روسیه از «آزادسازی» منطقه «سورنوی» در دونتسک خبر داد

تهران-ایرنا- وزارت دفاع روسیه امروز (سه‌شنبه) از آزادسازی منطقه «سورنوی» در نزدیکی «آودیوکا» در جمهوری خلق دونتسک توسط نیروهای روسی خبر داد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: در منطقه آودیوکا گروه نبرد «مرکز» شهرک سورنوی (Severnoye) را آزاد و مواضع برتری را تصرف کرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته ۴۸۵ سرباز، ۲ تانک از جمله یک تانک «آبرامز» ساخت آمریکا، سه خودروی جنگی پیاده نظام (IFV) شامل «برادلی»، ۶ خودروی زرهی جنگی و ۲ هویتزر «D-۳۰» را در منطقه آودیوکا از دست داده است.

واحدهای روسی همچنین ۹ ضدحمله اوکراینی را در نزدیکی شهرک‌های نووگورودسکویه (Novgorodskoye)، پروومایسکویه (Pervomaiskoye) و پتروفسکویه (Petrovskoye) در جمهوری خلق دونتسک دفع کردند.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، نیروهای مسلح این کشور همچنین «با موفقیت هفت حمله را در مجاورت دونتسک و سه حمله به جنوب دونتسک را دفع کردند.»

پیش از این، وزارت دفاع روسیه ۲۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که ارتش روسیه بر شهر آودیوکا تسلط کامل پیدا کرده است؛ این شهر، یک دژ مستحکم عظیم برای نیروهای اوکراین محسوب می‌شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از آنکه فرمانده کل ستاد نیروهای مسلح اوکراین تائید کرد که نیروهایش پس از ماه‌ها نبرد شدید از شهر آودیوکا عقب نشینی کردند، تصرف این شهر را «یک پیروزی مهم» ارزیابی کرد.

از سوی دیگر، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه پیشتر اعلام کرده بود که اوکراین در جریان عملیات ضدحمله خود در سال گذشته [میلادی]، نزدیک به ۱۶۶ هزار سرباز، ۸۰۰ تانک از جمله بیش از نیمی از تانک‌های «لئوپارد» تحویل داده شده به کی‌یف، ۱۲۳ هواگرد و ۲ هزار و ۴۰۰ قطعه تجهیزات نظامی را از دست داده است.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

۲۴ نفر

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha