیل مطرح است ، قبل از اجرای چنین طرح‌هایی و یا در کنار آن باید موضوع مدیریت مصرف به‌ویژه در بخش کشاورزی هم در دستور کار قرار بگیرد.

وی گفت: در دهه‌های اخیر اراضی کشاورزی به هر علت تکه تکه شده و عملا از حیز انتفاع ساقط شده است. کوچک شدن مزارع به جایی رسیده است که بانک‌ها به علت عدم به صرفه بودن فعالیت کشاورزی و سودآوری پایین آن به کشاورزان تسهیلات نمی‌دهند.

این نامزد دوازدهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر سیلوهای استان اردبیل قدیمی است و باید سیلوهای جدید در استان احداث شود ، به‌ویژه اینکه با احداث راه‌آهن این موضوع باید با جدیت بیشتری در دستور کار قرار بگیرد. نباید فراموش کرد که نگهداری مواد غذایی و غلات در استان اردبیل با توجه به شرایط آب و هوا هزینه کمتر و امنیت بالاتری در مقایسه با سایر مناطق دارد.

میریوسفی با بیان اینکه استان اردبیل در بن بست جغرافیایی قرار دارد، گفت: نمایندگان استان با همکاری نمایندگان سایر استان‌های مرزی طی ادوار گذشته باید طرح‌هایی برای تشویق سرمایه‌گذاران در استان‌های مرزی تصویب می‌کردند و با توسعه اقتصاد استان‌های مرزی ضمن فرصت‌سازی برای کشور زمینه‌ساز ارتقای امنیت کشور را فراهم می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: ما با منطقه قفقاز همسایه هستیم و جمعیت ۳۵۰ میلیونی این منطقه فرصت‌های قابل‌توجهی برای اقتصاد استان و به‌ویژه تولیدات کشاورزی آن دارد. نمایندگان استان همسو با منافع ملی باید منافع مردم استان را هم پیگیری می‌کردند و مسائلی مانند تردد مسافری از مرز با جمهوری آذربایجان چاره‌اندیشی می‌کردند در حالی که نمایندگان استان در این مسائل بسیار منفعلانه عملا کردند و گره تردد مسافری درمرزهای استان همچنان لاینحل ماند.

این فعال حوزه دانش‌بنیان در خصوص راهکارهای توسعه و ترویج این بخش اظهار کرد: توسعه فعالیت مجموعه‌های دانش‌بنیان منوط به افزایش مراودات و تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی است ، ما باید وارد فناوری‌های جهانی شویم و با همکاری آنها سطح دانش و فناوری کشور را ارتقا بخشیم.

وی ادامه داد: در شرایطی که با دنیای بیرون ارتباط نداشته باشیم نباید شاهد اتفاق خارق‌العاده‌ای در این بخش باشیم و جوان کارآفرین ایرانی نخواهد توانست با فناوری و تکنولوژی نو کسب درآمد کرده و ثروت‌آفرینی کند. از این بابت مساله ارتباطات با دنیای بیرون و موانع آن باید رفع شود.

میریوسفی فعال با بیان اینکه ما نباید صرفا پشت شعارهای تند پنهان شویم ، اظهار کرد: بعد از گذشت ۴۵ سال از پیروزی انقلاب باید این را مدنظر داشته باشیم که صرف شعار دادن گره‌گشای مشکلات کشور نیست و برای تحقق اهداف و شعارها باید اقدام عملی شود.

وی با تاکید بر لزوم گشایش در مناسبات خارجی اظهار کرد: ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور می‌تواند بسیاری از مشکلات و چالش‌های کشور را برطرف کند با وجود اینکه در این زمینه تلاش‌ها و اقدامات فراوانی شده با این حال نتایج لازم به دست نیامده است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تقویت نقش و جایگاه دستگاه دیپلماسی اظهار کرد: نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های ما با جدیت و اهتمام بیشتری روی این مساله توجه و اهتمام داشته باشند و برای استفاده از ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور تلاش کنند.

وی خاطرنشان کرد: الان شاهد هستیم که روسیه با آمریکا در حال جنگ است اما ارتباطات دیپلماتیک خود را با این کشور حفظ کرده است ، فراموش نکنیم پیامبر اکرم (ص) تاجر بود اتفاقا دین اسلام در بسیاری از مناطق از طریق تجار و بازرگانان مسلمان توسعه و ترویج یافت باید روابط اقتصادی و تجاری خود را با دنیا حفظ و برقرار کرده و موانع پیش روی تجار و فعالان اقتصادی را رفع کنیم در غیر این صورت هم به دنیای خود و هم دین‌مان آسیبب می‌زنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha