دوخت کاله سنتی شمامه‌بندی مهاباد ثبت ملی شد

مهاباد- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: دوخت کاله سنتی شمامه‌بندی (چاروق دوزی) متعلق به حوزه این شهرستان ثبت ملی شد.

واحد جولایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیرو برگزاری نشست شورای ملی ثبت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به میزبانی آذربایجان شرقی ۲ پرونده‌ میراث ناملموس ارائه شده از سوی آذربایجان غربی مورد تائید اعضای شورای ثبت قرار گرفت.

وی اضافه کرد: مهارت دوخت کاله سنتی شمامه بندی مهاباد و مهارت تهیه پنیر کوپه‌ای در انواع مختلف و مهارت تهیه توربا قاتیغی (چوتدان) از فراورده‌های عشایری و روستایی در فهرست میراث ناملموس و با گستره استانی به ثبت رسید.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد بیان کرد: دوخت کاله سنتی شمامه بندی مهاباد (چاروق دوزی)، متعلق به حوزه شهرستان مهاباد و مهارت تهیه کوپه پنیری به صورت منطقه ای ثبت شده اند.

جولایی بیان کرد: کاله سنتی شمامه از قدیمی ترین پاپوش سنتی ایران که در مناطق کردنشین ایران به خصوص مهاباد بافته و اسم و ترکیب رنگ پاپوش "کاله شمامه" از میوه کوچک خوشبو که از رنگ های قهوه ای، قرمز به اسم دستبو برگرفته و جنس چاروق از پوست حیوانات است.

وی گفت: در گذشته به دلیل اینکه این پاپوش از چرم طبیعی حیوانات بود تنها در فصل زمستان استفاده می شد و در تابستان و بهار هم کفش های سفید (کلالش) مورد استفاده قرار می گرفت.

به گزارش ایرنا، استاد رحمان هرمزیاری تنها بازمانده نسلی است که از قدیم در ساخت و تولید این نوع پاپوش مهارت داشتند و این هنر را از پدربزرگش به ارث برده است.

خانواده هرمزیاری در مهاباد به نامه خانواده کاله بندی از قدیم از شهرت خاصی برخوردار بوده و چندین نسل گذشته آنها در ساخت کاله مهارت داشتند.

مهارت دوخت کاله شمامه بندی(چاروق دوزی) شهر مهاباد به شماره ۲۹۴۸ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha