نامزدهای حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه در مناظره چه گفتند؟

بیرجند - ایرنا - نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه استان خراسان جنوبی با حضور در مناظره، نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره مهمترین مسائل و اولویت‌های این حوزه انتخابیه و وظیفه نماینده مجلس بیان کردند.

به گزارش ایرنا، یکی از برنامه‌های اطلاع رسانی در این دوره از انتخابات راه اندازی کانال‌های انتخاباتی ویژه هریک از حوزه‌های انتخابیه و ایجاد فرصت مناظره در صدا و سیماست تا نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به سوالات مطرح شده با دیدگاه‌های خود پاسخ دهند و هم به نقد و بررسی نظرات دیگر شرکت کنندگان بپردازند.

مناظره‌های نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه استان طی ۲ مرحله در صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی انجام و پخش مناظره‌ها همزمان با آغاز رسمی تبلیغات انتخابات از سوم اسفند آغاز شد که همچنان ادامه دارد.

چهار کانال انتخاباتی در خراسان جنوبی با عناوین "نامداران" حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف، "عقیق" حوزه انتخابیه فردوس، طبس، سرایان و بشرویه، "ارغوان" حوزه انتخابیه قاینات و زیرکوه و "آسباد" حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه راه اندازی شده و فعال است.

در این مناظره تلویزیونی که از طریق کانال آسباد پخش شد، هفت نفر از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه نهبندان و سربیشه حضور داشتند.

سوال اول: مهمترین موضوع و مساله حوزه انتخابیه شما چیست و نماینده مجلس چه باید بکند؟

محمد بوستانی: حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه جزو مناطق محروم و کم برخوردار استان محسوب می‌شود علیرغم خدمات خیلی خوبی که نظام مقدس جمهوری اسلامی به منطقه ما داده است و زحمات و تلاش های متعددی که مدیران و نمایندگاه ادوار گذشته ارائه دادند هنوز در خیلی از خدمات و مسائل مربوط به منطقه، مشکلاتی از جمله حوزه زیرساخت و خشکسالی چند ساله، بحران آب و خام فروشی مواد معدنی داریم.

یکی از زیرساخت‌های خیلی مهم در منطقه جاده‌هاست به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون خانواده‌های زیادی در منطقه نهبندان و سربیشه داغدار شدند. سال‌هاست قرار بر دوبانده شدن جاده نهبندان و سربیشه است اما با سرعت کندی در دست اقدام است از طرفی یکی از کارهای مهم و حیاتی در منطقه نهبندان و سربیشه دوبانده شدن جاده ترانزیتی بین المللی سریشه به مرز ماهیرود است که باید در اولویت تیم‌های اجرایی و نمایندگان قرار گیرد.

در مساله بحران آب یکی از کارهایی که باید انجام دهیم، مدیریت آب‌های موجود است و آب‌های سطحی که الان رها شده که برنامه خاصی برای آن وجود ندارد و این مساله مهم را پیگیری خواهم کرد. در مورد بحران آب باید انتقال آب از دریای عمان به استان پیگیری شود از طرفی با استفاده از روش‌های نوین آبیاری، تغییر الگوی کشت کشاورزی به مرور زمان اتفاق بیفتد همچنین از آب‌های زیرزمینی به ویژه در مناطق مرزی که شیب آب به سمت خارج از کشور است می‌توان در مصرف آب آشامیدنی و سایر از آنها استفاده کرد،

یکی از مسائل مهم اشغال جوانان و معیشت است که باید در این زمینه انقلابی رخ دهد چون در منطقه ما مغفول مانده و یک راهکار جذب نیروهای بومی در استخدامی‌هاست، اگر این اتفاق بیفتد موجب رونق اقتصادی می‌شود.

پیگیری برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی یکی از کارهایی است که باید نماینده این حوزه پیگیری کند؛ اگر فرآوری آنها را در منطقه داشته باشیم کارخانه‌های زیادی ایجاد خواهد شد و سرمایه گذاران زیادی جذب و موجب رونق اقتصادی منطقه می‌شود.

تبیین و روشنگری ظرفیت‌های منطقه می‌تواند در سطح ملی اتفاق بیفتاد که موجب جذب سرمایه گذاران ملی به سمت منطقه ما خواهد شد. زیرساخت مهم راه آهن نیز باید پیگیری شود تا رونق اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

حسن احراری: باید از ظرفیت همجواری با کشور افغانستان استفاده بهینه در زمینه ایجاد اشتغال، آفرینی کار و مرزنشینی مردم داشته باشیم و فقط تهدیدات مورد توجه نباشد بلکه خطرات آن را مهار کنیم.

ایجاد زیرساخت‌های لازم برای حمل و نقل در این منطقه فراهم نیست اگر هست با روند کندی انجام می‌شود و شاهد مشکلات ترافیکی هستیم. شاید در حوزه بحران آب و خشکسالی کار زیادی از دست نماینده بر نیاید اما با پیگیری می‌تواند آب را از حوزه‌های دیگر به اینجا انتقال داد از طرفی باید از فرصت‌های همجواری با افغانستان استفاده کنیم و در حوزه راه بیشتر از اینکه از ظرفیت این جاده‌ها استفاده کنیم هر مدتی خانواده‌ای داغدار می‌شود.

حمایت از کشاورزان و نظارت بر تولید محصولات کشاورزان باشد چراکه عده‌ای زحمت زیادی می‌کشند اما سود را دلالان می‌برند و نظارت بر تسهیلاتی که به کشاورزان داده می‌شود مورد توجه باشد زیرا بعضی افراد در این زمینه مظلوم هستند و تسهیلات به افراد دیگری از طریق پارتی بازی داده می‌شود.

حمایت از دامداران و نظارت بر تولیدات و رفع مشکلات آنان باید مورد توجه قرار گیرد. تسهیلاتی که باید داده شود در اختیارشان قرار نمی‌گیرد و بخش عمده از استفاده به دلالان می‌رسد. باید در جهاد تبیین کمک کننده حال مردم باشند و در این انتخابات از مردم می‌خواهم آگاهانه و هوشمندانه با حضور حداکثری خود به افرادی رای دهید که لایق یک مجلس خوب باشند.

محمود کی‌منش: رفع بیکاری مهمترین موضوعی است که نماینده باید در حوزه انتخابیه خودش پیگیری کند زیرا وقتی بیکاری هست مهاجرت و رفتن به سمت مواد مخدر رخ می‌هد لذا برای رفع بیکاری باید اشتغال ایجاد شود و جهشی به دنبال آن برویم.

پیگیری خواهم کرد که یک منطقه ویژه اقتصادی در حوزه انتخابیه راه اندازی شود و اشتغال به صورت جهشی ایجاد شود از طرفی نهبندان در چهارراهی واقع شده که از شمال به سمت بیرجند از غرب به سمت کرمان از جنوب به سمت زاهدان و جنوب شرق به سمت زابل قرار گرفته لذا به موازات منطقه ویژه می‌توان فرمانداری ویژه را پیگیری کرد که در این زمینه مشکلی وجود ندارد و پارامتر آن مهیا است.

اشتغال یک دغدغه است لذا ایجاد مناطق ویژه اقتصادی پیشنهاد می‌شود و باید برای این کار زیرساخت‌های راه ایجاد شود. ۱۳۵ کیلومتر باند دوم در حوزه استحفاظی نهبندان داریم، متوسط ساخت راه در استان ۹ کیلومتر است پس ۱۴ سال طول می‌کشد و این موضوع پیگیری شود تا طرح‌ها زودتر به نتیجه برسد چون راه و راه آهن زیرساخت برای ایجاد اشتغال است.

محمدرضا رئیسون: بیکاری و معیشت مردم مهمترین مساله حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه است که متاسفانه علیرغم ادعاهایی زیادی که می‌شود هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده، در این زمینه حتما از ظرفیت مرز استفاده خواهم کرد و کوله‌بری و منطقه آزاد تجاری را در مدت کوتاهی راه اندازی خواهیم کرد چون طرح آن را در یک مدت کوتاه در مرکز پژوهش‌های مجلس مصوب کردیم.

تا زیرساخت‌ها را راه اندازی نکنیم امکان سرمایه‌گذاری وجود ندارد لذا به جد مصوبات سفر رئیس جمهور را پیگیری خواهم کرد و اجرایی شدن قانون اجرای تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن که ۱۵ درصد درآمد دولت باید برای زیرساخت‌ها هزینه شود را پیگیری می‌کنم.

ضعف صنعت از دیگر چالش‌های مهم است که به جد پیگیری خواهم کرد زیرا ما هیچ صنعت بزرگی در منطقه نداریم، به جد پیگیری خواهم کرد تا شرکت‌های بزرگ بیایند اینجا سرمایه‌گذاری کنند چون مواد اولیه مکان سنگ‌های کانسنگ‌ها مثل مس و طلا را داریم.

مساله دیگر ضعف زیرساخت‌های گردشگری است در حالی که ما ریگ یلان را در حوزه انتخابیه داریم که تنه به تنه با اورست رقابت می‌کند اما هیچ بهره‌ای از آن نبردیم. بهترین فرصت اشتغال با مهیا کردن زیرساخت‌های گردشگری آماده شود از جمله هتل‌ها، مهمانسراها، کمپ‌ها که باید اطلاع رسانی آن در سطح بین المللی انجام شود.

راهکارهایی که امروز داریم نوش دارو بعد از مرگ سهراب است با مهاجرتی که الان داریم تا موقعی که جاده و راه آهن و پل را درست کنیم، کسی نیست که از اینها بهره ببرد باید امروز معیشت مردم را درست کنیم، مردم بیکارند و مهاجرت می‌کنند در حالی که ما برای ۲۰ سال آینده برایشان نسخه می‌پیچیم.

متاسفانه بزرگترین قاچاق سوخت را در نهبندان داشته‌ایم و از این محل سودگران سود بردند. روزی ۴۰ هزار لیتر قاچاق سوخت داشتیم و کجا نظارت مسوولان اجرایی و نمایندگان بود؟ امروز مردم را از گرسنگی نجات دهید.

حسن عزیزی: باید زیرساخت‌هایی لازم را برای ایجاد پنل‌های خورشیدی در خانواده‌های روستایی مهیا کنیم تا مردم از این طریق از حداقل معیشت و تامین انرژی بهره‌مند شوند که کاملا قابل قبول است و منابع لازم از طریق وزارت نیرو هم داده می‌شود. منابع لازم به خانواده‌های کم برخوردار عودت داده می‌شود تا علاوه بر این استفاده از ظرفیت‌های پیشران در حوزه مرز و گردشگری پایدار، صنعت و ترانزیت دورنمای خوبی در حوزه اشتغال داشته باشد.

همچنین کمک به معیشت خانواده‌ها را باید فراهم کنیم و می‌توانیم طرح‌های ویژه‌ای را در حوزه مرزنشینی به‌ ویژه در حوزه استفاده آنها از ظرفیت سوخت فراهم کنیم.

واقعیت این است که مردم به دولت سیزدهم امیدهای زیادی بسته‌اند اما در منطقه نهبندان و سربیشه به رغم همه زحمات و خدمات دولت اتفاق قابل ملاحظه‌ای نیفتاده است. ما باید سهمیه ویژه‌ای را به مرزنشینان اختصاص دهیم، تکلیف دولت در نگاه پایدارسازی مرزها و تامین امنیت مرز است که یکی از وظایف نظام برای جلوگیری از مهاجرت جوانان از مناطق مرزی است که این موضوع را به جد پیگیری می‌کنم.

قاچاق سوخت بسیاری از خانواده‌ها را داغدار می‌کند و در بحث دیگر حمایت از خانواده‌های کم برخوردار را پیگیری می‌کنم. ما تکلیف داریم این موضوع را پیگیری کنیم که در این راستا پنل خورشیدی روی بام خانواده‌ها پیگیری می‌شود و زیبنده نظام نیست که جوانان در این منطقه از حداقل اقتصاد و اشتغال برخوردار نباشند.

مصطفی نخعی: بحث معیشت و بیکاری و ضعف زیرساخت‌ها به هر دلیلی متاسفانه مورد بی مهری در رده‌های مختلف بوده، علیرغم سفر مقام معظم رهبری به نهبندان در سال ۷۸، سند توسعه‌ای تدوین شد اما به دلیل عدم پیگیری‌ها و همین نگاه‌های بی مهرانه‌ای که به این منطقه وجود داشت، واژه محرومیت را منطقه یدک می‌کشد.

در این دوره که نماینده بودم اولین کاری که باید می‌کردم توجه به زیرساخت‌های توسعه‌ای بود به طوری که در همه سال‌های گذشته فقط یک پست برق در نهبندان و یکی هم در سربیشه داشتیم. اگر زیرساخت‌ها نباشد هیچ کاری در حوزه سرمایه گذاری انجام نمی‌شود در عین حال با پیگیری و مطالبه گری فراوان توانستیم سه پست برق دیگر در این منطقه ایجاد کنیم، اگر بخواهد سرمایه گذاری در حوزه معدن صورت گیرد باید زیرساخت مهیا شود.

با پیگیری‌هایی که انجام شد از میدان عظیم گاز عسلویه که به سیستان و بلوچستان آمده یک پروژه هشت هزار میلیارد تومانی تعریف شد که اینها برای ۴۰ سال آینده نیست و سال آینده به بهره برداری می‌رسد و یک ظرفیت عظیم ایجاد خواهد شد.

یکی از دغدغه جدی در این حوزه انتخابیه جاده است که مطالبه‌گری زیادی کردیم و نتیجه این شد که کل مسیر تعیین تکلیف شد و الان چهار پیمانکار در حال کار است. یکی از کارهای اساسی که دنبال خواهیم کرد همین راه هاست.

سروش یاری: یکی از مشکلات حیاتی حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه، موضوع آرد و نان، سوخت و بنزین است و از دیگر مشکلات نبود فرماندار بومی و استفاده نکردن از نخبگان است. مشکلات حوزه آب و خشکسالی خیلی وسیع است و تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته از دامداران نیز حمایت نشده است. ما در خدمات یک بیمارستان شهید آتشدست نهبندان مانده‌ایم در حالی که دیگر شهرهای استان ۲ بیمارستان دارند.

برخی از کاندیداها حرف دل و مسائل مردم برایشان مهم نیست و بیشتر درگیر سیاسی بازی و پیگیر کرسی قدرت هستند. ۱۵ سال است گلنگ جاده مرگ نهبندان - سربیشه زده شده اما به جایی نرسیده است و ۱۵ سال توان دوبانده کردن جاده شوسف - نهبندان را ندارند. این وضعیت رفاهی مردم منطفه را ببینید، معادن هنوز از گذشته به بهره برداری نرسیده و خدمات بهداشتی صفر است امروز مردم به بینش سیاسی رسیده‌اند و اینها را می‌فهمند.

پیشنهاد می‌شود با تعامل با نمایندگان سایر استان‌های همجوار از جمله سیستان و بلوچستان و کرمان اعتباری برای راه‌ها جذب شود زیرا ۴۰ درصد تلفات جاده‌ای در این حوزه مربوط به سایر استان‌ها است. قضاوت را در حوزه‌های مختلف برعهده مردم بگذارید چون مردم خوب می‌فهمند برای رفع مشکلات مسکن باید ثبت نام مسکن ملی از سر گرفته شود و نیز یارانه مرزنشینان پیگیری و سهم هر منطقه مشخص شود.

سوال دوم: تحلیل و برداشت خودتان را از فضای سیاسی فعلی جمهوری اسلامی ایران بیان کنید

بوستانی: سیاست داخلی و خارجی بر فضای فعلی کشور تاثیرگذار است. ارتباط با کشورهای همسایه و مسلمان و کشورهایی که با ما منافع مشترکی دارند و موضع‌گیری کشور ما در مقابل حوادث و اتفاقاتی که در منطقه می‌افتد به خصوص جنگ اسرائیل و غزه که کار مجلس و نمایندگان را سخت می‌کند.

در حوزه سیاست داخلی هم بنا بر تاکید مقام معظم رهبری که دولت فعلی را تحسین کردند، دولت فعلی سیاست‌های خوبی در حوزه مختلف داشته و پیمان شانگهای و بریکس اگر به نتیجه برسد، در رونق اقتصادی کشور و ارزش پول ملی تاثیر خوبی خواهد داشت.

احراری: در مورد فضای سیاسی موجود جامعه به برکت انقلاب اسلامی و مجاهدت امامین انقلاب، نظام فضای سیاسی آزاد را در اختیار احزاب و جناح‌ها گذاشته اما احزاب خوب عمل نکرده‌اند لذا افرادی که روی کار می‌آیند بدون در نظر گرفتن شایستگان، نخبگان جناح مقابل را بدون هیچ دلیلی از مناصب برکنار می‌کنند و افرادی را روی کار می‌آورند که شایستگی امور را ندارند.

دوستی‌ها، جناح بازی‌های سیاسی و طرفداری‌های سیاسی در کشور ما بیداد می‌کند اگر از فضای سیاسی موجود که آزاد است خوب استفاده کنیم به فعالان و نخبگان و شایستگان همه احزاب توجه کنیم، شایسته سالاری را به جای رفیق سالاری جایگزین کنیم برکات خیلی خوبی خواهد داشت اما در حال حاضر فعالان سیاسی خوب کار نمی‌کنند. به شعور سیاسی و اجتماعی مردم احترام بگذارید و اجازه دهید در انتخابات آزاد باشند.

کی‌منش: ما باید واقع بین باشیم؛ نه خوشبین نه بدبین باشیم لذا باید نقاط ضعف و قوت را بگوییم و حوزه انتخابیه را با سایر حوزه‌های انتخابیه در استان‌های دیگر مقایسه کنیم، مردم عقب نیستند بلکه مسئولان عقب هستند و مدیریت در حوزه داخلی ما ضعیف است.

به نظر من باید مساله نظارت را در کشور قوی‌تر کنیم چون ناکارآمدی برخی از مسوولان باعث نارضایتی مردم می‌شود لذا باید نظارت‌ها افزایش پیدا کند مثلا قوه قضائیه مسوولانی که ناکارآمد هستند را محاکمه کند یا دادگاه‌ها علنی باشد و شفاف سازی صورت گیرد زیرا هرچه شفاف سازی بیشتر باشد اعتماد مردم به سیستم و مدیران ارشد بیشتر می‌شود و عملکرد مدیران میانی نباید به پای کل نظام نوشته شود.

رئیسون: اقتدار جمهوری اسلامی را در دو حوزه می‌توان بررسی کرد، یکی اقتدار بین المللی سیاسی و یکی اقتدار داخلی سیاسی که در حوزه اقتدار بین‌المللی سیاسی، جمهوری اسلامی ایران در حد حداکثر اقتدار قرار دارد چون هیچ تصمیمی در هیچ نقطه‌ای از خاورمیانه و غرب آسیا گرفته نمی‌شود مگر اینکه بازیگر اصلی جمهوری اسلامی باشد لذا ما اقتدار سیاسی لازم را در حوزه بین المللی داریم.

کشورهای منطقه تا نظر جمهوری اسلامی ایران را در راستای سیاست‌های بین‌المللی احصا نکنند جرات تصمیم گیری بین المللی در حوزه خاورمیانه را ندارند و این به برکت هدایت‌های داهیانه مقام عظمای ولایت است اما در حوزه داخلی تحولات سیاسی که در کشور اتفاق می‌افتد بیشتر آن شیطنت‌های سیاسی است و به همین دلیل کشور دچار مشکل شده است.

اگر ما گفتمان‌های سیاسی بین احزاب و گروه‌های سیاسی را تعالی ببخشیم و در مسیرهای قانونی قرار دهیم و گفتمان‌ها افزایش پیدا کند، اقتدار داخلی جمهوری اسلامی ایران در حد مطلوب است.

عزیزی: جایگاه عرصه سیاست داخل مربوط به فعالیت‌های وزارت کشور است و عرصه سیاست خارجی مرتبط با وزارت امور خارجه است. به برکت خون شهدا و نظام جمهوری اسلامی به رغم همه تهدیدات سخت و نرم، جمهوری اسلامی ایران بازدارندگی بسیار خوبی در منطقه و بین‌الملل داشته به نحوی که یکی از مصادیق صدق ادعای من این است که ما در ناامن ترین منطقه دنیا یکی از با ثبات‌ترین و امن‌ترین کشورهای دنیا هستیم که به نعمت جمهوری اسلامی و زحمات سربازان گمنام امام زمان (عج) محقق شده است که جای تشکر و قدردانی دارد.

در حوزه دیپلماسی بین الملل و فضای سیاسی خارجی، کشور ما بر سه اصل بنیادین عزت، حکمت و مصلحت، راهبردهای خود را مبتنی بر توسعه همه جانبه و روابط با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه و آسیایی و حتی کشورهای آمریکای لاتین و همه کشورهایی که به نوعی با احترام متقابل و در چارچوب نظام اسلامی منافع مشترک دارند همکاری می‌کند که آثار خوبی هم داشته و نمونه آن عقد پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی است و توانسته فضایی را در سطح بین الملل ایجاد کند که به یاری خداوند شاهد برکات آن خواهیم بود و در حوزه داخل هم امیدواریم بتوانیم رقابت پرشوری را در انتخابات ایجاد می‌کنیم.

نخعی: فضای سیاسی حاکم بر کشور در حال حاضر متاثر از فضای انتخابات است. رهبر معظم انقلاب سال‌ها پیش بحث کرسی‌های آزاداندیشی را مطرح کردند که این موضوع آن طور که مورد نظر ایشان بود اجرا نشد اما اخیرا شاهدیم که صدا و سیما خیلی خوب ورود کرده و مناظره‌های بسیار خوبی بین سلایق مختلف سیاسی داخل کشور در حال برگزاری است که باید حتما ادامه یابد.

اینکه عده‌ای از احزاب صحبت از قهر و عدم مشارکت کنند به صلاح کشور نیست و امیدواریم با حضور همه جریان‌ها و سلایق شاهد انتخابات پرشوری باشیم. در مورد سیاه نمایی‌هایی که در موضوع سوخت می‌شود نمی‌دانم این آمارها را از کجا می‌آورند لذا این قدر نامه نهبندان و سربییشه را با قاچاق سوخت گره نزنیم بلکه باید تلاش کنیم از ظرفیت‌ها و خصوصیات خوبی که در این منطقه است، بگوییم. ابزار نظارتی نماینده مجلس مشخص از جمله استیضاح و سئوال است و یک جایگاه سوخت را اگر گرفتند چه ربطی به نماینده مجلس دارد که این موارد را باید بیشتر توجه کنیم.

یاری: با توجه به فضای سیاسی در حال حاضر قیمت ارز را ببینید؛ مسوولان به طور کلی خود را به بی‌خیالی زده‌اند. وضعیت سیاسی ما حال خوشی ندارد اصلاح طلب و اصولگرا بیشتر به فکر جناح شان هستند نه مردم. واقعا باید به مردم افتخار کرد و سر تعظیم فرود آورد که چنین محکم و استوار حامی خون شهدا هستند و این انقلاب را با جان و دل با وجود گرانی‌ها، فسادها، اختلاس‌ها و بی‌اعتمادی‌ها محافظت می‌کنند.

به نظر من باید ایجاد وحدت و همدلی بین اقشار جامعه بدون هرگونه حزب‌گرایی در جهت رشد و اعتلای جامعه انجام شود و تشویق به حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای صورت گیرد، مسئولان هم باید در جهت رشد و پیشرفت در حوزه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و ایجاد اشتغال تلاش کنند و باید یک حرکت انقلابی در حل ریشه‌ای مشکلات مردم صورت گیرد.

پخش مناظره‌های انتخاباتی نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی از چهار شبکه تلویزیونی انتخاباتی استان با نام‌های لاتین Entekhab ۶۷ - Entekhab۶۹ - Entekhab ۶۸ و Entekhab ۷۰ ادامه دارد.

انتخابات مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه انتخابیه استان خراسان جنوبی برای کسب چهار کرسی نمایندگی برگزار می‌شود که حوزه‌های انتخابیه "بیرجند، درمیان و خوسف"، "فردوس، طبس، سرایان و بشرویه"، "قاینات و زیرکوه" و نهبندان و سربیشه" هر کدام یک نماینده دارند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha