۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۰:۵۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85400908
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

روایت نیوزویک از پیشروی روسیه و تلاش ژنرال آمریکایی برای توجیه شکست‌های اوکراین

تهران-ایرنا- رئیس سابق سازمان اطلاعات جاسوسی آمریکا (سیا) با اذعان به پیشروی‌های «فزاینده» روسیه در جنگ با اوکراین مدعی شد که ناکامی کی‌یف و عقب‌نشینی آن از برخی مناطق، به‌دلیل تاخیر در ارسال کمک نظامی غرب بوده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، دیوید پترائوس ژنرال بازنشسته آمریکایی و رئیس سابق سیا مدعی شد که پیشروی مسکو با تلفات انسانی «باورنکردنی» همراه بوده است و کرملین در نهایت به یک نقطه عطف خواهد رسید.

این اظهارات ساعاتی بعد از آن مطرح شد که الکساندر سیرسکی فرمانده کل ستاد نیروهای مسلح اوکراین، عقب‌نشینی از شهر آودیوکا را که از زمان آغاز حمله مسکو در سال ۲۰۱۴ در اختیار نیروهای کی‌یف قرار داشت، اعلام کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه پس از اعلام این عقب‌نشینی از سوی فرمانده اوکراینی، تصرف این شهر را «یک پیروزی مهم» ارزیابی کرد.

پترائوس که به نوشته نیوزویک جزو «روشنفکران جنگجوی» آمریکایی محسوب می‌شود در توجیه این شکست اوکراین مدعی شد: خروج از یک شهر ویران شده «یک تصمیم تاکتیکی درست بود».

وی که سابقه رهبری نیروهای ائتلافی در جنگ عراق و افغانستان را داشته، ادعا کرد که این منطقه در واقع فقط یک قطعه زمین است که از نظر راهبردی مهم نیست. این (شهر آودیوکا) اساسا کاملا ویران شده است و فکر نمی‌کنم که کنار گذاشتن و اجازه دادن به روسیه برای کنترل آن، اهمیت زیادی داشته باشد. در واقع، این عقب‌نشینی خط دفاعی را ساده می‌کند.

ادعاهای پترائوس در حالی مطرح شده که ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین این هفته اعتراف کرد که از فوریه ۲۰۲۲ تاکنون ۳۱ هزار سرباز اوکراینی کشته شده اند؛ اعترافی نادر از تلفات جنگ از سوی کی یف که به وضوح فشار بر نیروی انسانی این کشور را نشان می دهد. البته زلنسکی فاش نکرد که چه تعداد از نیروهای اوکراینی در همین دوره زخمی شده اند.

پترائوس در ادامه توجیهات خود درباره شکست اوکراین، با اشاره به روند کند ارسال تانک‌های غربی، موشک‌های دقیق دوربرد، مهمات خوشه‌ای برای توپخانه و موارد دیگر به کی یف گفت: «ما تصمیمات حیاتی را به تعویق انداخته‌ایم. چنین تاخیرهایی به نابودی ضدحمله تابستانی اوکراین در سال ۲۰۲۳ کمک کرد» و آن را یکی از «فرصت های از دست رفته» برای کی یف و غرب تبدیل کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha