بودجه سال آینده شهرداری تربت‌حیدریه هفت هزار میلیارد ریال اعلام شد

تربت‌حیدریه- ایرنا- رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه بودجه سال آینده شهرداری را هفت هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: از این میزان ۵۳ درصد بودجه، عمرانی و بقیه بودجه، جاری خواهد بود.

به گزارش ایرنا، مهدی جهانشیری روز چهارشنبه در نشستی خبری افزود: این در حالی است که در برنامه راهبردی شورای پنجم، بودجه سال ۱۴۰۳ را، مبلغ ۲ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال در نظر گرفته‌ بودند که این برنامه با ضوابط و تورم مطابقت نداشت.

وی ادامه داد: با توجه به نرخ اعلامی تورم از سوی منابع رسمی باید لایحه درآمدی با ۴۴.۶ درصد افزایش نسبت به امسال تعیین می‌شد اما با توجه به وضعیت موجود، تنها تا ۳۶ درصد افزایش یافت.

او اضافه کرد: تا پایان دی ماه امسال، تنها ۵۲.۸ درصد بودجه پنج هزار و ۲۲۰ میلیارد ریالی سال‌جاری محقق شده‌ است و با وجود این که سه ماه آخر سال برای شهرداری فصل پُر درآمدی است با این حال تمام بودجه محقق نخواهد شد.

۳۰۰ میلیارد ریال هزینه جمع‌آوری پسماند

رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه به یکی از برنامه‌های سال آینده در لایحه درآمدی اشاره و اظهار کرد: در ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها و در حوزه خدمات شهری، جمع‌آوری زباله باید با دریافت مبلغی از شهروندان محقق شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است و این در حالی است که هزینه جمع‌آوری زباله و دفن پسماند در سال‌ جاری ۳۰۰ میلیارد ریال بوده و به ناچار از محل عوارض نوسازی، تامین شده که در واقع تخلف است.

جهانشیری افزود: هزینه جمع‌آوری‌ زباله و دفن پسماند طی سال آینده حدود ۴۰۰ میلیارد ریال تعیین شده است که از محل سرفصل نوسازی تامین خواهد شد.

وی‌ در تشریح چگونگی محاسبه هزینه محله‌ها و پرداخت آن نیز اظهار کرد: در لایحه درآمدی حوزه خدمات شهری، عدالت را برقرار و مناطق شهری به سه منطقه کم‌ برخوردار، نیمه برخوردار و برخوردار تقسیم شده است.

مناطق برخوردار معمولا زباله بیشتری تولید می‌کنند

رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه گفت: در مناطق برخوردار معمولا تولید زباله بیشتر است و لذا باید هزینه بیشتری پرداخت کنند که در سرفصل نوسازی برای هر واحد مسکونی سالانه ۶ میلیون ریال، برای مناطق نیمه برخوردار چهار میلیون ریال و برای مناطق کم‌برخوردار نیز ۲ میلیون ریال تعیین شده است.

جهانشیری در ادامه از وصول مطالبات به عنوان یکی از چالش‌های مهم شهرداری نام برد و میزان آن از دستگاه‌های اجرایی را چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال معادل تقریبا بودجه یک سال این نهاد خدمات اجتماعی عنوان کرد و افزود: هیچ اهرم قانونی به جز تهاتر یا ماده ۷۷، برای وصول مطالبات نداریم.

وی شهروندان تربت حیدریه را نیز به شهرداری بدهکار اعلام کرد اما رقم آن را اعلام نکرد و ادامه داد: هنوز ممیزی انجام نشده است و حال آن که طبق قانون درآمد پایدار شهرداری‌ها، ۲.۵ درصد قیمت منطقه‌ای و ارزش املاک باید در عوارض لحاظ شود.

رییس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر تربت‌حیدریه فقدان تعیین ممیزی دقیق را درون سازمانی دانست و گفت: افرادی در شهرداری هستند که تمایل به حرکت به سمت ممیزی ندارند و با وجود مکاتبات مکرر از سوی شورا، هر بار بهانه‌ای مطرح می‌کنند و این در حالی است که وصول مطالبات از شهروندان برای شهرداری، درآمد بسیار سرشاری به همراه خواهد داشت.

جهانشیری افزود:شهرداری تربت حیدریه طی سال نزدیک به ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال از منابع ارزش افزوده، دریافت می‌کند و اگر این مبالغ نباشد، با چالش جدی مواجه می شود.

وی ادامه داد: تخفیف برای پرداخت‌ نقدی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد لحاظ شده است و به تبع آن برای پرداخت‌ اقساطی نیز معادل نرخ سود بانکی حدود ۲۳ درصد اعمال می‌شود.

رییس کمیسیون اقتصادی شورای شهر تربت‌حیدریه گفت: همچنین صدور مجوز برای نماسازی شهر ۲ ماه رایگان است و اگر در این مدت انجام شود، مبلغی دریافت نخواهد شد و برای دیوارکشی نیز، مجوز رایگان صادر می شود تا نمای شهری زیبا و ایمن‌سازی شود.

جهانشیری افزود: تا زمانی که هزینه‌های جاری زیاد باشد و در ماه ۱۹۰ میلیارد ریال برای ۸۵۷ نفر حقوق و مزایای پرسنلی پرداخت کنیم با چالش مواجه خواهیم بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha