انتخابات از نگاه فعالان فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد از نقش آفرینی طوایف تا احزاب

یاسوج -ایرنا- شماری از فعالان فرهنگی و هنری کهگیلویه و بویراحمد در میزگرد ایرنا که در دفترمرکز یاسوج برگزار شد ضمن تاکید برضرورت شرکت تک تک مردم استان در انتخابات پیش رو نظرات خود درباره فضای سیاسی استان را تشریح کردند.

به گزارش ایرنا،فعالان فرهنگی و هنرمندان حاضر در این میزگرد ضمن تشریح اهمیت حضور مردم در پای صندوق های رای امیدآفرینی را از پیامدهای مهم انتخابات در کهگیلویه و بویراحمد برشمردند.

شرکت کنندگان در این آیین نظرات مختلفی درباره انتخاب اصلح براساس معیار طایفه گرایی به عنوان یکی از شاخص های مهم انتخاب در استان را مطرح کردند.

این افراد گزینش کاندید اصلح براساس معیار حزبی صرف را هم از آسیب های انتخابات در کهگیلویه و بویراحمد ذکر کردند و از شهروندان خواستند پس از بررسی برنامه های اعلام شده کاندید نهایی را انتخاب کنند.

هنرمندان و فعالان فرهنگی شرکت کننده در میزگرد ایرنا مرکز یاسوج تاکید کردند رای دهنده مطالبه گر باشیم و از نمایندگان خود در خانه ملت بخواهیم تا پس از پیروزی در رقابت های انتخاباتی اصلاح قوانین درابعاد مختلف را مد نظر قرار داده و برای آن برنامه ریزی کنند.

نقش طوایف در انتخابات

اسماعیل مدبر مقدم اعتقاد دارد با اشاره به بافت عشیره ای استان کهگیلویه و بویراحمد می گوید که طوایف در انتخابات مجلس شورای اسلامی نقش دوگانه دارد.

این کارشناس ارشد حوزه ارتباطات تاکید می کند که اگرچه انتخاب براساس معیارهایی چون طایفه گرایی صرف مطلوب نیست اما طوایف گرمابخش فضای انتخابات در کهگیلویه و بویراحمد هستند.

انتخابات از نگاه فعالان فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد از نقش آفرینی طوایف تا احزاب

وی تاکید می کند که اگر انتخاب افراد شایسته از مسیر طایفه گرایی صورت گیرد در مجموع ایرادی ندارد.

مدبرمقدم عنوان کرد: انتخاب اصلح با نگاه طایفه گرایی اگر به منافع برای یک شهر یا روستای خاص منچر نشود مطلوب است.

وی به تنور گرم انتخابات همراه با موسیقی محلی در استان اشاره کرد و افزود: دوران پیش از انتخابات همدلی و شور و نشاط اجتماعی به شکل چشمگیری در استان افزایش می یابد.

این کارشناس علوم ارتباطات با یادآوری اینکه چند سال پیش در یکی از آیین های انتخاباتی شرکت کنندگان که همیشه عادت داشتند برای استقبال از کاندید خود تیراندازی کنند به نشانه همدلی گل در تفنگ هایشان قرار دادند تاکید کرد: دوران تبلیغات فضایی برای حذف برخی خرده فرهنگ های آسیب زا هم وجود دارد.

مدبر مقدم در پاسخ به باور برخی افراد که می گویند نمایندگان استان کارکردی اثربخشی ندارند تاکید کرد: به نظر می رسد که نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد در خانه ملت آثار ملموس منفی و مثبت زیادی داشته اند که حتی در عرصه ملی به خوبی خود را نشان داده است.

او درباره نقش رسانه های ارتباط جمعی در انتخاب اصلح تاکید کرد: خبرنگاران با معرفی بی طرفانه نامزدهای انتخابات یاریگر شهروندان برای انتخاب اصلح هستند.

مدبرمقدم تاکید کرد: البته گاهی برخی پایگاه های خبری برای تبلیغ نامزد مورد نظر خود از شیوه تخریب رقیب استفاده می کنند که نه اخلاقی است و نه حرفه ای است.

وی عنوان کرد: تحت فشار قرار دادن خانواده ها با بردن قرآن به خانه آنان و قسم دادنشان یکی از آسیب های جدی انتخابات در کهگیلویه و بویراحمد است که نیاز است برای پایان دادن به این رویه نادرست تلاش کنند.

پیامدهای انتخابات بر زندگی مردم

یک نویسنده کهگیلویه و بویراحمد اعتقاد دارد که نتایج انتخابات بر زندگی همه ساکنان استان تاثیر دارد به همین خاطر نمی توان از کنار آن بی خیال گذشت.

انتخابات از نگاه فعالان فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد از نقش آفرینی طوایف تا احزاب

فاطمه رشیدی جهان آباد ابراز کرد که برای ایجاد شور بیشتر بین نسل جوان در انتخابات نیاز است نامزدهای حاضر در میدان رقابت در رفتارهای پس از پیروزی خود تجدیدنظر کنند.

وی ادامه داد: براساس یک رویه قدیمی نماینده پیروز به تسویه حساب دست می زند و این باعث می شود که نسل جوان برای آینده خود جرات مطرح کردن کاندید مورد نظر خود یا تبلیغ درباره او را ندارند.

رشیدی جهان آباد از نامزدهای پیروز دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای خواست تا خود را وکیل همه مردم بدانند.

این نویسنده با اشاره به اهمیت شمار نمایندگان هر منطقه برای اثربخشی بیشتر تاکید کرد: حمایت از نخبگان استان برای قرار گرفتن در لیست های مناطق دیگر کشور نیازی است که به تحقق این مهم کمک می کند.

نقش هنر مندان در انتخابات

علی اصغر مرعشیان جو هنرمند رشته گرافیک اعتقاد دارد که یکی از کارکردهای هنر تشخیص صحیح مسیر و انعکاس آن با زبان خلاق هنرمندانه است.

او تصریح کرد: هنرمندان به عنوان بخشی از اعضای جامعه که اتفاقا در سایه نظام جمهوری اسلامی هم زندگی کرده اند و هم تبدیل به چهره های شاخص شده اند وظیفه سنگین تری در انتخابات دارند.

انتخابات از نگاه فعالان فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد از نقش آفرینی طوایف تا احزاب

این هنرمند رشته گرافیک با اشاره به اینکه گاهی برای انتخاب یک لباس ممکن است ده ها فروشگاه را بازدید کند تاکید کرد: شهروندان برای انتخاب کاندید اصلح حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی تاکید کرد: در هر صورت انتخابات برگزار می شود و اگر تک تک افراد شرکت نکنند امکان دارد نماینده ای انتخاب شود که ما او را اصلح ندانیم.

وی با اشاره به زهنمود های امام خمینی (ره) که فرموده انتخابات در انحصار هیچ کس نیست و این رویداد سرنوشت ساز نه در انحصار روحانیت،نه احزاب و نه اقوام بلکه متعلق به همه مردم است تاکید کرد: در کهگیلویه و بویراحمد شهروندان از هنگام تولد تا مرگ به صورت طایفه ای زندگی می کنند نمی توان هنگام انتخابات طایفه را از جامعه حذف کرد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۲۹۰ نماینده برای یک دوره چهارساله و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری برای انتخاب ۸۸ عضو این مجلس برای یک دوره هشت ساله روز جمعه ۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha