نقش "هیاتی‌ها" در انتخابات تربت‌ حیدریه

تربت‌ حیدریه - ایرنا - انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، روز جمعه هفته جاری در حالی برگزار خواهد شد که در حوزه انتخابیه تربت‌حیدریه نقش "هیاتی‌ها" بیش از هر گروه دیگری در ستادهای انتخاباتی و البته سطح شهر نمود یافته‌ است.

به گزارش ایرنا، شهرستان تربت‌حیدیه ۲۵۰ هیات عزاداری دارای شناسنامه دارد که قدمت شماری از آنها به دوران قاجار باز می‌گردد، این شهرستان همچنین ۳۵۰ مسجد دارد که اکنون در افزون بر ۲۰۰ باب آن، علاوه بر فعالیت‌های مستمر فرهنگی، نماز جماعت برگزار می‌شود و البته که در چنین فضای بسیار پررنگ مذهبی، نامزدی دست پیش را خواهد داشت که بتواند هیاتی ها را به صحنه بیاورد و از توان و ظرفیت مویرگی آنها استفاده کند.

یک کاسب خرده پای تربت‌حیدریه در پاسخ به این سووال خبرنگار ایرنا که آیا در انتخابات شرکت می‌کنی؟ ضمن دادن پاسخ مثبت، ادامه داد: اما به فلانی رای نمی‌دهم و به فلان کَس دیگر رای خواهم داد.

وی که خواست نامش فاش نشود، دلیل روی آوردنش به نامزد خاص را، تمول مالی بسیار بالای خانوادگی او عنوان کرد و افزود: او هم شکم و هم چشم و دلش سیر است و لذا اگر انشالله رای بیاورد، باید خوشحال باشیم کسی را به مجلس می‌فرستیم تا به جای مال اندوزی و کسب رانت، همه فکر و ذهنش کار برای مردم و همچنین وضع قوانین با هدف بهبود وضعیت معیشتی شهروندان باشد.

وی گفت: اینکه به آن نامزد دیگر رای نمی‌دهم بدان خاطر است که از پشتوانه مالی خانوادگی قوی، برخوردار نیست و وقتی می‌بینم که یک شبه و با کمک مالی بنگاه های اقتصادی تربت‌حیدریه یک زمین خالی را با کلی هزینه تبدیل به ستاد انتخاباتی کرده، مشخص می‌ شود که برای رفتن به مجلس، کیسه دوخته‌ است.

مجلس جای افراد گمنام، امام خادم است

شهروند دیگری نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تمایل به انتخاب افراد شاخص ندارم، زیرا این افراد از سوی تشکل‌های سیاسی و اقتصادی، مورد حمایت قرار گرفته و لذا رفتنشان به مجلس قطعی خواهد بود.

وی افزود: دوست دارم با شکستن رای این افراد، زمینه حضور افراد گمنام اما خادم واقعی را، فراهم سازم زیرا این افراد چون با پشتوانه واقعی مردم به مجلس راه پیدا خواهند کرد، لذا تنها وام‌دار شهروندان هستند.

نقش "هیاتی‌ها" در انتخابات تربت‌ حیدریه

نقش هیات‌های مذهبی در انتخابات این دوره تربت‌حیدریه

بچه مسجدی‌ها و هیاتی‌های تربت‌حیدریه آدم‌های عجیب و غریبی نیستند، اما حتی پولدارهایشان نیز، اهل تشریفات و نشستن روی صندلی و پشت میز نیستند، هیاتی‌ها آموخته‌اند برای برنامه‌ریزی و گرم نگه داشتن مجلس عزاداری ائمه اطهار(ع) و به خصوص امام حسین(ع)، باید دایره‌وار یا هیاتی بنشیند.

نقش "هیاتی‌ها" در انتخابات تربت‌ حیدریه

در یکی از ستادهای انتخاباتی خاص نیز، با وجودی که تعداد زیادی صندلی چیده شده، اما صندلی‌ها خالی و این طایفه خاص یا همان هیاتی‌ها به صورت دایره‌وار، دوزانو یا چهارزانو می‌نشینند و به سخنان نامزد مورد نظر خویش گوش فرا می‌دهند.

در برخی خیابان‌های تربت‌حیدریه نیز پرده‌های تبلیغاتی در عرض خیابان نصب شده است که بر روی آن عنوان "هم سنگرهای مسجدی" خودنمایی می‌کند.

از جمله خصوصیات مهم و بارز هیاتی‌ها آن است که کلیه فعالیت‌های روزانه آنها ابتدا به ساکن برای رضای خداوند است.

نقش "هیاتی‌ها" در انتخابات تربت‌ حیدریه

هیات‌های مذهبی و شبکه‌های اجتماعی

هر چند فعالیت هیات‌های مذهبی چه در مسجد و چه در حسینیه‌ها در ذات خود به ایجاد یک شبکه اجتماعی بسیار گسترده کمک کرده و ریشه فعالیت آنها در تاریخ شیعه، به دوران آل‌زیار و آل‌بویه بازمی گردد، اما از آنجا که برداشت امروز ما از شبکه‌های اجتماعی محدود به گوشی‌های تلفن همراه است، لذا در منطقه تربت‌حیدریه شکل فعالیت هیات‌های مذهبی در شبکه‌های اجتماعی با نوع فعالیت دیگر هواداران کاندیداها، بسیار متفاوت است.

بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا و با تکیه بر یک نگاه آماری، تیم رسانه‌ای یک نامزد در منطقه تربت‌حیدریه با ۲ گروه تلگرامی، نزدیک به پنج هزار دنبال‌کننده آن هم با کلیپ‌های خاص، موسیقی مدرن، نوع عجیب صداگذاری‌ها و خلاصه تمام شیوه‌های نوین ساخت فیلم و کلیپ را به کار گرفته‌است و یا یک نامزد دیگر تنها با یک گروه تلگرامی، نزدیک به سه هزار نفر هوادار را جذب خود ساخته، هر چند آن نوآوری گروه رقیب را ندارد.

اما نامزد مورد حمایت هیاتی‌ها تنها یک گروه تلگرامی، آن هم با نزدیک به هزار و ۴۰۰ هوادار و دنبال‌کننده دارد و بس، ولی نباید فراموش کرد در این گروه تلگرامی خاص کلیدواژه‌هایی مانند "با آل علی هر که در افتاد ور افتاد"،"راه شهیدان ادامه دارد"،"انتشار نوحه‌هایی با موسیقی بسیار آرام"،"#مردان جنگی امیر مختار"، "#صحنه انتخابات صحنه کربلاست" و موارد مشابه بسیار خودنمایی می‌کند.

لذا در این دوره از انتخابات اگر نگوییم حضور پررنگ آنها موجب فرستادن قطعی کاندیدای مورد نظرشان به مجلس خواهد شد، دست کم می توان گفت با قدرت رای شکنی بسیار بالا و البته با خانواده در روز جمعه ظاهر خواهند شد.

به گزارش ایرنا، تربت‌حیدریه در کنار شهرستان‌های زاوه و مه‌ولات یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در تاریخ جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha