۷ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۵۲
کد خبر: 85397423
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گامی برای هموار شدن دسترسی به "جاماسب حکیم"

۷ اسفند ۱۴۰۲، ۸:۵۲
کد خبر: 85397423
گامی برای هموار شدن دسترسی به "جاماسب حکیم"

شیراز - ایرنا - آرامگاه حکیم ۲ هزار و ۵۰۰ ساله ایرانی در خفر فارس، به رغم ارزش تاریخی و قدمت دیرینه‌اش، اما راه دسترسی مناسبی ندارد و حالا گام‌هایی برای هموار شدن این راه برداشته شده است.

به گزارش ایرنا ، بنای باستانی آرامگاه جاماسب حکیم در روستای گاره شهرستان خفر به‌صورت مکعب شکل روی تپه‌ای کوتاه ساخته‌شده ‌است.

آرامگاه این حکیم ایرانی که تشابه بسیاری به بناهای هخامنشی فارس دارد و به ‌دلیل تراش خوردن سنگ‌های آرامگاه می‌توان آن را به این دوره تاریخی نسبت داد.

بنای آرامگاه در دوره اسلامی نیز کابرد مذهبی داشته و آنطور که در برخی اسناد، ادعا شده جاماسب حکیم نوید آمدن خاتم پیامبران را هزار سال قبل از بعثت پیامبر اکرم (ص) را داده بود.

با اینکه آرامگاه جاماسب حکیم سال ۵۳ با شماره‌ ۹۸۶ در فهرست آثار ملی ثبت شده اما برای بیشتر مردم دیگر استان‌های کشور و حتی فارس ناشناخته مانده است.

بهبود دسترسی به جاذبه‌ای کمتر شناخته شده

اکنون استفاده از ظرفیت گردشگری جاذبه‌های کمتر شناخته شده استانها بویژه در فارس پرجاذبه تاریخی و فرهنگی در مرکز توجه دولتمردان قرار گرفته است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر یک روزه ای که ۲۵ آذر ماه امسال به جهرم و خفر فارس داشت، یکی از همین جاذبه‌های ارزشمند و ناشناخته‌ای را که بازدید کرد آرامگاه تاریخی جاماسب حکیم در روستای گاره خفر بود.

گامی برای هموار شدن دسترسی به "جاماسب حکیم"

عزت‌الله ضرغامی پس از بازدید از مسیر سخت گذر و خاکی این بنای تاریخی، با اذعان به اینکه مسیر دسترسی بسیاری از اماکن و جاذبه‌های گردشگرپذیر کشور از جمله در فارس مناسب نیست و نیازمند بهبود و بهسازی است، گفت: برای بهبودی راه‌های دسترسی به اماکن گردشگری می‌توان بودجه‌ها را در اختیار وزارت راه، استانداریها و فرمانداری‌ها قرار داد، اما در هر صورت مسیرهای دسترسی اماکن گردشگر پذیر باید بهبود یابد.

او ادامه داد: گفته شده جاماسب حکیم نخستین حکیم ایرانی است اما مسیر این مکان تاریخی حتی برای پیاده روی هم مناسب نیست.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در پایان این مسیر قول اختصاص اعتباری برای بهسازی و ساماندهی این مسیر را داد.

حالا با گذشت ۲ ماه مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس از اجرای پروژه مرمتی ساماندهی مقبره جاماسب حکیم در شهرستان جهرم در آینده‌ای برنامه‌ریزی شده خبر داد.

ساماندهی آرامگاه حکیم ایرانی از مسیر رویداد ملی

به گفته محمد ثابت اقلیدی مرمت و ساماندهی مقبره تاریخی جاماسب حکیم در شهرستان جهرم در دستور کار قرار گرفته و قرار است در این پروژه علاوه بر مرمت قسمت‌های آسیب‌دیده بنا، راه دسترسی به بنا ساماندهی و روشنایی مسیر نیز انجام شود.

او این را هم اضافه کرد که به‌زودی یک رویداد ملی برای معرفی شخصیت جاماسب حکیم برگزار خواهد شد و امید است با برگزاری چنین رویدادهایی، گردشگری در مناطق کمتر شناخته‌شده توسعه یابد.

او این رویداد را در دل برنامه‌ای کلی‌تر معرفی کرد و گفت: برنامه ریزی کرده‌ایم تا برای معرفی جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده اما تأثیرگذار در فرهنگ این مرزوبوم رویدادهایی در سطوح استانی، ملی و بین‌المللی برگزار کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس اظهار کرد: یکی از اهداف و راهبردهای حوزه گردشگری فارس پرداختن به مقاصد کمتر شناخته‌شده گردشگری و تعریف مسیرها و بسته‌های جدید گردشگری در این مقاصد است.

فارس بیش از سه‌هزار اثر ثبت ملی دارد که بسیاری از آنها می‌تواند بستری برای شکوفایی اقتصاد گردشگری در یک شهر، بخش یا روستا باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha