نامزد مجلس: نگاه چند بعدی، راه حل مشکلات عدیده در سیستان است

زابل- ایرنا- یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه زابل گفت: اگر به حوزه سیستان نگاه چند بعدی نداشته باشیم و فقط به موضوع آب در این منطقه بپردازیم در حق مردم اجحاف صورت می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، حمید سارانی، زاده یکی از روستاهای حوزه سیستان است که تحصیلات ابتدایی خود را در همان روستا گذرانده وی تحصیلات دوره دبیرستان را در شهرستان زابل، لیسانس در دانشگاه سیستان و بلوچستان، فوق لیسانس را در دانشگاه بیرجند گذرانده و اکنون مشغول به تحصیل دوره دکتری در دانشگاه فردوسی مشهد است.

سوال: چه عاملی باعث شد که بخواهید به مجلس وارد شوید؟

نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه زابل اظهار کرد: با توجه به سوابق کاری و تجربیاتی که داشتم ان شاالله بتوانم برای رضای خدا خدمتی به مردم حوزه سیستان انجام بدهم. با توجه به چالش‌ها و مشکلاتی که در حوزه سیستان وجود دارد امیدوارم بتوانم برای هر کدام از اینها راه حلی پیدا و به مردم این منطقه انجام دهیم.

سوال: عمده مشکلات سیستان را در چه حوزه ای می بینید؟

حمید سارانی ادامه داد: مشکلات حوزه سیستان یکی ۲ تا نیست بلکه فراوان است به اعتقاد بنده در حوزه سیستان مشکلات عدیده ای از جمله خشکسالی های پی در پی و متمادی، ریزگردها و توفان‌ وجود دارد، کشاورزی، دامداری، و صید و صیادی مردم از یک طرف و از طرفی وضعیت اشتغال و درآمد مردم تحت شعاع خشکسالی قرار گرفته که متاسفانه اشتغال پایداری که در حوزه سیستان وجود داشت ناپایدار شد و از بین رفت.

نامزد مجلس: نگاه چند بعدی، راه حل مشکلات عدیده در سیستان است

سوال: اگر بخواهید راهکاری برای جلوگیری از مهاجرت مردم از منطقه سیستان به دیگر نقاط کشور ارائه کنید چیست؟

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه اشتغال و درآمد در حوزه سیستان حائز اهمیت است چند تا نکته را می‌توان مثال زد، اول اینکه نگاه تک بعدی نباید به حوزه سیستان داشته باشیم بلکه نگاهمان به سیستان باید چند بعدی باشد چرا که اگر ما فقط به معضل آب بپردازیم و به بقیه ظرفیت‌ها نپردازیم یک اجحاف در حق مردم انجام می‌شود.

این نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه زابل افزود: برای اینکه از مهاجرت پیشگیری کنیم و یا معکوس این امر اتفاق بیفتد به نوعی که مردمی که مهاجرت کرده اند به سیستان برگردند باید در حوزه سیستان جذب سرمایه گذار داشته باشیم، از فرصت مرز به صورت بهینه استفاده و چالش آبی منطقه را برطرف و بعد از آن زمینه اشتغال را برای جوانان فراهم کنیم.

سوال: آیا می‌شود سرنوشت سیستان را به حق‌آبه هیرمند گره زد یا خیر؟ اگر کشور افغانستان حق آبه ای در اختیار ما قرار ندهد سرنوشت سیستان چه خواهد شد؟

سارانی بیان داشت: ۲ راهکار برای این موضوع وجود دارد، یکی پیگیری حق آبه رودخانه هیرمند و تالاب بین المللی هامون از طریق دیپلماسی قوی مردمی است، همچنین با توجه به اینکه کشور همسایه که بحث حق آبه در دست آن است یک کشور نیازمند است با دادن یک سری امتیازات به آن می‌توان این کار را انجام داد، با در دست داشتن این اهرم فشار ما می‌توانیم در قبال امتیازاتی که به آن‌ها می‌دهیم بحث حق آبه را با توجه به تفاهم نامه ای که وجود دارد دریافت کنیم.

وی در مورد راهکار دوم خاطرنشان کرد: در شمال و غرب حوزه سیستان آب‌هایی وجود دارد که فکری برای آن نشده، می‌توان از آن برای آب آشامیدنی و از بخشی برای آب کشاورزی استفاده کرد که مدیریت منابع آبی خودمان را داشته باشیم و از آن طریق بخشی از آب حوزه سیستان را تامین کنیم.

نامزد مجلس: نگاه چند بعدی، راه حل مشکلات عدیده در سیستان است

این نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه زابل گفت: اما یک نگاه مطالعاتی وجود دارد همانطور که برای آب آشامیدنی آب دریای عمان را به حوزه سیستان می آوریم بخشی که اعتبارات در آن لحاظ شود و جواب دهد این است که آبی که از دریای عمان به این سمت می آید علاوه بر آشامیدنی برای کشاورزی نیز استفاده شود البته با این موضوع که ما تغییر روش کشت را در حوزه سیستان داشته باشیم و به سمتی برویم که از باغ، باغات، گلخانه‌ها، صنایع تبدیلی و مرغداری‌هایی که آب کمتری در آنها به کار می‌رود استفاده و باعث رونق کشاورزی و باغات و ایجاد اشتغال و درآمد در حوزه سیستان باشیم.

سوال: اگر وارد مجلس شدید از ظرفیت اجتماعی و نخبگان استفاده می‌کنید؟

وی بیان کرد: خود نماینده یک فرد، یک شخص، یک ذهن، یک فکر است اما استفاده از خرد جمعی و شایسته سالاری نسبت به این موضوع اهمیت فراوانی دارد که ما بتوانیم گروه های تخصصی را از نخبگان و استعدادهای برتر جامعه داشته باشیم، ضمن اینکه با اهداف و راهکارهایی که لازمه کار است جلو بریم که ظرفیت نخبگان نیز شکوفا شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha