مجلس شورای اسلامی ریل‌گذار توسعه مورد نیاز آذربایجان غربی/ یک تغییر نگاه نیاز است

ارومیه- ایرنا- نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه ارومیه در مناظره ای با بیان مواضع خود در حوزه های مختلف، مبارزه با فساد و استفاده از ظرفیت مجلس برای توسعه مورد نیاز آذربایجان غربی را از جمله برنامه ها دانستند؛ برنامه هایی که به یک تغییر نگاه و نگرش نسبت به استان نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مناظره در فضای عمومی بُعد عمومی دارد و در فضای علمی نشان از سختی مناظره با چالش آگاهی است در حالیکه این نشست‌ها و مناظره‌ها در فصل انتخابات همواره یکی از جذابیت‌های انتخاباتی است که مورد استقبال مردم قرار می گیرد.

کاندیداها با مباحثات رو در رو میان مردم و دانشجوها در قالب مناظره فرصت مناسبی برای خود ایجاد می‌کنند تا تفکرات و برنامه‌های خود را اعلام و رسانه‌ای کنند.

فضای دانشگاهی فرصت خوبی برای کاندیداها به شمار می رود تا توان مطالعه و تجربه خود را به نمایش بگذارند و دانشجوها نیز سوالات و دغدغه‌های خودشان را مطرح کنند.

برخی چهره‌های سرشناس سیاسی و داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از این مناظره‌ها استقبال چشمگیری دارند اما عده‌ای نیز با وجود دعوت رسمی، از حضور در نشست‌ها سرباز زده و حتی دلیل عدم پذیرش این دعوت را هم اعلام نمی‌کنند که این مساله گلایه و انتقاد دعوت کنندگان را به همراه داشته است.

دانشگاهیان و دانشجویان نیز در این راستا اعتراضات خودشان را اعلام می‌کنند و در نهایت یکی از نماینده‌های کنونی که داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلیس شورای اسلامی است، به همراه سه کاندیدا دیگر میهمان دانشگاه ارومیه شدند تا در مناظره چهره به چهره شرکت کنند و پاسخگوی سوالات دانشجویان باشند.

حدود ۲۰۰ دانشجو البته به همراه حضور میهمانان خارج از جمع دانشجویی در آمفی تئاتر ساختمان دانشکده علوم منتظر حضور وحید جلال‌زاده، مهدی جوان جهتلو، حسن حاجی ‌نبی‌زاده و حسین شمسی گمیچی هستند که با ورود آنها مناظره آغاز شد.

دانتشجویان با قرار گرفتن در پشت تریبون سوالات خود را مطرح کردند تا این کاندیدها نظرات خودشان را در این خصوص مطرح کنند.

سوال‌هایی چون دغدغه‌های علمی، توسعه، موضوع فساد، دریاچه ارومیه و انتخابات از مهمترین سوالاتی است که از سمت دانشجویان مطرح شد.

وحید جلال‌زاده طبق قرعه کشی اولین نفری بود که به بیان نظرات خود پرداخت و گفت باید از جریانات فساد دوری کنیم و من در دوران استانداری آذربایجان‌غربی تمام تفکرم در مبارزه با فساد بود و در همین میان چند کارشناس و مدیر را نیز کنار گذاشتم.

وی اضافه کرد: از پیشرفت و مبارزه با فساد حمایت می‌کنم و در دوره استانداری سه مجموعه با موضوع فساد و اخذ رشوه درگیر شده بودیم که من در آن زمان دخالت کردم.

مهدی جوان جهتلو کاندیدای دوم نیز با اعلام برائت از فساد و جریان فساد از دیگر کاندیداها خواست تا خود را از این جریانات فساد مبرا کنند.

وی اصافه کرد: شمردن زخم‌ها چیزی نیست چرا که از همه آنان خون می‌چکد و باید به دنبال بستر حل و راهکار بود و نباید مشکلات را به حال خود رها کرد.

حسن حاجی نبی‌زاده نیز سومین فرد شرکت کننده در این مناظره است؛ او اظهار کرد: هر چیزی که از جریان‌های فساد پرور تولید می‌شود را نباید گوش داد و در آن جمع نشست در حالی که برخی به فرامین آنها دامن هم می‌زنند.

وی افزود: اگر دادگاه کسی را در جریان پرونده فساد محکوم کرده؛ حسابش مشخص است اما افرادی که متهم بودند و آبرویشان در رسانه‌ها ریخته شد و سپس مجرم شناخته نشدند، چه کسی پاسخگوی این آبروی رفته است؟ چرا دستگاه قضایی پس از آبروریزی افراد پاسخگو نشد.

حسین شمسی گمیچی نفر آخر در این مناظره بود؛ او هم گفت: پرونده فساد پدر و پسر نمی‌شناسد، چه برادر باشد چه پدرخوانده در هرحال فساد است و مسوول پیگیری آن دستگاه قضایی است و به تصمیم نهایی آن ملاک است.

وی اضافه کرد: این جمع دانشجویی محرم کاندیداها باید باشد و نباید در شفاف سازی مباحث خودداری کرد و اتفاقا همه حرفای گفتنی را باید در جمع دانشگاهی زد.

نوبت به مجری برنامه رسید که او با طرح سوال از کاندیداهای حاضر در جمع پرسید که معمولا نمایندگان در مجلس شورای اسلامی به ۲ گروه راهبر و پیرو تقسیم می‌شوند؛ راهکار کاندیداها برای حل مسائل کلان کشوری چیست و آیا در تعریف این گروه‌ها قرار خواهند گرفت؟

وحید جلال زاده اظهار کرد: برای راهبری در مجلس باید از کشور و روابط بین المللی شناخت کافی داشته باشیم که در صورت نبود آن نمی‌شود برای موضوعات کلان تصمیم نهایی را با قانون گذاری گرفت.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی در واقع ریل گذار توسعه و حل مسایل و مشکلات کشور را انجام می‌دهد و نماینده‌ای که فرق میان تملک و دارایی را نمی‌داند، صرفا وقت و زمان مجلس را ۲۰ دقیقه تلف می‌کند و آخر سر نیز متوجه اشتباه خود نمی‌شود و نباید چنین افرادی از سمت مردم راهی مجلس شوند.

وی با اشاره به موضوع مسکن و اشتغال افزود: مسکن یکی از مباحث مهم و گریبانگیر بخش متوسط جامعه و خانواده‌ها شده است که اتفاقا مجلس در این راستا نقش بسزایی دارد و در کنار آن اشتغال را نباید به عنوان پروژه بلکه به عنوان یک فرآیند دانست.

مهدی جوان جهتلو نفر دوم در قرعه کشی است با بیان اینکه به عنوان تحلیل گر مسائل جامعه دیدگاه متفاوتی از احساس خطر مردم را دارم، اظهار کرد: نگرانی مردم از تحریم و سختی‌ها نیست بلکه نگرانی مردم در بی‌عدالتی از توسعه فساد بی بند و باری است که مقابل چشمان مردم انجام می‌گیرد اما به سرانجام نمی‌رسد.

وی افزود: سرمایه‌داران با ماشین‌های گران خود از یارانه بنزینی استفاده می‌کنند و جریان سوپسید باید به نحوری باشد که مستضعفین از آن استفاده کنند.

وی با قدردانی از برگزاری مناظره در دانشگاه گفت: برگزاری چنین مناظره‌هایی در فضای دانشگاهی موجب ارتقاء سطح فهم و شعور جامعه می‌شود چراکه به عمق مسائل با ارایه راهکار نگاه می‌شود و اتفاقا مسائل نیز بنا به فرموده مقام معظم رهبری باید اصلی و فرعی شوند.

حسن حاجی نبی‌زاده کاندیدای دیگر در این مناظره اظهار کرد: عدالت یکی از حلقه‌های گم شده در جامعه امروز ما است، هر چیزی که معیشت مردم را هدف گرفته عدم شفافیت است و این موضوع باید در سازمان و ادارات شکل بگیرد و عدم ایجاد آن موجب نگرانی مردم است که در نتیجه شاهد رانت‌های کلان می‌شویم.

وی افزود: اگرشفافیت باشد فساد چای دبش و فساد ایران‌خودرو نخواهد بود و هرکدام در نوبه خود تمامی مشکلات ایران را حل می‌کند در واقع منابع زمان دوری از شفافیت تبدیل به فساد می‌شوند.

وی با اشاره به ترک فعل برخی مسوولان گفت: امروز قوانین خوب در کشورمان زیاد است اما پایش و نظارت آن از کمبودهای جامعه ایرانی است و ‌باید کاملا جدی گرفته شود چرا که برخی مدیران به این قوانین پایبند نیستند.

این کاندیدا ادامه داد: وظیفه نماینده آسفالت خیابان‌ها نیست بلکه پیگیری مسائل کلان کشوری است که مستقیم با معیشت مردم سر و کار دارد.

حسین شمسی گمیچی آخرین کاندیدا در ارایه مباحث خود است که با اشاره به دغدغه خود درخصوص فضای مجازی اظهار کرد: یکی از دغدغه ‌های مقام معظم رهبری موضوع فضای مجازی است که بارها مورد تاکید وی قرار گرفته و فرمودند اگر مسوولیت رهبری نداشتم حتما مسوولیت فضای مجازی را برعهده می‌گرفتم.

وی افزود: برخی نماینده‌ها فضای مجازی را به عنوان تهدید نگاه می‌کنند و به فیلترینگ فضای مجازی رای مثبت داده‌اند پس نباید امروز از بستر فضای مجازی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: مردم امروز اعتراض خاموش دارند و اگر قهری از صندوق‌های رای را ببینیم باید ریشه یابی شود نه اینکه در زمان انتخابات مردم را به عنوان مردم ببینیم اتفاقا در زمان نمایندگی باید در کنار مردم بود.

در بخش دیگری از مناظره با جمع بندی مباحث در اختیار هر فرد زمان سه دقیقه‌ای نیز تعریف شد تا آخرین مطالب خود را ارائه دهند.

وحید جلال زاده با اشاره به سوال یکی از دانشجویان در خصوص سرباز حرفه ای گفت: سربازی حرفه‌ای را متاسفانه دولت نمی‌تواند اعتبارات لازم را به ستاد کل نیروهای مسلح تخصیص دهد و همین موضوع سبب کاستی در این زمینه است.

وی در خصوص دیگر سوال دانشجویان گفت: اعتراض یا اغتشاش که سوال پرسیدند را باید جوابش را در ۴۸ سخنرانی که در مساجد و میان مردم داشتم، شفاف کنم چراکه اغتشاش اعتراضی بود که با هجمه‌های دشمن تبدیل به یک جنگ ترکیبی شد.

وی اضافه کرد: اعتراض مردم نسبت به مجلس و دولت را در جمع دانشجویان با مقام معظم رهبری و رییس جمهوری دید که با احترام کامل انتقاد خود را در تریبون‌های دانشجویی اعلام می‌کنند که نشان از وجود فضای نقد در کشور است.

مهدی جوان جهتلو نیز در زمان لحاظ شده خود اظهار کرد: مشکل ما این است که فهم طرح مساله و راه حل را فکرمی‌کنیم که بر عهده کاندیدا است در حالی که با تخصص محدود چرا باید کاندیدا از تمامی موضوعات اطلاعات کافی داشته باشد؟

وی افزود: در خصوص سوال اغتشاش یا اعتراض نیز تبدیل اعتراض به اغتشاش یعنی خفه کردن اعتراض که این موضوع نیز ابعاد بسیاری دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد البته در چنین مناظره‌هایی باید گفت که نیمی از ماجرای انتخابات کشاندن کاندیداها برای جواب دادن است و نیم روی دیگر سکه حاضر نشدن برخی کاندیداها در چنین مناظره‌های دانشگاهی است.

وی با اشاره به موضوع فیلترینگ افزود: در بحث فیلترینگ نیز حوزه مجازی یک جبهه است و شاهد یک جنگ تمام عیار در حوزه فکر و اندیشه هستیم که نیاز به تبیین اساسی در این زمینه است.

وی با اشاره به بدرفتاری‌های رسانه‌ای نیز گفت: امروز برخی خبرنگاران و رسانه‌ها با کارت هدیه گرفتن به دنبال بدرفتاری‌های سیاسی هستند و با شیطنت خاص برای کاندیداها و اهداف آنها کار می‌کنند.

حسن حاجی نبی‌زاده با اشاره به سندآمایش سرزمینی گفت: وقتی در آمایش سرزمینی آذربایجان‌غربی کشاورزی ثبت می‌شد، باید دقت لازم از سمت نمایندگان صورت می‌گرفت چراکه همین استان‌های همجوار به صنعتی بودن معروف هستند در حالی که نگاه به این استان نیز باید نگاه صنعتی در کنار کشاورزی می‌شد.

وی افزود: در این استان نخبه‌ها را فراری می‌دهند و با عدم اعتماد خود اجازه نمی‌دهند مسوولیتی را دریافت کنند در حالی که جنگ هشت سال دفاع مقدس را جوانان مدیریت کردند.

وی بیان کرد: امروز بیایید با استفاده از شفافیت، میزان هزینه کرد تبلیغاتی خود را اعلام کنیم و شفافیت این است که سفره مردم کوچک نشود نه اینکه آن سفره معیشتی را هم زیر سوال ببریم.

حسین شمسی گمیچی نیز در آخرین فرصت مناظره‌ای خود اظهارکرد: در تاریخ این شهر، شهرداری آمد و به هر طریقی دستگیر شد و نماینده‌ها هم پیگیر آن بودند و اتفاقا مجرم هم شناخته شد اما شهر ما خسته از اخبار بد است و نیاز به خبرهای خوب دارد.

وی افزود: برخی نماینده‌ها تبدیل به نماینده قوه قضاییه شده‌اند در حالی که باید سخنگوی مجلس و مردم شهرشان باشند.

به گزارش ایرنا، دانشجویان با سوال‌های بسیار خود منتظر پاسخ کاندیداهای شرکت کنند ه در مناظره بودند اما زمان کم تعریف شده برای آنها موجب شد تا بسیاری از سوالاهای دانشجویان بی‌پاسخ بماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha