روز نخست ماراتون تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس و لزوم رعایت اخلاق

اراک - ایرنا - ماراتن تبلیغات انتخاباتی ۳۶۲ نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان مرکزی همزمان با نقاط مختلف کشور از امروز پنجشنبه آغاز شد تا در مدت یک هفته رقابت‌های انتخاباتی به نقاط مختلف سرزمین آفتاب حال و هوایی متفاوت ببخشد اما نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها باید در این رهگذر رعایت اخلاق و قانون را نصب العین قرار دهند.

به گزارش ایرنا، امروز و در نخستین روز از آغاز تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی تقریبا تمامی نامزدهای انتخاباتی استان مرکزی ستادهای خود را افتتاح کردند و اکنون گوشه و کنار شهرهای استان مملو از هواداران نامزدها است که در حال توزیع اقلام تبلیغاتی و یا الصاق پوستر به در و دیوار هستند.

ایجاد انگیزه حضور مردم در پای صندوق‌های رای می‌تواند علاوه بر تثبیت مشروعیت نظام، آغازی دیگر از صحنه کارزار کشور برای مقابله با دسیسه‌ها و فروپاشی توطئه‌ها باشد و یکی از اقداماتی که می‌تواند این انگیزه و نشاط را در جامعه ایجاد کند همین تبلیغات نامزدها است اما نامزدها و هواداران آنها باید در این مقوله قانون تبلیغات را نصب العین قرار دهند تا هم نامزدهای انتخاباتی به خوبی معرفی شوند و هم قانون و اخلاق به خوبی رعایت شود.

همه نامزدها و کاندیداهای انتخابات مجلس شورأی اسلامی وظیفه دارند محتوای تبلیغات و روش‌های مختلف تبلیغات خود را اعم از فضای حقیقی و مجازی، در چارچوب قانون شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورأی اسلامی مصوب ۱۳۹۸/۱۱/۶ تهیه کنند. در غیر این صورت مراجع اداری، انتظامی و قضایی موظف به برخورد با تبلیغات غیرمجاز هستند.

نامزدهای انتخاباتی باید ابتدا مفهوم تبلیغات را برای خود روشن کنند و بدانند که هدف از تبلیغات آگاهی دادن به مردم برای انتخاب درست، معرفی نامزدها، شناساندن اهداف داوطلب برای حضور در مجلس، بیان شایستگی ها و ایجاد رقابت سالم بین نامزدهای انتخاباتی استقوانین تبلیغات انتخابات مجلس نصب هرگونه تبلیغات اعم از بروشور، تراکت، بنر، پوستر و غیره روی المان‌ها و مبلمان شهری ممنوع اعلام کرده است. این المان‌ها یا مبلمان شهری عبارتند از علائم راهنمایی و رانندگی، صندوق‌ پست، باجه‌ تلفن، تابلوی بیمارستان‌ها، مدارس، موسسات و سازمان‌های عمومی و دولتی و نامزدهای انتخاباتی استان باید توجه داشته باشند دیوارها، المان‌های شهری و مبلمان شهری را محل جولان پوسترهای خود قرار ندهند و از مکان‌های که شهرداری‌های شهرهای مختلف سرزمین آفتاب برای این کار اختصاص داده است استفاده کنند.

نامزدهای انتخاباتی باید ابتدا مفهوم تبلیغات را برای خود روشن کنند و بدانند که هدف از تبلیغات آگاهی دادن به مردم برای انتخاب درست، معرفی نامزدها، شناساندن اهداف داوطلب برای حضور در مجلس، بیان شایستگی ها و ایجاد رقابت سالم بین نامزدهای انتخاباتی است.

از طرفی محتوای تبلیغات نامزدها و کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی باید در مورد خود آن نامزد، برنامه‌های آتی و سیاست‌های کاری خود باشد. بنابراین هیچکدام از نامزدها و کاندیداها یا طرفداران و حامیان آن‌ها حق تبلیغ علیه دیگر نامزدها و کاندیداها را ندارند و در صورت هتک حرمت و حیثیت نامزدهای دیگر طبق مقررات و قوانین تبلیغات انتخابات مجلس مجازات خواهند شد.

لزوم رعایت اخلاق از سوی نامزدها و پرهیز از تخریب یکدیگر

نرخ مشارکت مردم در انتخابات از مولفه‌های اساسی سرمایه اجتماعی است که به طور مستقیم با اخلاق مداری و رفتارهای عقلایی در عرصه سیاسی و مدیریت جامعه در ارتباط است و انتخاب آگاهانه و نشاط سیاسی در فصل رقابت‌های انتخاباتی موضوعی است که ریشه هایش را باید در قانون مداری و حسن اخلاق جستجو کرد.

کوبیدن بر طبل تخریب و اتهام برای کسب قدرت در نظام جمهوری اسلامی که خدمتگزاری صادقانه در آن ارزش پایه است پذیرفته نیست و به منظور اعتماد سازی و ایجاد نشاط انتخاباتی باید از وعده‌های نان و شعارهای عوام فریب فاصله رفت و به جای دیوار ساختن و یا تخریب شخصیت رقبا، مسیرهای پیوست اجتماعی را تقویت کرد و با ارائه برنامه‌های عملی مردم را همراه کرد و سرمایه اجتماعی را افزایش داد

اکنون که روز اول مهلت تبلیغات انتخابات است، نخبگان و بزرگان سیاسی در این عرصه رسالت جدی برعهده دارند و باید با درک حساسیت‌ها، پاشنه آشیل انتخابات که بداخلاقی است را بیشتر مدنظر قرار دهند و به گونه‌ای در هدایتگری ماراتن تبلیغی نقش‌آفرینی کنند تا عقلانیت، پرسشگری، انصاف و کرامت در جامعه تقویت شود و رفتارهای سیاه و سفید و افراط و تفریط که محور بازدارندگی توسعه است روز به روز در تبلیغات انتخاباتی رنگ ببازد.

کوبیدن بر طبل تخریب و اتهام برای کسب قدرت در نظام جمهوری اسلامی که خدمتگزاری صادقانه در آن ارزش پایه است پذیرفته نیست و به منظور اعتماد سازی و ایجاد نشاط انتخاباتی باید از وعده‌های نان و شعارهای عوام فریب فاصله رفت و به جای دیوار ساختن و یا تخریب شخصیت رقبا، مسیرهای پیوست اجتماعی را تقویت کرد و با ارائه برنامه‌های عملی مردم را همراه کرد و سرمایه اجتماعی را افزایش داد.

هر کسی که می‌خواهد مسئولیتی در نظام اسلامی بر عهده بگیرد باید برنامه ارائه دهد. داشتن یک مجلس کارآمد به عوامل و شرأیط مختلف بر می‌گردد که بسیاری از آنها ارتباطی به شخص نماینده ندارد. اما چیزی که به خود نمایندگان بر می‌گردد، آگاهی و دانش کافی از وظائف و اختیارات قانونی خویش و البته صداقت، جسارت و سلامت در انجام آنها و همچنین آشنایی کافی با تحولات روز داخلی و بین‌المللی و آغوش گشاده برای مشاوره است که تا حدودی نقش مجلس و نماینده را در جامعه پررنگ می‌کند.

نظام جمهوری اسلامی ایران با گذشت بیش از چهل و پنج سال از عمر خویش با وجود همه تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی توانسته با حمایت مردم در مقابل همه دسیسه‌ها و تفرقه افکنی‌ها سرافراز و سربلند باشد و باید دانست که هر رفتاری از سوی کاندیداها دستمایه‌ای برای دشمنان انقلاب است که بخواهند با بزرگ نمایی و اشکال تراشی آن را به یک عامل تخریبی برای انقلاب اسلامی ایران تبدیل کنند در چنین شرایطی لازم است نامزدهای انتخاباتی با تدبیر و دور اندیشی در صحنه تبلیغات انتخاباتی بهانه به دست دشمنان ندهند و بر اساس ضوابط و مقررات قانونی و موازین اخلاقی به ارائه برنامه‌های انتخاباتی خود به مردم اقدام کنند و بدانند که از گام نخست باید تقید خود به رعایت قانون را به‌صورت عملی به منصه ظهور رسانده و قدرت مدیریت خود در امور را نشان دهند.

در مجموع دوران موج سواری احساسی برای جلب آرا یا رسیدن به هدف در جامعه به پایان رسیده و لایه‌های مختلف مردم به این آگاهی مهم دست یافته‌اند که عرصه انتخابات، پیش از هر چیز بر حسن اخلاق و راهبردهای هدفمند استوار است.

نامزدهای انتخاباتی با هر انگیزه که پای به میدان رقابت ها گذاشته باشند باید به این نکته متعهد شوند که ردپای رفتارهای تبلیغاتی، اهداف و برنامه‌هایی که مطرح می‌کنند مبتنی بر ظرفیت‌ها و واقعیت‌ها باشد، چرا که رفتارهای پوچ و ولخرجی‌های کوتاه مدت با رسیدن به سرمنزل مقصود و دستیابی به موفقیت در عمل منافات دارد و هوشمندی افکار عمومی به خوبی این موضوعات را تشخیص می‌دهد.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند جاری برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha