۸ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵:۰۱
کد خبرنگار: 3112
کد خبر: 85399849
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

تکمیل راه های ارتباطی، مهمترین نیاز شهرستان "چرام"

یاسوج-ایرنا- چرام همچون دیگر شهرستان های ۹ گانه استان کهگیلویه و بویراحمد سرشار از ظرفیت های بسیار خوب در حوزه های مختلف کشاورزی، معادن و گردشگری ست که یکی از مهمترین دلایل در شکوفا نشدن این ظرفیت ها بن بست بودن و تکمیل نشدن راه های ارتباطی این شهرستان است.

به گزارش ایرنا، "چرام" یکی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد و مرکز شهرستان چرام حد فاصل شهرهای دهدشت، گچساران و باشت دارای ۲ نوع آب و هوای گرم و معتدل است و دارای ۲ بخش، مرکزی و "سَرفاریاب" با جمعیت ۳۳ هزار و ۵۴۳ نفر در قالب هشت هزار و ۸۹۰ خانوار که تقریبا در مرکز استان واقع شد و بدلیل نبود راه های ارتباطی مناسب در بن بست قرار گر فته است.

تکمیل راه های ارتباطی چرام به دهدشت، گچساران و باشت

توسعه راه های ارتباطی شهرستان چرام این خطه با ظرفیت را از بن بست خارج می کند چرا که توسعه راههای ارتباطی مناسب و ایمن نقش مهمی در شکوفایی یک منطقه دارد.

شهر چرام که از سه مسیر ارتباطی اصلی به مرکز استان و دیگر شهرستان ها و استان ها (چرام به باشت- چرام به یاسوج از جاده سپیدار و چرام به دهدشت) ارتباط دارد اگرچه هر کدام از این راه ها کارکردها و نقش های مهم خود را دارند اما مسیر ارتباطی چرام به "باباکلان"(از توابع گچساران) و بندر گناوه که از دهه های گذشته آغاز شد و به دلیلی تونل "دیل" مسکوت ماند، در صورت راه اندازی نقش اساسی در خروج این شهرستان از بن بست و رونق و شکوفایی آن دارد.

مسیر ارتباطی چرام به "باباکلان" که حدود ۱۷۰ کیلومتر است تاکنون از گچساران تا باباکلان حدود ۲۰ کیلومتر بهره بردار شد و بخش مهم این مسیر ارتباطی از چرام تا گچساران حدود ۶۵ کیلومتر است که در صورت بهره برداری از این مسیر بدلیل کوهستانی بودن و مناطق و مناظر بکر و طبیعی نقش مهمی در رونق گردشگری هر دو شهرستان حدفاصل این مسیر ارتباطی دارد.

بهره برداری از این پروژه مهم که چرام را به جاده ملی پاتاوه-دهدشت متصل می کند برای نزدیکتر نمودن راه ارتباطی از محور بوشهر و بنادر دیلم و گناوه به گچساران و چرام به سمت مرکز کشور (از مسیر پاتاوه به دهدشت) نقش و تاثیر بسزایی دارد.

دیگر مسیر ارتباطی چرام راه ارتباطی چرام به دهدشت است که نقش حیاتی برای این شهرستان دارد چرا که بیشترین مراودات ساکنان این شهرستان با شهردهدشت است که روزانه در رفت و آمد هستند.

جاده چرام به دهدشت که بیش از یک دهه آغاز شد اگرچه در مراحل پایانی است اما هنوز به بهره برداری کامل نرسید و به صورت مستمر شاهد تصادفات جاده ای هستیم، بنابراین تکمیل و ایمن سازی این مسیر حیاتی چرام به دهدشت از مهمترین مطالبات ساکنان این خطه است که نیازمند توجه نمایندگان مجلس برای اولویت گذاری و تخصیص بودجه بهنگام و کافی دارد.

تقویت و ساماندهی جاذبه های گردشگری چرام

تکمیل جاده چرام به "طَسوج" و "چاسه خوار"(از توابع شهرستانچرام) که ییلاقی همه طوایف شهر چرام هست از دیگر مطالبات این خطه است چرا که این مکان های زیبا و سردسیری ظرفیت خوبی برای رونق گردشگری، دامداری و کشاورزی دارد.

شهرستان چرام مکان ها و مناظر زیبای گردشگری همانند "چشمه بلقیس" نگینی در استان، تنگه "شِرو گِرو"، آبشار "طَسوج" و مناطق سردسیری "طسوج" و "چاسه خوار" دارد که ظرفیت خوبی برای رونق این صنعت دارد و در صورت تکیمل راه های ارتباطی و ساماندهی آنها به تقویت مناطق گردشگری و در نتیجه اشتغالزایی و پیشرفت این منطقه زرخیر منجر می شود.

معدن فسفات گنج پنهانی در چرام و حتی سرفاریاب(یکی از بخش های چرام) را دریابید

دیگر ظرفیت های این خطه زرخیز و گمنام چرام، معدن فسفات که مطابق با نظر کارشناسان به عنوان بزرگترین معدن رسوبی فسفات خاورمیانه دارای ذخیره ۳۰ میلیون تن است.

عملیات اکتشاف معدن فسفات این شهر از سال ۱۳۴۹ آغاز و تا سال ۱۳۷۲ به طول انجامید و پس از آن مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی شروع شد. عیار فسفات این معدن بین هفت تا ۳ درصد است که پس از فراوری به خاک با عیار ۱۸ تا ۱۹ درصد تبدیل میشود.

معدن فسفات چرام نه تنها یک طرح منطقه ای و استانی بلکه یک طرح ملی است در صورت راه اندازی اثرات اجتماعی و اقتصادی بسیار خوبی در پی دارد و به قول معاون استانداری زمینه اشتغال۹۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم می‌کند بنابراین نمایندگان مجلس برای رفع مشکل بیکاری جوانان علاوه بر تکمیل راه های ارتباطی، زمینه لازم برای بهره برداری کامل از این گنج پنهان را فراهم کنند.

"سَرفاریاب" یکی از بخش های شهرستان چرام نیز دارای معدن بوکسیت است، معدن بوکسیت بخش سرفاریاب یکی از محدود معادن در کشور است که بنا به‌ گفته کارشناسان بدلیل نبود برنامه و تدبیر لازم تاکنون فایده چندانی برای این خطه نداشته است چرا که روزانه ده‌ها کامیون سبک و سنگین معادن ملی بوکیست در این بخش را به صورت خام به نقاط نامعلومی از کشور انتقال داده می شود که این جابجایی باعث نارضایتی های گسترده مردمی شده است.

با توجه به محرومیت بخش سرفاریاب ساماندهی و بهره برداری از این معدن غنی این بخش و تکمیل زنجیره تولید آن کمک شایانی به پیشرفت این بخش می کند.

تقویت کشاورزی چرام و تکمیل زنجیره تولید آن

شهرستان چرام که یکی از قطب های کشاورزی استان است اما بدلیل بی تدبیری و نبود برنامه های مناسب برای ترویج و توسعه کشاورزی نوین به خوبی از این ظرفیت استفاده نشده است و هم اکنون شاهد خشک شدن باغ های مرکبات و حتی از بین رفتن زمین های کشاورزی این خطه هستیم به گفته یکی از کشاورزان این منطقه کشاورزان مشکلات زیادی دارند و حتی در زمان درو کردن با مشکل نبود کمباین لازم مواجه هستند.

محرومیت زدایی از منطقه "زیلایی" چرام که بی نصیب از امکانات اولیه است

منطقه محروم "زیلایی" از توابع بخش "سرفاریاب" شهرستان چرام که روزگاری بیش از ۷۰۰ خانوار ساکن بودند و ظرفیت های غنی برای رونق کشاورزی و دامداری دارد اما بدلیل نبود راه های مناسب، آب آشامیدنی و حتی فضای آموزشی و بهداشتی اغلب ساکنان این منطقه به حاشیه شهر یاسوج در یک فضای نامناسب ساکن شدند.

بی تردید تکمیل پل "بیدانجیر" (از توابع شهرستان چرام) همجوار جاده ملی پاتاوه-دهدشت که قرار بود شهریور امسال بهره برداری شود در صورت تکمیل و بهره برداری بهنگام از مهاجرت مابقی روستاییان جلوگیری می کند و به قول یکی از ساکنان این منطقه در صورت تکمیل پل "بید انجیر" برگشت بیش از ۶۰ خانوار به این منطقه وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha