۷ اسفند ۱۴۰۲، ۶:۵۰
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85396612
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

احزاب سیاسی؛ بازیگران اصلی عرصه انتخابات

۷ اسفند ۱۴۰۲، ۶:۵۰
کد خبر: 85396612
احزاب سیاسی؛ بازیگران اصلی عرصه انتخابات

ایلام - ایرنا - احزاب، تشکل ها و جریان‌های سیاسی همواره یکی از شاه‌کلیدهای اصلی در تغییر موازنه‌های انتخاباتی و جابه‌جایی و چرخش نخبگان به ویژه در حوزه سیاسی بوده‌اند.

به گزارش ایرنا، در استان ایلام باوجود آنکه بافت قومی و قبیله‌ای نقشی مهم و تاثیرگذار در سرنوشت انتخابات داشته است، اما نباید از قدرت جریان‌های فکری از جبهه‌های مختلف سیاسی در نتیجه انتخابات نیز غافل شد.

شاید احزاب سیاسی در استان ایلام به قدرتمندی و نفوذ کلان‌شهرها نباشند اما با این وجود، نقشی غیر قابل انکار در چینش آرای سیاسی و حزبی نامزدهای مورد نظر خود دارند.

هرچند در استان ایلام که انتخابات بیشتر رنگ و بوی قومی - قبیله ای دارد و قدرت و انسجام طوایف و ایلات بر سرنوشت همه پرسی‌ها تاثیر مستقیم می‌گذارد، اما احزاب نیز کارکرد و جایگاه سیاسی خاص خود را نیز حفظ کرده‌اند.

تشکل‌های وابسته به حزب اصولگرایی از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی برای معرفی نامزدهای مورد نظر خود به مردم را آغاز کرده‌اند و تلاش آنها کسب حداکثری کرسی‌های مجلس در برابر حزب رقیب سنتی خود است.

تلاش صاحبنظران و بزرگان تشکل‌های وابسته به جبهه اصولگرایی جلب حداکثری آرای مردم است و در این راستا جلسات و میتینگ‌های انتخاباتی متعددی با اقشار مختلف جامعه برگزار و دیدگاه های خود را بیان کرده‌اند.

خبرگزاری ایرنا نیز به عنوان رسانه رسمی استان، بنا به رسالت خطیر خود در حوزه انتخابات در سومین میزگرد خود با موضوع همه پرسی ۱۱ اسفندماه، میزبان ۲ تن از فعالان سیاسی حزب اصولگرایان بود.

احزاب سیاسی؛ بازیگران اصلی عرصه انتخابات

در این میزگرد "نصرت اله حیدری زرنه" دبیر حزب مؤتلفه اسلامی و مسئول اجرایی شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی و "یونس احمدی" معاون احزاب شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی پاسخگوی سوالات خبرگزاری ایرنا با موضوع انتخابات شدند.

فضای انتخاباتی پیش‌ رو را چگونه ارزیابی می کنید؟

دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان ایلام گفت: انتخابات یک عرصه و میدان مهم در حوزه مردم سالاری دینی است که هرچه به روز رای‌گیری و پایان تبلیغات نزدیک‌تر شویم شور و هیجان انتخابات در سطح استان بیشتر نیز خواهد شد و باتوجه به تجارب گذشته شرایط برگزاری انتخابات آزاد و سالم با حضور حداکثری مردم فراهم شده است.

"نصرت اله حیدری زرنه" افزود: مردم باید با مشارکت آگاهانه نقش سیاسی خود در انتخابات را ایفا کنند و حضور نامزدها با گرایش‌ها و سلایق سیاسی و حزبی مختلف بر پرباری این دوره از انتخابات افزوده است، در استان ایلام در کنار احزاب و تشکل‌های سیاسی، وجود ایلات و طوایف مختلف و اینکه از بیشتر اقوام استان نامزدهایی تائید صلاحیت شده‌اند نیز غنا و شور انتخابات را بیشتر کرده است.

نقش احزاب در افزایش مشارکت وتامین سلامت و امنیت انتخابات چیست؟

مسئول اجرایی شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی استان ایلام تاکید کرد: احزاب و فعالان سیاسی چرخ دنده و پیشران دموکراسی هستند و برای انتخابات ۱۱ اسفند هر ۲ جبهه اصلاحات و اصولگرایان با آرایش فهرست نفرات مد نظر خود، ورود جدی به عرصه رقابت‌ها داشته‌اند.

وی ادامه داد: احزاب همواره در معرفی نامزدها، افزایش مشارکت و آگاهی‌بخشی به مردم نقش موثری داشته‌اند و بزرگان و صاحب‌نظران احزاب برای برگزاری یک انتخابات هوشمندانه در بین طیف‌های مختلف جامعه از جمله رسانه‌ها، دانشجویان و اساتید، دانش‌آموزان و فرهنگیان، توده‌های مردم، بزرگان ایلات و طوایف، اصناف و بازاریان و دیگر اقشار حضور یافته‌اند تا نامزدها را به مخاطبان معرفی و حمایت کنند.

احزاب سیاسی؛ بازیگران اصلی عرصه انتخابات

حیدری زرنه یادآور شد: احزاب اصولگرایان استان ایلام در قالب شوراهای وحدت و انقلاب در حال تکاپو برای برگزاری یک همه پرسی پرشور با بیشترین سطح مشارکت مردم هستند و در فرایند انتخابات استان ایلام احزاب در برابر نظام قبیله‌گرایی که بر روی شاکله انتخابات تاثیر گذاشته است، نقش کم‌رنگ‌تری دارد.

وی اضافه کرد: با توجه به پیچیده بودن ساختارهای سیاسی، رجوع به نخبگان و فعالان سیاسی بیش از گذشته شده است و احزاب کارکرد خود را حفظ و از همه ظرفیت‌های پایگاهی خود استفاده کرده است و در ایلام تشکل‌های حزبی با تلفیق نگاه حزبی با قومی قبیله‌ای در صدد پیشبرد اهداف خود هستند به گونه‌ای که از شایستگان و نخبگان متمایل به حزب خود در بین هر قوم نیز حمایت و معرفی می‌کند و از وجوه حزب و سنت بهره گرفته است.

به گفته این فعال و کنشگر سیاسی رفتار انتخاباتی شهروندان در فرایند نتیجه انتخابات، اهمیت زیادی دارد و در یک سو قبیله و از سوی دیگر حزب تعیین کننده سرنوشت انتخابات شده است.

حیدری زرنه تصریح کرد: البته صاحبنظران در جریان انتخابات، جامعه را به سه طبقه تقسیم کرده‌اند که شامل طبقه فرودست یا نیازمندان که بعضا خرید و فروش آرا در بین این طبقه مشاهده می شود، طبقه متوسط که قشر دانشگاهیان را تشکیل داده است و این گروه عمدتا نگاه‌های روانشناسانه و وابستگی عاطفی حزبی به انتخابات دارند و تحت تاثیر تبلیغات قرار نمی‌گیرند و طبقه سوم‌ افرادی هستند که منافع را مدنظر دارند و رای آنها تحت تاثیر نگاه ایلی، حزبی، قبیله‌ای و یا برنامه‌های نامزدها قرار می‌گیرد.

ضرورت حضور مردم در تشکیل یک مجلس قوی را چگونه ارزیابی می کنید؟

حیدری زرنه یکی از کارکردهای انتخابات را شکل دادن به ساختارهای قدرت در کشور دانست و توضیح داد: مردم با حضور و مشارکت خود نقش مهمی در آینده حکمرانی کشور ایفا می‌کنند و حضور حداکثری آنها باعث تشکیل یک مجلس قوی می شود و این مجلس قوی توان ایجاد تحول و پاسخگو کردن دیگر حوزه‌ها و ارکان کشور را خواهد داشت.

وی افزود: مجلس دارای کارکردهای متعددی است که آینده ساختار اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور در مجلس شکل می گیرد و برنامه‌های دولت در قوه مجریه نیز باید از کانال مجلس عبور کند و اعتراض‌های مردم برای تغییر در حوزه‌های مدیریتی و اقتصادی باید از سوی مجلس انجام شود.

به گفته دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان ایلام، مجلس در رای اعتماد یا استیضاح هیات وزیران، مجاب کردن مسئولان به پاسخگویی و پرکردن خلاءهای قانونی نقش بسیار تعیین کننده و موثری دارد و یکی از مهم‌ترین کارکردهای مجلس نظارت بر فعالیت‌های دستگاه‌ها است و اگر این نظارت‌ها در کشور نهادینه و ساختارمند شود، مسئولان نیز پاسخگو و نظارت‌ها هم شفاف و قانونمند خواهد شد و فسادهای اداری، مالی و اجتماعی کاهش می‌باید.

احزاب سیاسی؛ بازیگران اصلی عرصه انتخابات

وی بیان کرد: مجلس قوی به تعالی حکمرانی در جمهوری اسلامی کمک‌های شایانی می‌کند و راهکار اصلی برای اعتراض به وضع موجود و ایجاد تغییرات در ساختارهای اقتصادی و اجتماعی، حضور آگاهانه در پای صندوق‌های رای است و مشارکت مردم باعث ایجاد تغییرات موازنه‌ای و چرخش نخبگان سیاسی می‌شود و برای شکل‌گیری مجلس قوی مردم باید حضور حداکثری داشته باشند و احزاب و تشکل‌های سیاسی نیز باید افراد توانمند را به توده مردم معرفی کنند.

تمرکز نمایندگان منتخب مردم برای توسعه استان بر چه شاخص هایی باید باشد؟

حیدری زرنه یادآور شد: برای توسعه و پیشرفت استان سه مولفه از جمله منابع معدنی و اقلیم جغرافیایی، منابع انسانی و مدیریت باید مورد توجه نامزدهای انتخابات قرار بگیرد که البته حلقه مفقوده اصلی توسعه استان در مولفه تاثیرگذار مدیریت و حکمرانی قرار دارد و نمایندگان مجلس به جای ورود به موضوعاتی چون انتصابات یا عزل و نصب مسئولان که گاهی موجب تنش‌های قومی قبیله ای و بروز بی‌اعتمادی در بین مردم نیز می‌شود، در سطح کلان به مولفه مهم مدیریت و حکمرانی ورود کرده و این ساختار معیوب را اصلاح کنند.

این فعال و کنشگر سیاسی ایلام اظهار کرد: استان ایلام با بهره‌مندی از پتانسیل ژئوپلتیک مرز مهران دارای یک موقعیت ویژه‌ای است که باید از این مرز برای توسعه رونق تجاری و ورود به بازارهای عراق استفاده شود و با ایجاد ساختارهای تجاری، باید روند مراودات بازرگانی با عراق در زمینه کالاهای فرآوری شده به جای صدور کالاهای خام بیشتر شود.

وی تصریح کرد: همچنین ایلام باتوجه به وجود منابع نفتی توان تبدیل به قطب گازی و نفتی کشور با ایجاد یک منطقه نفتی جهت صدور کالاهای مشتق از نفت و گاز جهت صدور به عراق و کشورهای حوزه مدیترانه را دارد و همچنین توریسم سلامت یا مذهبی نیز از دیگر ظرفیت‌های استان است.

مسئول اجرایی شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی استان ایلام اضافه کرد: نمایندگان باید کلان‌نگر و همراه با برنامه باشند تا حکمرانی در مسیر درست خود قرار بگیرد و آنها با عضویت در کمیسیون‌های تخصصی با ارائه طرح‌های مختلف ضامن توسعه و پیشرفت استان شوند و البته تعامل بین مدیران استانی و نمایندگان در حوزه نظارت و پیگیری طرح‌ها موجب رشد استان خواهد شد.

نظر شما در مورد انتخابات در ایران چیست؟

معاون احزاب شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی در استان ایلام گفت: قانون اساسی به عنوان میثاق ملی و ساختاری یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و کمتر کشوری در خاورمیانه دارای قانون اساسی مبتنی بر نظام دینی، جمهوریت و مردم سالاری است و انتخابات‌ شاکله اصلی این قانون اساسی برگرفته از مردم‌سالاری دینی محسوب می شود.

"یونس احمدی" ادامه داد: انتخابات فارغ از نگاه و گرایش سیاسی، متعلق به ساختار نظام‌مند جمهوری اسلامی است که میزان حضور مردم مسیر هدفمند سیاستگذاری‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور را ترسیم می کند و مردم و نظام آن را با حساسیت دنبال می کنند و طی ۴۵ سال گذشته فرایندهای انتخابات در کشور با جدیت پیگیری و اجرا شده است.

نمایندگان منتخب در ایلام بر اساس معیارهای حزبی انتخاب می شوند یا نگاه قومی قبیله‌ای؟

وی افزود: بر اساس واقعیت‌های اجتماعی که مورد کنکاش قرار گرفته است، سوابق کنش‌های ایلی و قبیله‌ای بیش از هزار سال است که ساختار اقتصاد، سیاسی، اجتماعی، فرهنگ و باورهای دینی استان ایلام را تشکیل داده و تصمیم‌گیری‌ها همواره بر اساس منافع ایلی و قبلیه‌ای بوده است ولی در دهه‌های اخیر و در دنیای مدرنیته امروز پدیده ملت - دولت شکل گرفته است و اکنون ایل و قبیله در واقع کل کشور و متشکل از تمام اقوام محسوب می شود و این نگاه ملی با ساختارهای کلیشه‌ای سنتی گذشته تقابل دارد.

احمدی اظهار کرد: هدف کنشگران سیاسی این است در استان ایلام نظام انتخاباتی از نگاه قومی قبیله ای فراتر رفته و نگاه ملی به خود بگیرد و باید در انتخابات استان ایلام ترکیبی از رای ایلی، نگاه حزبی و دیدگاه ملی ایجاد شود و منافع ملی در اولویت اول استان قرار بگیرد.

احزاب سیاسی؛ بازیگران اصلی عرصه انتخابات

آیا نامزدهای انتخابات در ایلام دارای شاخص های یک نامزد اصلح مورد تاکید مقام معظم رهبری هستند؟

به گفته این فعال سیاسی، بر اساس ساختارها و کنش‌های انسانی و مطالعات انجام گرفته پژوهشگران، ۸۰ درصد مردم ایران به بنیادهای نظام و بهبود ساختارهای کشور امید اجتماعی دارند و در این میان نیز مقام معظم رهبری همیشه از ساختارهای نظام در دولت های مختلف حمایت کرده است و امروز نیز مردم با اتکا به این ساختار انتخابات را پیگیری می کنند و بدون تردید اگر امید به بهبود شرایط داشته باشند به سمت مشارکت حداکثری و اگر وضعیت را نامساعد ببینند به سمت نامشارکتی می‌روند.

وی ادامه داد: انتخابات ۱۱ اسفند بسیار مهم و تاثیرگذار است و نگاه تحلیلگران داخلی و بین‌المللی بر روی میزان مشارکت مردم معطوف شده است و خروجی این همه‌پرسی برای کشور اثرات متعدد داخلی و خارجی خواهد داشت و میزان حضور مردم درعرصه انتخابات تعیین کننده است.

احمدی بیان کرد: انتخابات در استان ایلام فارغ از نگاه‌های ایلی و بافت قبیله‌ای همواره خروجی‌های سیاسی داشته است و منتخبان مردم در دل جریان‌های سیاسی قرار گرفته‌اند و حضور همه اقشار مردم و انتخاب یک فرد آگاه و دارای سواد و بینش ملی و بین المللی از اهمیت زیادی برخوردار است.

معاون احزاب شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی در استان ایلام تاکید کرد: در انتخابات پیش رو با ۲ پدیده مشارکت و نامشارکت مواجه هستیم به گونه‌ای که یک عده‌ای آگاهانه در انتخابات مشارکت می‌کنند یا نمی‌کنند که گروه اول خواستار بهبود شرایط هستند و قشر دوم نیز پیام، خواسته و اعتراض خود را با نامشارکت آگاهانه بیان می دارند.

آیا جبهه اصولگرایان نقش موثر خود در انتخابات ۱۱ اسفند را ایفا کرده اند؟

احمدی افزود: طیف های وابسته به جبهه اصولگرایان در سطح کشور و استان تغییر دربرخی بازساخت‌های اجتماعی را ضروری کرده است و کارنامه جمهوری اسلامی دارای نقاط قوت و ضعف و نمرات مثبت و منفی متعددی است که باید این کارنامه مورد ارزیابی قرار بگیرد و جریان‌های اصولگرایی همواره بار اصلی حرکت نظام در حوزه‌های مختلف را بر دوش کشیده است و همیشه در کنار مردم و نظام بوده است.

وی بیان کرد: این حزب نقاط ضعف و قوت کشور را شناسایی کرده و ایجاد تغییرات و تحول‌ها در درون سیاست‌های نظام در حوزه‌های راهبردی و کنش‌های استراتژیک و در حوزه سیاستگذاری‌های اجرایی ضروری است و ما البته تحولاتی در سطح جامعه و به سود عامه مردم و گروه‌های خاص از جمله حوزه و دانشگاه نیز در حال رخداد است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه نباید منکر کاهش مشارکت حداکثری مردم در برخی انتخابات سنوات اخیر بود، افزود: البته افزایش مشارکت مردم نیازمند دلایل و مشوق‌هایی است تا با زمینه‌سازی‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی سطح مشارکت‌ها را افزایش داد و در این میان جریان اصولگرایی و انقلابی این نقاط ضعف ساختاری را متوجه شده و در صدد ایجاد تحولاتی در جامعه است و در انتخابات پیش رو جریان‌های اصولگرایی نامزدهای مورد نظر و حمایت خود را به مردم معرفی کرده اند.

عامه مردم به برنامه رای می دهند یا به فرد؟

احمدی اضافه کرد: کنشگری های سیاسی و برنامه محوری نامزدها، آینده و افق استان را تضمین می‌کند و جامعه و نخبگان سیاسی باید از نامزدها برنامه‌های ترسیمی و مد نظر وی را برای توسعه استان مطالبه کنند که البته خود راهبردهای توسعه مستلزم دانش و آگاهی نامزدها از پیشینه، چشم‌انداز کنونی و افق آینده استان است تا برنامه‌های خود را بر اساس این مولفه‌های سه گانه اولویت‌بندی، ترسیم و تنظیم و به مخاطبان ارائه دهد و مردم نیز باید برنامه‌های نامزدهای مختلف برای توسعه استان را با یکدیگر مقایسه کنند.

وی یادآور شد: به کارگیری درست منابع انسانی از جمله جامعه دانشگاهی، آموزش نیروها برای توسعه پایدار و درازمدت استان وداشتن نگاه راهبردی به نقش استان در توسعه منطقه‌ای با تکمیل زنجیره‌های تولید امکان‌پذیر می شود و نفت و انرژی، کشاورزی و گردشگری، مرز از اولویت‌های مهم استان جهت توسعه می‌تواند باشد که ایده‌ها و برنامه‌های نامزدها در این حوزه ها تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفندماه سال جاری برگزار می شود.

استان ایلام دارای ۲ حوزه انتخابیه دهلران و ایلام و سه کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.

حوزه انتخابیه ایلام(شمال استان) دارای۲ کرسی و حوزه انتخابات دهلران(جنوب استان) دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.

جمعیت استان ایلام در حال حاضر بر اساس اعلام ثبت احوال ۶۱۲ هزار نفر است که حدود ۴۴۶ هزار نفر از این تعداد واجد شرایط رای دادن هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha