میزگرد ایرنا/ چرایی کمرنگ بودن سهم زنان کهگیلویه وبویراحمد در عرصه های سیاسی

یاسوج- ایرنا- برخی فعالان زن در استان کهگیلویه وبویراحمد معتقدند که هنوز برخی نگاه های تعصب گرایانه نسبت به جنس زن در این استان با وجود همان سنت های حاکم عشیره ای و طایفه ای و نبود برخی ساختارهای منظم و تشکیلاتی در جهت ساماندهی این قشر بر موضوع حضور کمرنگ تر زنان این خطه در عرصه های سیاسی و اجتماعی بویژه داوطلب شدن آنها در صحنه انتخابات سایه افکنده است.

به گزارش ایرنا، عوامل مختلفی مشارکت سیاسی زنان را تحت تاثیر قرار داده است، که سعی کردیم در میزگرد ایرنا مرکز یاسوج «نقش زنان در توسعه فعالیت های سیاسی» و چالش ها و راهکارهای ارتقای سطح و میزان مشارکت آنان در این عرصه را با شماری از صاحبنظران این حوزه مورد بحث و گفت و گو قرار دهیم.

۵۰ درصد جامعه ما زن ها هستند و چنانچه این قشر اراده کنند می‌توانند فرد یا جناحی را که مورد تایید آنها است در مسند قدرت قرار دهند و این مهم را هم در انتخابات های گذشته شاهد بودیم اما همچنان آن ها ورود به بسیاری از حوزه های سیاسی و قضایی محروم مانده اند.

سهم و نقش زنان در ساختار سیاسی کشور فاصله زیادی با آرمان ها و مطالباتی که در انقلاب اسلامی مطرح شد، دارد به این معنا که هنوز به حق واقعی خود نرسیده اند.

آنان البته این چالش ها را در سطوح مختلف تقسیم بندی می کنند و می گویند که برخی موانع فراروی زنان در عرصه های سیاسی گاه مربوط به ساختارهای موجود منطقه ای و بومی است که برخی نگاه های سنتی و رویکردهای اجتماعی و البته ضعف خودباوری در وجود این قشر مانع شکوفایی استعدادها و ظرفیت های عظیم آنها شده است.

نبود انسجام بین بانوان در فرایند مشارکت هدفمند سیاسی، تشکیل نشدن تشکل های فعال در حوزه زنان ، بافت ایلی ،سیاسی ها و وجود تعصبات قومی از جمله مشکلاتی است که زنان دراین میزگرد به عنوان چالش مشارکت سیاسی زنان به آن اشاره کرده اند.

میزگرد ایرنا/ چرایی کمرنگ بودن سهم زنان کهگیلویه وبویراحمد در عرصه های سیاسی

آنها معتقدند هنوز برخی نگاه های تعصب گرایانه نسبت به جنس زن در این استان با وجود همان سنت های حاکم عشیره ای و طایفه ای بر موضوع حضور کمرنگ تر زنان این خطه در عرصه های سیاسی و اجتماعی بویژه نامزد شدن زنان در عرصه انتخابات تا حدود زیادی سایه افکنده است.

افزایش بینش سیاسی زنان ، توجه به حقوق زنان در عرصه های مدیریتی واجرایی و فراهم شدن فضای عمومی جامعه برای پذیرش توانمندی های علمی و مدیریتی زنان از راهکاری برون رفت مشکلات گریبانگیر زنان برای کاندیدا شدن در انتخابات ها بیان شده است.

پیغمبر اسلام زن‌ها را در کفه مساوی مردان قرار داده است و همان جایگاه، مقام، عظمت و منزلتی که مردها در پیشگاه خداوند و جامعه دارند را برای زن‌ها هم قائل شده است.

شهین تاج رحیمی فیروزآباد فعال سیاسی بویراحمد و رئیس ستاد بانوان نادر منتظریان نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و فریده مرادی فعال سیاسی حوزه بویراحمد و رئیس ستاد بانوان محمد بهرامی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور در این میزگرد، نقطه نظرات خود را در خصوص چالش ها و راهکارهای ارتقای مشارکت سیاسی زنان در استان و کشورمان مطرح کردند.

این گزارش به تشریح اجمالی جلسه میزگرد و انتشار اظهارنظرهای کارشناسان حاضر در جلسه پرداخته است.

میزگرد ایرنا/ چرایی کمرنگ بودن سهم زنان کهگیلویه وبویراحمد در عرصه های سیاسی

راهکار شما برای تقویت نقش زنان در حوزه های سیاسی چیست؟ رئیس ستاد بانوان نادر منتظریان نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در خصوص تقویت نقش زنان در حوزه های سیاسی پرداخت و گفت: بررسی تاریخی و جامعه شناختی جامعه و به خصوص تحولات ۱۰۰ ساله اخیر، نشان می دهد که زنان به عنوان بخش اعظمی از جامعه ما نقش بسیار موثری در کنش ها و فعالیت های سیاسی اجتماعی داشته اند.

شهین تاج رحیمی فیروزآباد افزود: در برخی برهه ها بستر ساز و واجد محوریت اصلی در حوادث بوده اند.

وی تاکید کرد: در حوادث دهه ۵۰ به بعد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اما باید پذیرفت که حکمرانی و سیاستگذاری مطلوبی در جهت واگذاری نقش های بیشتر در طول چهار دهه انقلاب اسلامی صورت نگرفته است.

رئیس ستاد بانوان نادر منتظریان نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: به تعبیر دیگر آرمان های روشن انقلاب اسلامی و قانون اساسی در خصوص رشد و تعالی زن و خانواده در قالب برنامه و اجرا و روش های درست پیاده سازی دیده نشده است.

آیا احساس نمی کنید نقش زنان در زمینه امور سیاسی و برخی حوزه های مدیریت های میانی در سطح جامعه همچنان کمرنگ است؟رحیمی فیروزآباد افزود: به طور طبیعی زنان نقش عمده در فعالیت های سیاسی و از جمله انتخابات که از فعالیت های مشهود سیاسی است، دارند و در این زمینه می تواند راه حل های مشارکت سیاسی بیشتری را ارائه داد.

رئیس ستاد بانوان نادر منتظریان نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: افزایش آگاهی سیاسی از طریق برگزاری جلسات مستمر معرفت و مهارت افزایی سیاسی، تبلیغ رسای اثر حضور سیاسی زنان، بستر سازی و میدان دادن به زنان در شئون مختلف سیاسی، به خصوص حوزه هایی که ارتباط مستقیم به موضوعات زنان دارد.

وی بیان کرد: معرفی الگوهای تاریخ ساز زن در ساحات مختلف اجتماعی و سیاسی، پرورش و کادرسازی هوشمندانه از منابع انسانی تحصیل کرده زنان، کمک و مساعدت و سیاستگذاری های تشویقی در جهت حمایت از حضور زن در عرصه سیاست با حفظ شئون خانواده.

برنامه هایی که شما به عنوان مدیریت حوزه زنان داوطلب مجلس پیش بینی کرده اید چیست ؟ تا چه میزان به تحقق این مطالبات و برنامه ها شما امیدوار هستید؟رحیمی فیروزآباد ابراز کرد: تاکنون تلاش هایی شده است و در جلسات متعدد مطالبات حوزه زنان در بخش های مختلف بیان شده است و این مطالبات هم از طریق زنان نخبه و فعالان سیاسی فرهنگی طرح و ارائه شده است.

وی عنوان کرد: از جمله برنامه هایی که داریم و دنبال می کنیم، این است که اولا سهم زنان در ساختار مدیریت استانی افزایش یابد و ثانیا مشاوران زن در کنار منتخب حوزه انتخابیه در مجلس قرار گیرند و بتوانند با مشاوره متناسب و حتی ارائه دیدگاهها در خصوص طرح یا لوایح مربوطه به توانمند سازی و قانون گذاری متناسب به این هدف کمک کنند.

رئیس ستاد بانوان نادر منتظریان نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: اعتبارات مناسبی برای زمینه سازی علمی و فرهنگی و تبلیغی و توانمند سازی زنان تخصیص یابد و مستقیم در اختیار نهادها و حوزه های مدیریتی مربوط به زنان قرار گیردتا بتوانند با برنامه ریزی تخصصی به شکل گیری فضای مطلوب در این زمینه کمک کنند.

میزگرد ایرنا/ چرایی کمرنگ بودن سهم زنان کهگیلویه وبویراحمد در عرصه های سیاسی

راهکار شما برای تقویت نقش زنان در حوزه های سیاسی چیست ؟بانوی فعال در حوزه سیاسی بویراحمد که از حامیان مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی است، گفت: تاکنون نگاه برخی سیاسیون و احزاب و حتی مسئولان اجرایی نسبت به حق و حقوق زنان و باور داشتن این مهم تنها در حد حرف و شعار بوده است.

پارسا افزود: نا آگاهی و اشرافیت نداشتن جامعه به جایگاه و شان زنان از دیدگاه اسلام موجب بروز بسیاری از چالش ها و نادیده گرفتن حقوق مسلم آنان شده است.

افزایش سطح آگاهی های سیاسی زنان از طریق فراهم ساختن بسترهای روابط انجمنی و افزایش میزان مشارکت سیاسی زنان در امور، و اعتمادسازی و کاهش احساس نابرابری سیاسی با تکیه بر آموزه‌های دینی و فرهنگ سازی از راه های تقویت نقش زنان در حوزه سیاسی است.

پارسا تاکید کرد: ایجاد ارزش برای فعالیت فعالیت زنان در همه‌ی زمینه های اجتماعی و اصلاح اصلاح ساختار همه‌ی حوزه های علمی، اداری و صنعتی و ایجاد جایگاه های مدیریتی برای زنان را نیز می توان جزو این راه ها برشمرد.

آیا احساس نمی کنید نقش زنان در زمینه امور سیاسی و برخی حوزه های مدیریت های میانی همچنان کمرنگ است؟وی ادامه داد: بله، متاسفانه براساس باورهای سنتی و تعابیر نادرست از جایگاه زن در اسلام،مشارکت زنان در فعالیت‌های سیاسی کمرنگ است و باور زنان و حذف تبعیض های جنسیتی در استخدام ها و انجمن‌ها و سایر میدان‌های اجتماعی،ضروری است.

پارسا عنوان کرد: نداشتن اشراف اطلاعاتی و آگاهی لازم از سوی زنان نسبت به مسائل سیاسی جامعه مهمترین عامل بروز این چالش است.

بانوی فعال در حوزه سیاسی بویراحمد و از حامیان مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: زنان ما الگوی های خوبی برای کسب موفقیت و فتح قله های رفیع در هر حوزه ای همچون حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت زینب (س) دارند و می توانند بیش از پیش درتمامی عرصه ها بویژه انتخابات نقش آفرینی کنند.

برنامه هایی که شما به عنوان مدیریت حوزه زنان داوطلب مجلس پیش بینی کرده اید چیست ؟ تا چه میزان به تحقق این مطالبات و برنامه ها شما امیدوار هستید؟پارسا عنوان کرد: آگاهی بخشی به جامعه و تقویت باور سهم خواهی زنان وایجاد اعتماد به نفس بین زنان، آگاهی بخشی در زمینه توانمندی های زنان و تقویت این موضوع، افزایش میزان مشارکت زنان در انتخابات و انتخاب زنان کاندیداتور، می‌تواند بخشی از برنامه‌های قابل اجرا در این زمینه باشد.

بانوی فعال در حوزه سیاسی بویراحمد و از حامیان مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی افزود: تاکنون مدیران اجرایی زنان را در هیچ مجمع مشورتی مشارکت نداده اند و این امر در مغفول ماندن جامعه زنان برای مشارکت سیاسی فعال و پویا نیز بی تاثیر نبوده است.

میزگرد ایرنا/ چرایی کمرنگ بودن سهم زنان کهگیلویه وبویراحمد در عرصه های سیاسی

راهکار شما برای تقویت نقش زنان در حوزه های سیاسی چیست ؟فعال سیاسی حوزه بویراحمد و رئیس ستاد بانوان محمد بهرامی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اصلاح نگرش و ساختار اجتماعی حاکم بر جامعه ما ،که براساس ساختار مرد سالارانه نهادینه شده و حتی بانوان ما بدلیل همین باور اشتباه ، به پتانسیل‌ها و توانایی های خود ،جرات بروز آن را ندارند.

فریده مرادی افزود: اشکال ساختار نظام اداری و سیاسی که مصداق آن رجل سیاسی بودن در انتخابات ریاست جمهوری است و همچنین ساختار اداری و حاکمیتی به نحوی تعریف شده که اکثر قاطع منسب های سیاسی ،اقتصادی و اجتماعی علیرغم وجود زنان شایسته تر در هر بخش به مردان اختصاص داده شده است.

وی تاکید کرد: لازمه حضور موثر تر بانوان در حوزه های سیاسی نغییر نگرش جدی در حوزه های اجتماعی و باور های ایجاد شده و همچنین تغییر ساختار اداری و سیاسی است.

برای تقویت نقش زنان در حوزه های سیاسی نیازمند مشارکت بین بخشی،تغییر شرایط فرهنگی ونگاه جامعه البته با گذشت زمان ، پویایی تشکل ها،انجمن های زنان نخبه و فعالیت هدفمند آنان در زمینه هیا گوناگون است.

آیا احساس نمی کنید نقش زنان در زمینه امور سیاسی و برخی حوزه های مدیریت های میانی همچنان کمرنگ است؟فعال سیاسی حوزه بویراحمد و رئیس ستاد بانوان محمد بهرامی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بله کم رنگ شده است، باتوجه به پاسخ سوال قبل نه تنها در سطح کلان و میانی ،حتی در سطوح پایین مدیریتی نیز نقش و سهم زنان نادیده گرفته شده است.

وی تاکید کرد: این امر یا بعبارتی نادیده گرفتن حقوق ننیمی از افراد جامعه و به حاشیه راندن آنها عدم استفاده از توانایی های بانوان ،مهمترین عامل در عدم توسعه جامعه و منطقه می باشد.

خلاء احزاب و نگاه های فکری و اندیشه ای از مهمترین دلایل بروز این آسیب جدی در حوزه بانوان است.

جامعه و مسئولان اجرایی و سیاسی باید به همان میزان که به رای و مشارکت زنان در انتخابات نیاز دارند و این مهم را نشانه بلوغ سیاسی و پیشرفت جامعه می دانند در احقاق حقوق و احترام به جایگاه و شان آنان نیز اعتنا و اهتمام ورزند.

برنامه هایی که شما به عنوان مدیریت حوزه زنان داوطلب مجلس پیش بینی کرده اید چیست ؟ تا چه میزان به تحقق این مطالبات و برنامه ها شما امیدوار هستید؟مرادی ادامه داد: عضویت بانوان در کمیسیون های تخصص مجلس با توجه به حوزه تخصص علمی آنان، اصلاح ساختار اداری کشور با محوریت استفاده از ظرفیت زنان جهت رشد و توسعه تصدی گری و احراز مسئولیت در بخش‌های مختلف.

وی بین کرد: آموزش عمومی جامعه به منظور خود باوری زنان در رابطه با توانمندی هایشان، تلاش در جهت اصلاح قوانین محدودیتی زنان و در نهایت این تغییر باید از خانواده و مهد کودک و مدرسه شروع و نهادینه شود.

حودد ۵۰درصد از جمعیت کهگیلویه وبویراحمد را زنان تشکیل می دهد دو زن کاندیدای انتخابات مجلس دوازدهم در صحنه رقابت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha