میزگرد ایرنا مرکز یاسوج با روسای ستاد بانوان نامزدهای انتخاباتی

یاسوج - ایرنا- انتخابات رکن رعنا و از جمله مصادیق بارز مردم سالاری دینی است که فرصت برابری برای زنان و مردان ایجاد می کند و از این رو زنان به عنوان نیمی از جامعه دراین فرایند از رسالت مهمی برخوردارند.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری جمهوری (ایرنا)مرکز یاسوج راهکارهای بهره گیری مطلوبتر از ظرفیت مساوی انتخابات،حضور موثر،افزایش مشارکت سیاسی و حداکثری زنان در انتخابات پیش رو را با شماری از زنان نخبه در قالب میزگرد دنبال کرده است.

شماری از زنان و فعالان سیاسی در این میزگرد به بیان برخی توانمندی ها و موانع مشارکت سیاسی زنان در عرصه انتخابات پرداخته اند که همپا نبودن حقوق زنان متناسب با توانمندی ها آنها از مهمترین مشکلات این قشر بویژه در انتخابات بیان شده است.

عوامل مختلفی مشارکت سیاسی زنان را با موانعی سخت مواجه می سازد، در میزگرد «نقش زنان در توسعه سیاسی» چالش ها و راهکارهای ارتقای سطح و میزان مشارکت زنان با شماری از صاحبنظران این حوزه مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته است.

۵۰ درصد جامعه ما زن ها هستند و چنانچه این قشر اراده کنند می‌توانند فرد یا جناحی را که مورد تایید آنها است در مسند قدرت قرار دهند و این مهم را هم در انتخابات های گذشته شاهد بودیم اما همچنان آن ها ورود به بسیاری از حوزه های سیاسی و قضایی محروم مانده اند.

عدم درک خودباوری زنان،نبود انسجام بین بانوان در فرایند مشارکت هدفمند سیاسی، تشکیل نشدن تشکل های فعال در حوزه زنان ، بافت ایلی سیاسی ها و وجود تعصبات قومی از جمله مشکلاتی است که زنان دراین میزگرد به عنوان چالش مشارکت سیاسی زنان به آن اشاره کرده اند.

افزایش بینش سیاسی زنان ، توجه به حقوق زنان در عرصه های مدیریتی واجرایی و فراهم شدن فضای عمومی جامعه برای پذیرش توانمندی های علمی و مدیریتی زنان از راهکاری برون رفت مشکلات گریبانگیر زنان برای کاندیدا شدن در انتخابات ها بیان شده است.

زنان فعال سیاسی معتقدند درکهگیلویه ویویراحمد هنوز ساختارهای سیاسی و فرهنگی برای نقش آفرینی زنان در عرصه رقابت مردان چه زمینه واگذاری مسئولیت ها و چه حضور در انتخابات برای انتخاب شدن فراهم نشده و مهیا شدن این بستر به همکاری بین بخشی،حوزهای علمیه و مرکاز فرهنگی ،مدیران سیاسی واجرایی ،رسانه ها وتلاش بیشتر زنان نخبه نیاز دارد.
حدود ۵۰درصد از جمعیت کهگیلویه وبویراحمد را زنان تشکیل می دهد دو زن کاندیدای انتخابات مجلس دهم نیز از صحنه رقابت انصراف دادند.

مشروح این میزگرد به زودی بر روی خروجی ایرنا منتشر خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha