نامزد انتخابات مجلس: برای کمک به ارتقای جایگاه ملی و توسعه اردبیل وارد عرصه شدم

اردبیل- ایرنا- نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین با تشریح مساله‌ها و مشکل‌های پیش‌روی این استان در حوزه‌های گوناگون گفت: برای کمک به ارتقای جایگاه اردبیل در سطح ملی و اجرای سند توسعه استان وارد عرصه رقابت در انتخابات پیش‌رو شده‌ام.

غفور پاک‌نهاد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به سابقه فعالیت خود در قوه‌های مجریه، مقننه و قضاییه اظهار کرد: با توجه به نیاز استان و آشنایی که با مساله‌ها و مشکل‌های منطقه دارم و تجربه‌ای که در این سال‌ها در نتیجه حضور در سمت‌های مختلف به‌دست آوردم، پا به عرصه رقابت در انتخابات پیش‌رو گذاشتم.

این نامزد انتخابات وظیفه‌ اصلی نمایندگان را قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین برشمرد و بیان کرد: کسی که بخواهد به عنوان نماینده مردم از طریق انتخابات وارد مجلس شود، نخست باید خودش به قانون که در آن نحوه ثبت‌نام، فصل تبلیغات و شمارش آرا مشخص شده است، احترام بگذارد.

محل تامین منابع مالی نامزدها باید مشخص شود

وی با تاکید بر اینکه به صورت مستقل با هزینه شخصی وارد رقابت‌های انتخاباتی شده است، تصریح کرد: باید به سمتی برویم که محل تامین منابع مالی تبلیغات هر نامزد مشخص باشد و رسانه‌ها نیز به عنوان نمایندگان افکار عمومی به موضوع حساس‌تر شوند و از نامزدها در این زمینه مطالبه‌گری کنند.

پاک‌نهاد با اشاره به ضرورت ارتقای فرهنگ و آگاهی عمومی نسبت به انتخاب اصلح و شایسته، بیان کرد: نمایندگان نباید به هیچ صورتی یکدیگر را تضعیف کنند، چرا که شاید در منطقه نمود چندانی نداشته باشد اما در سطح کشور اثر زیادی دارد و حتی می‌تواند به تضعیف جایگاه استان منجر شود.

وی با تاکید بر اینکه امروز ما به عنوان مسئول حق غفلت و عذرخواهی نداریم، گفت: مردم برای این انقلاب و نظام باید چه کار می‌کردند که نکردند، با این وجود در حال حاضر مردم نسبت به عملکرد دستگاه‌ها ناراضی هستند و اعتقاد دارم تا زمانی که هر کس در جایگاه خودش نباشد، شرایط تغییر نخواهد کرد و شاخصها تغییر نخواهد کرد.

این نامزد انتخابات مجلس از حوزه اردبیل، نیر، نمین و سرعین تشریح کرد: استان ما درگیر چندین مشکل است که برخی مسائل جنبه محلی و برخی جنبه ملی دارند؛ از جمله ضرورت اصلاح و نوسازی بخش کشاورزی و تامین آب یا بحث گردشگری که ملی است؛ یا می‌توان به حدود یک هزار و ۶۰۰ طرح نیمه تمام اشاره کرد، درآمد سرانه مردم نصف میانگین کشوری بوده و کسب و کار در استان هم به همان شکل است.

سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب، مبنای برنامه‌ریزی

پاک‌نهاد عنوان کرد: حق‌آبه دشت مغان از رود ارس به ۸۵۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته و همین میزان هم به طور کامل محقق نمی‌شود، نرخ بیکاری رسمی حدود ۱۱.۷ درصد تا ۱۲ درصد است و در نتیجه این شرایط خانواده‌های کم‌برخوردار در معرض آسیب‌های اجتماعی هستند.

وی اضافه کرد: اگر ورزش را به سلامتی پیوند نزنیم، به موضوع مسکن و اشتغال نسل جوان توجه نکنیم، بحث تشکیل خانواده هم برایمان آرزو می‌شود، در حالی که خانواده بنیان جامعه اسلامی است و همه برنامه‌ریزی‌ها باید در راستای حفظ قداست خانواده باشد.

نامزد انتخابات مجلس از حوزه اردبیل، نیر، نمین و سرعین با اشاره به تبیین کامل، جزیی، کارشناسی و قابل اجرای سیاست‌های کلی آمایش سرزمین برای مناطق مرزی از سوی مقام معظم رهبری، بیان کرد: سیاست‌های کلی به عنوان اسناد بالادستی برای ما به عنوان معتبرترین منبع قانون‌گذاری است و هر لایحه‌ای که دولت ارایه کند، مجلس می‌تواند میزان همخوانی با آنها را بررسی نماید.

وی حدود ۳۸۲ کیلومتر مرز بین استان اردبیل با کشور جمهوری آذربایجان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: شرایط کنونی استان نشان می‌دهد که نتوانستیم در راستای تحقق کامل سیاست‌ها حرکت کنیم؛ زیرساختهای مناطق مرزی استان باید در حدی باشد که این مناطق بتوانند تعامل‌های منطقه‌ای، ملی و فرامرزی علمی، فرهنگی، مهارتی و ورزشی داشته باشند.

پاک‌نهاد ادامه داد: استان ما بیش از سه هزار سال سابقه تمدنی، از میراث تاریخی و فرهنگی پرباری برخوردار بوده و می توان ادعا کرد کل اردبیل خود یک میراث تاریخی است و سوای بقعه شیخ صفی‌الدین اثرهای با ارزش متعدد و متنوعی در نقاط مختلف اردبیل وجود دارد.

این نامزد انتخابات مجلس از حوزه اردبیل، نیر، نمین و سرعین گفت: سرعین به دلیل برخورداری از مجتمع‌های آبدرمانی با توجه به آب و هوای خوبی که دارد، می‌تواند به بهترین شهر گردشگری تبدیل شود و پیست اسکی آلوارس نیز در صورت تجهیز می‌تواند در سطح منطقه‌ای و ملی فعال باشد.

وی خاطرنشان کرد: گوشه‌ دیگری از استان اردبیل در نزدیکی جنگل‌های فندوقلو ظرفیت احداث پیست اسکی روی چمن داریم و در کنار این شهرستان نمین و شهر عنبران ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند به مرکز تولید و صادرات صنایع دستی تبدیل شود.

پاک نهاد افزود: در کل کشور تنها جایی که می‌تواند بحث نوسازی کشاورزی مطرح شود، دشت مغان است؛ اگر بودجه مورد نیاز و حق‌آبه دشت مغان تامین شود، دو سوم از زمین‌های منطقه می‌تواند زیر کشت برود که به طور مسلم رونق اقتصادی، تامین معیشت و کاهش بیکاری را به همراه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: استان اردبیل ظرفیت‌های قابل توجهی در بخش معدن و صنایع مرتبط به‌ویژه مس دارد که با بسیاری استان‌های مطرح قابل مقایسه است یا در بحث سنگ‌های زینتی امکان رقابت با محصولات کشور تایلند را دارد.

تدوین سند توسعه استان در هشت محور

این نامزد انتخابات مجلس از حوزه اردبیل، نیر، نمین و سرعین اضافه کرد: اگر نماینده‌ای بخواهد تنها در پی منافع منطقه خود باشد و دولت هم به کارهای روزمره برسد، همچنان درجا خواهیم زد یا وضعیت‌مان از این هم بدتر خواهد شد؛ از این رو سند توسعه استان در هشت محور آماده شده است که اگر مردم به اینجانب اعتماد کنند، برای اجرای آن تلاش خواهم کرد و اگر شخص دیگری هم رای بیاورد، آماده هستم تا سند را در اختیارش قرار دهم.

وی با تاکید بر لزوم تنظیم سند توسعه استان بر پایه قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه کشور و اولویت‌های پیشرفت استان تصریح کرد: پیگیری لازم و کافی در روند اجرای سند توسعه از سوی نمایندگانی یکدل، متحد و مصمم و همکاری و هماهنگی نماینده عالی دولت با مشارکت اثربخش عمومی و نظارت نماینده ولی‌فقیه در استان امکان‌پذیر است تا به رضایت عمومی و رشد اقتصادی مناسب منجر شود.

پاک‌نهاد ضمن دفاع از شفافیت در نهاد قانونگذاری گفت: تاسیس صندوق حمایت از تامین مسکن خانواده جوان، تشکیل تعاونی‌های اقتصادی بخشی و شهری و استفاده از بودجه عمومی و تسهیلات بانکی و سازمان‌های عمومی غیردولتی، تاسیس مراکز ورزشی، باشگاه‌های هنری، تاسیس دفتر مشترک نمایندگان از اولویت‌هایم در صورت کسب رای خواهد بود.

به گفته وی، خودداری از هرگونه دخالت نمایندگان در فرایند امور اجرایی به ویژه در امور اشتغال و انتصاب، رعایت کامل قسم‌نامه موضوع اصل ۶۷ قانون اساسی و توجه کامل به رعایت امانت، عدالت و پاسداری از مبانی جمهوری اسلامی و تامین مصالح و نیازهای اصلی مردم و پاسداری از حقوق زنان در امور اجتماعی، مدنی، قضایی و تامینی از الزام‌های سند توسعه است.

این نامزد انتخابات مجلس همچنین برگزاری نشست‌های منظم و مستمر مجمع نمایندگان استان و پیگیری تصمیم‌ها و مصوبه‌های آن، کسب نظر نخبگان و استادان دانشگاه در تنظیم شناسه تخصصی و علمی لایحه‌ها و طرح‌ها و تطبیق آنها با سیاست‌های و قوانین بالادستی را از دیگر الزام‌های سند توسعه برشمرد.

وی اضافه کرد: مجمع نمایندگان هر استان با وجود گرایش‌های مختلف مسائل استان را هم براساس اولویت بندی پیگیری می کنند اما تا کنون این اتفاق در استان اردبیل نیفتاده است؛ به طوری که چند سال پس از تصویب منطقه آزاد تجاری هنوز بر سر انتخاب یک اسم به توافق نرسیدند.

پاک‌نهاد یادآور شد: در حالی از سال ۱۳۹۰ می‌شنویم که پروژه راه‌آهن میانه- اردبیل در آستانه افتتاح است، در بحث آزادراه و بزرگراه ۵۰ درصد از میانگین کشوری عقب هستیم؛ در حالی که اگر چنین پروژه‌ای برای ما اولویت داشته باشد، همه نمایندگان تلاش می‌کنند تا از منابع مختلف اعتبار مورد نیاز آن را تامین و پروژه را هرچه سریع‌تر تکمیل نمایند.

ضرورت تشکیل کمیسیون تخصصی خانواده

این نامزد انتخابات مجلس از حوزه اردبیل، نیر، نمین و سرعین در ادامه گفت: بر اساس اصل ۱۰ قانون اساسی، خانواده بنیادی‌ترین نهاد جامعه است و باید این پرسش را پرسید که در ۱۱ دوره گذشته برای حفظ قداست و نگهداری مناسب از این نهاد چه کار شده است.

پاک‌نهاد بیان کرد: نهاد خانواده چنان اهمیتی دارد که باید به طور حتم یک کمیسیون تخصصی بانوان و خانواده تشکیل شود؛ کمیسیونی که تنها به حرف زدن بسنده نکند و با حضور افراد دارای بالاترین درجه‌های علمی ، قوانین کاربردی تصویب کنند.

وی تصریح کرد: باید نیازهای بانوان بی‌سرپرست، بدسرپرست یا خودسرپرست تامین شود تا بتوانند زندگی راحتی داشته باشند و برای این امر هم ظرفیت، هم امکانات و هم منابع کافی وجود دارد و تنها باید به سمت برداشتن گام‌های عملی در این راستا حرکت کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha