آمارهای مبارزه با موادمخدر در سمنان تا روش‌های کلاهبرداری در خرید اینترنتی

سمنان - ایرنا - پلیس مبارزه با موادمخدر استان سمنان از افزایش آمارهای مختلف در مبارزه با سوداگران مواد افیونی خبر داد و پلیس فتا استان نیز درباره کلاهبرداری از خریداران اینترنتی به روش دریافت بیعانه در فضای مجازی به ویژه در خریدهای پایان سال توضیحاتی ارایه کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان سمنان از افزایش ۹ درصدی کشف انواع مواد مخدر از ابتدای سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: ماموران حوزه مبارزه با مواد مخدر استان سمنان از ابتدای امسال تا پایان بهمن، با انجام اقدامات هوشمند پلیسی و عملیات‌های متنوع و مختلف، موفق شدند نسبت به مدت مشابه سال قبل به افزایش ۹ درصدی انواع کشف مواد مخدر دست پیدا کنند.

سرهنگ سیدامیرحسین موسوی به افزایش ۱۰ درصدی دستگیری معتادان متجاهر در سال ۱۴۰۲ اشاره و خاطرنشان کرد: دستگیری خرده‌فروشان مواد مخدر با پلیس مبارزه با مواد مخدر استان، امسال ۲۴ درصدی افزایش یافت.

وی با بیان افزایش ۶ درصدی طرح‌های کنترلی و انهدام باندهای مواد مخدر اضافه کرد: پلیس مبارزه با مواد مخدر از ابتدای سال تاکنون افزایش ۲ درصدی توقیف وسایل نقلیه را در کارنامه خود دارد.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان سمنان با بیان اینکه پلیس تمام توان قد در مقابل عمده و خرده فروشان مواد مخدر ایستاده است، افزود: اعتیاد ریشه بسیاری از جرائم و بزهکاری‌ها در جامعه است و باعث ازهم‌پاشیدن بنیان خانواده ها می شود و پلیس با همکاری دستگاه‌های مسئول در این زمینه با جدیت و برابر قانون با این پدیده شوم مقابله می کند.

هشدار درباره کلاهبرداری در خرید با پرداخت بیعانه

رییس پلیس فتا استان سمنان درباره کلاهبرداری در سایت‌های خرید و فروش کالا، به کاربران هشدار داد و گفت: شهروندان قبل از واریز هرگونه وجه، باید کالا را رویت کنند.

سرهنگ محمدرضا فدائیان گفت: امروزه کلاهبرداری‌های مالی در فضای مجازی با شیوه و شگردهای خاصی صورت می‌گیرد و ناآگاهی برخی از شهروندان در هنگام خرید کالا از سایت‌های ویژه خرید و فروش انواع کالاها، باعث شده آمار قربانیان و مالباختگان در این حوزه بیشتر شود.

وی با بیان اینکه شهروندان هنگام مراجعه به این سایت‌ها باید مراقب کلاهبرداری‌های گسترده توسط سودجویان باشند، افزود: دریافت بیعانه یکی از شگردهای کلاهبرداری توسط مجرمان سایبری در سایت‌های اینترنتی است؛ به طوری که برخی کاربران به قیمت مناسب اجناس، مبلغی را به عنوان بیعانه پرداخت می‌کنند و کلاهبرداران پس از دریافت وجه، دیگر پاسخگویی تماس مالباختگان نیستند.

این مسوول ادامه داد: شهروندان باید دقت داشته باشند هرگونه پرداخت بیعانه می‌تواند زمینه‌ساز کلاهبرداری اینترنتی از آنها باشد، پس تحت هیچ عنوان پیش از رویت و اطمینان از سلامت کالا، مبلغی به حساب فروشنده واریز نکنند.

وی با اشاره به اینکه شهروندان برای واریز وجه باید از گزینه پرداخت امن استفاده کنند، افزود: این قابلیت به این گونه عمل می‌کند که تارنمای اینترنتی به عنوان واسط معامله وارد می‌شود و خریدار پول را به حساب تارنما واریز می‌کند و پس از دریافت محصول و تایید، پول به حساب فروشنده منتقل می‌شود و این گزینه در حقیقت تضمین تحویل محصول است.

وی با اشاره به شگرد جدید مجرمان در استفاده‌نکردن از درگاه امن، به شهروندان توصیه کرد: با توجه به بررسی کارشناسان پلیس فتا مشخص شده است به تازگی کلاهبرداران سایبری در زمان ارتباط با شهروندان با به‌کارگیری جملاتی مبنی بر «زمان بر بودن انتقال وجه توسط درگاه امن» و یا «فقدان امکان ارسال» فرد را ترغیب به واریز وجه به کارت می‌کنند و شهروندان به هیچ عنوان نباید فریب این گونه جملات را بخورند.

رییس پلیس فتا استان سمنان از مردم خواست در صورت مواجه شدن با موارد مشکوک و مجرمانه مراتب را از طریق سامانه فوریت‌های سایبری به شماره ۹۶۳۸۰ و یا سایت پلیس فتا گزارش کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha