بیست و هشت هزارمین کانون‌ فرهنگی هنری مساجد افتتاح شد+ فیلم

تهران- ایرنا- رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اعلام این خبر که از ابتدای سال تا کنون هزار و ۸۵۰ کانون در مساجد کشور افتتاح شده از آغاز به کار بیست و هشت هزارمین کانون خبر داد.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، حجت الاسلام کمال الدین خداداده روز چهارشنبه -نهم اسفند- در نشست خبری معرفی دستاوردهای ۳۱ ساله کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: از ابتدای سال علاوه بر افتتاح هزار و ۸۵۰ کانون در سطح کشور، ۱۲۸ هزار نفر به سامانه بچه‌های مسجد پیوستند و ۴۴۰ مسجد به شبکه کانون‌های مساجد اضافه شده است. 

وی افزود: ۲۸ هزار کانون در مساجد کشور تاسیس شده و امروز بیست و هشتمین هزار کانون را ابلاغ می کنیم و امیدوارم در آینده نزدیک جشن سی هزار کانون و سه میلیون کاربر را در سال آینده ابلاغ کنیم.

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به استقبال جوانان و نوجوانان از مراسم معنوی اعتکاف گفت: بیش از یک میلیون و صدهزار نفر در مراسم اعتکاف امسال شرکت کردند، که ۳۵۰ هزار نفر از آنان را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند و اگر ظرفیت مساجد بیشتر بود، تعداد بیشتری در این مراسم شرکت می کردند.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات روز جمعه گفت: نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که نرخ مشارکت بیشتر شده و امیدواریم تا ساعت های آینده بتوانیم برخی از افرادی که هنوز تصمیم نگرفته اند رای بدهند را به صندوق ها دعوت کنیم. از بچه های مسجدی می خواهم که نهایت تلاش خود را  برای دعوت مردم به پای صندوق های را داشته باشند تا با مشارکتی بالا در مقابل دشمنان نشان دهیم که مردم برای تغییرات و اصلاحات در روند جاری و قانونی به پای صندوق های رای خواهند آمد. 

کانون های راکد از گردونه ستاد خارج می شوند

خداداده در پاسخ به سوال ایرنا درباره وضعیت برخی کانون های راکد گفت: اعضای کانون های مساجد حقوق بگیر ستاد نیستند و فعالیت های آن ها تبرعی است و پولی دریافت نمی کنند. گاهی فراز و فرودهای کارهای مسجد باعث کم و زیاد شدن فعالیت ها می شود. مثلا یک نفر مسئولیتی در کانون داشته ولی به دلیل جابجایی مکانی یا ازدواج و مسائل دیگر به جایی دیگر رفته است.

وی با تاکید بر پالایش برخی کانون ها که به دلایل مختلف از گردونه فعالیت خارج شده اند، اضافه کرد: ما سقف سنی داریم و مرحله به مرحله کانون های راکد را شناسایی می کنیم تا اگر امکان احیای آن وجود نداشته باشد، آن کانون را به عنوان کانون راکد از آمار قطعی کانون های مجوز دار خارج می کنیم.

۳۸۰۰ مسجد به عنوان پایگاه قرآنی در اطلس کانون ها وجود دارد

این کارشناس مذهبی در پاسخ به ایرنا درباره وضعیت کانون های مساجد که به عنوان پایگاه هایی قرآنی فعالیت می کنند، اظهار داشت: الان سه هزار و ۸۳۰ کانون را می توان در اطلس کانون ها در تارنمای بچه های مسجد مشاهده کرد که امیدوارم تا قبل از ماه رمضان چهار هزار پایگاه قرآنی را در کانون ها افتتاح کنیم. از این تعداد دو هزار و ۱۲۵ پایگاه قرآن درشهرها مشارکت می کنند و هزار و ۷۰۵ کانون نیز روستایی هستند که در طرح مسجد پایگاه قرآن حضور دارند. البته بسیاری از کانون ها به این طرح نپیوسته اند ولی فعالیت های قرآنی دارند.

زنان پرچمداران گفتمان الگوی سوم هستند

وی درباره کانون های تخصصی خواهران در مساجد با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره الگوی سوم که اسلام درمورد زن ارائه داده، اظهار داشت: موضوع گفتمان زن و خانواده را در این کانون ها دنبال می کنیم. ما به سراغ خواهرانی رفتیم که مورد تایید امام جماعت بودندو با مفاهیم ارزشمندی که امامین انقلاب درمورد زن مطرح کردند آشنایی نسبی دارند یا می توان مبانی فکری آن ها را تقویت کرد.

خداداده با اشاره به تاسیس هزار و ۳۰۰ کانون تخصصی بانوان از زنان به عنوان پرچمدارانی یاد کرد که گفتمان الگوی سوم و خانواده را عملیاتی می کنند و اضافه کرد: ماموریت اصلی کانون های تخصصی بحث گفتمان سازی است که سال آینده نشست های تخصصی را دوباره با موضوع جمعیت، سبک زندگی، خانواده و جایگاه زن در اسلام را دنبال می کنند.

برادری بین خرمشهر و بصره

وی درباره مجمع اخوت جهان اسلام به ایرنا گفت: پرونده های اخوت ایمانی بین چند مسجد در بصره و خرمشهر و همچنین در ارزروم با یکی از مساجد تبریز تشکیل شده است و همچنین در خراسان شمالی با یکی از مساجد جامع در هرات افغانستان. مقدمات این جلسات بحث شده و امیدواریم این ارتباط بین ائمه جماعات و نمازگزاران یک مسجد با مسجد دیگر بیشتر شود تا در مرداد سال آینده روز جهانی مساجد شاهد افزایش ارتباطات فرهنگی میان ائمه جماعت، کارگزاران و نمازگزاران مساجد باشیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور درباره ارتباط سایر نهادهای فرهنگی با این مجمع گفت: تعامل هایی با مرکز رسیدگی به امور مساجد به عنوان عضوی از شورای سیاستگذاری این مجموعه صورت گرفته ولی هماهنگی های بیشتر را با وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی داشته ایم.

کانون فاطمیون راه اندازی می شود

وی از عضوگیری اتباع بیگانه برای اولین بار در این ستاد خبر داد و گفت: از چند ماه پیش این عضوگیری آغاز شد که به موضوع اخوت بین مساجد جهان اسلام کمک می کند. اتباع خارجی که در ایران زندگی می کنند، می توانند عضو سامانه بچه های مسجد شوند و با توجه به تقاضای برادران ایرانی و افغانستانی این عضویت و ایجاد کانون های تخصصی با عنوان کانون فاطمیون امکانپذیر است.

سند ملی مسجد در شورای عالی انقلاب فرهنگی است

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آخرین وضعیت سند ملی مسجد گفت: این سند را باید از شورای عالی انقلاب فرهنگی سوال کنید. ما نقشی در تدوین این سند نداریم و فقط به عنوان همکار و معین در کنار تدوین هستیم و تا جایی که اطلاع دارم در مراحل بررسی در کمیته های معین شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

همه مدیران کانون های تهران عضو هیات امنای مساجد هستند
وی درباره عضویت مدیران کانون ها در هیات امنای مساجد گفت: این توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد به صورت رسمی به همه ائمه جماعت ابلاغ شد که مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد به عنوان یک شخصیت حقوقی عضو هیات امنا باشد. این کار از سال گذشته شروع شده و مدیران کانون های همه مساجد تهران به عنوان عضو هیات امنای مسجد انتخاب شدند.

پیوست مسجدی در هیات دولت به تصویب می رسد
خداداده درباره عملکرد مسجدی معاونت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با توجه به دستور رییس جمهور و نگاه ویژه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نه فقط معاونت های وزارت ارشاد حتی بالاتر از آن همه وزارتخانه ها در این زمینه فعال هستند و امیدوارم در قدم های بعدی بتوانیم پیوست مسجدی را در هیات دولت به تصویب برسانیم.

وی افزود: مذاکراتی با کمیسیون فرهنگی دولت داشته ایم و امیدوارم یک بسته پیشنهادی مسجدی به همه وزارتخانه هایی که می توانند خدمتی به مسجد ارائه دهند، تدوین و تصویب شود.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: امسال در برنامه های معاونت هنری، معاونت فرهنگی، انجمن سینمایی جوان و سازمان سینمایی در بحث آموزش و بحث عملیات برای مسجد و کانون های مساجد برنامه هایی دیده شده که جزو شاخص های ارزیابی معاونت ها نیز قرار گرفته است.

کارگروه کانون های اهل سنت تشکیل می شود

وی با اشاره به وضعیت کانون های اهل سنت گفت: دو هزار و هشت کانون اهل سنت داریم که نیازمند برنامه ریزی ویژه و مجزا بود و کارگروهی را با حضور علمای اهل سنت تاسیس کردیم تا ابتدای هر سال برنامه ریزی کنند و برنامه های ویژه ای برای این کانون ها داشته باشند.

خداداده که در این مراسم از پوسترهای اختتامیه مسابقات مدهامتان در استان کردستان، اختتامیه جشنواره ملی تئاتر شبستان و راه اندازی مرکز ارتباطات مردمی مساجد با عنوان همراه مسجد رونمایی کرد، اظهار داشت: امسال ۱۸ هزار نفر در مسابقات مدهامتان در رشته های حفظ، قرائت، ترتیل، اذان و مکبری شرکت کردند و ۲۷۰ نفر به مرحله ملی راه پیدا کردند که این نفرات از ۱۲ تا ۱۴ اسفند در مرحله نهایی این مسابقات در سنندج شرکت خواهند کرد.

رونمایی از سامانه ۸۹۴۰ با حضور وزیر ارشاد

وی از رونمایی سامانه ۸۹۴۰ با عنوان همراه مسجد خبر داد که قرار است ۱۸ اسفند مصادف با سالروز تشکیل ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود. این سامانه به عنوان سامانه ای برای ارتباطات مردمی طراحی شده و مردم می توانند نظرات خود را در این سامانه ارائه کنند. 

جشنواره تئاتر شبستان دوباره جریان بازگشت به مساجد را به رگ های فرهنگی مساجد تزریق می کند

حسین عالم بخش، دبیر نخستین جشنواره تئاتر شبستان گفت: دو هزار و ۶۰۰ گروه تئاتر در کانون های مساجد داریم و از ابتدای سال جاری به دنبال احیای این گروه ها بودیم. مدرسه تئاتر شبستان راه اندازی شد و چهار استادیار در سامانه بچه های مسجد، آثار هنرمندان را بازبینی کرده و با آن ها ارتباط برقرار کردند تا این گروه ها دوباره به مسجد برگردند؛ همچون دهه ۶۰ که در مساجد تبلور نمایش و سرود را داشتیم که به مرور زمان به دلیل بعضی از اشتباهاتی که خودمان انجام دادیم و گسترش برخی مراکز فرهنگی در محلات، مسجد را فقط به عبادت اختصاص دادیم.

مشاور هنری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد افزود: با توجه به نهضت بازگشت به مسجد که با پرچمداری آقای خداداده و دوستان ستاد کانون های مساجد رقم می خورد، جشنواره ملی تئاتر شبستان به دنبال آن است که این جریان را دوباره به رگ های فرهنگی مساجد تزریق کند.

وی افزود: ۵۶۳ اثر از گروه های تئاتری به دبیرخانه رسیده و ۲۸ اثر برای اجرا در مساجد انتخاب شده و در تهران به میزبانی ۱۴ مسجد با حضور مخاطبان مسجدی و محلی از ۱۳ اسفند به مدت چهار روز اجرا می شود و در سالروز تاسیس ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای اختتامیه به دور هم جمع خواهیم شد.

به گزارش ایرنا پس از ماموریتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۲ اسفند سال ١٣٧١ در زمینه ارایه طرح‌هایی برای مقابله با تهاجم فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محول کرد، مقرر شد برای احیای نقش واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد و استفاده بهینه از امکانات و تاسیسات دستگاه‌های دولتی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیاتی را در راستای هدایت و سازماندهی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد ایجاد نماید که این هیات بعد از شکل‌گیری و فعالیت، به ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد شهرت یافت.

شبکه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با حدود ۲۷ هزار کانون، یکی از وسیع‌ترین و موثرترین مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی است که از سال ١٣٧٢ به صورت رسمی آغاز به فعالیت کرده و تاکنون پایگاه صدها هزار نوجوان و جوان علاقه‌‎مند و مستعد بوده است.

ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با رویکرد تاسیس کانون‌ در تمام مساجد کشور، برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده و به افزایش تاسیس تعداد کانون‌ها در هر سال اهتمام ویژه‌ای دارد. هر مسجدی در صورت آمادگی و تمایل با ارایه درخواست کتبی به دبیرخانه‌های استانی و با ارائه مدارک لازم می‌تواند به این شبکه اجتماعی مذهبی وارد و عضو شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha