بیکاری و مشکلات معیشتی در سیستان بیداد می‌کند/مهاجرت به ناچار مردم سیستان

زابل- ایرنا- یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه سیستان با بیان اینکه وقتی خشکسالی حکم فرماست، بیکاری و مشکلات معیشتی در سیستان بیداد می‌کند، گفت: مردم به ناچار برای امرار معاش خودشان مهاجرت می‌کنند.

به گزارش ایرنا، جمال عبدالناصر بارانی متولد سال ۱۳۵۷ در زابل، کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته‌های کشاورزی و علوم سیاسی را در زاهدان و در حال حاضر مشغول به تحصیلات تکمیلی در مقطع دکتری علوم سیاسی در مشهد است.

وی هم اکنون به عنوان نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه زابل در عرصه انتخابات حضور یافته و در کارنامه عملکردی خود از سال ۱۳۸۲ وارد نهاد مردمی و انقلابی کمیته امداد امام خمینی (ره) به صورت داوطلبانه شد و ۱۳ سال به عنوان مسوول و رئیس ادارات کمیته امداد شهرستان‌ها از جمله پیشینه کاری وی است و تخصص در بحث اشتغال و کارآفرینی را داراست.

سوال دلیل اینکه در این اوضاع حساس نامزد انتخابات در حوزه سیستان شدید چی بود؟
نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابی سیستان بیان کرد: با توجه به شرایطی که سیستان امروز دچار آن هست یکی از سخت‌ترین ادوار تاریخش را پشت سر می‌گذارد، هزاران سال در منطقه سیستان اقتصاد بر مبنای کشاورزی، دامداری و دامپروری، صید و صیادی بوده است، اما در حال حاضر به دلیل خشکسالی که از سال ۷۶ این منطقه دچارش است متاسفانه با شرایط بسیار سختی در این منطقه روبرو هستیم و مردم سیستان علیرغم تمام زحماتی که نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولتمردان برای این منطقه متحمل شدند، اما مردم ما خواهان تغییر هستند و هر تغییری را افکار جدیدی می‌طلبد.
جمال عبدالناصر بارانی افزود: با توجه به بررسی که در منطقه سیستان وجود دارد در این دوره حدود ۵۷ نفر کاندید مجلس داریم که این نشان دهنده این است که مردم سیستان خواهان تغییر در مسائل سیستان هستند.

بیکاری و مشکلات معیشتی در سیستان بیداد می‌کند/مهاجرت به ناچار مردم سیستان


سوال عمده مشکلات مردم سیستان مساله آب هست شما از چه طریق و راهکاری این مشکل را حل می‌کنید؟

نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابی سیستان بیان کرد: اگر بخواهیم مشکلات سیستان را اولویت بندی کنیم، مهمترین مشکل منطقه سیستان در حال حاضر و بسیاری از مشکلات مانند معیشت و اشتغال را تحت شعاع قرار داده است بحث آب است.

وی ادامه داد: منطقه سیستان به این دلیل که آب آن وابسته به کشور برادر و دوست ما افغانستان است در حال حاضر با بحران آب مواجه هستیم و این بحران با توجه به شرایطی که در منطقه سیستان وجود دارد از چند رهگذر قابل بررسی و حل شدن است.
بارانی افزود: اولین راهکاری که سیستان دارد معاهده‌ای است که در سال ۵۱ با افغانستان به امضا رساندیم که بر اساس آن در سال ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب باید به کشور ایران داده شود و با توجه به اینکه در سنوات گذشته سدسازی که در افغانستان صورت گرفته و خشکسالی که مضاف بر علت شده است ما الان دچار شرایط حاد و بحرانی خشکسالی هستیم.
نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه زابل تصریح کرد: نسخه‌ای دیگر که وجود دارد این هست که ما باید از طریق دیپلماسی عمومی و دیپلماسی دولت‌ها پیگیر حقابه سیستان باشیم و حقابه همانطور که از اسمش پیداست و طبق معاهدات بین المللی حق مردم سیستان و غیر قابل تغییر و گذشت است.
وی گفت: به دلیل اینکه ما با کشور همسایه مراودات برادرانه داشته‌ایم در حال حاضر بایستی این حق را دولتمردان ما و از طریق نخبگان و بزرگان به صورت دیپلماسی عمومی پیگیری شوند تا مردم سیستان بتوانند به حق تاریخی خودشان مبنی بر حقابه رودخانه هیرمند و تالاب بین المللی هامون برسند.

سوال در بحث جلوگیری از مهاجرت مردم سیستان چه راهکار یا برنامه ای دارید؟

نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه زابل بیان کرد: وقتی خشکسالی حکم فرماست، فقر، بیکاری و مشکلات معیشتی در سیستان بیداد می‌کند، مردم به ناچار برای امرار معاش خودشان مهاجرت می‌کنند.

وی با اشاره به خدمت ۲۰ سال در نهادهای انقلابی افزود: خدمات نظام به اقشار ضعیف و کم درآمد را از نزدیک دیده‌ام اما شدت بحران و مشکلات معیشتی و اقتصادی در منطقه سیستان به حدی است که این کفایت نمی‌کند و بسیاری از مردم به ناچار بایستی مهاجرت کنند و به استان‌های همجوار بروند.

بیکاری و مشکلات معیشتی در سیستان بیداد می‌کند/مهاجرت به ناچار مردم سیستان


تعامل با نخبگان، بزرگان و معتمدین

بارانی بیان کرد: شرایطی که امروز در سیستان به آن دچار هستیم می‌طلبد که تمام مردم ما در تعیین سرنوشت خودشان دخیل باشند چرا که ما خودمان می‌توانیم سرنوشت خودمان را تغییر دهیم و این آیه شریفه قرآن هست که خداوند می‌فرماید: «ما سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهیم مگر اینکه خود آن قوم خواسته باشد.»

وی ادامه داد: شرایط امروز سیستان می‌طلبد ما امروز پای صندوق رای بیاییم و مشارکت کنیم و با مشارکت مدنی، مطالبات بر حق خودمان و حقوق حقی خودمان که بحث حقابه، معیشت، اشتغال و صنعت است را در منطقه سیستان احاطه کنیم.

نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه زابل بیان کرد: در خصوص گفتن مشکلات مردم شریف سیستان زیره به کرمان بردن است و مردم سیستان به این مشکلات اشراف دارند اما حلقه مفقوده‌ای که در این ادوار و این سنوات وجود داشته بحث تعامل است، تعاملی که باید بین نخبگان، بزرگان و بویژه نمایندگان سیستان وجود داشته باشد تا از این رهگذر بتوانیم عبور کنیم و شرایط را برای مردم به گونه‌ای رقم بزنیم که مردم دارالولایه سیستان و به گفته مقام معظم رهبری که به این منطقه تنگه احد اطلاق فرمودند شرایطی را فراهم کنیم که در شأن این مردم باشد و ما این شرایط را با تعامل با نخبگان، بزرگان و معتمدین که حقاً و انصافاً از ادوار گذشته تا به امروز فونداسیون و پایه و اساس این منطقه را تشکیل دادن می‌توانیم رقم بزنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha