۵ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۰۰
کد خبرنگار: 858
کد خبر: 85396243
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

تبلیغات زودهنگام تا رقابت بهنگام کاندیداهای انتخابات در گیلان

رشت - ایرنا - تصورها با واقعیت ها متفاوت است. آنجا که فضا از سکون و رکود به تحرک و پویایی و جنب جوشی یکپارچه می رسد. دو روز قبل تبلیغات آغاز شد اما اینگونه نبود که نامزدها و طرفدارانشان خود را محدود به شروع زمان رسمی تبلیغات کنند چنانکه برخی از ماهها قبل حتی پیش از تایید صلاحیت ها شروع کرده بودند.

به گزارش ایرنا؛ خارج از آنکه این تبلیغات زودهنگام و تحرکات کاندیداها در چارچوب های قانون مداری یا بی قانونی انجام گرفته؛ نگاهی گذرا به فضای انتخاباتی گیلان در بیش از یک ماه اخیرتا امروز و شروع رسمی تبلیغات خواهیم داشت.

اینجا در گیلان؛ تبلیغات البته زودهنگام مدتهاست که شروع شده اما تا یکی دو ماه قبل بیشتر زیرپوستی و نامحسوس بود،یک ماهی می شود فعالیت‌های انتخاباتی رنگ و بویی دیگر یافته است، هر چند شاید در شهرهایی مثل رشت، انزلی و لاهیجان نمود چندانی نداشته اما در شهرهای کوچک تر و بخش ها بسیار پررنگ بود.

ضمن آنکه این فعالیت ها از غرب به شرق استان هم فرق می کند چنانکه در غرب استان و شهرستان های غربی به دلیل چینش موزائیکی قومی و مذهبی و حضور چندین نامزدهای مطرح و سرشناس هر منطقه و حوزه انتخابیه با اینکه ممکن است از یک جناح و گرایش باشند بسیار پررنگ تر از شرق استان است.

در واقع این تحرکات انتخاباتی تا قبل از زمان رسمی تبلیغات هم در استان گسترده بود و از راه اندازی کارناوالها که به قول یک مسئول تعداد آنها به یک هزار مورد تا همین زمان رسیده است تا برپایی همایش های چند هزار نفری نامزدها و طرفدارانشان، برگزاری مجالس شام وناهار و توزیع هدایایی اعم از هزاران جفت کفش ورزشی و تقبل تعمیرات مساجد و مدارس و غیره به وفور و پرتعداد دیده می شود.

حتی در یکی از این کارناوالها خودروی شاسی یکی از نامزدها توقیف شد اما این مانع از تداوم فعالیت های تبلیغی آنها نشد چنانکه به قول مسئولی بیش از دهها گزارش تخلف انتخاباتی نامزدها تهیه و به شعب قضایی و دادگستری استان ارسال شد.

در حوزه تالش، رضوانشهر و ماسال، فومن و شفت و آستارا تحرکات انتخاباتی از مدتها قبل بسیار مشهود است و اینک با آغاز رسمی تبلیغات از روز نخست شاهد شکل گیری همایش های گسترده هستیم فقط در روز پنجشنبه گذشته نامزدها چنان پرشور و پر تعداد در این شهرستان ها و حوزه های انتخابیه وارد عرصه رقابت شدند که تشکیل جمعیت‌های چند هزار نفری در مقابل ستادهای اصلی و یا مراکز پیش بینی شده، حتی برای خودشان هم دور از انتظار بود.

در شاندرمن و ماسال دو نامزد برای افتتاح ستاد مرکزی خود جمعیت انبوهی را همراه خود کردند در تالش و رضوانشهر، فومن و شفت هم چندین نامزد جمع هزاران نفری از هوادارانشان را دور خود جمع کرده و در اجتماع آنها سخنرانی و تبلیغ کردند.

برخی نامزدها مسیری طولانی را با جمعیت گسترده هوادارانشان طی کردند و با این صفوف طویل جمعیت در طول شهرها و بخشها تلاش کردند اقبال مردمی خود را به رخ رقبا کشیده و اقشار مختلف مردم را با خود همراه کنند.

فعالیت و فضاسازی های برخی نامزدها ازاقبال مردمی‌شان به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد ازهمین الان روی نمایندگی خود یا نمایندگی دوباره شان حساب بازکرده اند

فعالیت و فضاسازی های برخی نامزدها ازاقبال مردمی‌شان به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد ازهمین الان روی نمایندگی خود یا نمایندگی دوباره شان حساب بازکرده اند هر چند در جامعه ما ثابت شده همه چیز دقیقه نودی است و آرای خیلی از مردم روز آخر و لحظات آخر تعیین کننده می‌شود.

در این میان اینگونه نیست که همه این اجتماعات به طرفداری از نامزدها باشد بلکه در برخی از این اجتماعات جمعیت علیه نامزد انتخاباتی که عموما هم سابقه نمایندگی مردم را داشته و یا دارد؛ شعار می‌دهند.

چنانکه طی دو روز گذشته در برخی ازاین جلسات ومیتینگ‌ها، تبلیغاتی علیه نامزد مربوطه شد و حاضران شعار دادند وعملکرد گذشته او را زیرسئوال بردند و در جایی هم با شعار جلسه را ترک کردند.

در این میان با توجه به اقبال مردم و شور و هیجان انتخاباتی که در غرب استان وجود دارد روزبازارهای هفتگی از شنبه بازار تا جمعه بازار هم با اقدام فرمانداری ها تبدیل به عرصه ای برای فعالیت تبلیغی کاندیداها شده است و از پنجشنبه بازار شاندرمن تا شنبه بازار ماسال، یکشنبه بازار اسالم و سه شنبه بازار پره سر و چهارشنبه بازار رضوانشهر و غیره همه فرصتی شده تا مردم سخنان نامزدهایشان را بشنوند.

در این بازارها جایگاهی تدارک شده وطی هماهنگی با نامزدهای مختلف هریک فرصتی مشخص برای ارائه برنامه ها و بیان دیدگاه ها ونظراتشان به مردم دارند و نخستین آن پنجشنبه بازار ماسال بود که چندین نماینده توانستند از این فرصت بهره گیرند.

روزبازارهای گیلان از جمله اماکن شلوغ و پرجمعیتی است که اقشار مختلف در آن حضور دارند. ضمن انکه سخنگوی ستاد انتخابات استان هم از اختصاص ۱۱۴ مورد از اماکن، سالنها و فضاهای دولتی استان برای برگزاری میتینگ های تبلیغاتی نامزدها خبر داده بود،

از غرب استان که به دلیل تنوع قومی (اعم از تالش، ترک، تات، کرد و گیلک) و نیزمذهبی (شیعه و سنی) شور و حال انتخاباتی، بسیار زیاد و تنور انتخابات نه تنها گرم بلکه داغ است بگذریم؛ در شرق و مرکز استان تحرکات انتخاباتی که خیلی کمرنگ بود طی هفته اخیر جان گرفته است.

در ۲ روز اخیر با راه اندازی ستادهای انتخاباتی و حضور نامزدها در روستاها و سخنرانی در مساجد و محلات، رنگ و بوی انتخاباتی در این مناطق بیشتر نمود یافته است اما همچنان نسبت به غرب استان شرایط متفاوتی دارد.

فعالیت های انتخاباتی در شهرستان لنگرود، رودسر و رودبار، املش، آستانه اشرفیه بیشتراست و با داشتن چند چهره شناخته شده تجمعات وسخنرانی کاندیداها در ستادها وجلسات چند صدنفره در سطح شهر و نیز حضور در جمع مردم روستایی شروع شده و تبلیغات و تصاویری از کاندیداها هم بر در و دیوار شهرها و نیزمغازه ها به چشم می خورد.

اما شهرهایی مثل رشت و انزلی و لاهیجان که تا قبل از تبلیغات رسمی فعالیت ها چندان مشهود نبود از بامداد روز سوم اسفندماه با شروع تبلیغات، کم و بیش جلوه انتخاباتی به خود گرفته اند.

البته وضعیت رشت با وجود تعداد نسبتا زیاد کاندیداهای مطرح از جناح ها و گرایش های مختلف نسبت به شرق استان بسیار متفاوت تر و فضای رقابتی هم مشهودتراست و هر یک از این چهره ها با نصب بنرهای بزرگ و گاه خارج از قاعده انتخابات در میادین و خیابان های اصلی شهر و مقابل ستادهایشان که کم هم نیست می کوشند هوادارانشان را بیشتر و دایره آراء خود را گسترده کنند.

البته باید گفت که اگرچه تبلیغات شهری و تجمعات گسترده در رشت تا چند روز قبل نمود چندانی نداشت اما این بدان معنا نبود که فعالیتی صورت نمی گرفت بلکه به دلیل مرکزیت استان، رعایت قانون با حساسیت بیشتری از سوی کاندیداها و نیز مسئولان پیگیری می شد ضمن آنکه عمده نامزدهای مطرح؛ چهره های شناخته شده ای هستندو مهلت قانونی تبلیغات را برای فعالیت خود کافی می دانند.

اما در عین حال مناطق حاشیه ای شهر، روستاها و نیز بخش ها از چند هفته قبل شاهد حضور نامزدها بویژه چهره های کمتر شناخته شده در محلات، مدارس و مراکز تجمع مردم از جمله مساجد بوده و همچنان هم هستند.

در این میان برپایی نشست های خبری به عنوان یکی دیگر از راههای تبلیغی کاندیداها در شهر رشت بیش از سایر نقاط استان داغ است و طی همین مدت بسیاری از کاندیداها نشست های خبری با حضور پرتعداد رسانه ها و پایگاه های خبری برگزار کرده و می کنند.

در این میان برپایی نشست های خبری به عنوان یکی دیگر از راههای تبلیغی کاندیداها در شهر رشت بیش از سایر نقاط استان داغ است و طی همین مدت بسیاری از کاندیداها نشست های خبری با حضور پرتعداد رسانه ها و پایگاه های خبری برگزار کرده و می کنند.

برخی کاندیداها نه یکی بلکه دو تا سه نشست خبری را در کنار برنامه ای منسجم از حضور در جلسات و سخنرانی های متعدد در سطح حوزه انتخابیه خود داشته اند.

در این دوره از انتخابات در حوزه تبلیغات رویکردهای متفاوتی اعمال شده از جمله اینکه قانون انتخابات در زمینه تبلیغات از وضوح و روشنی خوبی برخوردار شده است و در این رابطه از مدت ها قبل نوع و نحوه تبلیغات اطلاع رسانی شده است و موضوع شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت های تبلیغی در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم شیوه نامه تبلیغات نامزدهای این دوره مصوب شد.

از اینرو برای تحقق عدالت انتخاباتی ظرفیت رسانه های رسمی اعم از صدا و سیما و خبرگزاری جمهوری اسلامی و نیز سایر رسانه ها و حتی امکانات و فرصت های موجود در استان ها به گونه ای برنامه ریزی شد که همه نامزدها در زمان تبلیغات رسمی از آنها بهره گیرند.

بیشتر بخوانید:

۱۱۴ مکان دولتی و عمومی برای تبلیغات نامزدهای مجلس در گیلان فراهم شد

بدین منظور صدا و سیما هم ظرفیتی را برای تبلیغات نامزدها در نظر گرفته بود که در ابتدا به دلیل هزینه های سنگین خیلی با اقبال کاندیدها مواجه نشد اما اینک با کاهش این رقم گفته می شود از ۲۳۰ نامزد رشت حدود ۳۰ نفر از این ظرفیت برای بیان دیدگاه‌های خود درباره موضوع‌های مختلف استفاده کرده اند.

ایرنا و برخی دیگر از خبرگزاری ها و رسانه های استان هم در این حوزه ظرفیتی برای تبلیغات رایگان نامزدها فراهم کرده اند و در این حیطه در کنار سایر اقدامات خود فعال شده‌اند.

از سویی تبلیغات نامزدها اینک وارد عرصه دیگری شده و همه می‌کوشند از همه امکانات برای ارائه آنچه در چنته دارند در جلب نظر مردم و ارائه ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود بهره برند.

آخرین اقدام در این راستا موضوع بهره گیری ازظرفیت فضای مجازی است. بدین منظور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری پیام رسان های داخلی و بومی زیرساخت های لازم را برای بهره گیری نامزدها از این بسترها یعنی روبیکا، ایتا، بله، سروش، گپ و آی گپ برای تبلیغات خود فراهم کرده است.

اما خود نامزدها و مشاوران رسانه ای و روابط عمومی هایشان که عموما هم اصحاب رسانه و دارندگان پایگاه های خبری استان هستند از مدتها قبل در حوزه پیام‌رسان‌هایی چون تلگرام واینستاگرام با تشکیل کانال‌ها و گروه‌های جدید و یا تبلیغات گسترده در پایگاه‌های خبری کار را شروع کرده اند.

صفحات شبکه های مجازی را در تلفنهای همراه باز می کنیم مملو از تبلیغات کاندیداها با انواع شعارهای زیبا و مردمی و تصاویر روتوش شده و نیز مصاحبه ها و گفت و گوها، مناظره ها، فیلم ها و کلیپهای تبلیغاتی است و حضور پایگاه های خبری گیلان در این عرصه بسیار پررنگ است.

این روزها که صفحات شبکه های مجازی را در تلفنهای همراه باز می کنیم مملو از تبلیغات کاندیداها با انواع شعارهای زیبا و مردمی و تصاویر روتوش شده و نیز مصاحبه ها و گفت و گوها، مناظره ها، فیلم ها و کلیپهای تبلیغاتی است و حضور پایگاه های خبری گیلان در این عرصه بسیار پررنگ است.

اما همه آنچه که از تبلیغات انتخاباتی گفتیم در بحث نامزدهای مجلس خبرگان رهبری شکل و شمایلی بسیارمحدودتر، منظم تر و کاملا در چارچوب های قانونی داشته و دارد.

هر پنج نامزد انتخاباتی، تبلیغات خود را محدود به نشست هایی خبری، مصاحبه های تلویزیونی و نشست هایی با رسانه های استان و برخی تبلیغات فضای مجازی کرده اند و همچنان هم بر همین منوال ادامه می دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha