دانشگاهیان و نخبگان در مورد انتخابات چه گفتند؟

تهران- ایرنا- مدیران و مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روسای دانشگاه‌ها، نخبگان و به طور کلی جامعه دانشگاهی طی ماه‌های منتهی به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، به عنوان گروهی مرجع ضمن تاکید بر اهمیت انتخابات، بر ضرورت حضور مردم و ایفای نقش دانشگاه به عنوان نهاد آگاهی‌بخش در این روند تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، جامعه دانشگاهی، استادان و دانشجویان، نخبگان و دانش‌آموختگان همیشه نسبت به رویدادها و موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه حساس و در بسیاری موارد نقش‌آفرین بوده اند. انتخابات نیز به عنوان موضوعی سیاسی و تعیین‌کننده سرنوشت و مسیر جامعه از این امر مستثنی نیست و دانشگاهیان به قدر توان خود همواره در انتخابات فعال بوده و بر آن اثر داشته‌اند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان متولی اصلی آموزش عالی در کشور و نهادی که با دانشگاه‌ها، دانشجویان و استادان دانشگاه‌ وابسته مرتبط است؛ به‌ویژه معاونت فرهنگی این وزارتخانه، دانشگاه‌ها و نخبگان دانشگاهی نیز از مدتی قبل در تبیین وضعیت سیاسی کشور و تلاش برای مشارکت آگاهانه مردم اقدامات مختلفی را انجام دادند که هسته اصلی آن تاکید بر ایجاد فضای بانشاط سیاسی در دانشگاه‌ها و حضور همه نامزدها برای تشرح برنامه هایشان بود.

آغاز تمهیدات انتخاباتی وزارت علوم از اول سال ۱۴۰۲

بر همین اساس و به گفته معاونت فرهنگی‌اجتماعی وزارت علوم، تقریبا از ابتدای سال که رهبر معظم انقلاب موضوع انتخابات را مطرح کردند، تمهیدات ستادی لازم در سطح وزارتخانه کمیته و ستادی شکل گرفت که ابلاغیه‌های لازم در این کمیته تدوین و در چند نوبت ابلاغ و به روزرسانی و به روسای دانشگاه‌ها ارسال و چارچوب فعالیت‌ها مشخص شد.

کلانتری در گفت‌وگویی با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا تاکید کرد: کلان‌ترین سیاست وزارت علوم در این موضوع انتخابات رونق دادن به مشارکت در انتخابات بود تا دانشگاه‌ها به واسطه نقش بی‌بدیل خود شور و شعور انتخاباتی را به‌خوبی به مردم منتقل کنند. در همین مسیر به روسا و معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها توصیه شد فضای عادلانه‌ای را برای حضور همه نامزدهای انتخابات فراهم کنند.

در این راستا قائم مقام و مشاور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۲۲ آذر از تدوین بسته سیاستی انتخابات خبر داده بود، همچنین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رویکردها، راهبردها و برنامه‌های پیشنهادی برگزاری «انتخابات پُرشور، ایران قوی» را ۱۲ دی به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور ابلاغ کرد.

افزون بر این، معاونت فرهنگی‌اجتماعی وزارت علوم علوم نیز در نشستی با اصحاب رسانه به تاریخ ۲۵ دی با تاکید بر اینکه هیچ سلیقه سیاسی برای دانشگاهیان و وزارت علوم ارجحیت ندارد، گفت: دانشگاه می‌تواند فرایند انتخابات را عقلانی کند.

همچنین معاون فرهنگی‌اجتماعی وزارت علوم و معاون فرهنگی‌دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشستی با معاون سیاسی وزیر کشور، در تاریخ اول بهمن اقدامات این وزارتخانه‌ها را برای افزایش مشارکت سیاسی دانشجویان در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری تشریح کردند.

برگزاری ۱۷۰۰ نشست انتخاباتی/ برپایی خانه گفت‌وگو در دانشگاه تهران

این اقدامات منجر به فعالیت‌ تشکل‌ها و گروه‌های مختلف دانشجویی در دانشگاه‌ها در زمینه انتخابات شد. به گفته معاون فرهنگی‌اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا ابتدای اسفند بر اساس داده ها تاکنون ۱۷۰۰ نشست انتخاباتی در دانشگاه ‌ها برگزار شده بود.

کلانتری در گفت‌وگویی با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا تاکید کرد: بیشتر برنامه های این معاونت این بوده که دانشگاه را با انتخابات درگیر کند، تشکل های دانشجویی هم خوب وارد شده اند، البته انتظار بیشتری داریم؛ حتی مجموعه های کانونی و انجمن های علمی گفت وگوهای تخصصی در حوزه های تخصصی را با نامزدها شروع کرده اند ولی هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

کلانتری خاطرنشان کرد: در حال حاضر در موقعیتی هستیم که بسیاری تشکل های دانشجویی وارد فعالیت های انتخاباتی در خیابان شده اند و این رونق و شور انتخاباتی را از دانشگاه ها وارد جامعه می کنند.

دانشگاهیان و نخبگان در مورد انتخابات چه گفتند؟

این روزها در تهران تریبون های آزاد در میادین، چهارراه ها و اماکن پرتردد مردمی بر پا شده است. کار اصیلی که دانشگاه در طول تاریخ انجام داده و امسال هم باید به آن عمل کند، این است که از طرفی مطالبات پراکنده مردمی را بتواند صورت بندی کند و از سوی دیگر هم با نقد و مطالبه گری منتقدانه و خردمندانه و عاقلانه خود از برنامه های نامزدها سطح عقلانیت را در کل انتخابات بالا ببرد.

وی همچنین گفت: بر اساس آمار سامانه فرنما و طبق داده ها تاکنون ۱۷۰۰ برنامه مرتبط با انتخابات در دانشگاه ها برگزار شده است، البته برنامه ها بیشتر است و تعداد برنامه های این هفته و هفته آینده بیشتر افزایش می یابد. جلسه ای با روسای دانشگاه های تهران با حضور وزیر علوم برگزار شد، که دکتر زلفی گل در این جلسه تاکید کرد که در دانشگاه ها فضا به همه نامزدها داده شده و از سوگیری های حزبی پرهیز بشود.

با وجود این تدابیر و اقدامات لازم، وزارت علوم و جامعه دانشگاهی نیز در ماه‌های منتهی به برگزاری انتخابات در مورد ضرورت مشارکت مردم در رویداد سیاسی انتخابات با تاکید بر اهمیت نقش این جامعه میان مردم فعال بودند و در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف این موضوع را تببین کردند.

برخی دانشگاه‌ها نیز اقدامات مختلفی را با حضور نخبگان و استادان دانشگاه برای آگاه کردن مردم از روند انتخابات برگزار کردند. دانشگاه تهران برای نمونه شنبه (۲۸ بهمن) میزبان پنجمین خانه گفت‌وگو با حضور اساتید از طیف‌های فکری مختلف و چهره‌های شاخص گروه‌ها و احزاب سیاسی کشور در تالار شهید سلیمانی بود.

رییس دانشگاه تهران در مورد این گفت وگوهای انتخاباتی به خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا گفت: طیف های مختلف سیاسی در فضایی احترام آمیز در خانه گفت و گوی انتخابات دانشگاه تهران دیدگاه های خود را مطرح کردند؛ فضایی که نیاز جامعه نخبگان سیاسی کشور برای تحقق واقعی سیاست های نظام جمهوری اسلامی است.

دانشگاهیان و نخبگان در مورد انتخابات چه گفتند؟

سید محمد مقیمی با بیان اینکه در این نشست اندیشمندان علم سیاست، علم حقوق و همچنین کنشگران مهم حوزه سیاسی کشورمان حضور داشتند، اظهار داشت: معتقدیم که کشور ما ظرفیت های بسیار بالایی در همه زمینه های گفتمانی دارد و کنشگران مختلفی که در کشور ما هستند همه معتقد به نظام جمهوری اسلامی بوده و زیر پرچم جمهوری اسلامی آماده هر نوع فداکاری و تلاش مضاعف هستند.

طیف های مختلف فکری و سیاسی زیر یک سقف جمع شدند و به زعم خیلی ها اتفاق بسیار نادری بود که در کشور ما رخ داد. این نشست اثرات بسیار خوبی داشت و همین گفت و گوی رو در رو و چهره به چهره خیلی از سوءتفاهم ها را برطرف کرد. اینگونه نشست ها عدم درک متقابل را که در عرصه سیاسی کشور وجود دارد، حل می کند البته این را به خوبی می شد در سخنان شرکت کنندگان دید.

رییس دانشگاه تهران اظهار داشت: این نشان می دهد که جامعه نخبگان سیاسی ما تشنه چنین جلساتی است که فارغ از گرایش ها، گروه ها و صف بندی هایی که در جامعه است، بتواند حرف های خود را در یک فضای احترام آمیز و در چارچوب علم، دانش و بصیرت اجتماعی بیان کند. نبود چنین فضاهایی یک خلأ در کشور ما به شمار می رود که نهادهای مختلف در دولت، مجلس و قوه قضاییه که متولی این موضوع هستند باید اینگونه فضاهای گفت و گو را در کشور فراهم کنند.

وی در خصوص برونداد این نشست توضیح داد: برونداد این جلسه این بود که تمام افرادی که از حوزه های مختلف سیاسی و کنشگران علوم سیاسی حضور دارند، روی این موضوع اتفاق نظر داشتند که انتخابات یک رکن مهم مردم سالاری دینی در کشور ما و یک دستاورد مهم انقلاب اسلامی است که باید آن را پاس داشت و مقوله ای است که روز به روز باید جایگاه آن تقویت شود و نمود پیدا کند.

به هر حال ما تلاش می کنیم که هم این مشارکت ها و دیدگاه ها محقق شود و هم اینکه شاهد یک انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری باشیم. امیدواریم با برگزاری این خانه گفت و گوی انتخابات و تریبون های آزادی که در بخش های مختلف دانشگاه تشکل های دانشجویی راه اندازی کرده اند و در دانشکده های مختلف و حتی در بین مردم حاضر شدند، شاهد برگزاری یک انتخابات پرشور باشیم. امروز نیز یکی از تشکل های ما در میدان راه آهن تهران حضور داشت و این نشان می دهد که هم بدنه دانشجویی، هم بدنه هیات علمی و هم بدنه مدیریت دانشگاه نسبت به مسائل کشور که یک نمونه آن انتخابات است، حساس هستند.

وزیر علوم: تاکید بر مرجعیت جامعه دانشگاهی

شماری از مقامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روسای دانشگاه‌ها، تحلیلگران و چهره‌های دانشگاهی نیز در مورد اهمیت نقش دانشگاهیان و مشارکت مردم در انتخابات اظهار نظر کردند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد نقش‌آفرینی دانشگاهیان در انتخابات گفت: دانشگاهیان بر اساس نظرسنجی‌ها بالاترین اقبال را نزد مردم دارند و در مسائل مختلف مانند انتخابات به عنوان مرجع تصمیم‌گذار بین مردم مطرح هستند.

محمدعلی زلفی‌گل اظهار داشت: امیدواریم جامعه فهیم، فرهیخته و فرزانه دانشگاهی با حضور پرشور و نشاط خود در انتخابات زمینه حضور حداکثری مردم را فراهم کنند تا انتخابات پیش‌رو از خرد و عقل جمعی برتری برخوردار باشد.

دانشگاهیان و نخبگان در مورد انتخابات چه گفتند؟

معاون علمی رییس‌جمهور: نخبگان با همه توان در انتخابات

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با دعوت از مردم برای حضور پُرشور و آگاهانه در انتخابات تاکید کرد: همه اهالی زیست بوم علم و فناوری و نخبگان کشور با همه توان در انتخابات ۱۱ اسفندماه اثرآفرینی و اثربخشی خواهند کرد.

روح الله دهقانی فیروزآبادی در پیامی انتخابات را مهم ترین ابزار یک ملت برای اصلاح و پیشرفت جامعه دانست. ما تجربه تاثیر انتخابات را بارها دیده ایم ، قانون جهش تولید دانش بنیان که در مجلس تصویب شد، یک دستاورد بزرگ و ماحصل انتخاب مردم بود.

رییس بنیاد ملی نخبگان ابراز امیدواری کرد: مجلس آینده، مجلس درخشان، پرانرژی و پر از توان برای رقم زدن اتفاقات خوب و آینده روشن تر برای ایران عزیز باشد.

سخنگوی وزارت علوم: مردم برای دانشگاه ارزش قائل هستند

سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، با تاکید بر اهمیت نقش دانشگاهیان در آگاهی‌بخشی به جامعه در انتخابات گفت: هر کنش انتخاباتی در دانشگاه رخ دهد، به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جامعه اثر دارد.

علی شمسی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد نقش دانشجویان، استادان دانشگاه و جامعه دانشگاهی در آگاهی‌بخشی مردم برای شرکت در انتخابات اظهار داشت: تاریخ دانشگاه در کشور ما از ابتدا تاکنون نشان داده است که مردم برای دانشگاه ارزش ویژه‌ای قائل هستند و دانشگاه را مرجع می‌دانند. البته میزان توجه جامعه به دانشگاه و میزان مرجع بودن دانشگاه برای جامعه در طول تاریخ تغییرات و نوسان‌هایی داشته است.

وی ادامه داد: هسته اولیه بسیاری از وقایع سیاسی و اجتماعی در طول دوران انقلاب اسلامی توسط دانشگاهیان؛ استادان یا دانشجویان بوده است یا اصلا در دانشگاه رخ داده است. این امر توجه ویژه ما را به اهل علم، افراد فرهیخته و دانشمندان نشان می دهد.

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: اکنون نیز همینطور است؛ البته نوسان‌ها و تلاطم‌هایی داریم و فضای مجازی امروز خود به مرجع و تا حدی به رقیبی برای حوزه و دانشگاه تبدیل شده است. اما استادان دانشگاه‌ها و دانشجویان هنوز مرجع جدی برای مردم هستند؛ بنابراین کنش‌هایی که در دانشگاه اتفاق می‌افتد هم از طریق رسانه به اجتماع می‌رسد و هم اینکه از طریق دانشجو به خانواده، دوستان و همراهان می‌رسد و او به مرجع تبدیل می‌شود و حرف او سند است؛ زیرا حرف خود را هوشمندانه می‌زند و هر کنشی در دانشگاه رخ دهد به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جامعه اثر دارد.

در انتخابات مجلس شورای اسلامی ۱۴۰۲ هم همین موضوع صدق می کند و اثرگذاری وجود دارد، این اثرگذاری قابل رصد و قابل تامل است.

شمسی‌پور در مورد نقش تشکل‌های دانشجویی نیز در موضوع آگاهی بخشی مردم برای شرکت در انتخابات گفت: این موضوعات که گفتم ناظر به فعالیت هر فرد دانشگاهی بود، کارهای تشکیلاتی اثر بیشتری دارد و ضریب چندبرابری می‌گیرد.

قاعدتا نگاه جامعه به خروجی های کارهای تشکیلاتی نگاه ویژه‌تری است. فضا برای فعالیت برای انتخابات باز است؛ هر تشکلی که قانونمند باشد و مجوز قانونی داشته باشد امکان فعالیت دارد و فضا کاملا باز است و محدودیتی برای فعالیت این تشکل‌ها از نظر وزارت علوم نیست و امکان فعالیت کاملا مهیاست.

دانشگاهیان و نخبگان در مورد انتخابات چه گفتند؟

رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها: انتخابات از مظاهر مردم‌سالاری است

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا با تاکید بر اینکه انتخابات یکی از مظاهر مردم‌سالاری و جمهوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی است، مسیر رفع مشکلات، گلایه‌ها، تامین نیازها و خواسته‌ها را اعمال رای مردمی در انتخاب مدیران کشور بواسطه حضور در انتخابات دانست.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی با بیان اینکه در یکی از قله های اتفاقات مهم کشور قرار داریم، اظهار داشت: انتخابات یکی از مظاهر مردم سالاری و جمهوریت نظام جمهوری اسلامی است که در تمام دوره ها با سختی ها و مشکلات مختلف هم مسوولان التزام به برگزاری آن داشته اند و هم مردم در آن مشارکت گسترده داشته‌اند.

وی با بیان اینکه نتایج انتخابات نیز در هر دوره ای، نظام را وارد جریانی کرده است، افزود: زمانی دشمنان انقلاب اسلامی انتخابات را بواسطه مشکلات جنگ، در زمان دیگر از طریق ایجاد ناامنی و امروز نیز به روش جنگ ترکیبی و شناختی مورد هدف خود قرار داده‌اند.

این در حالی است که مردم به عنوان صاحبان اصلی نظام و انقلاب اسلامی بیشتر و بهتر از همه قدر انتخابات را می دانند.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی، افرادی را که در دنیا با ابزارهای مختلف از جمله رسانه های وابسته ترکیبی علیه انتخابات در ایران فعالیت می کنند، جنایتگران، غارتگران و دیکتاتوران دنیا خواند و افزود: به عنوان مثال در منطقه کشورهایی هستند که هیچ وقت انتخابات مردمی را به چشم ندیده اند یا رژیم های جنایتکار کودک کش فاسدی همچون رژیم صهیونیستی و کشورهای سلطه طلب، دیکتاتور و آسیب دیده از انقلاب اسلامی ایران همچون آمریکا مخالف انتخابات در ایران هستند.

وی با بیان اینکه در واقع انتخابات اراده مردم برای حرکت رو به جلو و رفع موانع کشور است، گفت: اگر گلایه ای هم وجود داشته باشد مسیر رفع مشکلات و رفع گلایه ها و تامین نیازها و خواسته ها به طور طبیعی اعمال رای در انتخاب مدیران کشور به واسطه حضور در انتخابات است.

دانشگاهیان و نخبگان در مورد انتخابات چه گفتند؟

رییس جهاد دانشگاهی: مشکلات نباید مانع حضور در انتخابات مردم شود

رییس جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا با تاکید بر اینکه، وجود برخی مسائل و معضلات در کشور نباید مانعی برای عدم حضور مردم در انتخابات باشد، گفت: حضور همیشگی مردم در صحنه‌های مختلف انقلاب اسلامی به طورحتم مسوولیت و وظیفه مسوولان کشور را بسیار سنگین کرده است.

حسن مسلمی نائینی اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان بیش از ۴۰ انتخابات برگزار شده است؛ این نشان می دهد نظام جمهوری اسلامی به شکل واقعی بر مردم متکی است و مردم به معنای واقعی در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند.

وی با بیان اینکه، در انتخابات مجلس شورای اسلامی، تمام دشمنان داخلی و خارجی دست به دست هم داده اند و قصد دارند انتخابات ایران با مشارکت پایین برگزار شود، تاکید کرد: به طورحتم یکی از وظایف اصلی همه ما این است که با حضور پرشور خود در انتخابات دشمنان را مایوس کنیم و علاقمندی خود را به نظام مقدس جمهوری اسلامی نشان دهیم.

رییس جهاد دانشگاهی همچنین گفت: البته با وجود تبلیغات منفی دشمنان، مردم امسال در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی حضور پرشوری داشتند. امیدوارم مردم در انتخابات مجلس و خبرگان رهبری نیز حضور موثری داشته باشند. هرچند مردم به تعیین سرنوشت خود علاقمند هستند و برای همین منظور نیز در این برهه از انقلاب اسلامی نقش موثر خود را نمایان خواهند کرد.

هرچند مشکلات و معضلاتی در کشور وجود دارد اما این نباید مانع عدم حضور مردم در انتخابات باشد. از طرفی حضور همیشگی مردم در صحنه های مختلف انقلاب مسوولیت سنگینی را بر دوش مسوولان گذاشته است و آنها باید اعتماد مردم به جمهوری اسلامی را با انجام کارهای بزرگ جبران کنند.

مسلمی نائینی در ادامه در ارتباط با حوزه های دانشجویی و نقش آنها در انتخابات پیش رو نیز اظهار داشت: دانشجویان از پیش از انقلاب اسلامی نقش اصلی در جریانات سیاسی کشور و همچنین جنگ و دفاع مقدس و پیشرفت های دهه های اخیر به خصوص در جهاد دانشگاهی داشته اند. پیشرفت هایی که در کشور درحال انجام است، نقش دانشجویان را در این زمینه نشان می دهد. به همین جهت نیز مردم دانشجویان را به عنوان یک مرجع روشنگری و آگاهی بخشی و راهنما در انتخاب افراد اصلح می دانند و به آنها رجوع می کنند.

مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری امور فرهنگی: دانشگاه حس نشاط را در جامعه تزریق کند

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا گفت: انتظار از جامعه دانشگاهی این است که در معرفی نامزدها و صلاحیت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم و مقایسه آن با مجالس مختلف فعال باشند و در این خصوص مردم را آگاه کنند.

محمدمهدی ذوالفقارزاده اظهار داشت: دانشگاهیان هنوز یکی از گروه‌هایی هستند که همچنان مردم به آنها اعتماد دارند و از آنها انتظار دارند در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی به عنوان گروه مرجع عمل کنند و از این گروه مرجع می‌توان برای آگاهی بخشی استفاده کرد. البته خود دانشگاهیان هم باید قدر این فرصت و ظرفیت را بدانند. درست است که برخی افراد جامعه دانشگاهی به دلیل برخی موضوعات در ادوار مختلف، احساس کنند به اندازه کافی به آنها بها داده نمی‌شود.

مدیر کل دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: اما در عین حال از جامعه دانشگاهی همیشه انتظار می‌رود پیشرو باشند و فضای نشاط و پویایی را در دانشگاه و در جامعه دنبال کنند. برای تحقق این امر خود جامعه دانشگاهی هم باید اهل امید، پویا و بانشاط باشد.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: کارکردی که در انتخابات از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود این است که حس دوباره نشاط و پویایی را در جامعه ایجاد و تزریق و دگرگونی را فراهم کند. انتظار از جامعه دانشگاهی این است که در معرفی نامزدها و صلاحیت‌های نمایندگان مجلس و ارزیابی عملکرد و کارنامه مجلس قبل (مجلس یازدهم) و مقایسه آن کارنامه با مجالس مختلف فعالانه وارد شوند و در این خصوص مردم را آگاه کنند.

فضای دانشگاه هم باید به این سمت برود که نامزدها در دانشگاه حضور یابند. این موضوع در جلسات گوناگون با روسای دانشگاه‌ها هم تاکید شده است که بنا بر حضور حداکثری همه نامزدها در فضای دانشگاهی است.

رییس صندوق رفاه: انتخابات مختص مرزهای داخلی نیست

رییس صندوق رفاه دانشجویان، نیز با تاکید بر اهمیت حضور مردم در انتخابات ۱۱ اسفند گفت: حضور مردم و انتخابِ مردم از ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی، یکی از ارکان مهم انقلاب اسلامی بوده است.

مسعود گنجی در خصوص انتخابات یازدهم اسفند تاکید کرد: این روزها در حوالی انتخاباتی دیگر هستیم و مردم میهن مان بار دیگر قرار است در آزمونی مهم سنجیده شوند؛ آزمونِ بهترین انتخاب، چرا که انتخاب نه تنها سرنوشت را معین می کند، بلکه مسئولیت‌آفرین است.

وی با توجه به حال و هوای این روزها و این مهم که اکثریت مخاطبین این ارگان دانشجویان و جوانان هستند پیرامونِ انتخابات پیش رو گفت: در آستانه حلول ماه مبارک رمضان و عجین شدن بهار قرآن با بهار طبیعت، بهار سیاسی انتخابات مهمی را نیز پیش رو داریم که از دو منظر مهم برای کشورمان سرنوشت سازند هم مجلس شورای اسلامی و هم مجلس خبرگان و لازم است که برای انتخابی آگاهانه تمام مردم خصوصا جوانان و جامعه دانشگاهیان به نحوی نیکو و با بصیرت کامل به بررسی پرداخته و انتخابی شایسته نظام داشته باشند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان افزود: موضوع انتخابات فقط مختص به مرزهای داخلی میهن نبوده و به فراخور اهمیت فراوان، فراتر از مرزهای جغرافیایی کشورمان توسعه یافته و بازتاب این مهم به قدری برای جوامع خارج از ایران به‌خصوص دشمنان و معاندان پُررنگ است که ثانیه به ثانیه بازخوردها و مسائل داخلی ایران را رصد می کنند تا بینند چگونه می توانند مسائل را بزرگ نمایی کرده و در کار انتخابات خلل ایجاد کنند.

دانشگاهیان و نخبگان در مورد انتخابات چه گفتند؟

تاکید رییس ستاد انتخابات بر نقش دانشگاهیان در انتخابات

رییس ستاد انتخابات کشور در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا با تاکید بر اینکه دانشگاهیان در جامعه از مرجعیت فکری و اجتماعی برخوردار هستند، گفت: نقش این قشر فرهیخته در مشارکت هرچه بیشتر مردم در انتخابات و برگزیدن نامزدهای اصلح بسیار تعیین کننده و اثرگذار است.

سید محمدتقی شاهچراغی، به وجود نخبگان، اساتید فرهیخته و همچنین افکار و ایده های مختلف سیاسی و اجتماعی و نوع سلایق فرهنگی و قومی در دانشگاه های کشور اشاره کرد و افزود: در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بر اساس سیاست های راهبردی کشور به حوزه علم و آموزش و همچنین توسعه و گسترش مراکز حوزه آموزش عالی، تربیت اساتید و دانشجویان توجه ویژه ای شده است.

وی در پاسخ به این سوال که جامعه دانشگاهی چه نقشی می تواند برای حضور و مشارکت هرچه بیشتر مردم در صحنه انتخابات کشور داشته باشد، تاکید کرد: دانشگاهیان از مرجعیت فکری و اجتماعی بالایی در جامعه برخوردار هستند و نقش این قشر فرهیخته در مشارکت هرچه بیشتر مردم در انتخابات بسیار تعیین کننده و اثرگذار است.

رییس ستاد انتخابات کشور در ادامه، میدان داری دانشگاهیان در آگاه سازی اقشار مختلف مردم به منظور انتخاب افراد مناسب و اصلح و همچنین برگزاری انتخابات پُرشور را بسیار مهم خواند و از این جامعه فرهیخته خواست به دلیل اینکه از مرجعیت علمی و دانشگاهی جامعه برخوردار هستند نقش ویژه ای در این حوزه برای خود ترسیم کنند.

ما معتقدیم انتخابات ضمن اینکه یک موضوع سیاسی است به طورحتم از ماهیت اجتماعی، فرهنگی و حتی امنیتی و آرامش مردم برخوردار است بر همین اساس دانشگاهیان اعم از دانشجویان و اساتید جزو گروه های موثر در موضوع مشارکت مردم در انتخابات هستند.

وی اظهار داشت: مردم همانطور که به مرجعیت دینی و مشاوره با آنها توجه ویژه‌ای دارند، برای دانشگاهیان فرهیخته نیز این نقش را قائل هستند و نظرهای این قشر فرهیخته برای آنها بسیار مهم محسوب می شود.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان: تشریح ضرورت حضور مردم در انتخابات توسط نخبگان

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان نیز در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا با تاکید بر اینکه مشارکت پرشور مردم در صحنه انتخابات از ورود افراد ضعیف، ناکارآمد و بی تجربه به مجلس شورای اسلامی جلوگیری می کند، گفت: مردم با حضور غیرتمند خود پای صندوق های رای افراد نخبه، کاربلد و توانمند را با رای بالا و پشتوانه قوی وارد خانه ملت کنند (هایپر لینک شود).

سیدسلمان افقهی با بیان اینکه حضور نخبگان با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که از آن برخوردار هستند در همه بسترها بی بدیل خواهد بود، چراکه آنها بزرگ ترین مصلحین اجتماعی هستند، افزود: نخبگان با استفاده از همین استعدادهای ویژه ای که از آن برخوردار هستنند، توانسته اند اثرات بزرگی را در بخش های مختلف جامعه داشته باشند.

وی با یادآوری اینکه مردم به طور طبیعی برای آرای نخبگان که از توانمندی های ذهنی و فکری ویژه ای برخوردار هستند، ارزش بسیاری قائل هستند، گفت: بر همین اساس این نخبگان هستند که در حوزه های سیاسی و اجتماعی می توانند پیشران جامعه باشند و افراد و جریان های مختلف در جامعه را جهت دهی کنند و طبیعی است که در بحث های سیاسی و اجتماعی این محل رجوع بودن را برای نخبگان قائل هستند.

حتی شاید اثرات نخبگان در حوزه های سیاسی و اجتماعی از طرف جامعه و مردم بیشتر ملاحظه می شود چراکه تاثیرات نخبگان براین حوزه ها و در زندگی مردم به نسبت حوزه های علمی و فناوری بسیار سریع تر ظاهر می شود.

دانشگاهیان و نخبگان در مورد انتخابات چه گفتند؟

رییس دانشگاه تربیت مدرس: باید به وظیفه خود عمل کنیم

رییس دانشگاه تربیت مدرس هم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، با تاکید بر نقش دانشگاهیان به عنوان مرجع و الگویی برای جامعه در تحولات اجتماعی گفت: قطعا همه ما اهالی دانشگاه‌ها وظیفه داریم در انتخابات شرکت کنیم و سرنوشت خود را با تاثیر در جمهوریت و مردم‌سالاری تعیین کنیم و انتخاب اصلح داشته باشیم.

فرهاد دانشجو اظهار داشت: جامعه دانشگاهی یک جامعه فرهیخته است که مردم همواره به آنها رجوع می کنند برای اینکه بدانند کدام کار را انجام بدهند، بهتر است. در زمینه انتخابات نیز این قشر دانشگاهی می تواند به عنوان مرجع مردمی، نقش تاثیرگذاری هم در افزایش میزان مشارکت و هم در انتخاب فرد اصلح ایفا کند.

وی افزود:‌ بیشترین آثار فعالیت سیاسی دانشگاهیان اعم از دانشجویان، اساتید، اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه ها و مشارکت آنها در امر انتخابات می تواند این باشد که مردم بیشتر به سمت انتخابات بیایند و در نهایت شاهد مشارکت حداکثری باشیم.

دانشجو ادامه داد: دانشگاه ها وقتی که نشان دهند برای سرنوشت کشورشان اهمیت قائل هستند، قطعا مردم هم که بخشی از مراجعه آنها به دانشگاه ها است، برای تعیین سرنوشت آینده خود، مشارکت خواهند کرد.

رییس دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر لزوم مشارکت در برنامه های اجتماعی از جمله انتخابات اظهار داشت: همه ما وظیفه داریم در همه انتخاباتی که در کشور برگزار می شود، شرکت کنیم و اکنون نیز که موعد انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری است، باید وظیفه و تکلیف خود را ادا کنیم.

دانشجو ادامه داد: هر کس که کشورش را دوست دارد و خواهان امنیت و یکپارچگی کشور و ناامید و مأیوس کردن دشمن از تکه تکه کردن کشور است، باید در انتخابات شرکت کند. در واقع هر کس که تمایل دارد حرفی برای آینده کشور داشته باشد، باید بیاید و نقش خود را ایفا کند.

سرپرست دانشگاه امیرکبیر: دانشگاه‌ها از چند جنبه در انتخابات نقش دارند

سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا با اعلام برنامه‌های این دانشگاه برای جلب مشارکت بیشتر در انتخابات مجلس شورای اسلامی، تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های انتخاباتی را مشوق مشارکت حداکثری مردم به ویژه دانشگاهیان در انتخابات پیش‌رو دانست.

علیرضا رهایی با حائز اهمیت دانستن نقش تاثیرگذار دانشگاهیان در جذب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی افزود: دانشگاه ها از چند جنبه می توانند با این موضوع مرتبط باشند؛ در دانشگاه ها تعداد زیادی از دانشجویان، اساتید، اعضای هیات علمی و کارکنان حضور دارند که در بسیاری از شهرها و مناطق کشور به عنوان افراد مرجع محسوب می شوند و خیلی ها به بیان این افراد و نقطه نظرات آنها توجه می کنند. در واقع قشر دانشگاهی به عنوان یک مجموعه نخبگانی مطرح هستند و دیدگاه های آنها برای بسیاری از اقشار مردم بسیار حائز اهمیت است و می تواند الگو و روشن کننده مسیر جامعه باشد.

رییس دانشگاه امام حسین (ع): حضور مردم، مهر تاییدی بر حکومت مردم‌سالاری دینی

همچنین رییس دانشگاه جامع امام حسین (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا با تاکید بر نقش دانشگاهیان در جهاد تبیین به ویژه در ارتباط با انتخابات پیش‌رو گفت: حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای مهر تاییدی بر حکومت مردم‌سالار دینی ایران خواهد بود

محمدعلی حسنی‌آهنگر داشت: دانشگاه های کشور در همه مراحل و نقطه های عطف جمهوری اسلامی ایران، نقش خود را با جهاد تبیین به خوبی ایفا کردند. در انتخابات پیش‌رو نیز دانشگاهیان کشور از آنجایی که برای مردم نقش مرجعیت را دارندنقش پیشرانی را خواهند داشت.

وی افزود: اگر دانشگاه ها بتوانند دستاوردهای انقلاب اسلامی را در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی،فرهنگی، دفاعی و امنیتی به صورت جامع و پیشرفت هایی را که انقلاب اسلامی داشته تبیین کنند و برای این منظور از خانواده های خود شروع کنند و در محله و مساجد محل و کلاس ها خواسته ای را که حضرت آقا داشته در بحث امیدآفرینی داشته اند با بیان پیشرفت ها و تبیین جنگ روانی و اقداماتی را که دشمن داشته است، بیان کنند، در واقع وظیفه خود را انجام داده اند.

رییس دانشگاه جامع امام حسین (ع) ادامه داد: در واقع اگر جامعه دانشگاهی که نزدیک به سه میلیون و ۳۶۰ هزار دانشجو و یک جامعه ۱۰۰ هزار نفری از اعضای هیات علمی دارد، نقش جهاد تبیین خود را ایفا کنند، حماسه بزرگی در یازدهم اسفند ماه خواهیم داشت.

حسنی آهنگر اطهار داشت: اگر دانشگاهیان نقش خود را به خوبی ایفا کنند، حماسه حضور مردم راکه در روز ۲۲ بهمن داشتیم، در پای صندوق های رای نیز خواهیم داشته تا مهر تاییدی بر حکومت مردم سالاری و حکومت دینی ما باشد.

وی در مورد اقدامات دانشگاه جامع امام حسین در این راستا نیز اظهار داشت: سعی کردیم با اقداماتی مانند «ایران بیست» و آمریکا «منفی بیست» یک مقایسه تطبیقی انجام بدهیم از پیشرفت هایی که ایران در ۴۵ ساله اخیر از نگاه نشریات بین المللی و مجموعه هایی که در سازمان ملل بررسی کرده اند، انجام دهیم.

وی افزود: در این راستا در حوزه های پیشرفتی و رتبه هایی را که ایران در عرصه های مختلف به دست آورده است، به زعم سازمان های بین المللی و همچنین میزان افولی که آمریکایی ها داشتند به عنوان کشوری که دشمن اصلی ما است، چاپ کردیم و در اختیار مراکز قرار دادیم و سعی کردیم کمک کنیم به کسانی که در جهاد تبیین دنبال محتوا هستند تا از این اطلاعات بهره وری لازم را داشته باشند.

دانشگاهیان و نخبگان در مورد انتخابات چه گفتند؟

رییس دانشگاه علامه طباطبائی: مجلس قوی، وزیر قوی انتخاب می‌کند

رییس دانشگاه علامه طباطبائی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا با تاکید بر لزوم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو گفت: مشکلات جامعه زمانی حل می‌شود که افرادی در راس امور مانند مجلس شورای اسلامی قرار بگیرند که اصلح و قوی باشند و بتوانند به خوبی نقش خود را ایفا کنند.

عبدالله معتمدی اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی مجلس شورای اسلامی تعیین وزرا است در واقع وزرا رای اعتماد خود را از مجلس می گیرند؛ بنابراین مجلس قوی، وزیر قوی انتخاب می کند و قدرت نظارت و تقنین و قانون گذاری قوی خواهد داشت. اینها وقتی است که ما با مشارکت خود شرایطی را فراهم کنیم که ضمن اینکه افزایش آرا اتفاق می افتد، بتوانیم انتخاب افراد اصلح را داشته باشیم.

یکی از گروه های مرجع در جامعه ما دانشگاهیان هستند. در واقع دانشگاهیان از گروهایی هستند که مردم نسبت به نظر آنها و اینکه آنها به چه مواردی اهمیت می دهند و در مورد چه مسایلی اظهارنظر می کنند، حساس هستند؛ بنابراین در مورد انتخابات هم یکی از گروه های مرجعی که می تواند نقش داشته باشد در فضاسازی و افزایش مشارکت مردم دانشگاهیان هستند.

وی ادامه داد: از این رو، در دانشگاه های مختلف همچون دانشگاه علامه طباطبایی فعالیت هایی در زمینه انتخابات هم در حوزه دانشجویان هم در حوزه اساتید و هم در حوزه کارکنان شکل گرفته است. اصلی ترین هدف این گفت‌وگوها که در دانشگاه ها شکل می گیرد، افزایش مشارکت است و اینکه مردم بیشتری پای کار بیایند.

رییس دانشگاه خواجه نصیرطوسی: شرکت در انتخابات وظیفه است

رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا گفت: شرکت در انتخابات طبق قانون اساسی کشور، حق همه ایرانیان است و طبیعا عقل حکم می کند که همه ما از این حق استفاده کنیم.

امیررضا شاهانی اظهار داشت: تمام انتخاباتی که از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور برگزار می شود، نماد مردم سالاری است و جلوه اینکه مردم یک کشور بتوانند در سرنوشت خود دخالت کنند، چه به لحاظ عملی و چه به لحاظ منطقی، همین شرکت در انتخابات است.

در هر نظام دموکراتیک و مردم سالار، شاخص اینکه مردم چقدر می توانند در سرنوشت خود تاثیر بگذارند، به لحاظ عملی شرکت در انتخابات است. هیچ مکانیزم دیگری در دنیا برای این منظور و برای نشان دادن تاثیرگذاری مردم در تعیین سرنوشت خود به غیر از این شناخته نشده است.

رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: از این جهت این هم یک حق است که همه شهروندان ایرانی دارند و طبیعتا عقل هم حکم می کند از این حق همه ما استفاده کنیم. برای اینکه در سرنوشت خود تاثیرگذاری داشته باشیم.

شاهانی اظهار داشت: از یک بُعد دیگر این یک وظیفه است با توجه به اینکه مردم ما در انقلاب اسلامی شرکت کردند و سلسله ای را بعد از قرن ها سرنگون کردند و به نظام اسلامی رأی دادند،‌ طبیعتا وظیفه هم دارند که این نظام را حفظ کرده و به استحکام آن کمک کنند و طبیعتا یکی از موارد بسیار مهم در بحث استحکام نظام اسلامی همین شرکت در انتخابات است.

وی گفت: بنده به عنوان رییس دانشگاه می خواهم از همه مردم عزیز ایران بخواهم که این حق و وظیفه را به نحو شایسته همانطور که تا به حال هم همین طور بوده است، به نحو شایسته انجام دهند تا روند امور و مسائل علمی کشور دچار وقفه و نقصان نشود و با جدیت بتوانیم در جهت اهداف اسلام و انقلاب حرکت کنیم.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی: مشارکت در انتخابات، یعنی قبول داشتن کلیت نظام

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا گفت: دانشگاهیان نیاز نیست از شخص خاصی حمایت کنند، اصل شرکت در انتخابات به معنای قبول داشتن کلیت نظام است. مردم نباید با انتخابات قهر کنند؛ اگر با انتخابات قهر کنند با نظام قهر کرده‌اند و بیشترین سوء‌استفاده را از این وضع خارجی‌ها و دشمنان برده‌اند و می‌برند.

موسی نجفی در پاسخ به سوالی در مورد نقش دانشگاهیان در آگاه کردن مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مردم به استادان دانشگاه و دانشگاهیان اعتماد دارند؛ زیرا استقلال آنها را قبول دارند و معتقدند که آنها قشر فرهیخته جامعه هستند.

وی افزود: دانشگاهیان نیز نیاز نیست از شخص خاصی حمایت کنند. اصل شرکت در انتخابات به معنای قبول داشتن کلیت نظام است. مردم نباید با انتخابات قهر کنند؛ اگر با انتخابات قهر کنند با نظام قهر کرده اند و بیشترین سوءاستفاده را از این وضع خارجی‌ها و دشمنان برده‌اند و می‌برند. بنابراین باید شرکت کنند، با هر سلیقه‌ای که دارند.

نویسنده کتاب بصیرت تاریخی: اصول شناخت تاریخ تحولات معاصر ایران تاکید کرد: کسانی که نامزد انتخابات می‌شوند، طبیعتا باید اصل نظام و قانون اساسی را قبول داشته باشند و این فقط مربوط به کشور ما نیست و مثلا در فرانسه و آمریکا هم اگر نامزد کنگره یا مجلس سنا یا رییس جمهور قانون اساسی را قبول نداشته باشند، در این صورت کنار گذاشته می‌شوند. هر کسی که قصد دارد وارد مجلس یا نهادهای کشور شود، باید خط قرمزها را بپذیرد و این در همه کشورهای دموکراتیک پذیرفته شده است.

دانشگاهیان و نخبگان در مورد انتخابات چه گفتند؟

رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک: از فضای باز سیاسی نترسیم

رییس پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا گفت: نباید از اینکه فضای جامعه دانشگاهی را از نظر سیاسی با نشاط کنیم، بترسیم. وقتی این نشاط در استاد و دانشجو ایجاد شود، مشارکت دانشگاهیان افزایش می‌یابد.

جواد محمدی در مورد نقش دانشگاه‌ها و دانشگاهیان در آگاه کردن مردم و افزایش مشارکت در انتخابات پیش‌روی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری (۱۱ اسفند ۱۴۰۲) گفت: دانشگاه‌ها همواره به عنوان گروه‌های مرجع مورد توجه مردم هستند و بسیاری از مردم به استاد، دانشجو و دانشگاهیان نگاه می‌کنند تا ببینند چه ملاحظاتی در مورد انتخابات دارند.

وی ادامه داد: از دیگر سو دانشجویان و استادان، مدیران آینده کشور هستند و مسائل را می‌فهمند و می‌توانند راهکار ارائه دهند. خود آنها می‌توانند در مدیریت آینده نظام با حضور در دولت و مجلس نقش ایفا کنند. همچنین اگر ما انتظار داریم مشارکت در انتخابات افزایش یابد، باید زمینه را فراهم کنیم. نباید بترسیم از اینکه فضای جامعه دانشگاهی را از نظر سیاسی با نشاط کنیم.

محمدی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد سیاسی شدن دانشگاه‌ها و فضای مراکز دانشگاهی افزود: مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که کرسی‌های آزاداندیشی باید در دانشگاه‌ها برگزار شوند. باید استاد و دانشجو حرف بزنند و اقناع شوند، وقتی این نشاط در استاد و دانشجو ایجاد شد، اطرافیان خود را هم به شرکت در انتخابات ترغیب می‌کنند. وقتی این نشاط فراهم شد مشارکت دانشجو و دانشگاهی افزایش می‌یابد و همین موضوع در رسانه‌های جدید، فضای مجازی یا رسانه‌های سنتی منتشر و منعکس می‌شود.

ولی شرط ایجاد این نشاط سیاسی این است که روسای دانشگاه ها نترسند و اجازه فعالیت‌های سیاسی را بدهند. آنها می‌توانند این فعالیت ها را طبق چارچوب قانون جهت بدهند.

وی به بیان مثالی پرداخت و گفت: اگر رییس دانشگاه به تشکل دانشجویی اجازه دهد طبق ضوابط و قوانین نشست سیاسی و کرسی آزاداندیشی برگزار کند، شور و نشاط ایجاد می شود یا اینکه تشکل دانشجویی بر اساس چارچوب قانونی گروه های سیاسی مختلف را برای میزگردهای سیاسی و مناظره به دانشگاه دعوت کند. اگر این فرهنگ را در دانشگاه ایجاد کنیم، باعث افزایش مشارکت در انتخابات می‌شود.

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: دشمنان نظام منتظر هستند و اگر مشارکت پایین باشد، طمع کرده و به‌ سرعت دخالت و مسائل متعدد برای کشور ایجاد می‌کنند. وقتی مشارکت بالا رفت، امنیت و پشتوانه نظام و قدرت چانه زنی ما نیز افزایش می یابد و این وظیفه همه ماست که در چارچوب قوانین کمک کنیم این فضای بانشاط در کشور ایجاد شود.

پژوهشگر دانشگاه قم: ضرورت مقایسه گفتمان نامزدها

پژوهشگر حوزه اقتصاد و مدرس دانشگاه قم نیز در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا گفت: برای انتخاب فرد اصلح در انتخابات مجلس شورای اسلامی، مردم باید گفتمان نامزدها را با گفتمان جریانات قدرت و ثروت مقایسه کنند تا بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند.

محمد شربتی ابتدا به اهمیت توجه به اقتصاد مقاومتی و تلاش برخی عناصر قدرت و ثروت جهت مانع تراشی در مسیر اجرای این مهم اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۰ سال است رهبر معظم انقلاب نامگذاری سال را با محوریت موضوعات اقتصادی قرار می‌دهند. تکرار این مساله دو جنبه مهم دارد؛ اول اینکه اهمیت این موضوع در لایه حاکمیت و مردم را مشخص می‌کند و دوم اینکه با وجود آنکه در طول این سال‌ها فعالیت‌هایی جهت تحقق شعار سال انجام شده است اما این تکرار، فاصله زیاد بین آنچه تحقق یافته با آنچه را که باید محقق شود، نشان می‌دهد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امروز اقتصاد به عنوان یکی از متغیرهای اساسی در تمام تصمیم‌گیری‌ها در موضوعات سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی به حساب می‌آید، افزود: سنجش پیامدهای مثبت یا منفی هر تصمیم و تاثیر آن بر فضای اقتصادی کشور مولفه‌ای مهم در تصمیمات مسوولان نظام است.

در همین راستا رهبر معظم انقلاب همواره سیاست‌های مختلفی را در این‌باره مورد تاکید قرار داده‌اند که جامع‌ترین آن را می‌توان در ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، مشاهده کرد.

رییس دانشگاه سوره: نامزدی ۲ هزار استاد برای نمایندگی مجلس

همچنین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس دانشگاه سوره به حضور بیش از ۲ هزار نفر از اساتید دانشگاه در بین ۱۵ هزار نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: به طورحتم در این بین افراد متخصص حوزه های مختلف وجود دارند که در صورت راهیابی به مجلس می‌توانند در بهبود هرچه بیشتر وضعیت فعلی منشا اثر باشند. (هایپر لینک شود)

محمدحسین ساعی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در خصوص ضرورت حضور و مشارکت مردم در انتخابات کشورمان، ذهنیت عدم حضور در انتخابات را به دلیل وجود برخی مسائل و مشکلات اقتصادی گزاره نادرستی خواند.

وی با یادآوری ثبت نام و تایید صلاحیت ۱۵ هزار نامزد با سلایق و دیدگاه های مختلف برای رقابت انتخاباتی دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بهبود فعلی وضعیت کشور را نیازمند حضور جدی و هرچه بیشتر مردم در انتخابات و راهی کردن افراد متخصص و متعهد به مجلس شورای اسلامی دانست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: اگر فردی از جامعه هم احساس می کند وضعیت فعلی کشور در برخی حوزه ها مناسب نیست، اتفاقا برای تغییر و ارتقای وضعیت فعلی، باید در انتخابات حضور جدی تری داشته باشد.

دانشگاهیان و نخبگان در مورد انتخابات چه گفتند؟

تحلیلگر سیاسی: نسخه اقتصاد ایران نیازمند تغییر است

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا از دلایل مشکلات فعلی اقتصاد ایران را اجرای چندین ساله نسخه اقتصاد سرمایه داری غرب دانست و تاکید کرد: ایجاد تغییر در اقتصاد نیازمند مجلس قوی و حضور جدی مردم پای صندوق های رای برای انتخاب نمایندگانی شایسته و کارآمد است.

شهریار زرشناس در خصوص ضرورت مشارکت و حضور مردم در انتخابات با تاکید بر اینکه کشور نیازمند یک تحول بنیادی به خصوص در عرصه فرهنگ و اقتصاد است، افزود: تصور می کنم این مهم باید از دو سوی عدالت طلبی و توزیع عادلانه ثروت و تعمیق فرهنگ آرمان گرایانه اخلاقی انسانی در جامعه دنبال شود.

وی ادامه داد: البته یکی از گلوگاه های راهبردی عینیت و فعلیت یافتن این تحولات با همراهی جامعه، مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه مقننه و همچنین دولت به عنوان قوه مجریه است. این تحول باید به شکل یک طرح در مجلس شورای اسلامی تدوین و تصویب و توسط دولت اجرایی شود و مجلس همچنان از شان نظارتی خود در این خصوص برخوردار باشد.

نویسنده کتاب گفت و گو با امروز که تاملاتی در نسبت اقتصاد با فرهنگ و سیاست است، اظهار داشت: ما برای چنین تحولی نیازمند شکل گیری یک مجلس تحول خواه در ایران هستیم و شکل گیری مجلس تحول خواه برای ایجاد تحول جدی در حوزه های مختلف در کشور یک ضرورت است.

زرشناس همچنین در ادامه مشارکت جدی مردم در انتخابات را از جهت فعلیت بخشیدن به تحول در عرصه های مختلف کشور یک ضرورت خواند و افزود: به طورحتم ایجاد تحول نیازمند حضور گسترده مردم در انتخابات و البته انتخاب افراد ذیصلاح است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که توصیه شما به افرادی که حضور در انتخابات را به دلیل برخی مشکلات اقتصادی تحریم کرده اند، چیست، پاسخ داد: به طورحتم نسخه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور که حدود سه دهه متاثر از سیاست های نئولیبرالیسم اجرا شده است، نیازمند تغییر است.

این پژوهشگر ادامه داد: نئولیبرالیسم از جمله اندیشه‌هایی است که بر مفاهیمی چون بازار، حذف مقررات و حذف مفهوم نفع عمومی یا اجتماع و جایگزینی آن با «مسوولیت فردی» می‌پردازد. نئولیبرالیسم را می‌توان ایدئولوژی درنظر گرفت که معتقد است تجارت و سرمایه‌گذاری آزاد یگانه منبع توسعه و شکوفایی اقتصادی است. این اندیشه بر این پایه استوار است که مکانیسم بازار باید اداره‌کننده سرنوشت بشر باشد.

زرشناس در توضیح بیشتری با بیان اینکه، این نسخه نتایج خوبی به دنبال نداشته و تنها سرخوردگی و نارضایتی عمومی را داشته است، افزود: طبیعی است برای تغییر در روند کلان کشور باید نسخه فعلی تغییر کند.

نویسنده کتاب نئولیبرالیسم ایرانی و تهاجم فرهنگی در ادامه به مسوولان کشور توصیه کرد که به سمت تغییر جهت نسخه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی که درحال اعمال است، حرکت کنند.

بیانیه‌ گروه‌های مختلف برای افزایش مشارکت

افزون بر این، گروه‌های مختلف دانشگاهی در بیانیه‌هایی مردم را به مشارکت در انتخابات خواندند. مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: به عنوان نماینده بخشی از جامعه علمی کشور، از آحاد ملت برای مشارکت گسترده، مؤثر و آگاهانه در انتخابات دعوت می کنیم تا پای صندوق‌های رأی حاضر شده و با انتخاب احسن، در مسیر پیشرفت ایران نقش‌آفرین باشند.

در بخشی از بیانیه شماره ۲۰ مجمع دانشگاهیان انقلاب اسلامی که درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری صادر شده، آمده است: انتخابات پیش ‌رو از جهات مختلف، حائز اهمیت و شایسته توجه است. ایران اسلامی در نقطه مهمی از تاریخ مقاومت و پیشرفت خود ایستاده است. تحریم‌های تمام‌قد قدرت‌های استکباری که هر کشوری را از پای می‌اندازد، در برابر ایستادگی ملت ما، دچار ناکارآمدی و باعث یأس دشمنان شده است.

همچنین معاونان فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور، ضمن دعوت مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای انتخابات پیش‌رو، در بیانیه‌ای اعلام کرد: برای حل مشکلات کشور باید در انتخابات شرکت کرده و دشمنان را مایوس کنیم.

در بخشی از بیانیه معاونان فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور آمده است: جشن تولد ۴۵ سالگی انقلاب اسلامی ایران با رویداد مهم و سرنوشت ساز انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری مقارن شده است؛ مقارنتی که می توانیم آن را چاشنی ایران قوی و کانون پویایی و شکوه و تمدن سازی قرار دهیم. این انقلاب زنده به حمایت صاحبان اصلی آن یعنی مردم است.

همچنین ۲۵۰۰ عضو علمی دانشگاه پیام نور سراسر کشور با انتشار بیانیه‌ای با تاکید بر حضور حداکثری در انتخابات، از آحاد مردم برای حضور با شکوه در انتخابات ۱۱ اسفند دعوت و اعلام کردند: اگر خواهان حل مشکلات کشور هستیم، باید در انتخابات حضور پیدا کنیم.

در این بیانیه آمده است: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی تبلوری تام از مشارکت جمعی در راستای اعتلای جامعه است و بر همه اقشار اجتماعی و به ویژه نخبگان فرض است تا نسبت به برگزاری انتخاباتی رشد دهنده که مسیر پویش حق را در جامعه اسلامی هموارتر می‌سازد، اهتمام ویژه داشته باشند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: مردم شریف ایران در طول دهه‌های گذشته نجیبانه سختی‌ها و مشکلات انقلاب را به جان خریده‌اند تا مسیر اعتلا به سمت قله‌ها فراهم شده و دستاوردهای ارزشمندی در سطح کشور و منطقه از جمله امنیت مثال زدنی کشور به لطف مجاهدت‌های فرزندان این مرز و بوم و مسیر روشنِ ترسیم‌شده توسط امام و رهبری رقم بخورد؛ لذا خطاب به منتخبان انتخابات و جریان‌های سیاسی حامی آنها بیان می‌داریم که در قدرشناسی از این مردم نجیب باید فرصت حضور و نقش‌آفرینی در نظام اسلامی را مغتنم شمرده و از فرصت‌سوزی، اهمال‌ورزی، عافیت‌طلبی و سیاسی‌بازی برحذر باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha