اقتصاد ایران نیازمند تغییر است/تحول در گرو حضور جدی مردم در انتخابات

تهران- ایرنا- یک پژوهشگر مسائل سیاسی از دلایل مشکلات فعلی اقتصاد ایران را اجرای چندین ساله نسخه اقتصاد سرمایه داری غرب دانست و تاکید کرد: ایجاد تغییر در اقتصاد نیازمند مجلس قوی و حضور جدی مردم پای صندوق های رای برای انتخاب نمایندگانی شایسته و کارآمد است.

شهریار زرشناس عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در خصوص ضرورت مشارکت و حضور مردم در انتخابات با تاکید بر اینکه کشور نیازمند یک تحول بنیادی به خصوص در عرصه فرهنگ و اقتصاد است، افزود: تصور می کنم این مهم باید از دو سوی عدالت طلبی و توزیع عادلانه ثروت و تعمیق فرهنگ آرمان گرایانه اخلاقی انسانی در جامعه دنبال شود.

وی ادامه داد: البته یکی از گلوگاه های استراتژیک عینیت و فعلیت یافتن این تحولات با همراهی جامعه، مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه مقننه و همچنین دولت به عنوان قوه مجریه است.

پژوهشگر مسائل سیاسی یادآور شد: این تحول باید به شکل یک طرح در مجلس شورای اسلامی تدوین و تصویب و توسط دولت اجرایی شود و مجلس همچنان از شان نظارتی خود در این خصوص برخوردار باشد.

نسخه فعلی اقتصاد ایران نیازمند تغییر است/تحول درگرو حضور جدی مردم در انتخابات

نویسنده کتاب گفت و گو با امروز که تاملاتی در نسبت اقتصاد با فرهنگ و سیاست است، اظهار داشت: ما برای چنین تحولی نیازمند شکل گیری یک مجلس تحول خواه در ایران هستیم و شکل گیری مجلس تحول خواه برای ایجاد تحول جدی در حوزه های مختلف در کشور یک ضرورت است.

زرشناس همچنین در ادامه مشارکت جدی مردم در انتخابات را از جهت فعلیت بخشیدن به تحول در عرصه های مختلف کشور یک ضرورت خواند و افزود: به طورحتم ایجاد تحول نیازمند حضور گسترده مردم در انتخابات و البته انتخاب افراد ذیصلاح است.

نسخه اقتصاد ایران نیازمند تغییر است

وی همچنین در پاسخ به این سوال که توصیه شما به افرادی که حضور در انتخابات را به دلیل برخی مشکلات اقتصادی تحریم کرده اند، چیست، پاسخ داد: به طورحتم نسخه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور که حدود سه دهه متاثر از سیاست های نئولیبرالیسم اجرا شده است، نیازمند تغییر است.

این پژوهشگر ادامه داد: نئولیبرالیسم از جمله اندیشه‌هایی است که بر مفاهیمی چون بازار، حذف مقررات و حذف مفهوم نفع عمومی یا اجتماع و جایگزینی آن با «مسوولیت فردی» می‌پردازد. نئولیبرالیسم را می‌توان ایدئولوژی درنظر گرفت که معتقد است تجارت و سرمایه‌گذاری آزاد یگانه منبع توسعه و شکوفایی اقتصادی است. این اندیشه بر این پایه استوار است که مکانیسم بازار باید اداره‌کننده سرنوشت بشر باشد.

نسخه فعلی اقتصاد ایران نیازمند تغییر است/تحول درگرو حضور جدی مردم در انتخابات

زرشناس در توضیح بیشتری با بیان اینکه، این نسخه نتایج خوبی به دنبال نداشته و تنها سرخوردگی و نارضایتی عمومی را بدنبال داشته است، افزود: طبیعی است برای تغییر در روند کلان کشور باید نسخه فعلی تغییر کند.

نویسنده کتاب نئولیبرالیسم ایرانی و تهاجم فرهنگی در ادامه، به مسوولان کشور توصیه کرد که به سمت تغییر جهت نسخه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی که درحال اعمال است، حرکت کنند.

نسخه فعلی اقتصاد ایران نیازمند تغییر است/تحول درگرو حضور جدی مردم در انتخابات

نسخه فعلی اقتصاد ایران نیازمند تغییر است/تحول درگرو حضور جدی مردم در انتخابات

وی تاکیدکرد: به طورحتم نسخه کلان فعلی ایران منطبق با منشورات جهانی نشات گرفته از سیاست های غربی است و اتفاقا نسخه ای نیست که بومی و برگرفته از خلاقیت های تئوریک درونی یا مبتنی بر آرمان های ایرانی اسلامی باشد.

پژوهشگر مسائل سیاسی یادآور شد: نسخه نئولیبرالیسم کاملا غربی که از اجرای آن در ایران چندین دهه می گذرد، هر کجای دیگر دنیا هم پیاده سازی شده تنها نتایج تلخ و اسفباری به دنبال داشته و تصور می کنم مسوولان کشور باید به صورت جدی به تغییر این نسخه بیاندیشند.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه یازدهم اسفند همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha