ساماندهی حاشیه نشینی در زاهدان مهمترین اولویت است

زاهدان- ایرنا- یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه زاهدان گفت: با توجه به اینکه ۴۴ درصد جمعیت زاهدان در حاشیه شهر زندگی می‌کنند ساماندهی این وضعیت از مهمترین اولویت‌هایم در مجلس خواهد بود.

به گزارش ایرنا، فداحسین مالکی متولد سال ۱۳۳۳ در یکی از روستاهای سیستان است، وی نماینده مردم زاهدان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از زاهدان است و در سمت‌های مختلفی از جمله سفیر سابق ایران در افغانستان، مشاور رئیس جمهور و دبیر سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر و نمایندگی مجلس ایران خدمت کرده است.

سوال: طبق قانون نماینده باید در سطح ملی برای کشور قانون تصویب کند در این رابطه اگر به عنوان یک نماینده وارد مجلس شورای اسلامی شدید، چه برنامه‌هایی دارید؟

نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه زاهدان اظهار کرد: با توجه به حضور بنده در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه موضوعات مهمی با توجه به شرایط خاص منطقه و التهابی که در صحنه بین المللی وجود داشت در دستور کار قرار گرفت، ابتدا سعی کردیم به دنبال تنش زدایی با کشورهای همسایه و منطقه بویژه کشورهای اسلامی بودیم که این موضوع یا کاهش پیدا کند و یا اصلا تنشی نداشته باشیم به این لحاظ که خواسته صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها بر این بود که اختلافات بین کشورهای اسلامی به وجود بیاورد. برای این امر رایزنی ها خیلی خوب صورت گرفت و حضور وزیر خارجه چه در این زمان چه زمان گذشته در دولت قبل و چه دولت جدید کمک موثری به این موضوع کرد.

فداحسین مالکی ادامه داد: مثلا بنده شخصا برخی از کارها را پیگیری کردم، یکی روابط بین ایران و عربستان و دومی مصر بود شاید مقداری برایم هزینه داشت چون در ابتدا بین این ۲ کشور یعنی ایران و عربستان و یا مصر و عربستان حرف حدیث هایی بود که روابط آن‌ها سرد است اما به لطف خداوند متعال با مناظره هایی که با شبکه های بین المللی بود روابط ایران با عربستان روابط خوبی شد، حتی برای اولین بار در یک سال و نیم گذشته این مساله را در سطح مناظره‌های بین المللی مطرح کردم که ایران با عربستان ۲ تا کشور مهم هستیم و با هم مشکلی نداریم.

وی عنوان کرد: با مصر نیز تقریبا ۶ ماه جلوتر مطرح کردیم و باز در مناظره های بین المللی گفتیم اینها ۲ کشوری هستند که تمدن دارند و مشکل خاصی ندارند حتی به وزیر خارجه کشورمان تاکید کردیم که حتما ورود خیلی خوبی در ارتباط با روابط مصر داشته باشند حالا در داخل کشورمان حرف حدیث هایی وجود داشت که خوشبختانه در سفری که پادشاه عمان به ایران و در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتند مقام معظم رهبری صراحتا فرمودند: من از شما انتظار دارم روابط بین مصر و ایران روابط حسنه ای باشد.

ایران مرزهای زیادی دارد و حدود ۱۶ استان کشورمان با ۱۵ کشور همسایه هم مرز است اما نتوانسته ایم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نماینده فعلی زاهدان خاطرنشان کرد: در موضوعات بین المللی بویژه در برجام حتی بنده در راس یک هیاتی که عمان میانجیگری بین ایران و آمریکا و غرب را دارد رفتیم و جلسات بسیار سنگینی و فشرده ای داشتیم و آمریکایی ها یک قدری شیطنت کرده بودند و می گفتند که ایران به اصطلاح توپ توی زمین ایران است اما ما در آنجا ثابت کردیم که چنین چیزی نیست و نهایتا قرار بر این شد که مسیر بر اساس منافع ملی که ما دنبال می کنیم ادامه پیدا کند.

وی در مورد مسائل داخل کشور تصریح کرد: در همان ابتدا شکل گیری مجلس شورای اسلامی یک هم اندیشی بین نمایندگان کشور تشکیل و تقریبا تا ۱۲۰ نفر عضوگیری انجام شد، مدیریت این جلسات با بنده بود و روی موضوعات کلان کشور که خیلی تاثیرگذار است بحث می‌شد به عنوان مثال همسان سازی بازنشستگان و رتبه بندی آموزش و پرورش و موضوعات اقتصادی کشور مانند برنامه هفتم و بسیاری از این مسائل با وجود اینکه مشکلات خاصی هم ممکن بود وجود داشته باشد قطعا تاثیرگذاری که حقیر و همکارانمان داشتند در این موضوعات محرز بود.

مالکی با اشاره به ظرفیت مرزی ایران گفت: ایران مرزهای زیادی دارد و حدود ۱۶ استان کشورمان با ۱۵ کشور همسایه هم مرز است اما نتوانسته ایم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم ایران جزو سه کشور در دنیا است که بالاترین موقعیت مرزی با دنیا را دارد، روسیه و چین توانسته اند از این موقعیت استفاده کنند اما ایران نتوانسته، بر همین اساس یک جلسه مشترک با دولت داشتیم و خوشبختانه این لایحه به صورت قانون در مجلس تصویب شد به این عنوان که ما بتوانیم از موقعیت های مرزی برای معیشت مرزنشینان، اشتغال و اقتصاد پایدار استفاده کنیم، این قبیل کارها در سطح ملی انجام شده است.

وی در مورد تنش هایی که بین سه قوه وجود داشت گفت: گروهی بودیم که سعی کردیم تنش‌ها را کاهش دهیم حتی بارها با رئیس مجلس و رئیس جمهور جلسات خاصی برگزار شده که به سمت حل مشکلات اقتصادی، تورم و گرانی برویم البته ضعف‌های ما در دولت در بخش‌های مختلف در سطح ملی وجود داشت صادقانه با رئیس جمهور مطرح کردیم برخی از این آدم هایی که شما گذاشتید در قد و قواره اینکه اقتصاد کشور را تکان دهند یا برخی از موضوعات را حل کنند نیستند.

ساماندهی حاشیه نشینی در زاهدان مهمترین اولویت است

سوال: اگر به عنوان نماینده مردم زاهدان انتخاب شدید برنامه حوزه انتخابی شما چه خواهد بود؟

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نماینده فعلی زاهدان به دوران کرونا اشاره کرد و افزود: این دوران در واقع حدود ۲ سال باعث فلج شدن کشور شد و خسارات سنگین برای کشور به وجود آورد، علاوه بر اینکه مرگ و میرها به علت این ویروس خطرناک در کشورمان و حتی در استان‌مان بیشتر شد این مشکلات به حدی بود که به هر حال شاید عنایت الهی بود که ورود این موضوع در کلان مجلس توسط این جانب صورت گرفت، مردم استان مستحضر هستند که در مناظره‌ای که با آقای نمکی وزیر وقت بهداشت صورت گرفت ۲ سوال کلی مطرح شد که همه هم بر این واقف بودند، در حالی که همه شاهد بودند که کشورهای دیگر پایان کرونا را جشن می‌گیرند یعنی این ویروس را مهار کردند اما ایشان در کشور اجازه نمی‌داد که واکسنی وارد کشور شود بارها تاکید می کردیم که به چه دلیلی این کار را می‌کنید، ایشان در مورد به مرگ و میرهایی که بر اثر کرونا در سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان صورت می گرفت بی تفاوت بود که نهایتا آن مناظره صورت گرفت و مشخص شد وزیر وقت در این زمینه اشتباهات زیادی کرده بود، پیگیری کردیم که با حضور وزیر خارجه واکسن های تایید شده از سراسر دنیا وارد کشور و به لطف خداوند دولت توانست این ویروس خطرناک را مهار کند.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه زاهدان یک شهر مصرفی است زمانی که از نظر خدمات، اندازه ارزش افزوده‌ای که به شهرداری داده می‌شود را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم حدود چهار تا پنج میلیار تومان در مقابل استان‌های دیگر مانند کرمان، یزد و بوشهر که از ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده آن‌ها شروع و به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسد این رقم برای زاهدان بسیار بسیار ناچیز است. بر همین اساس بحث پروژه های کلان را دنبال کردیم تا بعدا بتوانیم به ارزش افزوده شهرمان کمک و آن را در اختیار شهرداری قرار دهیم.

مالکی با بیان اینکه ۴۴ درصد جمعیت زاهدان حاشیه نشین هستند تصریح کرد: حدود یک سال و نیم قبل حدود ۱۰۰میلیارد تومان داده شد که روی شهرک سازی پهنه شمالی یک اقداماتی صورت گرفت که آن‌جا متوجه شدیم که بسیاری از خانه‌هایی که مردم در شیرآباد و یا جاهای مختلف زندگی می کنند سند ندارند که تاکید شد به آن‌ها سند داده شود.

وی ادامه داد: برخی از بچه‌های ایرانی که به همین علت شناسنامه نداشتند و از تحصیل بازمانده بودند کارهای آن‌ها بسیار سریع پیگیری شد همچنین خیلی از شهرک ها مانند شهرک دامداران، شهرک برق، شهرک جهاد و مهرشهر با وجود اینکه کارهایی برای آن‌ها انجام شده بود اما برخی از آن‌ها زمین مانده که سعی شده در این راستا اقداماتی صورت بگیرد.

وی به قدمت ۳۲ ساله شهرک دامدارن اشاره کرد و اظهارکرد: بالاخره به نتیجه رسیدند که شهرک دامداران وجود دارد و باید به آن کد بهش داده شود اکنون به دنبال گرفتن امتیاز آب و برق آن هستیم البته در مورد بقیه شهرک ها هنوز نتوانسته‌ایم به لحاظ برخی مشکلاتی که وجود دارد این کارها را انجام دهیم اما اقدامات شروع شده و امیدواریم در آینده به سمتی برویم که مشکلات همه شهرک‌ها حل شود.

ساماندهی حاشیه نشینی در زاهدان مهمترین اولویت است

سوال: گاهی اوقات چالش‌هایی در حوزه مدیریت شهری و مسائل اجتماعی سیستان و بلوچستان وجود دارد که به عنوان نماینده مردم زاهدان پیرامون آن چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نماینده فعلی زاهدان بیان کرد: گاهی تصمیم گیری های نسنجیده برخی از مسوولان در جامعه استرس ایجاد می‌کند به عنوان مثال موضوع اخیر در مورد سوخت، یک دفعه مطرح شد ۵۰ لیتر از سهمیه کم شود به نظرم بنده این نوع استرس دادن به جامعه کار درستی نیست، این موضوع را پیگیری کردیم وزیر نفت را به کمیسیون امنیت ملی دعوت کردیم بنده برایشان توضیح دادم که چرا این اقدامات غیر کارشناسی صورت می گیرد؟ شما زمانی که سهیمه را کم می کنید آیا استان‌ها مشابه هستند؟ شاید کم کردن ۵۰ لیتر سهیمه سوخت برای برخی از استان‌های کشور مشکلی نباشد اما برای سیستان و بلوچستان که از ابتدای استان تا انتهای استان حدود ۱۰۰۰ کیلومتر است به چه صورتی این حرکت را انجام داده اید همچنین یکسری محدودیت‌ها ایجاد شده در همه استان های کشور کارت های مخصوص در جایگاه‌ها قرار دارد که هر کس هر چقدر بخواهد می‌تواند استفاده کند اما در سیستان و بلوستان محدودیت ایجاد کردید، وزیر نفت به موضوع قاچاق سوخت اشاره کرد که از او خواستیم این انگ توهین آمیز را به مردم استانمان وارد نکنند که نهایتا قرار شد آن سهمیه برگشت کند و یا مردم سیستان و بلوچستان هم به صورت عادی از کارت‌هایی که در جایگاه سوخت وجود دارد استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکسری امکانات از طریق تهران با توجه به تنگناهایی که شهرداری زاهدان دارد گرفته ایم مثلا از اعتبارات حمایتی حدود ۵۰۰ تاکسی را به شهر زاهدان اختصاص دادیم که حدود ۳۰۰ تاکسی در حال حاضر در اختیار مردم قرار گرفته است این یک نوع اشتغال محسوب می‌شود به طوریکه توانسته ایم برای حدود ۵۰۰ جوان شغل ایجاد کنیم.

مالکی ادامه داد: حتی برای بقیه شهرهای استانمان نیز صحبت شده که بتوانیم به شهرهای بزرگ مثل چابهار، زابل، خاش، ایرانهشر، خاش، سراوان و ایرانشهر هم از این خودروها تحویل دهیم، در این مدت بعد از حدود ۱۵ سال تعدادی اتوبوس وارد شهر زاهدان شده همچنین سعی شده از اعتبارات حمایتی برای اشتغال زودبازده خانگی استفاده شود که حدودا بالای ۴۰۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص داده شد که بخش عمده آن به کمیته امداد، بهزیستی و سازمان های دیگر برای ایجاد اشتغال خانگی زود بازده داده شد.

وی افزود: نماینده مجلس باید مطالبه گر باشد به همین دلیل سعی کرده ام واقع بینانه مشکلات مردم را پیگیری کنم در این مدت نیز از هر فرصت قانونی که در مجلس وجود داشت برای بیان مشکلات مردم از تریبون مجلس نهایت استفاده را برده ام.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نماینده فعلی زاهدان گفت: با توجه به هم اندیشی‌های صورت گرفته به این موضوع پی بردیم که باید در سیستان و بلوچستان اشتغال پایدار را بازنگری کرده و امنیت پایدار به معنای عام در استان به وجود بیاید و این مهم محقق نخواهد شد مگر اینکه وحدت و همدلی همه اقوام در استان شکل بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha