برای خدمت به کشور وارد عرصه انتخابات شدم/ مجلس خبرگان می‌تواند بازوی مشورتی نهادها باشد

کرمانشاه - ایرنا - حجت الاسلام والمسلمین مهدی خطیبی نامزد مجلس خبرگان رهبری در استان کرمانشاه معتقد است که این مجلس باتوجه به جایگاه خطیر، سطح سواد و دانش اعضای آن می‌تواند در همه بخش های کشور نقش مشورتی برای نهادهای تصمیم‌گیر داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی خطیبی با حضور در خبرگزاری ایرنا مرکز کرمانشاه خود را ۴۴ ساله و متولد شهرستان سنقر استان کرمانشاه معرفی کرد و افزود: دوره قبل انتخابات مجلس خبرگان رهبری در استان ایلام شرکت کردم و در امتحان مجلس خبرگان هم قبول شدم و باوجود تبلیغات کم ۸۱ هزار رای آوردم اما به مجلس خبرگان ورود پیدا نکردم.

وی گفت: تحصیلات حوزوی را از سال ۷۵ شروع کردم و تا سال ۹۲ طول کشید؛ درس خارج را نزد آیات عظام وحید خراسانی، شب زنده دار، سبحانی، شاهرودی و عندلیب همدانی خواندم و ۱۳ سال است فقه اصول در حوزه علمیه قم تدریس می کنم.

خطیبی به تحصیلات دانشگاهی خود در رشته اقتصاد نیز اشاره کرد و گفت: اکنون علاوه بر فعالیت در حوزه به تدریس درس های اقتصادی کلان و خُرد، پول و بانکداری نیز مشغول هستم.

وی معتقد است که کشورمان امروز نیاز به نیروی تحصیل کرده و متخصص در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد دارد؛ او اظهار کرد: ۲۵ سال مشغول تحصیل و فراگیری علوم فقه و اقتصاد بوده ام و اکنون احساس آمادگی بیشتری برای خدمت به کشورم می‌کنم و از این رو وارد عرصه انتخابات مجلس خبرگان رهبری شده ام.

وظایف مجلس خبرگان باید بیشتر به اطلاع مردم برسد

نامزد مجلس خبرگان رهبری از استان کرمانشاه در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه وظایف مجلس خبرگان رهبری باید بیشتر به اطلاع مردم برسد، گفت: وظیفه اصلی این مجلس انتخاب رهبری و نظارت بر شرایط رهبری بر اساس اصول ۱۰۷، ۱۱۱ و ۱۰۹ قانون اساسی است.

مهدی خطیبی با بیان اینکه مجلس خبرگان رهبری جایگاه مهمی در قانون اساسی دارد، افزود: اعضای مجلس خبرگان رهبری در طول سال به دنبال شناسایی افرادی هستند که شرایط رهبری را داشته باشد و اگر اتفاقی افتاد نیروی جایگزین داشته باشند مانند سال ۱۳۶۸ و رحلت حضرت امام (ره) که اعضای مجلس خبرگان در کمتر از ۱۷ ساعت رهبر جدید را انتخاب کردند.

وی وظیفه اعضای مجلس خبرگان را مهم و خطیر دانست و گفت: اعضای این مجلس علاوه بر اینکه رهبر را انتخاب می‌کنند بر شرایط رهبری هم نظارت دارند. یعنی اینکه باید بررسی کنند که رهبر سه شرط فقاهت، عدالت و داشتن بینش سیاسی، مدیریت، تدبیر، شجاعت و توان جسمی که شروط اصلی رهبری هستند را همچنان دارد یا نه و این وظیفه مهمی است.

نامزد مجلس خبرگان رهبری از استان کرمانشاه در ادامه سخنانش شجاعت را یکی از شروط رهبری دانست و با اشاره به اهمیت این مقوله گفت: در تاریح ایران شاهانی داشتیم که به دلیل ترس و نداشتن شجاعت بخشی از کشور را تقدیم بیگانگان کردند و اگر ما امروز می بینیم که ایران اسلامی در اوج قله قرار دارد مرهون شجاعت و تدبیر رهبر معظم انقلاب است.

مجلس خبرگان ناظر بر شرایط رهبری هستند نه عملکرد وی

مهدی خطیبی اضافه کرد: طبق قانون اساسی مجلس خبرگان ناظر بر شرایط رهبری است و نه عملکرد رهبری. یعنی اینکه وقتی که رهبر انتخاب شد به صورت مستمر مجلس خبرگان سه شرط رهبری یعنی قدرت اجتهاد، عدالت و بینش سیاسی را مورد نظارت قرار می دهد اما عملکرد رهبری را نمی تواند. یعنی اینکه بگویند چرا رهبری رییس فلان زیر مجموعه را انتخاب کرده است؟ این در حیطه اختیارات رهبری است نه مجلس خبرگان.

وی تصریح کرد: مجلس خبرگان رهبری بر اساس قانون وظیفه ندارد که عملکرد رهبری را به صورت موردی نظارت کند و در حیطه اختیارات خبرگان نیست اما بر اساس قانون می تواند شرایط رهبری را بررسی و نظارت کند.

کمیسیون های تخصصی مجلس خبرگان رسالت خطیری دارند

نامزد مجلس خبرگان رهبری از استان کرمانشاه در ادامه سخنانش به فعالیت چندین کمیته تخصصی در مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد و افزود: کمیسیون های تخصصی اصل ۱۰۷ و ۱۰۹ که وظیفه شناسایی و انتخاب رهبری را بر عهده دارند، کمیسیون اصل ۱۱۱ که به بررسی شرایط رهبری در رهبر کنونی می پردازد، کمیسیون فرهنگی، سیاسی، اجتماعی که مسائل کلان کشور را ارزیابی و بررسی می کند، کمیسیون حمایت از ولایت فقیه که از این موضوع که جزو دستاورد عملی و نظری انقلاب اسلامی است دفاع می‌کند و کمیسیون مالی که به امورات مالی مجلس خبرگان می پردازد.

مهدی خطیبی به کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان رهبری به عنوان یکی دیگر از کمیسیون‌های مهم این مجلس اشاره کرد و افزود: این کمیسیون مسائل کلان اقتصادی کشور را با وجود اینکه به لحاظ قانونی در حیطه وظایفش نیست بررسی می‌کند و به نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور مشورت می‌دهد.

وی معتقد است که اعضای مجلس خبرگان رهبری می توانند با جایگاه بالایی که دارند بازوهای مشورتی دفتر رهبر معظم انقلاب باشند چرا که این ۸۸ نفر از سطح علمی لازم برخوردارند و مشورت آنها برای اداره بهتر کشور مفید است.

نهادهای اقتصادی کشور از مشورت های کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان استفاده کنند

نامزد مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنانش بر تقویت کمیسیون تخصصی اقتصادی مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه اقتصاد یکی از مشکلات اصلی کشور است این کمیسیون می‌تواند به صورت تخصصی به این موضوع ورود کند و به وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر بخش های اقتصادی کشور و همچنین مجلس شورای اسلامی مشورت و راهکار ارائه کند.

خطیبی افزود: امروز سفرهای مردم کوچک شده و تورم به ۴۷ درصد رسیده و تولید ناخالص مالی نیز کاهش یافته و از این رو نیاز است که موضوع اقتصاد توسط افراده خبره و متخصص در کمیسیون های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.

وی اظهار کرد: در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبری از مجموع ۱۴۴ نفری که ثبت نام کرده اند چهار نفر تحصیلات اقتصادی دارند؛ کمیسیون اقتصادی را می توانیم فعال کنیم و دنبال کنیم که با دولت و مجلس در تعامل باشند.

آمادگی کمک برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور را دارم

نامزد مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنانش با اشاره به مشکلات اقتصادی گفت: باتوجه به تخصص و تحصیلاتی که در حوزه اقتصادی دارم آماده کمک برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور هستم و می خواهم باری از روی دوش نظام بردارم؛ اگرچه وظیفه اصلی مجلس خبرگان رهبری انتخاب رهبر و نظارت بر شرایط رهبری است اما این مجلس فعالیت های جانبی نیز دارد و می توانیم در حوزه اقتصاد به دستگاه های تصمیم ساز و تصمیم گیر کمک کنیم.

خطیبی افزود: کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان رهبری در با تعامل با نهادهای اقتصادی، مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام می تواند بحث های اقتصادی کشور را در سطح کلان دنبال و کمک کند.

وی اضافه کرد: بنده به همراه چهار نفر دیگر از کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری که در رشته اقتصاد تخصص و تحصیلات داریم اگر بتوانیم وارد مجلس خبرگان شویم، کمیسیون اقتصادی را فعال می کنیم و بازوهای مشورتی مجلس شورای اسلامی و هیات دولت و نهادهای تاثیر گذار در حوزه اقتصادی خواهیم بود.

نامزد مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر کمیسیون های تخصصی و افراد متخصص پشتیبان نهادهای تصمیم گیر باشند این نهادها تصمیمات درستی اتخاذ خواهند کرد و اقتصاد کشور نیز به ریل اصلی خود باز خواهد گشت و وضعیت ثبات نیز در اقتصاد حاکم می شود.

خطیبی گفت: اگر بتوانیم اقتصاد را به ریل اصلی برگردانیم و تورم را کنترل کنیم و رشد اقتصادی را بالا ببریم در بازه زمانی چند ساله اقتصاد ایران ثبات خود را پیدا می کند و از این مشکلات اقتصادی نجات پیدا خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۱۴ شهرستان است و هشت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی و ۲ نماینده در مجلس خبرگان رهبری دارد.

در این دور از انتخابات ۲۴۹ کاندیدای مجلس شورای اسلامی و نیز سه کاندیدای مجلس خبرگان رهبری صلاحیتشان در استان کرمانشاه تایید شده است.

بر اساس اعلام ستاد انتخابات استان کرمانشاه تعداد شعب اخذ رای جانمایی شده در استان هزار و ۶۶۰ شعبه است همچنین در استان کرمانشاه حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بالای ۱۸ سال حق رای دارند.

برای شهرستان کرمانشاه ۱۶ هزار نفر و نیز برای کل استان ۳۲ هزار مجری انتخابات در نظر گرفته شده است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفند ماه برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha